صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۸۹

کتاب ویرانی دروازه‌ شرقی، به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

وفيق‌السامرايي، پس از بازگويي زندگي‌‌نامه‌اش در كتاب "ويراني دروازه شرقي"، مطالب خود را در 5 بخش؛ "جنگ‌هاي عراق با ايران"، "بعد از جنگ با ايران"، "اشغال كويت و جنگ عراق و متحدين"، "صدام و امنيت او در عراق" و "حركت‌هاي مردمي و مخالفان عليه صدام" تنظيم كرده است.
پایگاه بصیرت / سرلشکر وفيق سامرايي مسئول اطلاعات ارتش عراق
 
کتاب ویرانی دروازه‌ شرقی، به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF
کتاب ویرانی دروازه‌ شرقی، به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

 

شناسنامه کتاب:

نام کتاب: ویرانی دروازه‌ شرقی

موضوع اصلي : تاریخ معاصر ایران > دفاع مقدس 

مولف: وفیق السامرایی

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

نوع فایل: PDF

سال انتشار: چاپ اول 1377

تعداد صفحات: 604 صفحه

 

ویرانی دروازه‌ شرقی

 
این کتاب را در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶ شمسی) به زبان عربی تدوین و مرکز فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز این اثر را در سال ۱۳۷۷ ترجمه و منتشر کرد

آشنایی با حزب بعث، تبیین علل وقوع جنگ عراق و ایران، وضعیت نیرو‌های دو طرف، استفاده از سلاح‌های شیمیایی در برابر نیرو‌های ایرانی، تحلیل عملیات‌های ایران در صحنه نبرد، کمک‌های خارجی به عراق در طول جنگ، ساختار حکومتی عراق، روند برکناری‌ها و اعدام‌ها در عراق، نارضایتی مردم، اهداف عراق بعد از جنگ با ایران و تشریح جنگ کویت و عراق، از جمله مباحث مطرح شده در کتاب "ویرانی دروازه شرقی" اند.

در قسمتی از این اثر و از زبان وفیق السامرایی آمده است: "جنگ، وارد هشتمین سال خود شده بود و هیچ نشانه‌ای دال بر پایان آن به چشم نمی‌خورد. تدریجا نبرد‌ها از قلمرو ایران به مناطق مرزی و از آنجا به داخل خاک عراق کشیده شده بود و کار به جایی رسیده بود که شهر و بندر فاو و شهر حلبچه و حاجی عمران در شمال و بخش‌هایی از اراضی شرق بصره و همچنین بخش‌هایی از مناطق نفت‌خیز مجنون (یکی از غنی‌ترین مناطق نفت‌خیز عراق) به اشغال ایرانی‌ها در آمده بود... ما ابتکار عمل را (در جبهه‌ها) از دست داده بودیم و منتظر می‌نشستیم تا ایرانی‌ها عملیات خود را انجام دهند و ما قربانی بدهیم. "
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات