صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۱۵

نقشه راه

پایگاه بصیرت / مهدی نویدادهم

الزام به سندتحول

امروز همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین انجام می‌شود. سند تحول بنیادین یکی از دستاوردهای افتخارآمیز نظام در سال‌های اخیر است که پس از یک کار سنگین پژوهشی و با مشارکت بیش از 600 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و متخصصان تهیه شده و با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است. این سند ذیل سند چشم‌انداز 1404 تهیه شده و سند 20 ساله کشور است که قرار است زمنیه‌ساز تحقق اهداف آن سند باشد. برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش، مبانی نظری و فلسفی آموزش و پرورش در این مجموعه بررسی شد و به تصویب رسید. ما پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب و قبل از سند تحول بنیادین، فلسفه آموزش و پرورش مدون و مصوب نداشتیم که یک همگرایی ذهنی و فکری بین مجموعه‎‌های سیاست‌گذار، تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز و اجرایی به وجود بیاید، در حالی که خوشبختانه امروز این را داریم و ان‌شاءالله اگر شرایط فراهم شود، همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ذیل آن باید اتفاق بیفتد.

این مبانی نظری، مبتنی بر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی است و با استفاده از آیات، روایات، آخرین یافته‌های علمی‌ـ پژوهشی، تجربیات بشری و تاریخ افتخارآمیز تعلیم و تربیت تنظیم شده است و متناسب با شرایط امروز و فردای جهان است. امروز آموزش و پرورش مصمم است که آن را عملیاتی کند و با بودن این سند، آموزش و پرورش دیگر نیازی به اسنادی همچون سند 2030 ندارد و درصدد عملیاتی و اجرایی کردن آن هم نیست؛ بلکه همه هم و غم خود را مشروط به اجرای سند تحویل بنیادین کرده است. خوشبختانه، اقدامات خوبی هم برای سند تحول بنیادین انجام شده و گام‌های بلندی برای اجرای این سند برداشته شده، اما به دلیل اینکه نوع برنامه‌ها از نوع تحولات فرهنگی است، زمان‌بر و دیربازده است که باید ان‌شاءالله همه دستگاه‌ها به میدان بیایند و همه جامعه همراهی کنند تا این سند عملیاتی و اجرا شود.

این نکته قابل ذکر و تأمل است که اجرای سند 2030 در دستور کار آموزش و پرورش نیست و این را که می‌گویند این سند در آموزش و پرورش اجرا می‌شود، تأیید نمی‌کنم. در هر جایی هم که این سند انجام می‌شود، با آن مخالف کرده و از اجرای آن ممانعت می‌شود؛ اما این سخن را هم می‌پذیرم که ممکن است یک معلم یا یک مدرسه‌ای در جایی دانسته یا نادانسته این برنامه و مفاهیم سند 2030 را در برنامه خود داشته باشد که ما بارها اعلام کرده‌ایم اگر جایی این اتفاق بیفتد و کسی از آن اطلاع دارد، به ما گزارش دهد و وزارتخانه برخورد خواهد کرد. بخشی از این سند با برنامه‌هایی که در هر کشوری از جمله کشور ما انجام می‌شود، مشترک است و ما در آن موارد هیچ مشکلی نداریم و مشابه همان یا غنی‌تر از آن را در سند تحول بنیادین نیز داریم. آن بخشی از سند که مسئله‌آفرین شده، بخش آموزش‌های جنسی است که در آنجا مطرح شده و به دلیل حساسیتی که جامعه ما نسبت به این آموزش‌ها دارد، با آن سند مخالف هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات