صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۲۴

وضعیت آشفته بازار خودرو

این روز‌ها بازار خودرو همانند بسیاری از بازار‌ها نظیر مسکن، ناخوش‌تر از هر زمان دیگری است؛ افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که حالا بازار را با کمبود خودروی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مواجه ساخته است.

در این میان، تصمیمات مختلفی از سوی مدیران صنعت خودرو و وزارت صمت گرفته شده است؛ از بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت گذاری دستوری، تا رونمایی از سازوکار قرعه‌کشی با شرایط خاص و تا حدودی دشوار؛ اما آنچه خروجی تصمیمات چند ماهه مقامات مسئول در حوزه بازار خودرو بوده، کاهش معنادار توان خرید مردم از خرید خودرو و ناراضایتی آن‌هاست.

هرچند در طرف دیگر ماجرا نیز گلایه و انتقاد خودروسازان را شاهدیم؛ برای نمونه یکی از فعالان این صنعت در یادداشتی با عنوان "خودروسازان در گرداب" به دو راهکار اشاره کرده است و تاکید دارد: «دولت اجازه بدهد بازار عرضه و تقاضا روال طبیعی خودش را طی کند و تمام تلاشش بر این باشد که تولید افزایش پیدا کند، زیرا افزایش تولید باعث کاهش قیمت و رونق اقتصادی خواهد شد. برای اینکه تولید بتواند به حرکت خود ادامه دهد، باید دست از قیمت‌گذاری کالا‌های تولیدی برداشته شود و این مساله را بر عهده شرکت‌های تولیدکننده بگذارد، مگر در موارد خاص مثل سازمان حمایت از مصرف‌کننده که سود‌های غیرمتعارف اتفاق نیفتد که البته در این حالت هم سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا ۸۵ درصد این درآمد‌ها را به‌عنوان مالیات دریافت کند.»

همچنین به عنوان نمونه دیگری از اظهارنظرات مدیران مسئول، می‌توان به نظر معاون وزیر صمت اشاره داشت. صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است: «به واردات خودرو‌های دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سالیان سال خودروساز بوده و زمانی در رتبه پانزدهم تولید کنندگان خودرو قرار داشته، نیست».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات