صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۹۷

نگاهی به توافق اخبر لبنان و رژیم صهیونیستی برای تعیین مرزهای آّبی

توافقی که یک سوی آن صهیونیست ها باشد، این فرصت را برای فردی مثل ترامپ رئیس جمهور امریکا فراهم می کند تا از آن در جهت اهداف سیاسی خود بهره برداری کند.
از اوایل سال 2011 که موضوع اکتشاف منابع عظیم گازی در دریای مدیترانه توسط رژیم صهیونیستی در رسانه ها مطرح شد، موضوع ترسیم مرز آبی بین این رژیم و کشور لبنان اهمیت دو چندانی پیدا کرد؛ چرا که بخش قابل توجهی از این منابع مربوط به مناطقی است که دو طرف مدعی مالکیت آن هستند. از همین رو در این سال ها موضوع تعیین خط مرزی برای مشخص شدن هم دو طرف از این منابع انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و در عین حال چالش هایی هم درپی داشت.

به رغم اینکه از همان آغاز موضوع گفتگو بین دو طرف برای بهره برداری مسالمت آمیز مطرح بود، اما تلاشرژیم صهیونیستی با همراهی ایالات متحده امریکا برای سوء استفاده از این منابع باعث شد تا در مقطعی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان تهدید کند که چنانچه این رژیم بخواهد تاسیسات نفتی و گازی در مرز مشترک با لبنان مستقر کند، این تاسیسات هدف حمله قرار خواهد گرفت. تهدیدهایی که باعث شد تا صهیونیست ها موضوع مذاکره با طرف لبنانی و تلاش برای به سرانجام رساندن آن را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

درچند روز اخیر و پس از گذشت حدود یک دهه از شروع ماجرای کشف منابع انرژی در دریای مدیترانه، خبرهای منتشر شده حاکی از این است که لبنان و رژیمصهیونیستی با میانجی گری ایالات متحده امریکا به توافقاتی اولیه دست یافته اند و قرار است در اواسط ماه جاری میلادی توافق نهایی درخصوص چگونگی بهره برداری از منابع انرژی مشترک را امضا کنند.
 
البته گفته می شود که هنوز برای اختلاف نظرها درخصوص چگونگی تقسیم این منابع انرژی وجود دارد. اختلافاتی که به وسعت 860 کیلومتر مربع و به ویژه در محدوده موسوم به «بلوک 9» که لبنانی ها آن متعلق به خود می دانند اما اسرائیل اعلام کرده که حاضر است بیش از 50 درصد آن را به طرف لبنانی بدهد.

 با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که لبنان با آن مواجه است و نیز شرایطی که ایالات متحده امریکا پشت سر می گذارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور، در تلاش است تا با ابزارهای مختلف شانس خود را برای پیروزی در این انتخابات افزایش دهد.
 
درخصوص موضوع توافق اخیر لبنان و اسرائیل چند نکته قابل ذکر است:
1.حزب الله لبنان هیچ واکنش رسمی نسبت به این توافق نداشته است و حتی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز در سخنرانی هفته گذشته خود که به بررسی مسائل سیاسی روز لبنان اختصاص داشت اشاره ای به این موضوع نکرد. عدم واکنش حزب الله از سوی برخی طرف ها نشانه موافق ضمنی آن با این توافق ارزیابی شده است به ویژه اینکه پیشتر و در سپتامبر گذشته هم برخی از رسانه های عبری زبان به این موافقت ضمنی حزب الله اشاره کرده بودند.

2. به باور رسانه های اسرائیلی (روزنامه هایی مثل یدیعوت آحرونوت و هآرتس) اینکه لبنان در شرایط کنونی حاضر شده است با اسرائیل وارد مذاکره شده و درباره بهره برداری از منابع انرژی مدیترانه به توافق برسد به خاطر شرایط اقتصادی نابسامان این کشور و نیازی است که به منابع درآمدی این منابع دارد. شرایط اقتصادی که پس از انفجار مهیب بندر بیروت بدتر نیز شده است.

3. همزمانی توافق اخیر رژیم صهیونیستی و لبنان با توافقی که این رژیم با کشورهای امارات و بحرین برای عادی سازی روابط داشتند، به هیچ وجه بدین معنا نیست که لبنان هم در مسیر برخی از کشورهای عربی درحال حرکت است.
موضوعی که الکس فیشمن کارشناس مسائل نظامی روزنامه یدیعوت آحرونوت هم به آن اشاره کرده و تصریح می کند که لبنان صرفا به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی است که حاضر شده درخصوص این موضوع با اسرائیل وارد مذاکره شود.

4. توافق اخیر درحالی حاصل شده که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در هفته های اخیر سفرهایی به لبنان داشته است. سفرهایی که با هدف تشویق سیاستمداران و گروه ها و احزاب سیاسی لبنانی برای تشکیل یک دولت وحدت ملی پس از حادثه بندر بیروت انجام شده است.
با این حال برخی از صاحب نظران بر این باورند که در سفرهای ماکرون ضمن هماهنگی با ایالات متحده امریکا به موضوع توافق با اسرائیل نیز پرداخته شده است.

5. توافقی که یک سوی آن صهیونیست ها باشد، این فرصت را برای فردی مثل ترامپ رئیس جمهور امریکا فراهم می کند تا از آن در جهت اهداف سیاسی خود بهره برداری کرده و این توافق را در راستای توافق برای عادی سازی روابط با اسرائیل تبلیغ کرده و ضمن کم کردن فاصله خود با رقیب دموکرات (بایدن) امیدوار به پیروزی دوباره در انتخابات آتی شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات