صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۶ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی): امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امربه‌معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان باید شناخت. (۱۳۸۸/۰۵/۰۵) *فرا رسیدن اربعین حسینی را به تمامی دوستداران اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت عرض می‌کنیم*
نذر‌های عاشقانه
مراسم میلیونی پیاده‌روی اربعین یکی از قدرتمندترین نماد‌های همبستگی در جهان تشیع است که با حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا در چهلمین روز شهادت سالار شهیدان امام حسین و یاران باوفایش صورت می‌گیرد. حتی در سال‌های گذشته مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و پیروان دیگر آیین‌ها هم در آن حضور داشته‌اند که از این حیث بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان محسوب می‌گردد. به گفته پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان ائمه معصومین (ع) در بین شیعیان رایج بوده که سید محمدعلی قاضی طباطبایی، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداوم شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند، اما با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین متوقف شد و گاه با راهپیمایی‌کنندگان با خشونت رفتار می‌شد که موجب کم‌رونق شدن این مراسم گردید. با سقوط حزب بعث، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هرساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کردند و شمار عاشقان ایرانی طی سال‌های اخیر و در ایام اربعین به آمار میلیونی رسیده بود.

امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا رفتن زائران دلداده خارجی به این مراسم عظیم جهانی ممکن و میسور نیست. در این میان آنچه حائز اهمیت است اینکه لغو مراسم پیاده‌روی اربعین به معنی تعطیلی فرهنگ اربعین نیست و باید از ظرفیت موکب‌های حسینی و نذورات مردمی در مسیر کمک مؤمنانه و اقدامات خیرخواهانه استفاده گردد. ظرفیت عظیمی که در موکب‌های حسینی کشور وجود دارد در راستای کمک به معیشت افراد محروم به‌ویژه اقشار آسیب دیده از کرونا جهت‌گیری شود. سالانه چند میلیون نفر از ایران برای زیارت اربعین به کشور عراق سفر می‌کردند. هر زائر برای سفر باید مقدماتی را فراهم می‌کرد که هر بخش آن مثل هزینه ایاب و ذهاب، سرانه خروج از کشور، تهیه ارز و بعضاً سوغات، نیاز به منابع مالی حداقلی یک‌میلیون تومان به‌صورت میانگین داشت که هر فرد با جان‌ودل آن‌ها را می‌پرداخت. جا دارد این مبالغ که سرجمع، میلیارد‌ها تومان می‌شود، برای توزیع ماسک در قالب پویش احسان ماسک با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، بسته‌های معیشتی، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان مناطق محروم نذر گردد. خوشبختانه طبق اخبار و گزارش‌های واصله مردم حسینی و ولایتمدار و تمام هیئت‌های عزاداری با ستاد اربعین همکاری لازم را برای تحقق این اقدام حسنه داشته‌اند و ان‌شاءالله این محدودیت کرونایی تبدیل به یک فرصت ملی عاشقانه خواهد شد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزرش روز                      
گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم
زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین آرزوی همه شیعیان بوده و هست. صد‌ها سال است که این سنت ارزشمند و الهی پابرجاست و هیچ مانعی نتوانسته زیارت حسین (ع) را از دور یا نزدیک در روز اربعین تعطیل کند. حضرت سیدالشهدا (ع) در حرکتی الهی و اخلاقی و در کمال خلوص برعلیه هر آنچه که در مقابل خدا ایستاده بود، به پا خواست و با خون پاکش راهی سبز معین فرمود تا عاشقان خدا در آن قدم بگذارند.

گزاره خبری: رهبر معظم انقلاب از هم‌وطنان خواست درحالی‌که امسال به دلیل بیماری کرونا از توفیق زیارت امام حسین (ع) محروم شده‌ایم، زیارت اربعین را با شور و حالی دیگر بخوانند و اعمال این روز را با جدیت به‌جا آورند. همچنین هم‌زمان با اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، مراسم قرائت زیارت اربعین و عزاداری با حضور رهبر انقلاب، فردا ساعت ۱۰ صبح در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

گزاره تحلیلی: هدف امام حسین (ع) از قیام، هم سیاسی بود و هم دینی، که در روز اربعین این نهضت به تثبیت رسید. حضرت زینب (س) با درک هدف امام خویش و در تکمیل حرکت ایشان، در تمام طول مسیر کربلا تا شام اقدام به افشاگری علیه دستگاه ظلم نمود. افشاگری‌های این بانوی بزرگ کاملاً آگاهانه، اخلاقی و به دور از افراط‌وتفریط بود. ایشان با تأسی به امام شهید، آگاهی بخشی مردم از وضعیت سیاسی آن زمان را وظیفه خود دانست و وضعیتی ایجاد فرمود که دولت یزید نتوانست حضور ایشان را در شام تحمل کند و حتی در مسیر بازگشت به سمت کربلا، از هرگونه توقف و سخنرانی این بانوی بزرگوار جلوگیری شد. در زیارت اربعین می‌خوانیم که امام (ع) خون قلب خود را برای همه انسان‌ها داد تا آگاه به تکالیفشان شوند و از جهالت و تاریکی فاصله گیرند. نگاه امام فقط به زمانه خودشان متوقف نبود و قصد داشت تمام انسان‌ها را در زمره شاگردان مکتبش قرار دهد؛ بنابراین با قرائت زیارت اربعین امام حسین (ع)، علاوه بر ابراز عشق و دلدادگی به آن حضرت، با تدبر در بند‌های این زیارت‌نامه و قیام حسینی، در پی دریافت پیام بزرگ امام حسین (ع) برای امروز و فردای جامعه اسلامی باشیم و برای آگاهی نسبت به تکالیف و فاصله گرفتن از تردید‌های زمانه خویش تلاش کنیم. امروز هم به حرکت زینب‌وار نیازمندیم. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ خبر ویژه          
نیرو‌های انقلاب و نهضت نیامدن برای کاندیداتوری

«علیرضا زاکانی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با گلایه‌مندی از اعلام کاندیداتوری جمعی از چهره‌های انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: «وقتی وضع کشور را نگاه می‌کنید، هیچ تناسبی با اسلام و مشی مقام معظم رهبری و حضور مردم و نخبگان در عرصه‌های مختلف، با توجه به امکانات و اقتضائات کشور ندارد. متأسفانه آن چیزی که مشاهده می‌شود این است که تب حضور و داوطلبی برای ریاست جمهوری آن‌قدر زیاد شده که به نوعی افراد در کار خودشان هم که هستند بخشی از ظرفیت خودشان را مصروف برای آمادگی و حضور در انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند. به اعتقاد بنده این کار درست و شایسته‌ای نیست. افراد به‌جای حرکت و تلاش برای حضور در عرصه رقابت ریاست جمهوری به اعتقاد من و طبق روش دینی باید یک نهضت نیامدن راه‌اندازی کنند و وارد این عرصه نشوند. این جریان انقلاب است که باید بنشیند و فکر کند که چه کسی را برای این عرصه انتخاب کند و الحمدالله برای این موضوع مابه‌ازا هستند و بگردند و پیدا کنند.
 
▼ اخبار
پس شعار «تا ۱۴۰۰ با روحانی» چه شد؟!
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «کلیدواژه اغتشاش علیه اصلاح‌طلبان» نوشت: «اصولگرایان که پیش از انتخابات مجلس یک‌صدا خود را نیرو‌های انقلاب می‌نامیدند و با شعار برخورد صریح و البته شدید با دولت در انتخابات مجلس حاضر شدند و به‌صراحت می‌گفتند که در صورت نماینده شدن با وزرا و حتی شخص رئیس‌جمهور در قالب سؤال و در آخر استیضاح برخورد می‌کنند، حالا ۱۸۰ درجه موضع خود را تغییر داده‌اند و می‌گویند اگر کسی از استعفای رئیس‌جمهور سخن بگوید، در پی اغتشاش است». واکنش هوشمندانه منتقدان دولت به پیشنهاد مغرضانه «استعفای روحانی»، فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب را عصبی و پریشان کرده است. فعالین اصلاح‌طلب ازجمله حجاریان، تاجزاده، عبدی، عبدالله ناصری و... در سال ۹۶ و علیرغم کارنامه ضعیف ۴ ساله روحانی در دولت یازدهم، تمام‌قد از وی دفاع کرده و شعار «تا ۱۴۰۰ با روحانی» و «به عقب برنمی‌گردیم» را بار‌ها «تَکرار» کردند؛ اما این طیف در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، پیشنهاد تأمل‌برانگیز استعفای روحانی را مطرح کردند. اصلاح‌طلبان بجای تلاش برای استعفای روحانی و پاک کردن ردپای خود در ایجاد وضع موجود اقتصادی، بهتر است به جهت در اختیار داشتن اکثریت مطلق دولت، تا انتخابات ۱۴۰۰ کمی هم برای مردم کار کرده و از «سیاسی بازی» و «سیاسی کاری» فاصله گیرند.

صرافی‌های دبی همکار با ایران چگونه لو رفتند؟!
«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «قبل از ماجرای خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمامی تحریم‌ها، ما هم‌زمان که در حال دور زدن تحریم‌های آمریکا بودیم، روند پیوستن به کنوانسیون‌های FATF نیز در حال طی شدن بود. در همین راستا بانک مرکزی از سوی FATF مورد خطاب قرار گرفت که دستورالعمل‌های این کارگروه به بانک‌های عامل در ایران ابلاغ شود؛ رئیس وقت بانک مرکزی، این دستورالعمل را به بانک‌ها ابلاغ کرد. اجرای همان بخشنامه منجر به این شد که تعدادی از صرافی‌هایی که در دبی با ایران کار می‌کردند از سوی آمریکا شناسایی شده و پس از مدتی به طور کامل تعطیل شوند. پیوستن به FATF موجب خود تحریمی می‌شود. ظریف و دوستانش در مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ پاسخی به پرسش‌ها و ابهامات ما نداشتند و همان‌جا برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خالی بودن دست آن‌ها مشخص شد. بهره‌گیری سیاسی و تبلیغاتی دروغین به نفع FATF، خجالت‌آور است؛ چه آنکه مشکلات اقتصادی ارتباطی به این موضوع ندارد، بلکه بالعکس، پیوستن به آن کار دور زدن تحریم‌ها را هم دشوارتر می‌کند.»

«آخوندی» و سودای ریاست جمهوری!
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «آن‌طور که شنیده می‌شود عباس آخوندی برای کاندیداتوری آماده است، اما طیف همراه او در اتحاد ملت در اقلیت هستند. اقلیتی (در طیف اصلاحات) گزینه‌ای، چون عباس آخوندی را مناسب می‌دانند. وزیر دولت هاشمی و روحانی که گروهی تکنوکرات بودن او را نقطه قوتش می‌دانند... یک لیبرال که مدیر اجرایی ارشد بوده است». در هفته‌های گذشته روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «آخوندی به امید خاکستری‌ها؟» نوشته بود: «از گفت‌وگوی چند روز پیش عباس آخوندی با خبر آنلاین می‌توان حدس زد که احتمالاً برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ فکر‌هایی در سر دارد و با شعار «ایده ایران» پا به عرصه رقابت خواهد گذاشت... آخوندی در مرداد سال ۹۲ به‌عنوان وزیر راه‌وشهرسازی به مجلس معرفی شد... نمایندگان به آخوندی روی خوش نشان نمی‌دادند و سه بار در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ استیضاحش کردند. او در مهر ۹۷ استعفا داد». کارنامه عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی به‌قدری ضعیف و غیرقابل‌قبول بود که حتی شورای شهر اصلاح‌طلب تهران نیز به او اعتماد نکرده و حاضر نشدند کلید شهرداری تهران را به وی بسپارند. کارنامه ناموفق آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، افزایش سرسام‌آور قیمت خرید و اجاره مسکن را موجب شد.

▼ اخبار کوتاه
روایت سایت آمریکایی از مقاومت حداکثری ایران/ «ریسپانسیبل استیتکرفت» نوشت: «در مقابل استراتژی فشار حداکثری آمریکا، ایران با حداکثر مقاومت خود مقابله به‌مثل می‌کند. فشار حداکثری توسط جان بولتون و اندیشکده جنگ‌طلب دفاع از دموکراسی ایجاد شد، فرضیه اصلی آن این بود که فشار حداکثری، اقتصاد ایران را با محدودیت‌های شدیدی روبرو می‌کند که ایرانی‌ها چاره‌ای جز مذاکره ندارند. اگر آمریکا می‌خواهد در مورد یک معامله بزرگ‌تر و بهتر صحبت کند، ابتدا باید دوباره وارد برجام شود و ضرر‌های خود را به تهران جبران کند.»
 
وزارت صمت حریف مافیای گوشی آیفون نشد/ با توجه به کمبود ارز برای واردات دارو و نیاز‌های اساسی، چندی پیش وزارت صمت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو را ممنوع کرد، اما با لابی گسترده مافیای موبایل، وزارت صمت از این تصمیم صرف‌نظر کرد. این در حالی است که رهبر انقلاب چندی پیش از واردات سالانه ۵۰۰ میلیون یورو گوشی آیفون اظهار نارضایتی کرده بودند. در شش‌ماهه اول امسال، ۸۲ درصد گوشی‌های وارداتی مسافری بالای ۳۰۰ یورو متعلق به آیفون است که فقط دهک‌های بالا می‌توانند از آن استفاده کنند.

دینار عراقی چند؟! / «ناصر باغستانی»، کارشناس اقتصادی نوشت: «شاید امسال به دلیل اینکه قسمت نشده مسافر اربعین باشید، به نرخ دینار عراق توجه نکرده باشید. خوب است بدانید نرخ هر ۱۰۰۰ دینار که سال گذشته حدود ۱۰ هزار تومان بوده، امسال حدود ۲۵ هزار تومان است؛ یعنی هرقدر سال گذشته برای سفر اربعین هزینه کردید باید امسال ۲.۵ برابر آن می‌پرداختید؛ یعنی برای سفر از مهران تا نجف با ون (۱۷ هزار دینار) باید حدود ۴۵۰ هزار تومان هزینه بپردازید.»

حاجی‌زاده: ایران جزو ۱۰ کشور اول در حوزه رادار است/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه الحاق سامانه راداری قدیر به سامانه‌های راداری شبکه پدافند هوایی کشور گفت: «این رادار‌ها قادرند تا برد ۳۵۰ کیلومتر پرنده‌های پنهان‌کار را شناسایی و با توجه به ارتفاع هدف برای پرنده‌ها و سایر اهداف تا برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را کشف و رهگیری کنند. اگر در دنیا ۲۰ کشور ساخت رادار وجود دارد، حتماً ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور اول است.»

احکام سیاسی (سؤال ۵۶): تهمت زدن به دیگران در صورت عدم اثبات چه حکمی دارد و وظیفه کسی که تهمت زده چیست؟ پاسخ: تهمت از گناهان بزرگ است و توبه جدی و واقعی از آن لازم است و باید گفته‌های خود را نزد هر کس که رسانده است، تکذیب کند و رضایت کسی را که به او تهمت زده است، به دست آورد. (سایت لیدر، ۸ مهر ۱۳۹۸)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات