بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۴۴

یارکشی ترامپ در دیوان عالی

دیوان عالی فدرال در سال 1789 برای حفاظت از قانون اساسی ایجاد شده است و در واقع شاخه قضایی دولت آمریکا می باشد . این دادگاه در پرونده های مرتبط با قانون اساسی ورود می کند و امکان توقف و یا رد قوانین متضاد با قانون اساسی را دارد .
یکی از تحولات جدید در صحنه انتخابات آمریکا درگذشت قاضی دیوان عالی فدرال (روث کینزبرگ باشد) می باشد ، او اولین قاضی یهودی دیوان عالی فدرال می باشد که در سال 1993 توسط بیل کلینتون رئیس جهور وقت انتخاب گردید .

دیوان عالی فدرال در سال 1789 برای حفاظت از قانون اساسی ایجاد شده است و در واقع شاخه قضایی دولت آمریکا می باشد . این دادگاه در پرونده های مرتبط با قانون اساسی ورود می کند و امکان توقف و یا رد قوانین متضاد با قانون اساسی را دارد .
 
یکی از مهمترین پرونده هایی که این دادگاه در آن ورود کرد مربوط به انتخابات سال 2000 امریکا می باشد که رقابت بین ( ال گور ) از حزب دمکرات و جرج بوش پسر از حزب جمهوری خواه در این انتخابات جرج بوش در ایالت فلوریدا با اختلاف 600 رای به پیروزی رسید که همین امر منجر به پیروزی وی در انتخابات گردید . دمکرات ها به این رای گیری معترض بودند و معتقد بودند که در ایالت فلوریدا با توجه به این که فرماندار آن جب بوش برادر جرج بوش می باشد تقلب رخ داده و باید آراء این ایالت بازشماری گردد که این موضوع به دادگاه عالی فدرال آمریکا کشیده شد و دادگاه عالی با 5 رای در مقابل 4 رای این اعتراض را رد کرد و بوش را به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد .

تعداد اعضای این دیوان 9 نفر می باشد که توسط رئیس جمهور به مجلس سنا معرفی می شوند و پس از تایید سنا به عضویت این دادگاه به صورت مادام العمر در می آیند.

در حال حاضر از جمع 8 قاضی باقی مانده 5 نفر طرفدار جمهوری خواهان و 3 نفر طرفدار دمکرات ها می باشند .
حال باید ببینیم این موضوع چرا در حال حاظر مهم می باشد . خیلی از کارشناسان معتقدند که با رفتاری که ترامپ در پیش گرفته است ممکن است در صورت شکست نتیجه انتخابات را نپذیرد و اعلام کند که در انتخابات تقلب شده است و این مضوع پای دیوان عالی فدرال را به معرکه انتخابات باز می کند.

و این امر حساسیت دمکرات ها را زیاد کرده است و آن ها معتقدند که باید صبر کرد تا رئیس جمهور جدید انتخاب شود و بعد قاضی جدید تعین گردد از طرف دیگر ترامپ و جمهوری خواهان  تاکید دارند که باید تا قبل از انتخابات فرد جدید تعیین گردد تا در صورتی که کار انتخابات به دیوان عالی کشیده شد دیوان قادر به رای دادن باشد چون با 8 عضور نمی شود به نتیجه قانونی رسید.

ترامپ اعلام کرده که یک قاضی زن به نام ( ایمی برت ) را به سنا معرفی خواهد کرد . در مقابل بایدن گفته که او در نظر دارد یک قاضی زن سیاه پوست را انتخاب کند . در حال حاظر تنش ها بین دو حزب به شدت بالا گرفته است . ( چاک شومر ) رهبر اقلیت دمکرات های سنا گفته است ما از تمام گزینه های خود برای مقابله با انتخاب این قاضی استفاده می کنیم . نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان هم اعلام کرده است از هر تیری که در نیردان خود دارد استفاده خواهد کرد تا قاضی فدرال بعد از انتخابات آینده تعیین گردد.

آنچه مسلم است این است که انتخابات 13 آبان ریاست جمهوری در آمریکا یکی از پرتنش ترین انتخابات های آمریکا خواهد بود که احتمال وقوع هر حادثه و پیش آمدی در آن وجود دارد .  

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات