صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۵۴
اندیشکده صهیونیستی:

امارات بدنبال ائتلاف سازی علیه محور مقاومت است

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی:امارات مایل به ایجاد ائتلافی  متشکل ازبرخی کشورهای سنی واسرائیل درمقابل جبهه مقاومت به رهبری ایران وجبهه ترکیه -قطراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت (مترجم اکبر عسکری) اودی دیکل و نوعا شوسترمن دو پژوهشگر مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی درمقاله ای افزودند: امارات و بحرین از نظر استراتژیک از بالا بودن قدرت دوجبهه رقیب در خاورمیانه احساس نگرانی و چالش می کنند؛ یکی جبهه مقاومت ایرانی-شیعی که هراسی از به چالش کشیدن امارات و بحرین از نظر اقتصادی و امنیتی ندارند.
این چالش پس از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران و باتوجه به انعقاد قرارداد راهبردی چین-ایران تشدید خواهد شد. دوم جبهه ترکیه-قطر است که برای عمق بخشیدن به نفوذ خود ازخلیج عربی{فارس}گرفته تا عراق و سوریه ولیبی فعالیت می کند.           
 
 در چارچوب رویارویی با این دو محور رادیکال و با توجه به کاهش حضورنظامی آمریکا در خاورمیانه،امارات تمایل دارد که ائتلافی متعادل کننده و توازن بخش متشکل ازاسرائیل وکشورهای سنی پراگماتیست که برای ثبات منطقه ای تلاش می کنند،ایجاد گردد.
 
تقویت روابط میان امارات و اسرائیل فرصت های بیشتری در اختیار امارات برای اثرگذاری و ایفای نقش درمنطقه خاورمیانه قرارمی دهد؛ رهبری امارات معتقد است که این کشور می بایست موقعیت منطقه ای خود را تحکیم بخشد و درهمین راستا بتواند از نظامیان امارات در امور کشورهای دیگر استفاده کند و نقش میانجی در درگیری های منطقه ای داشته باشد.
 
برقراری روابط با اسرائیل این امکان را برای امارات ایجاد کرده تا بتواند جای پای در منازعه اسرائیل-فلسطین داشته و قطر را از نوار غزه و ترکیه را از دخالت در اداره مسجدالاقصی دورکند؛ این روابط همچنین این فرصت را برای امارات بوجود آورده تا درسایه ضعیف شدن موقعیت منطقه ای و بین المللی عربستان در دوسال اخیر،ریاض را دور بزند و به صورت مستقل ازعربستان به فعالیتهای منطقه ای وبین المللی بپردازد.

دو پژوهشگر مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه این مقاله افزودند: در رابطه با اهداف ترامپ درمنطقه خاورمیانه پس از عادی سازی روابط میان امارات و بحرین و اسرائیل باید بگوییم که دولت ترامپ تمایل دارد که دکترین تازه ای را با هدف ایجاد موازنه جدید قدرت در این منطقه مطرح کند ود در همین چارچوب کاخ سفید تلاش می کند ائتلافی منطقه ای متشکل از کشورهای سنی پراگماتیست نزدیک به واشنگتن برای محدود کردن ایران و نیز کاهش نفوذ چین و روسیه ایجاد نماید.
 
دولت ترامپ همچنین درنظر دارد طرح جدیدی برای حل منازعه اسرائیل-فلسطین ارائه کند؛ براساس این طرح،عادی سازی روابط میان کشورهای عربی واسرائیل دیگر منوط به حل این منازعه نخواهد بود.   
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات