صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۳۶

گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم

زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین آرزوی همه شیعیان بوده و هست. صد‌ها سال است که این سنت ارزشمند و الهی پابرجاست[...]
یادداشت: زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین آرزوی همه شیعیان بوده و هست. صد‌ها سال است که این سنت ارزشمند و الهی پابرجاست و هیچ مانعی نتوانسته زیارت حسین (ع) را از دور یا نزدیک در روز اربعین تعطیل کند. حضرت سیدالشهدا (ع) در حرکتی الهی و اخلاقی و در کمال خلوص برعلیه هر آنچه که در مقابل خدا ایستاده بود، به پا خواست و با خون پاکش راهی سبز معین فرمود تا عاشقان خدا در آن قدم بگذارند.

گزاره خبری: رهبر معظم انقلاب از هم‌وطنان خواست درحالی‌که امسال به دلیل بیماری کرونا از توفیق زیارت امام حسین (ع) محروم شده‌ایم، زیارت اربعین را با شور و حالی دیگر بخوانند و اعمال این روز را با جدیت به‌جا آورند. همچنین هم‌زمان با اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، مراسم قرائت زیارت اربعین و عزاداری با حضور رهبر انقلاب، فردا ساعت ۱۰ صبح در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

گزاره تحلیلی: هدف امام حسین (ع) از قیام، هم سیاسی بود و هم دینی، که در روز اربعین این نهضت به تثبیت رسید. حضرت زینب (س) با درک هدف امام خویش و در تکمیل حرکت ایشان، در تمام طول مسیر کربلا تا شام اقدام به افشاگری علیه دستگاه ظلم نمود. افشاگری‌های این بانوی بزرگ کاملاً آگاهانه، اخلاقی و به دور از افراط‌وتفریط بود. ایشان با تأسی به امام شهید، آگاهی بخشی مردم از وضعیت سیاسی آن زمان را وظیفه خود دانست و وضعیتی ایجاد فرمود که دولت یزید نتوانست حضور ایشان را در شام تحمل کند و حتی در مسیر بازگشت به سمت کربلا، از هرگونه توقف و سخنرانی این بانوی بزرگوار جلوگیری شد. در زیارت اربعین می‌خوانیم که امام (ع) خون قلب خود را برای همه انسان‌ها داد تا آگاه به تکالیفشان شوند و از جهالت و تاریکی فاصله گیرند. نگاه امام فقط به زمانه خودشان متوقف نبود و قصد داشت تمام انسان‌ها را در زمره شاگردان مکتبش قرار دهد؛ بنابراین با قرائت زیارت اربعین امام حسین (ع)، علاوه بر ابراز عشق و دلدادگی به آن حضرت، با تدبر در بند‌های این زیارت‌نامه و قیام حسینی، در پی دریافت پیام بزرگ امام حسین (ع) برای امروز و فردای جامعه اسلامی باشیم و برای آگاهی نسبت به تکالیف و فاصله گرفتن از تردید‌های زمانه خویش تلاش کنیم. امروز هم به حرکت زینب‌وار نیازمندیم. (نویسنده: سید حسین خاتمی)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات