صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۵ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله‌ورتر شدن نیروی انقلاب و روحیه انقلاب شد. (۱۳۸۸/۱/۲۶) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

دوباره حاشیهها!

این روزها مسائل مربوط به مجلس شورای اسلامی در صدر اخبار رسانه‌ها قرارگرفته است. گویی اینکه مجلس کنونی زیر ذره‌بین است یا اینکه عده‌ای قصد کرده‌اند تا مجلس یازدهم را هر طور شده به سوی حاشیه‌ها بکشانند.  

نکات تحلیلی: 1ـ درباره برخی مسائل اخیر مجلس چه اتفاق تازه‌ای رخ داده است که این همه افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار داده و چون برخی رسانه‌ها با ضریب دادن بر آن دمیده‌اند، گویی اینکه چنین موضوعاتی مسائل اصلی کشور هستند. 2ـ آیا واقعاً در دوره‌های گذشته نمایندگان مجلس مانند دیگر کارگزاران بخش‌های نظام، از امکاناتی مانند خودرو استفاده نمی‌کردند؟ فراهم کردن برخی تسهیلات برای نمایندگان اقدامی بوده که در همه دوره‌ها تکرار می‌شود. البته این امکانات که در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، در راستای انجام وظایف نمایندگی بوده است. به همین دلیل آیا کسی خبر دارد که وضعیت مسکن و خودروی نمایندگان ادوار گذشته مجلس چگونه تأمین شده است؟ در پاسخ به این پرسش کسی حافظه اش یاری نمی‌کند، چون اساساً در آن ایام بحثی مطرح نشده است؛ زیرا خودرویی که با آن نمایندگان به حوزه انتخابیه‌شان سر بزنند و با آن در جلسات شرکت کنند، امری دور از انتظار تلقی نمی‌شد، چه اینکه استفاده مسئولان همه بخش‌های نظام از خودرو برای امور اداری، هیچ‌گاه باعث تعجب، نقد و جنجال‌آفرینی نشده است. در اصل این اقدام تردیدی نیست، هر چند در شیوه ارائه چنین تسهیلاتی ممکن است پیشنهادات مناسب‌تری هم باشد. 3ـ تا اینجا همه چیز طبیعی است؛ اما اینکه نماینده اصلاح‌طلبی که خود در دوره قبل از همه امکانات و تسهیلات مجلس استفاده کرده، حالا منتقد اقدام کنونی شده، باید در صداقت او شک کرد. جریان سیاسی که‌ برای نمونه چشمان خود را بر روی ضرر حدود 150هزار میلیارد تومانی وزیر اصلاح‌طلب نفت به دلیل حذف کارت سوخت بسته و متعرض واگذاری خودرویی که در هر دوره مجلس، آن را برای نمایندگان فراهم می‌کرده، شده است، حتماً مغرضانه رفتار می‌کند و مقاصد دیگری در سر می‌پروراند.

نکته نهایی: درباره مسئولیت نمایندگان مجلس فعلی، آنچه باید باشد، تمرکز مجلس بر مسائل اصلی مردم است؛ آنچه نباید باشد سرگرم شدن به حواشی است. از بعد اقتصادی نیز چون مردم در شرایط معیشتی دشواری قرار دارند، همه تصمیمات و اقدامات خود نمایندگان باید با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی باشد. نمایندگان مجلس پیش از هر اظهار نظر و کنش سیاسی باید تبعات سیاسی و رسانه‌ای آن را محاسبه کنند. این مجلس متصف به صفت انقلابی بودن است و در طراحی امور مرتبط با مجلس و نمایندگان و خاصه جهت‌گیری کلی و کلان مجلس شورای اسلامی، باید این نکته مهم مورد توجه واقع شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش                      

اقدامی در جهت توسعه عمق راهبردی

بعد از معتبرسازی تهدیدات نامتقارن علیه دشمن که با تکیه بر سازمان رزم ناهمتراز در خلیج‌فارس و تنگه هرمز و ناتوانی دشمن در جهت مقابله با آن به وجود آمد، دشمن تلاش داشته با تغییر راهبرد خود که متکی بر برتری در دریاهای آزاد بوده، از آن برای فشار بر ایران کند.

گزاره خبری: دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگوی ویژه خبری از الحاق شناور اقیانوس‌پیمای ۶۵ متری با قابلیت حمل بالگرد به این نیرو در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

گزاره تحلیلی: در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است: ۱ـ این خبر به مفهوم تلاش در جهت توسعه عمق راهبردی نیروی دریایی سپاه است؛ به گونه‌ای که بتوانند از منافع جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان، اقیانوس هند و حتی تا خلیج عدن و دریای سرخ صیانت کنند. ۲ـ دشمن در دکترین امنیتی خود در منطقه سعی کرده است ناتوانی در مقابله با تهدید نامتقارن را با استقرار در دوردست‌ها غیر معتبر کند؛ حال توسعه تهدیدات نامتقارن به دوردست‌ها این مزیت را از دشمن سلب می‌کند. ۳ـ ضعف در تولید تهدید نامتقارن علیه دشمن در آب‌های دوردست و عمیق باعث شده است تا دشمن فرصتی برای ایجاد مخاطره علیه منافع جمهوری اسلامی خصوصاً در حوزه کشتیرانی به دست آورد؛ اکنون با این قابلیت موازنه تهدید در آب‌های دور معکوس خواهد شد. ۴ـ حضور در اقیانوس و بهره‌برداری از شناورهایی با این قابلیت به هیچ عنوان در تزاحم با مأموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیست؛ چراکه به کارگیری شیوه‌های رزم ناهمتراز در آب‌های دوردست تنها متکی به سازمان رزم نامتقارن بوده که صرفاً در اختیار نیروی دریایی سپاه است.

 نتیجه‌گیری: این موضوع نشان می‌دهد جمهوری اسلامی تمامی تمرکز خود را بر استراتژی مقاومت فعال گذاشته است و این پیامی آشکار به طرفی است که بخواهد با تکیه بر ظرفیت نظامی کلاسیک خود منافع ایران را جایی که فکر می‌کنند جمهوری اسلامی فاقد راهبرد و قدرت تهاجمی است، به خطر بیندازد. حال با تکیه بر این قابلیت راهبردی، تهاجم نامتقارن ایران به عمق توسعه یافته و دایره تهدیدات امنیتی ایران برای طرف گستاخ وسیع‌تر خواهد شد.(نویسنده: احمد بنافی)

▼ اخبار ویژه        

با مردم صادقیم!/ سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به ماجرای هواپیمای اوکراینی گفت: «قراین بسیاری وجود داشت که ما می‌توانستیم خودمان را به آن آویزان کنیم و بگوییم اشتباهی انجام نشده و دشمن جنگ الکترونیک کرده، در حالی که ما با مردم صادقیم، اشتباه کردیم می‌گوییم اشتباه کردیم، ما دنبال عوام‌فریبی نیستیم که یک شگرد رسانه‌ای پیدا کنیم و مسئله را بپوشانیم.» وی در خصوص ورود سپاه به صنعت خودروسازی نیز تصریح کرد: «ما هر جا وارد شدیم به درخواست دولت بوده، در این خصوص کسی از سپاه نخواسته ورود کند؛ ضمن اینکه اصلاً نیازی به ورود سپاه نیست، در حوزه خودرو مسئله کوچک‌تر و ساده‌تر از آن است که بگوییم سپاه بیاید این موضوع را حل کند.»

۸۰ کشته و زخمی در انفجار پایگاه ائتلاف سعودی/ انفجار شدید در یک پایگاه وابسته به عناصر ائتلاف سعودی در شمال یمن تاکنون ۸۰ کشته و زخمی داشته است. برخی منابع دلیل انفجار را حمله موشکی ارتش یمن اعلام کردند و نوشتند که حمله موشکی زمانی رخ داد که عناصر وابسته به ائتلاف سعودی در اعتراض به ۹ ماه حقوق عقب افتاده خود روبه روی مقر فرماندهی که افسران سعودی اداره آن را در دست داشتند، تجمع کرده بودند.

 ▼ اخبار

عراق تحت فشار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

در نشستی که به تازگی سران سه قوه عراق با رهبران احزاب و گروه های سیاسی برگزار کردند، برهم صالح رئیس جمهوری این کشور از فشارهای آمریکا مبنی بر عادی سازی مناسبات بغداد با رژیم صهیونیستی پرده برداشت. در این نشست که به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برگزار شد، صالح به نقل از مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت واشنگتن در بغداد و نیز تحریم های تازه علیه عراق را بررسی می ‌کند.  وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود ترامپ دستور عملیات علیه گروه های مقاومت به ویژه «کتائب حزب الله» و«عصائب أهل‌الحق» را صادر خواهد کرد. گروه های مذکور از جمله جریاناتی هستند که به شدت با حضور آمریکا در خاک عراق و نیز سازش با رژیم غاصب صهیونیستی مخالف هستند. از سوی دیگر، گفته می شود آمریکا در سفر  اخیر الکاظمی به واشنگتن با هدف سوق دادن بغداد به سوی عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فشارهایی را بر وی وارد آورده است.

واکنش جانشین قرارگاه ثارالله به مستند بی‌بی‌سی فارسی

سردار «حسین نجات» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره مستند اخیر بی‌بی‌سی فارسی در مورد جلسه فرماندهان سپاه در میانه دفاع مقدس گفت: «ما در زمان جنگ دو جریان نفاق داشتیم؛ یک جریان نفاق آشکار بود که همان منافقین بودند. آنها به صدام پناهنده شدند و اخبار و اطلاعات جنگ را یا به صورت تخلیه تلفنی یا به واسطه نفراتی که داشتند، در اختیار صدام می‌گذاشتند. یک جریان نفاق پنهان هم داشتیم که در دفتر آقای منتظری جمع شده بودند، این جریان که تبلور آن در داماد آقای منتظری و برادر دامادش، سید مهدی هاشمی بود که بعداً اعدام شد، از ساده‌لوحی آقای منتظری استفاده و احساس می‌کردند که می‌توانند همه کارهایی را که مدنظرشان است، از طریق ایشان انجام دهند. ایشان فقیه وارسته و زحمت کشیده‌ای بود، ولی متأسفانه بسیار ساده بود و روی ایشان اثر می‌گذاشتند.» این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه آن جریان قبل از عملیات بدر در جلسات مختلف علیه فرمانده وقت کل سپاه موضع‌گیری کردند، خاطرنشان کرد: «حتی در جلسه‌ای هم آقای منتظری به خدمت امام رسیده و گفته بود که فرمانده سپاه کودتا می‌کند که امام چون می‌دانست این از کجا آب می‌خورد، به آقای منتظری گفته بود اینها که بچه‌های خودمان هستند، بگذارید کودتا کنند. بچه‌های خودمان که علیه ما کودتا نمی‌کنند.»

خدمات مفت و مجانی ترامپ و نتانیاهو به ایرانی ها!

بعد از شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر ارائه طرحی برای ساماندهی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از سوی برخی نمایندگان مجلس، غربگرایان داخلی ضمن تقلیل دادن و برجسته نمایی این طرح به مباحث حاشیه ای دلخواه خود و دست و پا زدن برای انحراف  آن از مسیر اصلی تلاش کردند تا مردم را از این طرح بترسانند و مانند همیشه جلوی ضابطه مندی کشور در این حوزه را بگیرند. مخفی نیست که امروز، مدیریت فضای مجازی کشورمان در اختیار دشمن است؛ به گونه ای که هر لحظه آنها اراده کنند، با قطع کردن خدمات خود می توانند به کسب و کار مردم و امورات مهم کشور ضربه های اساسی بزنند. اما سؤال اینجاست که چرا با توجه به تمام شدن گزینه های تحریم و دست بسته بودن دشمن در سایر حوزه ها، فضای سایبری نه تنها تحریم نمی شود، بلکه آمریکایی ها و صهیونیست ها برای فضای مجازی ایران بودجه تعریف کرده و برای ایرانی ها گوشی و فیلترشکن تولید می کنند؟! واقعیت آن است که سلام گرگ بی طمع نیست، دشمن از چشم و ابروی ایرانی ها خوشش نیامده که بخواهد این همه خدمات رایگان در اختیارمان قرار دهد.

▼ اخبار کوتاه

نبود روحیه انقلابی؛ مانع اصلی سر راه اصلاح ساختار بودجه/ «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «در ارتباط با موضوع اصلاح ساختار بودجه، م‌دتهاست که دولت مطالبی را مطرح می‌کند، اما مشکل اصلی ما اجرانشدن آن از سوی دولت است. دولتی که می‌خواهد اصلاح ساختار انجام بدهد باید سختی این کار را برای خودش تحمل کند و ورود پیدا کند. ما اراده‌ای در تیم اقتصادی دولت برای اینکه این سختی را برای خودش به‌شکلی تحمل کند و تقبل کند نمی‌دیدیم.»

بالاترین میزان صادرات نفت در 5/1 سال گذشته/ «رویترز» اعلام کرد: «آمار مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش قابل توجهی داشته است. طی ماه جاری صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود 5/1 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.»

دلارهایی که خرج واردات واکسن آنفلوانزا نشد!/ «سلیمی» عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد: «دولت ۵۸ میلیون دلار به یک شرکت برای واردات واکسن آنفلوانزا داده است. این ارز به کشور ترکیه برده شده و واکسنی هم وارد نشده است. نیاز ما در حال حاضر ۱۶ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن آنفلوانزاست که فقط بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است. این انتقاد به دولت وارد است که چرا اقدام لازم برای واردات واکسن آنفلوانزا از مدت‌‌ها قبل صورت نگرفته است.»

آمریکا از ایران چه می خواهد؟/ «پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با آشکار ساختن نیت کشورش از فشارهای حداکثری علیه ملت ایران، ابراز امیدواری کرد نتیجه این فشارها به استحاله فکری ایرانیان و تابع محض شدن آن ها در برابر سیاست های آمریکا انجامد. وی گفت: «بسیار عالی خواهد بود اگر ایران را به جایی برسانیم که دو هفته پیش در کاخ سفید شاهد بودیم، یعنی به حق موجودیت دولت یهودی اذعان کند، فریاد مرگ بر آمریکا، مرگ بر شیطان بزرگ و مرگ بر اسرائیل، شیطان کوچک سر ندهد. آمریکا در سه سال گذشته کارزاری را علیه ایران هدایت کرده و بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. ما ایران را از ثروتی در حدود ۷۰ میلیارد دلار محروم کرده‌ایم.»

احکام سیاسی (سؤال 47): راه توبه غیبت چیست؟ پاسخ: اولاً باید نادم و پشیمان شود و ثانیاً  به غیبت‌شده مراجعه و از او حلالیت بطلبد و اگر احتمال می­دهد که مراجعه به او سبب عداوت و فتنه می­شود، به وی مراجعه نکند و در عوض برای او بسیار استغفار کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات