صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۴ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین(علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دل‌مان می‌خواست بیاییم، نشد. (1399/6/31) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

دولت و کرونای اقتصاد ایران

بسیار شنیده می‌شود که اقتصاد ایران بیمار است؛ برای درک بهتر بیماری اقتصاد ایران و نقش دولت در به وجود آمدن و درمان این بیماری می‌توان اقتصاد ایران را به یک فردی تشبیه کرد که به بیماری کرونا مبتلا شده است. همانگونه که ما در اولین برخورد با این بیمار از او می‌پرسیم که آیا بیماری زمینه‌ای داشته‌اید یا خیر، در برخورد با اقتصاد ایران هم باید بپرسیم که آیا اقتصاد ایران بیماری زمینه‌ای داشته است یا خیر؟

نکات تحلیلی: 1‌ـ یک دسته از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصاد ایران به زیرساخت‌های فرهنگی جامعه ما برمی‌گردد: پایین بودن فرهنگ کار، غلبه روحیه سودجویی و کسب درآمد از راه‌های غیر تولیدی، اعتماد به کالای خارجی و بی‌اعتمادی به کالای داخلی. برای نمونه ایرانیان مردمانی بوده‌اند که 217800 کیلومتر قنات کنده‌اند تا آب برای کشاورزی و سایر مصارف‌شان تأمین کنند. این عدد بیش از پنج برابر محیط کره زمین است! در حالی که امروز بخشی از جوانان ما به رغم وجود زمین حاصلخیز و آب در دسترس، حاضر به کار و کشاورزی نیستند! 2ـ دسته دوم از بیماری‌های اقتصادی ایران به ساختارهای معیوب اقتصاد ایران برمی‌گردد: بالا بودن سود دلالی نسبت به تولید، ساختار معیوب بودجه کشور، رتبه غیر قابل قبول در سهولت کسب و کار (رتبه 127 جهان)، نظام بانکی ناکارآمد، روان نبودن گمرکات و ترخیص کالا، مشکلات تجارت خارجی و... 3ـ دسته سوم از مشکلات اقتصادی کشور به دو موضوع تحریم‌های اقتصادی دشمن و سوء مدیریت داخلی  برمی‌گردد که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره کرده‌اند. سوء مدیریت داخلی مصادیق مختلفی دارد که عدم نظارت مؤثر بر قیمت‌ها، خالی کردن ذخایر کشور با توزیع بی‌حساب و کتاب ارز 4200 تومانی، بی‌توجهی به فرصت‌های اقتصادی داخلی و... نمونه‌هایی از آن هستند.

نکته راهبردی: نقش دولت در به وجود آمدن مشکلات دسته اول و دوم بسیار ناچیز است و در مشکلات دسته سوم نیز بخشی از مشکلات به سوء مدیریت دولت برمی‌گردد. نکته مهم اینکه اگرچه دولت در به وجود آمدن برخی از مشکلات کشور نقش مستقیمی ندارد، لیکن مهم‌ترین وظیفه را در رفع آنها دارد. اهمیت این موضوع برای آن است که در نقد دولت یا ارائه راهکار برای گذر از شرایط فعلی دچار افراط و تفریط نشویم. دولت مانند پزشکی است که باید به رغم وجود عوامل زمینه‌ای در بیمار، برای بهبودی او راهکار و برنامه عملیاتی داشته باشد. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                  

آمریکا به دنبال جبران شکست خود در سوریه است

آمریکا از سال 2011  با پشتیبانی از گروه تروریستی داعش به دنبال براندازی دولت مردمی سوریه برآمد. کمک به داعش بعد از مدتی از طریق همراهی نیروهای تروریستی‌ـ نظامی آمریکا ادامه یافت، ولی آمریکا هرگز به اهداف خود در سوریه نرسید، البته همچنان تلاش دولتمردان آمریکایی بر تأثیرگذاری در ساختار قدرت آینده این کشور از طریق اعمال فشار و نفوذ در قانون اساسی جدید این کشور متمرکز شده است.

گزاره خبری: رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «آمریکا و متحدانش به کار کمیته قانون اساسی سوریه به شکلی سازنده اهمیت نمی‌دهند و خواسته‌های آنها تضعیف دولت سوریه و تجزیه این کشور است و واشنگتن بر بسیاری از مناطق و کشورها قانون‌های اساسی تحمیل کرده تا آنجا را به فتنه و هرج و مرج بکشد.»

گزاره تحلیلی: حضور مستقیم آمریکا در کنار تروریست‌های داعش و دلارهای سعودی نتوانست این کشور را به اهداف شوم خود در سوریه برساند. ایجاد ائتلافی از کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه و ارسال پیشرفته‌ترین سلاح نظامی به داعش و گروه‌های همتراز آن تنها بخش جزئی از تلاش آمریکا برای تسخیر سوریه بود، اما نتیجه آن شکست سنگین ایالات متحده و هم‌پیمانان آن در سوریه تا به امروز بوده است. از این رو کاخ سفید به دنبال دخالت در ساختارها و قوانین سوریه برآمده است تا اهداف خود را با هزینه کم و به صورت به ظاهر قانونی به دست آورد، سیاستی که رویکرد جدید غرب در قبال کشورهای مخالف خود در وضعیت کنونی تلقی می‌شود. حال که سوریه در نبرد میدانی بر آمریکا غلبه پیدا کرده، نباید اجازه نفوذ آمریکا در ساختارها و قوانین خود را بدهد. با این حال باید متذکر شد که جایگاه سوریه از لحاظ داشتن قدرت تصمیم‌گیری و استقلال به مراتب بالاتر از کشورهایی همچون عربستان، امارات و سایر کشورهای وابسته به آمریکاست. در وضعیت فعلی سوریه به عنوان فاتح نبرد با آمریکا و متحدان آن، در جامعه بین‌المللی مورد پذیرش است و کشورهای مختلف یکی پس از دیگری سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کنند. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه                            

سناریوی آینده تکفیریها برای ایران

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، شرکت‌های امنیتی تحت فرمان سازمان اطلاعات ترکیه در روزهای اخیر گروه جدیدی از عناصر تروریستی را از مناطق در تصرف در کشور لیبی و مناطق اشغالی سوریه به کشور آذربایجان منتقل کرده‌اند. به گفته منابع میدانی، سازمان اطلاعات ترکیه در دور جدید تلاش‌ها، بیش از ۵۳۰ نفر از عناصر تروریست را به خاک آذربایجان منتقل کرد؛ با انتقال جدید صورت گرفته تعداد تروریست‌ها در خاک آذربایجان حداقل به ۹۰۰ نفر افزایش یافته است. براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر گروهک‌های تروریستی در لیبی از جبهه‌های «طرابلس، مصراته، زواره، مرغاب و سرت» فراخوانده و به آذربایجان انتقال داده شدند؛ در سوریه نیز تروریست‌ها از مناطق اشغالی در استان‌های «حلب، ادلب، لاذقیه، شمال الرقه و الحسکه» تجمیع و منتقل شدند. اگر چه خروج تعداد قابل توجهی از عناصر گروهک‌های تروریستی از سوریه فرصتی مناسب برای آغاز عملیات و پاکسازی مناطق اشغالی در شمال غرب این کشور است، اما باید توجه داشت حضور صدها نفر از تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای شمال غرب کشورمان با پشتیبانی گسترده ترکیه به بهانه بازپس‌گیری منطقه «قره باغ» می‌تواند سناریوی از پیش طراحی شده ائتلاف غربی‌ـ عبری‌ـ عربی برای ایجاد مشکل در خاک ایران باشد که یک خطر جدی برای منافع ملی به شمار می‌آید؛ به ویژه اینکه در روزهای گذشته تعداد خمپاره‌های شلیک شده به روستاهای مرزی کشورمان افزایش یافته است.

▼ اخبار

خانم بازیگر: مجبورمان می‌کنند بدحجاب باشیم

«شهین تسلیمی» بازیگر مشهور سینما و تلویزیون پیرامون وضعیت حجاب بازیگران در سینما و شبکه نمایش خانگی گفت: «در سینما به ما می‌گویند لاک بزنید، موی خود را بیرون بریزید، مجبورمان می‌کنند آرایش غلیظ انجام بدهیم.» وی در همین رابطه تأکید کرد: «به شخصه وقتی وضعیت حجاب بازیگران زن در سینما را می‌بینم به خودم می‌گویم چرا چنین وضعیت و حجابی باید وجود داشته باشد. وضعیت حجاب بازیگران ما دست کمی از بی‌حجابی بازیگران هالیوودی ندارد. از نظر من وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی درست نیست و به قول معروف شورش را در آورده‌اند. متأسفانه انگار شبکه‌های ماهواره‌ای الگوی لباس پوشیدن و حجاب و آرایش بازیگران زن سینمای ما شده‌اند. این وضعیت در شبکه نمایش خانگی بسیار بدتر است. ما چطور می‌توانیم در جامعه کسی را به حجاب و پوشش دعوت کنیم، وقتی در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی همان بدحجابی عادی جلوه داده می‌شود.»

بهانه جدید آقای ظریف!

ظریف در مصاحبه‌ای مدعی شده است عدم پیوستن به کنوانسیون‌های دیکته شده از سوی FATF و عدم تکمیل ۴۱ اقدام اکشن پلن، مانع همکاری راهبردی با چین خواهد بود. در حالی که همه می‌دانند همکاری راهبردی با چین در مقابل تحریم‌های آمریکاست و اگر بخواهد این همکاری عملیاتی شود، نیاز به مخفی ماندن جزئیات از چشم رصدگرهای وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا از جمله گروه اگمونت است. همانطور که خود ظریف چندبار اذعان کرده، مسائل پولشویی و تأمین مالی تروریسم بهانه‌های آمریکا برای امنیتی کردن فضای اقتصاد جهانی است. پس پذیرش این بازی از سوی ایران که تحت شدیدترین تحریم‌های ثانویه بانکی و غیربانکی آمریکاست، یعنی پذیرش خودتحریمی و عملاً مسیر همکاری راهبردی ایران و چین مسدود می‌شود. مضافاً همه متخصصان می‌دانند نگاه واقعی دولت روحانی و ظریف ‌به چین چیست و نگاه چینی‌ها به دولت روحانی و ظریف چیست؟(مسعود براتی)

واکنش افکار عمومی به دناپلاس نماینده‌ها

ماجرایی که این روزها در توئیتر با عنوان «دنا پلاس ۳۰۲ میلیونی با اقساط سه ساله نمایندگان مجلس» داغ شده، ابتدا از پیج اینستاگرامی روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس یازدهم شروع شد. در این پست ایزدخواه به شرایط استفاده از خودرو برای نمایندگان، مبنی بر فروش اقساطی دناپلاس زیر قیمت بازار به آنها اشاره کرده بود. در فاصله سه روز پس از این خبر، کاربران توئیتر بیش از ۲۸ هزار توئیت منتشر کرده و هر کدام به نحوی موضوع را مورد انتقاد قرار داده‌اند. پنج هشتگ پرتکرار در این موضوع موج دنا پلاس، دناپلاس، مجلس انقلابی، مجلس و شفافیت هستند. در اینستاگرام اما توجهات به این موضوع کمتر از توئیتر بوده و 1/1 هزار پست دراین باره منتشر شده است. اولین واکنش اینستاگرام به ماجرا از اکانت جنبش از ما بوده که به اطلاع‌رسانی موضوع پرداخته است. تلگرامی‌ها نیز با انتشار 5/7 هزار پست به موضوع به صورت انتقاد و اطلاع‌رسانی واکنش نشان داده‌اند. پربازدیدترین پست‌های تلگرام مربوط به کانال خبر فوری و گیز میز بوده است.

سفیر اتریش در تهران: ایران خیلی جلوتر از کشورهای اروپایی است

 «استفان شولتس» در گفت‌وگو با «همشهری» اذعان کرد: «تهران یک شهر سرزنده است. متروی تهران دسترسی به نقاط مختلف شهر را راحت کرده و هنوز هم در حال توسعه است؛ خطوط ویژه اتوبوسرانی هم فوق‌العاده است. ۲ تا از فرزندانم چند وقت قبل در تهران عمل جراحی داشتند؛ باید بگویم که کیفیت خدمات پزشکی در تهران با وین برابری می‌کند. استفاده از فنّاوری‌های مدرن در زندگی شهری در تهران بسیار مشهود است؛ انقلابی که در حوزه فنّاوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در اینجا رخ داده، بسیار قابل توجه است. ایران در این حوزه‌ها خیلی جلوتر از بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله کشور خود من است.»

▼ اخبار کوتاه

نابودی یک ملت در انتظار ماست!/ «محمداسماعیل اکبری» مشاور عالی وزیر بهداشت، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما، درباره دلایل اجرا نشدن سیاست‌های کلی جمعیت، گفت: «به هزار و یک دلیل حتی یک لایحه نیز درباره اجرای این سیاست‌ها ارائه نشده و اولین دلیل هم این است که اساساً اعتقادی به این امر وجود ندارد.» اکبری با بیان اینکه تبعات کاهش و پیری جمعیت بسیار خطرناک است، تصریح کرد: «این امر به منزله نابودی یک ملت است و اینگونه نیست که تورمی به وجود آید یا اقتصاد لطمه می‌خورد یا مثل کرونا تعدادی مبتلا می‌شوند و جان می‌بازند، بلکه وقتی ساختار جمعیتی به هم می‌خورد به معنی نابودی یک ملت است و موضوع لطمات اقتصادی، فقط یک بخش آن است.»

جهت‌گیری‌های انتخاباتی دو جریان سیاسی کشور/ با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، عملاً شاهد جهت‌گیری‌های انتخاباتی از سوی روزنامه‌های دو جریان سیاسی کشور هستیم. در همین راستا اصلاح‌طلبان که از ماه‌ها قبل عملاً فضای رسانه‌ای کشور را انتخاباتی کرده بودند، صریح‌تر شده و به تبلیغ چهره‌هایی چون ظریف روی آورده‌اند. روزنامه‌های اصولگرا همچنان تمرکز خود را بر انتقاد از دولت در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی متمرکز کرده‌اند.

ناپدید شدن نهاده‌های دامی بعد از واردات!/ مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتی می‌گوید: «یک بخش از دولت می‎گوید نهاده را کامل وارد کردیم، بخش دیگر می‎گوید نهاده کافی در اختیار من قرار نگرفته. بعد می‎بینیم که نهاده در بازار آزاد فراوان است.» تناقضات مدیران مسئول در این موضوع نشان می‌دهد نظارت کافی برای توزیع مناسب و صحیح نهاده‌های دامی در کشور وجود ندارد و دود این ضعف‌های مدیریتی همچنان به چشم ملت می‌رود.

ارتش ۵ دقیقه‌ای رضاشاه/ در کتاب «تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران» آمده است: «در یکی از روزهایی که رضاخان از ارتش سان دیده بود، از مستشار نظامی فرانسوی ارتش پرسیده بود؛ قدرت این ارتش در جنگ با ارتش شوروی چقدر است؟ او گفته بود فقط پنج دقیقه می‌تواند مقاومت نماید!»

خودزنی به سبک ارتش آمریکا!/ شبکه سی‌بی‌اس آمریکا خبر داد: «در پایگاه نظامی «فورت برگ»، تعداد سربازانی که به وسیله خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، سه برابر بیشتر از سربازانی است که توسط دشمن کشته شده‌اند!»

احکام سیاسی (سؤال 54): در مواردی که وظیفه گفتن دروغ یا توریه کردن است، راست گفتن چه حکمی دارد؟ پاسخ: جایز نیست و چنانچه مفسده‌ای به دنبال داشته باشد، به عهده فرد است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات