صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۱۵ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در دفاع مقدس، نقش پشت جبهه به قدر جبهه اهمیت داشت. برخی با حمایت‌های فرهنگی و تبلیغاتی دائم مشغول خنثی‌سازی عملیات روانی دشمن بودند، از شعر و شعار و پذیرایی از جنگ‌زده‌ها، تا ماندن مردم شهرها زیر موشک‌باران دشمن. (1399/6/31) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

بر سر دو راهي

در وراي معضلات اقتصادي که دامن‌گير جامعه شده و دغدغه‌اي که براي اکثريت مردم ايجاد کرده است، راهکارهایی برای چگونگي عبور از وضعيت کنوني، مطرح است. يکي از مهم‌ترين راهکارها تغيير دولت و خط و مشئی است که بيش از هفت سال در سياست خارجي در پيش گرفته شده و سرانجامي چنين براي اقتصاد کشور رقم زده است.

همين امر موجب شده است تا تحولات انتخابات کشور معطوف به سال 1400 نيز روز به روز پر اهميت شود و احزاب و گروه‌هاي سياسي کشور نيز در اين زمينه فعال شوند. جريان‌هاي سياسي در تلاشند تا هم خود را سامان بخشند و هم با ارائه برنامه‌ها و گزينه‌هاي جذاب براي جامعه، هواداران را به شرکت در انتخابات ترغيب کنند و هم وعده تغيير و تحول دهند.

گزاره‌هاي تحليلي

1ـ اوضاع خاصي بر اردوگاه اصلاح‌طلبان حاکم است. اصلاح‌طلبان از يک‌سو ميراث‌دار دولت روحاني شده‌اند. دولتي که در نگاه عموم جامعه مسئول اوضاع امروز کشور است! تلاش آنان براي جدايي سبد اردوگاه‌شان از اعتداليون مورد قبول افکارعمومي قرار نگرفته است. از طرفي راهکار مشخصي نيز براي خروج از وضعيت کنوني ندارند. حداکثر منتظرند تا انتخابات آبان ماه آمريکا رقم بخورد تا شايد دموکرات‌ها با محوريت بايدن به قدرت برسند و همين را بهانه‌اي براي تداوم سياست شکست خورده خود قرار دهند!

2ـ در مورد چگونگي مواجهه با انتخابات 1400 اختلافات اصلاح‌طلبان بسيار است. برخي از ضرورت حضور حداکثري در انتخابات و تلاش براي کسب قدرت سخن مي‌گويند و معتقدند پس از واگذاري مجلس، بايد تلاش کرد تا قدرت در دستگاه اجرايي را در اختيار گرفت، وگرنه جريان اصلاح‌طلبي دچار انحلال و فروپاشي خواهد شد. نامه موسوي‌خوئيني‌ها و دعوت به حضور حداکثري در انتخابات را در اين راستا مي‌توان تحليل کرد.

3ـ بخش راديکال اصلاح‌طلب با رفتارهایي ساختارشکنانه، به نحوي خروج از حاکميت را در دستورکار خود قرار داده است. اينان معتقدند ماندن در حاکميت منافع اصلاح‌طلبان را تأمين نخواهد کرد و حضور هفت ساله در قدرت دستاوردي براي‌شان نداشته است. در اين مسير حتي پيشنهادهای عجيب هم مطرح مي‌شود. برای نمونه عباس عبدي آقاي روحاني را دعوت به استعفا و کناره‌گيري مي‌کند يا تاج‌زاده از حذف رياست‌جمهوري و ادغام آن با رهبري سخن مي‌گويد!

نکته راهبردی: در مقطع فعلی رصد دقیق اوضاع انتخاباتی ضرورت دارد تا احزاب سياسي با اغواگري و دادن وعده‌هاي دروغين نتوانند رأي‌هاي ملت را به جیب بزنند و کسي بايد به قدرت برسد که توان حل مشکلات اقتصادي کشور را داشته باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                            

همصدا با بی‌بی‌سی

«ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نکته کلیدی حمله به ائمه جمعه اصفهان و بجنورد در روزهای گذشته بود؛ موضوعی که از اساس صحت نداشت. اما بهانه‌ای شد تا ضد انقلاب خارج‌نشین به همراه برخی از رسانه‌های معلوم‌الحال داخلی به دنبال بهره‌برداری از آن برای اهداف سیاسی خود باشند.

گزاره‌های خبری: 1ـ سیدمصطفی تاج‌زاده با انتقاد از امام جمعه اصفهان نوشت: «آقای طباطبایی‌نژاد! امام جمعه پرچمدار اتحاد و پیوند دهنده مردم است نه آنکه بین آنان شقاق و دودستگی ایجاد کند و مشوق تعرض گروهی به دسته دیگری شود. فهمیدی چه کردی؟ خواستی از دین دفاع کنی، دینداران را ذلیل کردی! حرف منکر خود را پس بگیر و از ملت ایران عذر بخواه». 2ـ «فرنوش امیرشاهی» در بی‌بی‌سی فارسی گفت: «در دهه‌های گذشته صحبت روحانیون منتج به قتل افراد می‌شود. اسید پاشی زنجیره‌ای اصفهان در سال 1393 به خاطر تذکر ائمه جمعه اصفهان صورت گرفت که حتی مشخص نشد چه تعداد از زنان قربانی این امر شدند. نقطه اشتراک این پرونده‌ها این است که احکام سنگینی برای متهمان آن صادر نشده است.» 3ـ «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات درباره اظهارات امام جمعه اصفهان پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشت: «منظور امام‌جمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتاً اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست!»

گزاره‌های تحلیلی: 1ـ «حجاب» جزء قوانین جمهوری اسلامی است و همگان باید به آن احترام بگذارند. با این حال برخورد با متخلفان در این موضوع بر عهده مسئولان امر بوده و برخورد شخصی قابل قبول نیست که این موضوع مورد تأیید ائمه جمعه نیز هست. 2ـ افراد و رسانه‌های مخالف حجاب، اظهارات ائمه جمعه را بهانه‌ای برای حمله به اصل حجاب و موضوع امربه معروف و نهی از منکر قرار داده‌اند، درحالی که تحلیل آنها بر اساس مقدمه کذب شکل گرفت و همان طور که در بیانیه امام جمعه اصفهان نیز آمده است: «برداشت غلط از این مصداق و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی از رسانه‌ها باعث شد تا با تقطیع صحبت‌ها، دروغ‌پردازی و القای مطالب خودساخته، افکارعمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند.» 3ـ جریان سیاسی اصلاحات به جای آنکه پاسخگوی شرایط فعلی و شکست دیدگاه‌های دولت در امر کشورداری باشد، با هم‌صدایی ضد انقلاب خارج‌نشین و فضاسازی رسانه‌ای تلاش می‌کند ذهن جامعه را از اصل موضوع منحرف کند و خود را در جایگاه شاکی قرار دهد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه      

ایران در آستانه بهره‌برداری از ابرپروژه نفتی غرب کارون

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اعلام کرد: «با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از ابرپروژه نفتی غرب کارون، رکورد شرکت توتال در صنعت نفت کشورمان به دست متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) شکسته شد. این پروژه در راستای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از پارس جنوبی در سال‌های گذشته وارد مرحله اجرایی شده است و ایشان با اشاره به فلرهای روشن در این منطقه، از مسئولان وزارت نفت خواسته بودند که این مشعل‌ها هرچه زودتر خاموش شود تا هم آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نشود و هم بتوان از این گاز که سوزانده می‌شود، استفاده بهینه کرد.» شرکت توتال در یکی از پروژه‌های قبلی خود در جنوب کشور، به رکورد ۳ درصد پیشرفت فیزیکی در ماه رسیده بود و تا سال‌ها، برخی از این موضوع، به عنوان کیفیت و سرعت عمل این شرکت بدعهد اروپایی یاد می‌کردند. اما سرعت عمل قرارگاه سپاه با وجود تحریم‌های ظالمانه در یک ابر پروژه نفتی با 5/3 درصد پیشرفت فیزیکی ماهانه، رکورد جدیدی در صنعت نفت کشورمان ثبت کرد.

▼ اخبار

ملت، یکپارچه مقاومت را فریاد می‌زد

«سیدمحمدرضا خاتمی» نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق جبهه مشارکت در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته است: «من تا سال 1361 که حضور داشتم، واقعاً اختلافی میان فرماندهان از لحاظ مشی سیاسی یا فرهنگی نمی‌دیدم و خیلی تفاوتی با هم نداشتند. همه انقلابی بودند به معنای خاص کلمه یعنی تخریب هر چه از گذشته بود. ممکن بود اختلاف نظرهایی در شیوه‌های کار یا تحلیل‌ها وجود داشته باشد اما دوستانه حل می‌شد. گاهی حتی اتفاق می‌افتاد که مسئول رده بالایی تفوه به مذاکره و صلح می‌کرد، موج مخالفت از پایین بلند می‌شد. مخالفت از توده‌ها و کف خیابان شروع می‌شد که باید ادامه دهیم. عملاً هم دیدیم که تا چندین سال، آنچه جبهه‌ها را نگه داشت، حضور مردمی بود. بسیجی که واقعاً در توده‌های ملت و خانواده‌ها وجود داشت، شهادت و اسارت و جانبازی افتخار بود. البته هنوز هم هست. در همه دنیا هم این‌طور است. به هر جای دنیا که بروید، کهنه سربازان‌شان از اعتبار خاصی برخوردار هستند. برای اینکه آن زمان، مسئله دفاع از میهن، دفاع از کشور و دفاع از تمامیت ارضی بود. چیزهایی که در برخی مستندها عنوان می‌شود، موضوع عمده‌ای در آن زمان نمی‌دانم. عده‌ای بودند که با عملیات‌ها مخالف بودند. می‌گفتند این عملیات خوب یا بد است. اما هیچکدام اینها مبنای جبهه‌گیری سیاسی نداشت.» اخیراً شبکه بی‌بی‌سی فارسی با انتشار صوت یکی از جلسات فرماندهان جنگ در پی القای این موضوع بود که اختلافات جدی میان فرماندهان بر سر مدیریت جنگ وجود داشت.

آژانس «یو‌اس‌اید» در سوریه؛ به نام بازسازی به‌کام آمریکا

ترامپ با استفاده از سازمان USAID، همکاری با کُردهای سوریه و به بهانه حمایت از آنها در برابر ارتش ترکیه توانست زمینه را برای دست‌اندازی به نفت سوریه با استفاده از نیروهای نظامی فراهم کند. گسترش بحران سوریه، باعث شد تا USAID بتواند با عناوین کمک‌های بشر دوستانه به این مسئله ورود پیدا کند. سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری این سازمان در سوریه نشان از اقدامات پیچیده‌ای دارد که در ذیل اهداف بشردوستانه مطرح می‌شود. مهم‌ترین اهداف USAID طبق آنچه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در ذیل برنامه‌های خود در بحران سوریه به صراحت ذکر می‌کند، کاهش نفوذ ایران، خروج نیروهای محور مقاومت در سوریه و ایجاد یک دادگاه نظامی برای تضعیف ارتش این کشور است.

آلودگی هوا تلفات کرونایی را افزایش می‌دهد

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری با بیان اینکه اکنون دغدغه ما سرد شدن هوا و به‌ دنبال آن افزایش تعداد روزهای آلوده است، اظهار داشت: «متأسفانه امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون، هشت درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است. از این‌ رو باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم. این موارد را نیز به رئیس‌جمهوری منعکس کرده‌ایم، نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع شود چرا که آلایندگی بسیار بالایی دارند.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، تصریح کرد: «این خودروهای آلاینده در کنار نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند ۸۰ درصد علت آلودگی هوا هستند؛ بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.» در همین زمینه رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تأکید بر اینکه طبق گزارش‌های وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته است، گفت: «باید افراد را مجاب به رعایت اصول بهداشتی کنیم و مسئله جریمه را به عنوان گزینه آخر در نظر بگیریم.»

▼ اخبار کوتاه

کاهش ۷۱ درصدی صادرات فرش دستباف ایرانی/ براساس آمارها میزان صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته در حالی با کاهش ۷۱ درصدی از ۲۳۷ میلیون دلار سال ۱۳۹۷ به ۶۹ میلیون دلار رسیده که این میزان در سال‌های گذشته نزدیک به ۴۳۰ میلیون دلار بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۸ ایران با سهم ۱۸ درصدی از بازار جهانی، پس از کشور هند رتبه دوم صادرات جهانی فرش دستباف را در دست داشته که این میزان در سال ۲۰۱۹ با کاهش به ۸/۱ درصد، ایران را در رتبه سوم و پس از هند و پاکستان قرار داده است.

پروتکل‌های روحانی!/ «سیدعزت‌الله ضرغامی»، رئیس اسبق سازمان‌ صدا و سیما اظهار داشت: «تعامل روحانی با دیگران در حد صفر است. برخی وزیران روحانی می‌گفتند اگر رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه به ما وقت می‌داد تا برخی حرف‌ها را بزنیم خیلی از مشکلات اصلاً به وجود نمی‌آمد. روحانی پروتکل‌های عجیبی دارد که با برخی وزرایش تلفنی هم صحبت نمی‌کند. یک بار به مسئول دفترش گفتم ایشان در یک همایش بیاید و از جانبازان تقدیر کند، گفت پروتکل‌های آقای روحانی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد!»

احتمال وقوع بی‌ثباتی در آمریکا/ به نوشته پایگاه «تله ریپورت»، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو در حال حاضر ناظر بر منازعه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکاست، گفت: «بی‌ثباتی در ایالات متحده چیز خوبی نیست، اما در کل رویدادی بسیار محتمل است و به سود هیچ یک از ما نیست.»

تمسخر حجاب در شبکه قرآن!/ چندی پیش بود که در فضای مجازی تصویر عروسکی از شبکه قرآن منتشر شد و اظهارنظرهای متفاوتی درباره این عروسک و کج‌سلیقگی شبکه قرآن در زیبایی‌شناسی تصویری و هنری داشت؛ اما حالا کاشف به عمل آمد که طراح این عروسک کسی نیست جز «بنفشه بدیعی»! این خانم عروسک‌ساز شبکه قرآن، یکی از اصلاح‌طلبان افراطی و دارای مواضع علیه نظام و انقلاب است که به راحتی برای صدا و سیما و شبکه قرآن عروسک درست می‌کند که کار اخیر او باعث تمسخر گسترده حجاب شد!

احکام سیاسی (سؤال 55): نسبت ناروا دادن به دیگران چه حکمی دارد؟ پاسخ: نسبت دادن سخن یا فعل ناحق یا صفت نادرست به دیگری که موجب آبروریزی وی ‌شود، گناهی بزرگ و از کبائر زبانی است که در برخی از مصادیق آن جرم نیز مقرر شده است و احکام قانونی چون حد و تعزیر بر آن مترتب می‌شود؛ بنابراین، از نظر اسلام بیان هر سخن یا کار نادرست یا صفت ناروا به دیگری، تا زمانی که بر اساس ادله محکمه پسند اثبات نشده باشد، عملی ضداخلاقی و گناهی بزرگ است؛ این نسبت دادن می‌تواند در اَشکال گوناگونی از جمله تهمت، افترا و بهتان محقق شود.     

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات