صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۹ مهر ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

پاسخ به اعتماد

بعد از فرازونشیب‌های زیاد و یک وقفه طولانی پنج ماهه که وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت که در خط مقدم جنگ اقتصادی است با سرپرست اداره می‌شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع به «علیرضا رزم‌حسینی» گزینه پیشنهادی این وزارتخانه رأی اعتماد دادند.

نکات تحلیلی: 1ـ وزارت صمت که سه حوزه مهم اقتصادی صنعت، معدن و تجارت ایران را شامل می‌شود به نوعی بیشترین سهم اقتصادی کشور را داراست. این وزارتخانه تعامل گسترده‌ای با سایر بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه ایران دارد و می‌تواند یکی از مؤثرترین پیشران‌های اقتصادی کشور باشد. 2ـ برنامه‌ها و سیاست‌های درست وزارت صمت می‌تواند علاوه بر رضایتمندی مردم، ساماندهی معیشت جامعه، تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی ایران به نمایش بگذارد و فراتر از آن می‌تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، استقلال و عزت ملی تقویت کند. 3ـ ارتباط گسترده این وزارتخانه با بخش‌های مختلف مانند حوزه پولی و بانکی، بورس، تولید، توزیع، اشتغال، واردات، صادرات، ارتباط بین مصرف‌کننده و تولیدکننده میزان اثرگذاری و اثرپذیری از این بخش‌ها نشانگر اهمیت بالای وزارت صمت است. 

نکات راهبردی: از آنجا که وزیر محترم فردی با تجربه و توانمند است، در ابتدا باید وضعیت آشفته بازار را کنترل کند. پس از مهار آشفتگی بازار، سامانه‌های نظارت بر کالا را فعال کند تا ضمن شکستن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، عدالت در توزیع کالاهای اساسی را سرلوحه اقدامات فوری قرار دهد. از سویی دیگر چند اقدام اساسی همچون حل مشکلات واحدهای بحران زده، احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، تنظیم بازار فولاد، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری در سفارت‌خانه‌های خارج از کشور، توسعه صادرات و مبادلات مرزی، زنجیره تأمین کالا، نظارت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، جلوگیری از فساد اداری و توجه ویژه به صنعت خودرو می‌بایست در دستور کار وزیر جدید باشد. مضاف بر اینها استفاده از نیروهای جوان، انقلابی، متخصص و وفادار به نظام و انقلاب که دارای روحیه جهادی باشند، اگر در صدر برنامه‌های وزیر جدید باشد، موفقیت او دوچندان خواهد شد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                                              

توهین به شعور مخاطب!

سریال‌های شبکه نمایش خانگی مدت‌هاست که بلای جان فرهنگ کشور شده است. تزریق فرهنگ غیر بومی و غیر دینی از طریق این سریال‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هیچ متولی و پاسخگویی برای آن وجود ندارد.

گزاره خبری: هفته گذشته «سعید راد» درباره بازی‌اش در سریال «دل» گفت: «من تفکرهای دیگری داشتم و سعی کردم پیاده کنم؛ اما دیدم اصلا فضا جوری نیست که من می‌خواهم. اینها زود می‌خواستند بگیرند و تمام کنند و 20 قسمت را بکنند 30 قسمت، 30 قسمت را بکنند 40 قسمت و اگر یک مقدار جا داشت می‌کردند 50 قسمت، چون مردم برای‌شان مهم نیستند. اینها دارند بیزینس می‌کنند.» نویسنده سریال دل نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیرامون فیلمنامه سریال، در پاسخ به این پرسش که «چرا قصه سریال به سمت عشق‌های مثلثی و غیرمتعارف رفت؟»، تعبیر «نوع‌های مختلفی از عشق» را استفاده کرده و گفته است: «قصه دل، قصه‌ای بود در ستایش عشق و ما انواع و اقسام عشق‌ها را در این سریال بررسی کردیم تا سره را از ناسره تشخیص دهیم!»

گزاره‌های تحلیلی: توقع مخاطبان یک فیلم و سریال این است که حداقل‌ترین ملاحظات حرفه ای یک اثر هنری را ببیند و به خاطر علایق و جذابیت‌ها و کششی که داستان دارد آن را دنبال کنند. در این سریال هیچ‌کدام از حداقل‌های لازم برای تولید را نمی‌توان دید؛ نه داستان پرکششی، نه اوج و فرودهای منطقی و دقیق و نه حتی موقعیت‌های باورپذیر. سریال دل به خاطر این آشفتگی در شخصیت‌پردازی، از همراه کردن مخاطب با خود ناتوان بود. فاجعه بزرگ‌تر آنکه این سریال محض پر کردن جیب بازیگران خود طولانی شده است؛ «کایدان» در این باره می‌گوید: «بخشی از این ماجرا به خاطر جبران مشکلات مالی ناشی از رقم بالای قرارداد بازیگران سریال بود و سازندگان برای اینکه این بودجه را جبران کنند ۱۲ قسمت اضافه کردند و هر قسمت را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند.» گیشه‌ای بودن سریال دل و اینکه به قصد زدن جیب مخاطب و سرازیر کردن پول‌ها به حساب بازیگرانی که قیمت کارشان مانند بسیاری از کالاهای امروز حباب دارد، مایه تأسف است. آنچه در این روزها بیشتر دلسوزی دارد، جیب مبارک برخی افرد است که متأسفانه در میان ایشان، فعالان عرصه فرهنگ کشور هم دیده می‌شوند. جالب آنکه همین افراد از گرانی‌ها، افسار گسیختگی اقتصادی و فرهنگی گله دارند. حال سؤال اصلی آن است که متولی این نابسامانی‌ها کیست؟ و آیا کسی نسبت به بلایی که بر سر فرهنگ ما با این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها آمده حساسیتی دارد؟ آیا نهادهای نظارتی و بازخواست‌کننده، فقط برای اختلاس‌ها و فسادهای اقتصادی مسئولیت دارند؟ آیا نباید قبل از فرهنگ، فکری برای وزارت ارشاد شود؟ (نویسنده: سیدحسین خاتمی)

▼ خبر ویژه                 

کالاهای دپو شده در گمرک، نصف واردات ۹۹

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، تا پایان شهریور سال جاری نزدیک به 2/7 میلیون تن کالا در گمرکات کشور دپو شده است. این مقدار کالا معادل با ۵۲ درصد از میلیون تن کالاهای واردشده (18/13 میلیون تن کالا) به کشور طی پنج‌ ماهه امسال است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۷ درصد از اقلام دپوشده مربوط به کالاهای اساسی است. با طولانی شدن زمان دپوی این کالاها، تولیدکنندگان با کمبود نهاده‌های تولیدی مواجه می‌شوند و در نهایت کالای تولیدی با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود. ایران در سطح جهان در هزینه و زمان انجام تجارت خارجی رتبه ۱۲۳ از میان ۱۹۰ کشور را دارد و زمان ترخیص کالا در گمرک ایران ۵ برابر کشورهای همسایه است.

▼ اخبار

نگرانی رژیم صهیونیستی از قدرت یافتن ایران در منطقه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تهدید به انجام حمله پیش‌دستانه علیه ایران، مدعی شد که تل‌آویو اجازه استقرار نظامی ایران در شمال فلسطین اشغالی را نمی‌دهد. به گزارش «العالم» از فلسطین اشغالی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) کشورمان را به تلاش برای استقرار در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی متهم کرد. نتانیاهو طی سخنرانی در مراسم صهیونیست‌های تلف‌شده در جنگ «یوم کیپور»، گفت: «اگر ایران بخواهد خودش را در مرزهای شمالی ما مستقر کند و البته به ما هم حمله‌ای نکند، ما نمی‌توانیم به آنها اجازه دهیم در آنجا مستقر شوند.» وی در صفحه توئیترش نیز نوشت: «ما مانع تجمع نیروهای آن در [شمال فلسطین اشغالی] می‌شویم و با آنها مبارزه می‌کنیم. این درسی است که از جنگ یوم کیپور یاد گرفته‌ایم.» خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تهدید ایران به انجام حمله پیش‌دستانه، گفت این اقدام کاری دشوار است اما اسرائیل آماده است در صورت نیاز آن را انجام دهد. نتانیاهو پیشتر نیز در واکنش به پاسخ راکتی مقاومت غزه علیه حملات رژیم صهیونیستی، مدعی شده بود: «تلاش‌های ایران و نوابش در غزه و لبنان برای جلوگیری از گسترش صلح، موفق نخواهد شد. ما به هرکسی که علیه ما حمله کند، ضربه می‌زنیم و دایره صلح را به کشورهای بیشتری توسعه خواهیم داد!»

افتخار و اقتدار مرجعیت در عراق

فرمانده نیروی قدس سپاه در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس، با قدردانی از نقش‌آفرینی‌ها و حمایت‌های سرنوشت‌ساز مرجعیت عراق از استقلال و استقرار امنیت در این کشور، تأکید کرد: «آیت‌الله سیستانی نماد افتخار و اقتدار مرجعیت و قدرت بسیج‌کنندگی آن در جامعه عراق و جوامع اسلامی است.» سردار قاآنی تصریح کرد: «نقش‌آفرینی‌های معظم‌له در حمایت و پشتیبانی مستمر از نیروهای مسلح و مقاومت اسلامی عراق و خنثی شدن نقشه دشمنان امت اسلامی،  از تأثیرات راهبردی و تاریخی برخوردار بوده و همه ما و مردم شریف و مجاهد عراق قدردان ایشان بوده و به فضل الهی در آینده‌ای نه چندان دور با پاک شدن سرزمین مقدس اسلامی عراق از لوث اشغالگران و متجاوزان، شاهد تحقق آرمان‌های شهدای مقاومت اسلامی این کشور خواهیم بود.»

فرار از پذیرش تقصیر

رسانه اصلاح‌طلب «عصر ایران»، نوشت: «اینکه روحانی از مردم می‌خواهد لعن و نفرین خود را نثار آمریکا کنند نه دولت او، یعنی به مرحله درماندگی رسیده و می‌داند که مردم از او و دولتش ناامیدند؛ دولتی که حالا تبدیل به نماد ناامیدی شده است. روحانی منتظر پایان دوران تلخ ریاست‌جمهوری‌اش است. شاید اگر امروز خبرنگاری از رئیس‌جمهور بپرسد اگر به ۴ سال گذشته برگردید چه کاری را انجام نمی‌دادید، پاسخ بشنود که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت نام نمی‌کردم.» استراتژی فرار اصلاح‌طلبان از پذیرش تقصیر خود در حمایت از روحانی به وسیله انتقادات صریح از عملکرد او هر روز در رسانه‌های‌شان به نحوی در حال تکرار است.

خبری خوش از آمار ازدواج

به گفته علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، در ۴ ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالی‌ که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده بود. این آمار نشان می‌دهد با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، اما دختران و پسران به قولی، تمایل به حذف مراسم داشته و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. کرونا با اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را با خود به همراه داشت، اما شاید یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف تجملات پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود.

▼ اخبار کوتاه

رسانه صهیونیستی: ایران یک «ابرقدرت پهپادی» است/ روزنامه «جروزالم پست» نوشت: «ایران یک قدرت پهپادی و یکی از کشورهایی است که شمار زیادی پهپاد کوچک و بزرگ تاکتیکی و انتحاری را می‌سازد. ایران در تلاش است نشان دهد یکی از قدرت‌های جهانی در تولید سلاح و بسیار فراتر از مهندسی معکوس ادوات روسی، چینی یا کره شمالی است.»

دادگاه‌های ویژه جرایم سیاسی تشکیل می‌شود/ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در جلسه دیروز خود با خبرنگاران از تشکیل اولین دادگاه‌های مربوط به جرم سیاسی از آبان ماه خبر داد و افزود: «جرم سیاسی در دادگاه سیاسی و مطبوعاتی رسیدگی می شود. این بیانگر این است که قوه قضائیه آمادگی رسیدگی موارد در چارچوب قوانین را دارد.»

افزایش ۲۰ درصدی آمار خودکشی نظامیان آمریکایی/ آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی همواره بالا بوده و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی، افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد نیروی هوایی آمریکا باور دارد قرنطینه و سایر فشارهای روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش خودکشی است.

روشنفکربازی!/ سمیرا مقدسی، وكيل پایه يک دادگستری در صفحه توئیترش نوشت: «اسلام میگه حدود روابط محرم نامحرم رعایت شه بهش برچسب دین متحجر می‌زنید. وقتی پاتون به دادگاه خانواده می‌فته و روابط پنهانی که از روشنفکربازی سرچشمه گرفته و باعث فروپاشی خانواده شده رو می‌بینید متوجه می‌شید که شما مو می‌بینید و اسلام پیچش مو.»

اعلام وصول 27 درصدی!/ وزیر بهداشت خبر داد: «آمریکا ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد دلار برای مقابله با کرونا هزینه کردند و ما ۲۷ درصد از یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم. یک نفر را پشت درب بیمارستان‌ها نگذاشتیم و یک نفر را به دلیل پیر بودن از دستگاه ونتیلاتور جدا نکردیم؛ اما در برخی کشورها این اتفاق رخ داد.»

احکام سیاسی (سؤال 51): دروغ مصلحت‌آمیز در اسلام چه حکمی دارد؟ پاسخ: در جایی که راست گفتن موجب فتنه و فساد می‌شود، شرع و عقل از روی ضرورت دروغ گفتن را تجویز می‌کند، در این صورت مصلحت اقتضا می‌کند، به جای راست گفتن، دروغ گفته شود. البته به این نکته توجه شودکه دروغ مصلحت‌آمیز کاملاً جنبه استثنایی دارد و جز در شرایط خاصی جایز نیست و نباید عده‌ای آن را دستاویزکرده و بدون جهت یا برای به دست آوردن منافع شخصی، حزبی و عمومی دروغ بگویند و این عمل زشت را به نام اینکه مصلحت ایجاب کرده، مرتکب شوند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات