صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۵۱

دموکرات‌ها ممکن است پیروزی ترامپ در انتخابات را نپذیرند

«شادی حمید» از اعضای اندیشکده بروکینگز آمده است: اکنون دوره و زمانه آن است که باید انتظار بدترین‌ها را داشت و تنها امیدوار بود که این بدترین‌ها در حدی باشند که بتوان تحمل کرد. برخی اینگونه مطرح می‌کنند که بدترین اتفاق هم اکنون پیش آمده است یعنی فاجعه اقتصادی و مرگ 200 هزار نفر در پاندمی کرونا در آمریکا درحالی که رئیس جمهوری این کشور و سرسپردگان وی در اقدامی خودفریبانه اصرار دارند که بگویند اتفاقات بهتر در راه هستند.

نویسنده در ادامه این مقاله که در وبسایت نشریه آتلانتیک نیز منتشر شده، می‌افزاید: از سوی دیگر نیز برخی افراد هستند که به فاجعه‌های دیگر می‌اندیشند و ترامپ را فاشیست و دیکتاتور و آمریکا را کشوری درمانده می‌خوانند اما نگرانی من از زمانی است که ترامپ بار دیگر برنده انتخابات شود و دموکرات‌ها یا دیگران در طرف مخالف دولت تمایلی برای پذیرش این نتایج نداشته باشند و یا این که قادر به پذیرش آن نباشند.
وی تاکید می‌کند: باخت جو بایدن در این شرایط بدترین اتفاق است نه از این جهت که ترامپ بعد از پیروزی آمریکا را نابود خواهد کرد چرا که توانایی آن را ندارد بلکه به این جهت که اعتماد به دموکراسی را ضعیف کرده و به ناآرامی‌های اجتماعی و خیابانی بیشتر در شهرهای آمریکا بخصوص پورتلند، اورگن و سیاتل ختم شود. یه همین دلیل است که جمهوریخواهان طرفدار نظم و قانون که از شورش‌ها در آمریکا ناراحت هستند می‌توانند دلیلی برای رای دادن به بایدن دموکرات داشته باشند حتی اگر نتوانند خودشان را راضی به چنین رای بکنند.
در این مقاله با اشاره به دلایل اعتراضات احتمالی خیابانی در آمریکا پس از انتخابات، آمده است: باخت بایدن پس از این که اختلاف فاحشی با ترامپ در نظرسنجی‌های تابستان داشته، مردم را نسبت به این که به انتخابات سیاسی به عنوان ابزاری برای تغییر نگاه کنند،  سرخورده خواهد کرد آن هم در زمانی که این سرخوردگی در آمریکا به طرز خطرناکی بالا است. اگر دموکرات‌ها نتوانند فردی مانند ترامپ را شکست دهد که تا به این اندازه بخاطر پاندمی کرونا و مشکلات عمده اقتصادی در کشور منفور است، آیا اصولا دموکرات‌ها خواهند توانست درانتخابات دیگری پیروز شوند؟
وی ادامه داد: فرض بر این است که دموکراسی پس از ارتکاب اشتباهات بتواند آن را تصحیح کند بخصوص اگر این اشتباهات در حد انتخاب فردی مانند ترامپ باشد، فردی که به هیچ عنوان شایسته بالاترین کرسی ملت آمریکا نیست و با گذشت هر روز، دونالد ترامپ این عدم شایستکی را بیش از پیش از خود بروز می‌دهد.

در ادامه این گزارش با اشاره به نتایج انتخابات سال 2016 و مشکلات لیبرال‌ها در پذیرش آن در آن زمان، آمده است: چطور آن همه طرفدار این حزب توانستند در کنار فردی نژادپرست قرار گیرند. این بار وضعیت بدتر خواهد بود. در سال 2016 ترامپ دفتر سیاسی نداشت و کسی نمی‌توانست تصور کند که وی چگونه رئیس جمهوری می‌تواند باشد. در آن زمان بسیاری از رای‌دهندگان تمایلی نداشتند باور کنند آمریکا بزرگ است و دلیلی هم نداشتند که وضع موجود آن زمان را تحمل کنند و از این رو تمایل داشتند که فردی ناشناخته و ریسکی را پذیرا باشند. اما اکنون خیلی‌ها باید به خطرات ترامپ آشنا باشند. گذشته از این،‌ در آن زمان هیلاری کلینتون نامزدی تک قطبی بود در حالی که بایدن اینگونه نیست.
در این مقاله آمده است: از آنجایی که تعداد نظرسنجی‌هایی که امسال به نفع بایدن بوده بیشتر از نظرسنجی‌هایی هستند که در سال 2016 به نفع کلینتون بودند، قبول پیروزی ترامپ این بار برای مخالفانش سخت‌تر خواهد بود.
بنا بر این گزارش، اگر ترامپ بتواند پیروز شود احتمالا این امر با وجود باخت وی در تعداد آرای مردمی خواهد بود. این امر نیز موجبات دلسردی نسبت به نتایج انتخابات و نظام الکترال را فراهم خواهد کرد.
این اندیشکده می‌افزاید: لیبرال‌های دموکرات بر این عقدیه‌اند که جمهوریخواهان متقلب هستند. علاوه بر همه هنجارشکنی‌های ترامپ، حزب جمهوریخواه به کارهایی هچون هرج و مرج طلبی، پاک کردن لیست رای‌دهندگان و بستن اماکن رای‌گیری در محله‌های سیاه‌پوست معروف است.
در انتهای این گزارش آمده است: البته جمهوریخواهان نیز در صورت باخت عصبانی خواهند شد و خود ترامپ نیز به طور حتم به نتایج انتخابات حمله خواهد کرد. اما اگر بایدن پیروز شود خواهد توانست هم آرای مردمی و هم مجمع الکترال را به دست آورد و این کار را با اختلاف فراوان انجام خواهد داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات