صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۳ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی از حوادث دل‌هایی را می‌لرزاند؛ ما در طول انقلاب هم شاهد بودیم. حتّی در خود دفاع مقدّس بعضی از شکست‌ها، بعضی از دل‌ها را می‌لرزاند. وقتی که مجموع این حوادث با پیروزی، با نشانه‌های لطف الهی تمام می‌شود، طبعاً این دل‌ها اطمینان پیدا می‌کنند، آرامش پیدا می‌کنند، می‌فهمند که وعده الهی راست است، درست است. (۱۳۹۸/۸/۳۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

فرافکنی نکنید!

سیر افزایشی فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم عزیز ایران، امروز گزاره‌ای غیرقابل انکار در کشور است؛ اما نحوه تحلیل آن و بررسی علت‌ یا علل مسائل اخیر کشور طبیعتاً اختلافی بوده و هر مسئول و جریان سیاسی دیگری را مقصر وضعیت به وجود آمده می‌داند. در این باره نکاتی مطرح است که مرور آنها می‌تواند مفید باشد:

نکات تحلیلی: 1ـ بررسی علت‌شناسی مسائل امروز ایران برای برون رفت از آنها مهم است؛ اما مهم‌تر از آن، این است که اگر تأمل در این حوزه همراه با دقت نظر نباشد و صرفاً با هدف مقصرتراشی باشد، نه تنها به مقصود حل مشکلات نائل نمی‌شود بلکه بر گره‌های بیشتر می‌افزاید. 2ـ یکی از این گره‌ها، افزایش بیشتر اختلافات جناحی و سیاسی است که اساساً باعث دلخوری بیشتر مردم می‌شود و در نهایت، اگر عزم و انسجامی برای حل مشکلات مشاهده نشود، مجال برای پیدایش معضل ثانویه‌ای فراهم می‌شود که تبعات و آثار سوء آن به مراتب بیشتر و عمیق‌تر از مشکلات اقتصادی خواهد بود و آن، سایش و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی به نظام اسلامی است. 3ـ این مقصد، همان هدف راهبردی چهل ساله دشمنان انقلاب و نظام دینی برآمده از آن است و تنها عاملی که می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات باشد، پذیرش مسئولیت است. در این باره همه مسئولان در قوا و نهادهای مختلف با رویکردی انقلابی و شجاعانه مسئولیت اقدامات و تصمیمات خود را بپذیرند و از دادن آدرس غلط بپرهیزند، می‌توان به مرحله دوم رسید که به راه‌حل مشکلات فکر کردن و اجماع کردن است. 4ـ مردم امروز از دست مسئولی که با فرافکنی می‌خواهد مسئولیت را از روی دوش خود بردارد ناراحت هستند و بیشتر از آن، از تحلیل و تفسیر‌های افراد و جریان‌هایی که به دنبال صید ماهی مقصود سیاسی خود از آب‌گِل‌آلود شرایط کنونی کشور هستند و فرار به جلوی آنها نه تنها زمینه‌ساز سازش نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند با نمایش تصویری برهم ریخته از داخل، دشمن را به محاسبه غلط بیندازد!

 نکته راهبردی: امنیت ملی و سرمایه اعتماد عمومی نظام اسلامی نباید وجه‌المصالحه بازی‌های سیاسی افراد و جریان‌ها قرار گیرد. جمهوری اسلامی از این مرحله با اتکا به ظرفیت‌های داخلی عبور خواهد کرد، همان طور که در طول چهار دهه گذشته در پرتو صبر و ایستادن روی پای خود به جایگاه امروز رسیده است. این موضوع تنها منوط به یک شرط است و آن اینکه متحد و منسجم ذیل راهبری رهبر معظم انقلاب کار کنیم و فرافکنی نکنیم! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                    

حلقه وصل انقلاب

در روزهای گذشته مستندی زیبا با عنوان «در لباس سربازی» در شبکه‌های تلویزیونی پخش شد که گوشه‌هایی از گنج‌های تمام نشدنی جنگ را برای مردم ایران به نمایش در آورد؛ این مستند سه قسمتی که به حضور آیت‌الله خامنه‌ای در جبهه‌های جنگ با لباس سربازی و با لباس روحانیت در خدمت به مردم می‌پردازد، گویای واقعیاتی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

گزاره‌های خبری:

1ـ مدیریت الهی انقلاب؛ انقلاب اسلامی از همان روزهای اول تحت توجه الهی بوده است و در زمانی که جمهوری اسلامی بدون هیچ‌گونه آمادگی مورد حمله نظامی قرار می‌گیرد، توجهات الهی مانع از سرنگونی نظام در یک جنگ تمام‌عیار می‌شود. 2ـ ناکام ماندن جریان‌های معارض داخلی؛ جریان منافقین، لیبرال‌ها و سلطنت‌طلبان که در سطوح بالای نظام بوده‌اند نه تنها جبهه‌ها را یاری نمی‌کردند، بلکه به فرموده آیت‌الله خامنه‌ای مانند یک اکسوز پردود یک اتومبیل فضا را تیر و تار می‌کردند. آنها در مسیر پرپیچ و خم ابتدای انقلاب سرنوشت ننگین خود را از ملت جداکردند و رسوا شدند. 3ـ مقاومت بادست خالی پیروزی هم دارد؛ علیرغم اینکه نیروهای انقلاب شیوه‌های کلاسیک جنگیدن را فرا نگرفته بودند و سلاح جنگی در اختیار نداشتند، اما با دستان خالی توانستند دشمن را یک ماه در پشت دروازه‌های خرمشهر نگه دارند و در نهایت دشمن را از کشور خارج کردند.

نکته راهبردی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول دفاع مقدس هم نسبت خوبی با ارتش داشته است، به گونه‌ای که فرماندهان ارتش می‌خواستند ایشان را با درجه سرهنگی استخدام کنند؛ همچنین مسئولیت سپاه پاسداران را در برهه‌ای بر عهده داشته‌اند و هم بسیج مردمی را به بدنه نیروهای مسلح و نظام متصل کردند. ایشان همچنین یار مورد اطمینان حضرت امام در جبهه‌ها بودند. این نعمت به لطف و عنایت الهی هنوز هم در نظام اسلامی جریان دارد. دشمنان اسلام و انقلاب در صدد هستند با تحریف واقعیات جنگ، مردم را از این گنجینه‌های دفاع مقدس محروم کنند و بیان این واقعیات بعد از 30 سال نشان می‌دهد دفاع مقدس نیاز به تولید محتواهای بیشتر دارد تا کمین تحریف دشمن در این میدان کارساز نیفتد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                             

هاشمی را فراموش کرده‌اید؟

«محمد هاشمی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی گفته است: «آیت‌الله هاشمی چهره‌ای تاریخ‌ساز در انقلاب است. هر اتفاقی بیفتد محال است مردم ایشان را فراموش کنند. به همین دلیل مسئولان صداوسیما و ارگان‌های دیگری که علیه مرحوم هاشمی جوسازی می‌کنند باید درباره رفتار و رویکرد حوزه مسئولیت‌شان پاسخی قانع‌کننده داشته باشند.» «سیدحسن خمینی» نیز در اظهارات جدیدش گفته است: «به نظر من اين تحريف نيست، مضحکه است که قصه جنگ را بگوييم و نگوييم فرمانده جنگ آقاي هاشمي بود و نگوييم نخست‌وزيرش چه کسي بوده است، بنياد شهيدش را چه کسي اداره کرده است و تنها به گروهي خاص بسنده کنيم. در جنگ همه بودند و همين رمز توفيق بود.» ‌در این زمینه باید گفت؛ اولاً؛ از کسانی که معتقدند در خصوص نقش مرحوم هاشمی در جنگ کم‌کاری شده است، انتظار این بود که خودشان به بیان خاطراتی از ایشان می‌پرداختند؛ ثانیاً؛ هیچ‌گاه تلاش نشده است که نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نادیده گرفته شود و در فیلم‌ها، خاطرات و اسناد همواره به نقش وی اشاره شده است، خوب است کانال‌ها را یک‌بار دیگر چک بفرمایید. ثالثاً؛ همان مسئول بنیاد شهید و نخست‌وزیر زمان جنگ به خاطر بغی علیه نظام صدها خدمات خود را باطل کردند، دچار حبط عمل شدند و در فتنه‌ای وارد شدند که رئیس رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهور آمریکا، اتحادیه اروپا و صدها منافق داخلی و خارجی به حمایت از آن‌ها پرداختند.

▼ اخبار

باز هم شورای نگهبان مقصر است؟!

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران درباره یک فقره از اقداماتی که شهرداری باید انجام می‌داد، بعد از گذشت سه سال و اندی در توئیتر خود می‌نویسد: «سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است،۱۰سال است ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی نشده و بیش از۸۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده و با کمبود۵۰ درصدی مواجه است.» وی می‌افزاید: «یعنی به جای ۹۰۰۰ اتوبوس۵۵۰۰ اتوبوس فعال است. در مترو کمبودها بیشتر حس می‌شود، ۳ خط مترو در سال‌های اخیر افتتاح شده، اما واگن و تجهیزاتش تأمین نشده است.» هاشمی افزود، ما دوسال از شهردار خواهش می‌کردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسئولان دولتی عمل کند و مسائل شهر را حل کند، اما ایشان می‌گفت که نمی‌خواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه [تخریب ساختمان در حال ساخت و منسوب به روحانی در جماران]، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیئت دولت، دعوت نشد. واقعیت آن است که مدیریت شهری تهران نسبت به دوره گذشته افت قابل توجهی داشته است. اصلاح‌طلبان که همواره تلاش می‌کنند نارضایتی خودشان را منتسب به دیگران کنند، نمی‌توانند این بار نهادهای انقلابی را مقصر ناتوانی خود معرفی کنند، زیرا شورای نگهبان در تأیید صلاحیت و تصویب قوانین آنها هیچ نقشی ندارد که بگویند چرا فلانی را تأیید یا ردصلاحیت کرد و چرا فلان قانون ما را مهر تأیید نزد!

چرتکه مالی بیندازیم به جواب نمی‌رسیم!

«حمیدرضا آصفی» سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات به سؤال پایگاه خبری «مدارا» مبنی بر اینکه «در هفته گذشته سرلشکر صفوی به هزینه‌هایی که ایران در کشورهای محور مقاومت اشاره و تأکید کرد که این هزینه‌ها به صورت قرض پرداخت شده، کشورهای هدف هزینه‌های صورت گرفته را پس خواهند داد. دستاورد اقتصادی ایران به غیر از بعد امنیتی و استراتژیک از هزینه‌هایی که در کشورهای محور مقاومت می‌کند، چه بوده است؟»، پاسخ داد: «وقتی ما در جنگ با عراق بودیم، سوریه خط لوله نفت عراق به اروپا را بست و عراق از فروش چند میلیون نفت در روز محروم شد و صدام ناچار شد نفت را از خلیج‌فارس صادر کند. این مسئله ضربه بزرگی به عراق زد. این اقدام یک خدمت به جمهوری اسلامی ایران بود. خیلی از عایدی‌ها قبلا گرفته شده است و این طور نیست که سوری‌ها برای ما کاری نکرده باشند. بنابراین ذکر چنین مطالبی به عقیده من بی‌توجهی به تاریخ روابط منطقه است. وقتی ما درگیر جنگ با عراق شدیم، تنها سه کشور لیبی، کره شمالی و سوریه به ما کمک کردند. ما به لحاظ امنیتی، باید با داعش و تروریست در سوریه مبارزه می‌کردیم. در روابط بین دو کشور اگر فقط آدم بخواهد چرتکه‌های مالی بیندازد، به جواب نمی‌رسد. در چنین روابطی باید موضوعات مختلفی را در نظر گرفت.»

کالاهای دپو شده در گمرک، نصف واردات ۹۹

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، تا پایان شهریور سال جاری نزدیک به 2/7 میلیون تن کالا در گمرکات کشور دپو شده است. این مقدار کالا معادل با ۵۲ درصد از میلیون تن کالاهای واردشده (8/13 میلیون تن کالا) به کشور طی پنج ‌ماهه امسال است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۷ درصد از اقلام دپوشده مربوط به کالاهای اساسی است. با طولانی شدن زمان دپوی این کالاها، تولیدکنندگان با کمبود نهاده‌های تولیدی مواجه می‌شوند و در نهایت قیمت کالای تولیدی افزایش می‌یابد. جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان در هزینه و زمان انجام تجارت خارجی رتبه ۱۲۳ از میان ۱۹۰ کشور را دارد و زمان ترخیص کالا در گمرک ایران پنج برابر کشورهای همسایه است.

▼ اخبار کوتاه

دلیل عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی/ پس از خبر شرط امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مبنی بر فروش جنگنده اف ۳۵ از سوی آمریکا به امارات متحده عربی، حالا با انتشار خبر درخواست چند میلیاری سودان برای این اقدام مشخص شده است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با تطمیع مالی سودان و قول عرضه فناوری‌های نوین به امارات، این دو کشور را وارد عرصه عادی‌سازی روابط کرده‌اند؛ یعنی تنها دلیل عادی‌سازی روابط با رژیم کودک‌کش صهیونیستی «پول» بوده است.

تونل‌های مقاومت، کابوس نظامیان صهیونیست/ روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: «یکی از نظامیانی که در جنگ ۲۰۱۴ وارد یکی از تونل‌های حماس شده بود، همچنان دچار آسیب روانی است. این نظامی ملقب به «متان» با شنیدن صداهای غیرمعمول مانند صدای هواپیما یا صدای جیرجیرک در پارک دچار وحشت می‌شود.» ارتش این رژیم، متان را معلول ۱۰۰ درصدی اعلام کرده و خانواده او از ارتش خواسته‌اند هزینه نصب عایق صوتی در منزل‌شان را پرداخت کند.

بانک اطلاعاتی آمریکایی‌ها در دستان ارتش ایران/ «امیر خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد: «بانک اطلاعاتی کاملی از افسران و تجهیزات آمریکایی‌ها در منطقه داریم. خلبان‌های آمریکایی خلیج‌فارس از ترس داخل جنگنده‌‌ها می‌خوابند!»

جزئياتي از لايحه ضد اسلامي دولت مكرون/ «يورو نيوز» نوشت: «مكرون قصد دارد با لغو سيستم آموزش و تربيت امام‌هاي مساجد و وعاظ مذهبي در خارج از كشور، از نفوذ خارجي ميان مسلمانان فرانسه جلوگيري كند. اين لايحه محدوديت‌هايي براي آموزش و فعاليت محافل و تشكل‌هاي اسلامي فراهم مي‌كند. قرار است نظارت بر شيوه تربيت و آموزش امامان جماعت و وعاظ اسلامي و نيز كنترل بر چگونگي تأمين اعتبارهاي مالي و بودجه نهاد‌هاي مذهبي تقويت شود.»

وحشت آمریکایی‌ها از انتقام خون سردار سلیمانی/ «کریس مورفی» سناتور آمریکایی می‌گوید: «ایران هنوز به دنبال گرفتن انتقام خون ژنرال قاسم سلیمانی است، تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی افزایش یافته و ابتلای ترامپ به کرونا باعث شده تا او قدرت تصمیم‌گیری برای مقابله با این اقدامات را نداشته باشد.»

ایران، صادرکننده فعال بنزین در منطقه و جهان/ ایران که در سال‌های پیش واردکننده بنزین بوده، اکنون با تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، به صادرکننده فعال این فرآورده استراتژیک نفتی در منطقه و جهان تبدیل شده است.

احکام سیاسی(سؤال 53): برخی از مسئولان به نیروهای خود دروغ می‌گویند و اسم این کار را مدیریت می‌نامند، آیا این دروغ شرعاً اشکالی ندارد؟ پاسخ: دروغ با هر عنوانی و از ناحیه هر کسی که باشد از گناهان کبیره است، مگر در مواردی که مصلحت اهم اقتضا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات