صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۶ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من مشتاقم که جوان‌های ما قصه جنگ تحمیلی هشت‌ساله را بدانند که چه بود. این را بار‌ها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال. با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامه‌ریزی آینده جوان در روزگار ما مهم است. (۱۳۸۷/۸/۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

سیاست خصمانه بایدن!

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا برای اولین بار مجموعه‌ای منسجم از دیدگاه‌های خود را که شامل سیاست‌های وی در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خواهد بود، در وب‌سایتی وابسته به اندیشکده «کوئینسی» در قالب مقاله‌ای بیان کرد. به‌زعم بسیاری از تحلیل‌گران مسائل آمریکا، به احتمال فراوان این مواضع فریب‌کارانه از سر نیاز به جمع‌آوری رأی و تمهید مقدماتی برای بازگرداندن اروپایی‌ها به سمت آمریکا در هم‌پیمانی برای اعمال سیاست‌های فشار بیشتر علیه ایران است. به نظر می‌رسد ‌نظرات بایدن در این مقاله درباره نحوه مواجهه و سیاستش در قبال ایران، نه‌تنها امید کسانی را که هنوز به نجات روابط تهران- واشنگتن می‌اندیشند، ناامید کرده، بلکه وجوه و جوانب تازه‌ای از روابط خصمانه با ایران را روشن ‌ساخته است.

نکات تحلیلی: 1- بایدن در این مقاله با ادعای ارائه راهی هوشمندانه‌تر برای سخت‌گیری بر ایران، تلویحاً نشان می‌دهد که با اصل اهداف کارزار فشار حداکثری ترامپ مخالف نیست، بلکه او فقط به سیاست‌ها و روش‌های شکست‌خورده رئیس‌جمهور برای دستیابی به این اهداف اعتراض دارد. بر این اساس، بایدن به ترامپ به دلیل خروجش از برجام که تصویری نامناسب از آمریکا در افکار عمومی جهانی به‌عنوان بازیگری پیمان‌شکن ساخته و سبب دوری واشنگتن از متحدان اروپایی‌اش شده، انتقاد می‌کند، اما شکی نیست که او بازگشت به برجام را به‌مثابه ابزاری برای اعمال فشارهای تازه علیه ایران به کار خواهد برد تا به پندار خام خود کار ناتمام اوباما برای توقف توانمندی‌های ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای را تمام کند. 2- وعده به‌اصطلاح انسانی بایدن برای اطمینان از عدم تأثیر تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا را نباید چیزی بیش از عملیات روانی و تبلیغات انتخاباتی دانست؛ چراکه در زمان همین دموکرات‌ها تحریم‌های انسانی نیز جزء سیاست‌های نه اعلامی، اما اعمالی‌شان قرار داشت. 3- اوج دوگانگی سیاست‌ آتی بایدن را در معادلات منطقه‌ای می‌توان دید. وعده پشتیبانی بی‌قیدوشرط بایدن از متحدان واشنگتن در خاورمیانه، ازجمله رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متحده عربی، نه‌تنها با سیاست‌ها و راهبردهای مقاومت ضد صهیونیستی منطقه در تناقض است، حتی با برخی از منافع و ارزش‌های ادعایی واشنگتن نیز تعارض دارد؛ زیرا فاقد واکنشی علیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده دولت افراطی نتانیاهو در قبال فلسطینیان و سعودی‌ها و اماراتی‌ها در جنایات جنگی علیه یمنی‌هاست.

نکته راهبردی: بایدن و ترامپ تنها دو روی سکه یک سیاست‌اند که بر زر، زور و تزویر استوار شده است و اختلافات اساسی آن‌ها با جمهوری اسلامی به ذات و هویت انقلابی و اسلامی ایران برمی‌گردد. با تغییر روش‌ها و تکنیک‌ها نمی‌توان یکی از دو کاندیدای آمریکایی را بر دیگری ترجیح داد؛ البته از باب مفتضح‌سازی آمریکا چه بسا ترامپ بهتر باشد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش                 

چرا پاسداشت دفاع مقدس اهمیت دارد؟!

حفظ و پاسداشت هر پیروزی سبب می‌شود پیروزی‌های دیگری شبیه همان مدل حاصل شوند؛ به همین دلیل الگوسازی از افتخارات گذشته همواره مورد توجه ملت‌ها و حکومت‌ها بوده است.

گزاره‌های خبری: 1ـ در طول ۲۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است کشور ما در یک جنگ درگیر باشد و بدون از دست دادن حتی یک وجب خاک سرزمین، جنگ را به پایان ببرد. پس حفظ دستاوردهای دفاع مقدس مهم است، چون موجب حفظ امنیت ملی می‌شود. ۲ـ در عرصه‌های نظامی، در رشد خودکفایی و موفقیت در تولید محصولات بومی، حتی با کیفیت بالاتر از مدل‌های جهانی، وضعیت بهتری نسبت به سایر عرصه‌ها داریم. این پیشرفت‌های نظامی از ابتدا با تحریم‌های حداکثری همراه بوده است؛ بنابراین پیروی از این الگو نیز می‌تواند کشور را به استقلال اقتصادی برساند. ۳ـ با بررسی خاطرات و زندگی‌نامه شهدای مدافع حرم، این نکته حاصل می‌شود که آنها از اسطوره‌های دفاع مقدس همچون همت، خرازی، باکری، ابراهیم هادی و هزاران شهید دیگر الگو گرفته‌اند و خودشان را با آن الگوها تطبیق و رشد داده‌اند، پس دفاع مقدس یک ظرفیت منحصربه‌فرد کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور، انقلاب و اسلام است.

نکته پایانی: در بسیاری از موزه‌ها دیده می‌شود که ظروف سفالی، ابزارهای نظامی، ابزارهای تأمین معاش، لباس‌ها و... مربوط به صد سال پیش یا هزار سال و بالاتر را نگهداری می‌کنند تا بتوانند آداب و رسوم گذشتگان را برای نسل‌های جدید بازگو کنند، حال اینکه چقدر موفق شوند روحیات و الگوهای گذشته را در حفظ و حراست از کشورشان منتقل کنند، جای مطالعه دارد؛ اما دستاوردهای چهل ساله دفاع مقدس اکنون در مقابل چشم همگان است و همه جهانیان می‌بینند که الگوسازی و بهره‌گیری از ارزش‌های دفاع مقدس توانسته است نظام اسلامی را به خودباوری، ایستادگی و استقلال در زمینه‌های مختلف برساند. حضرت امام خمینی(ره) در مورد تأثیر الگوی دفاع مقدس بر ایستادگی در مقابل زورگویان می‌فرمایند: «ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم.» (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه          

خوئینی‌ها می‌خواهد جای خاتمی را بگیرد!

«بیژن مقدم» تحلیلگر مسائل سیاسی می‌نویسد: «آقای خوئینی‌ها از حالا به همه اصلاح‌طلبان این پیام را مخابره کرد که ما در انتخابات 1400 شرکت می‌کنیم تا پیروز شویم و اگر پیروز نشدیم، میز بازی را بر هم می‌زنیم. ممکن است او بخواهد نقش رهبری جبهه اصلاحات را برعهده بگیرد. به هر حال او در 40 سال اخیر مسئولیت‌های مهمی بر عهده داشته است و در عین حال همیشه به عنوان یک نیروی پشت پرده فعالیت کرده است. شاید با بیرون آمدن او از پشت پرده و فعالیت علنی و نگارش نامه‌های متعدد می‌خواهد رهبر جبهه اصلاحات شود که در این صورت طبیعی است که او جای آقای خاتمی در اصلاحات را بگیرد، زیرا اصلاح‌طلبان دریافته‌اند آقای خاتمی دیگر نفوذی در بین مردم و حتی سیاسی‌ها ندارد و مردم از او ناامید شده‌اند. واقعیت این است که آقای خوئینی‌ها برای نسل جوان شناخته شده نیست و زمان زیادی می‌برد که مردم او را آنچنان که آقای خاتمی را می‌شناختند، بشناسند. آقای موسوی‌خوئینی‌ها و دیگر اصلاح‌طلبان از آقای ناطق نوری یاد بگیرند که در سال 1376 با آنکه تصور می‌کرد برنده انتخابات است، وقتی نتایج انتخابات آمد و حکایت از پیروزی آقای خاتمی داشت، نخستین فردی بود که پیام تبریک فرستاد. امیدوارم این نامه‌ها و یادداشت‌های اخیر زمینه‌ساز ایجاد شرایطی مشابه آنچه در 88 دیدیم نباشد که اگر اصلاح‌طلبان چنین کنند، جفایی بزرگ در حق کشور و انقلاب کرده‌اند.»

▼ اخبار

چرا دختر صدام به عربستان احترام می‌گذارد؟!

«رغد» دختر صدام، دیکتاتور بعثی، 90امین سالروز ملی عربستان را به این کشور و مردمش تبریک گفت. دختر دیکتاتور بعثی به خوبی می‌داند که عربستان نقش اصلی در سرنگونی حکومت پدر جنایتکارش در عراق داشته است. عربستان هزینه طرح‌ها و برنامه‌های آمریکایی‌ها برای سرنگونی نظام پدرش را تأمین کرد و پایگاه‌های نظامی و خاک و حریم هوایی و آبی خود را به طور کامل در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داد تا نظام پدرش را سرنگون کنند. عربستان به نحوی در کشتن پدرش و برادرانش و عموها و دایی‌هایش و خویشاوندانش در منطقه العوجه دست داشته است. پدرش اذعان کرد که جنگ علیه ایران دامی بود که آمریکا و عربستان او را در آن گرفتار کردند. عربستان مادر قانونی داعش و دیگر گروه‌های تکفیری است که عراق را غرق در خون کردند. فرزندان و نوادگان دیکتاتور بعثی و نیز اعضای حزب بعث و افراد استخبارات و گارد ریاست‌جمهوری صدام و گارد ویژه او و دیگر باندهای صدامی نیز این اطلاعات را به خوبی می‌دانند؛ اما هیچ گاه نقش عربستان در سرنگونی صدام را محکوم نکردند؛ بلکه از سال 2003 تاکنون همواره عربستان و پادشاهان و شاهزاده‌های آن را مدح و ستایش کردند و از آنها درخواست کمک می‌کنند و از آنها می‌خواهند تا در عراق حضور داشته باشند؛ شاید به این دلیل که کورسوی امیدی از ناحیه حمایت عربستان از گروه‌های تکفیری دارند تا بلکه به واسطه آن بتوانند مجدداً در عراق قدرتی کسب کنند.

ارتقای نجومی یک نماینده حامی زنگنه در وزارت نفت

«مشرق» نوشت: «بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس که به لطف حمایت‌هایش از بیژن زنگنه در سال ۱۳۹۵ در ۴۸ سالگی به استخدام وزارت نفت درآمد، طی ۷ روز ۷ مرتبه ترفیع درجه پیدا کرده است. نعمتی از حامیان زنگنه در مجلس‌های نهم و دهم بود و بیژن زنگنه وزیر نفت هم اینگونه مزد زحمات او را داده است. پایه حقوق او ۹ میلیون و فوق‌العاده جذبش 7/2 میلیون تومان تعیین شده است. نعمتی پس از پایان مجلس دهم، عنوان مشاور وزیر نفت را به عهده دارد. نعمتی در حالی در ۴۸ سالگی با مدرک مدیریت اجرایی به استخدام وزارت نفت درآمده که متخصصان نفتی فارغ‌التحصیل دانشکده نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از استخدام در وزارت نفت بازمانده‌اند.»

واکنش به تندیس‌های ساخته شده برای سردار سلیمانی

معاون امور هنری با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به مجسمه‌سازی و تندیس‌پردازی برای معرفی چهره‌های شاخص و افتخارات کشورمان، از تندیس‌های ساخته شده برای سردار سلیمانی که در شهرهای مختلف نصب شده‌اند، انتقاد کرده است. سیدمجتبی حسینی آورده است: «قریب یک سال می‌گذرد از پرواز علمدار دوران، از قهرمانِ ملی و مردستان فروتن همروزگارمان شهید حاج‌قاسم سلیمانی، در شهرهای مختلف یکی پس از دیگری از تندیس‌هایی رونمایی می‌شود که بیش از احساس قدردانی، حس شرمساری را در مخاطب برمی‌انگیزد. تندیس‌هایی که گاه بهانه تاختن دشمن و عیب‌جویی منکران می‌شود.»

پمپئو: امیدواریم ایران شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر ندهد

وزیر خارجه آمریکا با آشکار کردن نیت کشورش از فشارهای حداکثری علیه ملت ایران، ابراز امیدواری کرد نتیجه این فشارها به استحاله فکری ایرانیان و تابع محض شدن آنها در برابر سیاست‌های آمریکا بینجامد. وی گفت: «بسیار عالی خواهد بود اگر ایران را به جایی برسانیم که ۲ هفته پیش در کاخ سفید شاهد بودیم، یعنی به حق موجودیت دولت یهودی اذعان کند، فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر ندهد. آمریکا در ۳ سال گذشته کارزاری را علیه ایران هدایت کرده و بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. ما ایران را از ثروتی در حدود ۷۰ میلیارد دلار محروم کرده‌ایم.»

▼ اخبار کوتاه

«ادیب» نیامده رفت!/ «مصطفی ادیب» که به‌تازگی مأمور تشکیل دولت در لبنان شده بود، از این سمت استعفا داد. در حالی که برخی از مخالفان جریان حزب‌الله می‌کوشند تا مقصر تشکیل نشدن دولت جدید در لبنان را به حزب‌الله و امل نسبت دهند و این شکست را نتیجه پافشاری این دو جریان بر انتخاب وزیر دارایی و از وابستگان به ایشان معرفی کنند، اما واقعیت آن است که نخست‌وزیر مکلف پیش از این و در جریان رأی‌گیری از حمایت این دو جریان و سایر متحدین ایشان در جریان 8 مارس برخوردار بود و در سایه حمایت آنها به قدرت رسید.

آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد/ «توماس فریدمن» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی می‌گوید: «من واقعاً وحشت‌زده‌ام؛ چون زمانی دارم به حرفه خبرنگاری‌ام پایان می‌دهم که احتمالاً شاهد جنگ داخلی در آمریکا خواهم بود. شرایط در آمریکا واقعاً بحرانی است؛ مردم باید در حالت آماده‌باش باشند.» در همین زمینه مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا نیز معتقد است: «اگر ترامپ شکست بخورد، هرگز انتقال قدرت، مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد. او دست از این قدرت نمی‌کشد. او به سادگی قدرت را تحویل نمی‌دهد.»

خبرهایی از توافق گروه‌های یمنی برای مبادله اسرا

برخی گزارش‌ها از توافق طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئیس برای مبادله اسرا حکایت دارد. الجزیره از توافق میان طرف‌های یمنی برای آزادی یک هزار و ۸۰ زندانی و اسیر خبر داده است. این گزارش می‌افزاید، ۱۹ نظامی عربستانی نیز شامل این مبادله اسیران خواهند شد. همچنین قرار است «مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن امروز ظهر در نشست مطبوعاتی نتایج کامل و جزئیات بیشتر این مذاکرات را اعلام کند.

خبر حمایت از «لاریجانی» تکذیب شد/ «مصباحی‌مقدم» در گفت‌وگو با «تسنیم» گفت: «به هیچ عنوان هیچ فردی در جامعه روحانیت مبارز به عنوان گزینه انتخابات ۱۴۰۰ مطرح نشده است. هنوز خیلی زود است که درباره انتخابات صحبت کنیم، اما تا امروز هیچ مصداقی مدنظر ما نبوده است.»

خبر خوش وزیر!/ وزیر آموزش و پرورش خبر داد: «هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان در مدارس، پس از بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه، وجود ندارد.»

احکام سیاسی (سؤال 48): در تحلیل و تبیین وقایع، دروغ گفتن چه حکمی دارد؟ پاسخ: دروغ از کبائر است و جز در موارد خاص گفتنش جایز نیست و تفاوتی نمی‌کند در مقام گفت‌وگو باشد یا در بیان وقایع و حوادث و تحلیل سیاسی.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات