صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۷ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من توصیه می‌کنم این کتاب‌هایی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روز‌های جنگ و سال‌های دشوار اول بخصوص نوشته شده، این را جوان‌ها بخوانند. خود را سیراب کنید از معرفت به آنچه که گذشته است در تاریخ انقلاب. (۱۳۸۷/۲/۱۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

هنر استقامت در برابر هنر تحریم‌ها!

«ریچارد نفیو» مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران در کتاب «هنر تحریم‌ها» برنامه عملیاتی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها شرح می‌دهد. تئوری تحریم از نظر نفیو روی دو مفهوم می‌چرخد: احساس درد و کاهش استقامت؛ هرچقدر احساس درد بیشتر و زوال استقامت بیشتر باشد، تحریم‌ها موفق‌تر هستند و بالعکس. او می‌گوید: «ما در خصوص اجازه‌ واردات فناوری‌های مخابراتی و حوزه‌های مربوط به ICT در مورد ایران سخت نمی‌گرفتیم. چرا؟ به جهت اینکه هر چقدر این دسته از رسانه‌ها بیشتر در دسترس مردم ایران باشد، مردم بیشتر احساس می‌کنند مشکلی وجود دارد. مثلاً فرض کنید در جایی از کشور محصولی کمیاب شد و صفی برای آن تشکیل شد، اگر مردم دسترسی پیدا کنند تا بتوانند ظرف چند دقیقه و چند ساعت آن تصاویر را به همدیگر ارسال کنند، احساس درد درباره اینکه تحریم‌ها مؤثر خواهد بود، بیشتر است»!

نکته تحلیلی: هنر استقامت را می‌توان راه مقابله با تحریم‌ها دانست که باید سبب کاهش درد و افزایش استقامت مردم شود. تجربه دفاع مقدس نمونه‌ای موفق از راهبرد هنر استقامت است؛ چرا که توانست با پیروزی‌های میدانی، درد حاصل از جنگ نظامی دشمن را تسکین دهد و استقامت را نهادینه کند. در جنگ اقتصادی دشمن، خلاقیت و استقامت نظامی جای خود را به خلاقیت در حوزه اقتصاد می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران توانست در اوج تحریم‌ها خط انتقال آب را از خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران اجرا کند، به گونه‌ای که صنایع شهر سیرجان طعم آب شیرین شده دریا را بچشند. فروش نفت و میعانات گازی بنا به گزارش رویترز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. «سمیر مدنی» یکی از مؤسسان شرکت «تنکرترکرز» با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران می‌گوید: «ما شاهد روزانه صادرات 5/1 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده‌ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.»

موارد فوق تنها دو نمونه از تلاش‌های موفقیت‌آمیز دولت و ملت ایران در مقابله با تحریم‌هاست که با تکیه بر راهبرد استقامت در جنگ اقتصادی تحقق یافته است.

امروز بر همگان مشخص است، آنچه سرنوشت جنگ تحریمی را مشخص خواهد کرد، «هنر استقامت» در ابعاد مختلف آن و به‌کارگیری روش‌های خلاقانه است که در گام آخر می‌تواند نفع دیپلماتیک را برای کشور ما رقم بزند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش                                                                                

آدرس غلط!

 جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است. دولت روحانی نیز در سال 1392 با شعار غلبه بر تحریم‌ها وارد پاستور شد.

گزاره خبری: رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه (5 شهریور ماه) گفت: «اینکه وضعیت اقتصاد و معیشت مردم گره خورده است، اینکه گرانی است و دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده و قیمت اقلام روز به روز تغییر می‌کند، مقصرش دولت آمریکاست و اگر مردم لعن و نفرین دارند به آدرس واشنگتن‌دی‌سی، کاخ سفید بفرستند.»

گزاره تحلیلی: به اعتراف خود آمریکایی‌ها تحریم ایران برای کاخ سفید بسیار دشوار و حتی گاهاً ناممکن است. برای نمونه ریچارد نفیو، معمار تحریم‌های حداکثری علیه کشورمان معتقد است: «صنایع (پتروشیمی) تحریم شده اکولوژی تجاری خاصی دارند که تحریم کردن را عملاً ناممکن می‌کند... جغرافیای پر همسایه ایران و امکان استفاده از طرف سوم تجاری برای صادرات مجدد به هر نقطه دنیا و نسل تحریم شده که تحریمی ابتدایی از جنس درون سرزمینی آمریکا آن هم تحریم غیر مالی است،  همه عواملی هستند که تحریم‌ها را عملاً منحل و ناکارآمد می‌کند.» با این حال، دولتمردان کشورمان بارها ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های مدیریتی داخلی را به حساب تحریم‌ها نوشته‌اند. واقعیت آن است که مشکلات کنونی را گردن آمریکا انداختن دوای درد اقتصاد کشور نبوده و نیست. این نوع موضع‌گیری‌ها تنها کاخ سفید را در تشدید تحریم‌های بیشتر و کارا بودن تحریم‌ها مصمم‌تر می‌کند. آن چیزی که آمریکا به دنبال آن بوده و هست و دهه‌ها برای آن برنامه‌ریزی و هزینه کرده، تأثیرگذار نشان دادن تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان و باورپذیر کردن نتوانستن و موفق نشدن بدون برداشته شدن تحریم‌ها، در ذهن مردم و مسئولان بوده است. با مشاهده برخی موضع‌گیری‌های مسئولان طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد، متأسفانه دشمن در جنگ رسانه‌ای خود علیه برخی از مسئولان موفق بوده است. ‌(نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه                                 

اهل ضجه زدن نیستیم!

وزیر بهداشت اعلام کرد: «دیروز رئیس بانک مرکزی قسمت اندکی از یک میلیارد یورو را آزاد کرد، اما من به معاون توسعه اعلام کردم همین میزان اندک را هم برگردانید تا مبادا درخواست من موجب تزلزل پایه‌های نظام و تغییر قیمت دلار شود. من اهل این کارها نیستم که در روزهای سخت تحریم هر روز ضجه بزنم و بگویم پول ندارم. اگر هم چند ماه پیش التماس می‌کردم، برای آن بود که بتوانیم برای پاییز سخت آماده شویم و بار را از دوش همکارانم بردارم.» گفتنی است، هیئت دولت اوایل شیوع کرونا در کشور مصوب کرد مبلغ یک میلیارد یورو از ذخایر ارزی برای مدیریت این ویروس در کشور در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که با اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب با این درخواست دولت و متعادل بودن نرخ ارز در کشور در آن مقطع، امکان انجام این تصمیم فراهم بود ولی تحقق نپذیرفت. مشخص نیست با این همه تأخیر، چرا بانک مرکزی تصمیم گرفته در اوضاع نوسانی ارز این مبلغ را پرداخت کند؟!

ماجرای محتوای مستهجن در برخی کلاس‌های برخط مدارس شیراز/ با اهمال مسئولان و نظارت نکردن مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز، به صورت هک و بعضاً از سوی برخی از دانش‌آموزان حاضر در کلاس برخط مجازی، عکس‌ها، استیکرها و فیلم‌های مستهجن در محیط برنامه بارگذاری می‌شود. این موضوع اعتراض شدید خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به دنبال داشته است.

▼ اخبار

تقلب در انتخابات آمریکا چقدر ممکن است؟

فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران می‌گوید: «ترامپ که تنها راه شکست خوردن در انتخابات را تقلب دموکرات‌ها عنوان کرده، با بسیج طرفداران خود و مقامات جمهوری‌خواه در ایالت‌ها و شهرهای مختلف، از هم‌اکنون وارد فضای تنظیم شکایت‌های رسمی علیه روند برگزاری انتخابات زودهنگام و انتخابات پستی در آمریکا شده است. این مجموعه شکایت‌ها در نهایت منجر به این خواهد شد که دادگاه عالی قضایی آمریکا به عنوان مرجع اصلی و نهایی این دادرسی وارد عمل شده و نقش خود را که در حال حاضر به دلیل ترکیب اکثریتی جمهوری‌خواهان در آن به بازوی قضایی این حزب مبدل شده، ایفا کند؛ تجربه‌ای که سال 2000 و در جریان انتخابات آمریکا بین جرج واکر بوش و ال‌گور به کمک آنها آمد. ترامپ می‌تواند شهرداران و فرمانداران ایالت‌های مهم به ویژه آن دسته از شهرها و ایالت‌هایی را که مقامات دموکرات اداره می‌کنند، متهم به تقلب کند. از آنجا که در سازوکار انتخابات آمریکا مرجع بی‌طرف وجود ندارد و مجریان انتخابات همیشه گرایش سیاسی خود را حفظ کرده‌اند، احتمال بروز تقلب به شدت وجود دارد. این احتمال عطف به تجربه تاریخی ترامپ در انتخابات 2016 و انتخابات سال 2000 هم دارد. سال 2016 ترامپ در حالی که 3 میلیون رأی عمومی کمتر داشت، اما با داشتن تنها 78 رأی بیشتر در سیستم الکترال کالج، رئیس‌جمهور شد. سال 2000 هم جرج بوش با رأی دیوان عالی قضایی آمریکا با تصاحب 500 رأی بیشتر در فلوریدا به پیروزی رسید. از این منظر می‌توان انتظار داشت ترامپ با عبور از صندوق‌های رأی به دنبال پیروزی در روندهای قضایی است.

توضیح زاکانی درباره حواشی خودروی نمایندگان

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد: «در تقسیم خودرو، حدود ۲ هزار دستگاه به دستگاه‌های دولتی دادند و به مجلس حدود دویست و خرده‌ای تحویل داده شد. مجلس نیز با ارزیابی این موضوع به این نتیجه رسید که اگر به این شیوه، خودروی قسطی به نمایندگان تحویل بدهد، حدود ۱۰۷ میلیارد تومان به نفع مجلس و بیت‌المال خواهد شد. مجلس باید می‌گفت من خودروها را تحویل گرفته و در اختیارتان قرار می‌دهم، اما سند آنها به نام مجلس خواهد خورد، چون کار نماینده نباید لنگ بماند.»

در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم

«سردار سلامی» فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم افتتاح «پارک ملی هوافضا» اظهار داشت: «ما توانستیم از تحریم یک فرصت بسازیم. ما هرگز نمی‌ایستیم و در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم و فنون و فرمول‌های توسعه علم و فناوری را برای دفاع از منافع حیاتی و ارزش‌های کشورمان به دست خواهیم آورد. دشمن هرگز راهی برای سعادت به ما نشان نخواهد داد.

دفاع‌مقدس مرزهای امنیت ملی را از مرزهای جغرافیایی جلوتر برد

«سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، طی سخنانی اظهار داشت: «جنگ پدیده شوم و نامناسبی است. ما با کسی جنگ نداشتیم و نداریم. دفاع مقدس کنار همه آسیب‌هایی که به ما زد که هنوز هم ملت ایران دچار آن هستند، دستاوردهای چشمگیری نصیب ما شد. دفاع مقدس یک وحدت ملی ایجاد کرد و قطعه طلایی و‌ نورانی از تاریخ در این مقطع اتفاق افتاده است. ملت ایران فهمید اگر به خود متکی باشد ولو همه مقابل او ایستاده باشند، می‌تواند موفق باشد. بازدارندگی‌ای که دفاع مقدس ایجاد کرده است، بی‌نظیر است. دفاع مقدس نشان داد شروع جنگ شاید با دشمن باشد، اما پایان جنگ با او نیست و هزینه زیادی متحمل شده است.. ما کشوری هستیم که خودمان تصمیم می‌گیریم راهبرد دفاعی‌مان چگونه باشد و چگونه بجنگیم. در دنیا تنها چند کشور اینگونه هستند و بقیه مقلد دیگران هستند. دفاع مقدس مرزهای امنیت ملی را از مرزهای جغرافیایی جلوتر برده که شهید سلیمانی پرچمدار این حرکت بود. اگر لحظه‌ای حمایت اقتصادی آمریکا از رژیم‌صهیونیستی برداشته شود، فرو می‌پاشد.

▼ اخبار کوتاه

ترویج «کم‌فرزندی و تجرد» در سریال‌های تلویزیونی/ در دستورالعمل ضوابط و رویه‌های اجرایی تولید، تأمین و پخش سازمان صدا و سیما در موضوع جمعیت به طور کلی تنها به این اکتفا شده است که در برنامه‌ها باید از «تحقیر تکثر اولاد» در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور پرهیز شود! و غیر از این هیچ مدخلی جداگانه به بحث استراتژیک جمعیت پرداخته نشده است. از طرفی، گذشته از خط مشی‌های تئوریک، در عمل، پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا و سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود کم‌فرزندی و تجرد را ترویج می‌کنند!

پرونده‌هایی که برای شبکه‌های ماهواره‌ای مهم شده است!/ پست‌ها و مطالبی که به ظاهر در حمایت از زندانیان ایران منتشر می‌شود، در واقع بهانه‌ و گرایی است برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران. بررسی پست‌های اینستاگرامی ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و من‌وتو در طول یک هفته پس از اجرای حکم قصاص «نوید افکاری» نشان می‌دهد که برخی از این شبکه‌ها حتی در بعضی روزها بیش از ۵۰ درصد اخبارشان را به این پرونده اختصاص داده‌اند!

احتمال استعفای نظامیان بلندپایه آمریکایی/ «نیویورک تایمز» نوشت: نظامیان ارشد و چندین مقام وزارت دفاع آمریکا نگران هستند اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، فرمان سرکوب تظاهرات احتمالی را صادر کند. شماری از نظامیان برجسته در محافل غیرعمومی تأکید کردند واکنش آنها در مقابل فرمان سرکوب تظاهرات از سوی ترامپ، کناره‌گیری از سمت خودشان خواهد بود.

رونمایی از موشک جدید سپاه/ جدیدترین موشک بالستیک دریایی سپاه با نام «ذوالفقار بصیر» به نمایش درآمد. این موشک مجهز به سرجنگی با جست‌وجوگر اپتیکی، بردی بیش از ۷۰۰ کیلومتر دارد. پیش از این موشک‌های خلیج‌فارس و هرمز (بالستیک دریایی) حدود ۳۰۰ کیلومتر برد داشتند.

لانه جاسوسی در عراق بسته می‌شود؟/ «المیادین» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: آمریکا به همپیمانان خود اعلام کرده «تصمیم بستن سفارت در بغداد قطعی است». این تصمیم بعد از حمله‌های متعدد راکتی به این سفارت گرفته شده، اما احتمالاً آمریکا پس از ارزیابی مجدد، از این تصمیم منصرف خواهد شد. سفارت آمریکا در بغداد امنیتی‌ترین و بزرگ‌ترین سفارت‌خانه دنیاست.

احکام سیاسی (سؤال 49): در جاهایی که فرد به لحاظ مسائل امنیتی و سیاسی مجبور می‌شود واقعیات را آنچنان که هست بازگو نکند، آیا دروغ گفتن جایز است؟ پاسخ: رعایت مصالح نظام و حفظ مسائل امنیتی ضروری است و لذا اگر ناگزیر باشد از گفتن واقعیت طفره رود، نباید واقعیت را بیان کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات