صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۴۹
معاون سیاسی سپاه در گفتگو با بصیرت:

قره باغ متعلق به شیعیان آذری است/ ایران درصدد میانجیگری/ صهیونیست ها بدنبال بحران سازی در منطقه اند

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آشکار و صریح اعلام کرده‌اند که هیچ نوع اقدام مُخل امنیت ملی را بر‌نمی‌تابند و هوشیارانه در راستای تامین منافع و امنیت ملی هر اقدامی لازم باشد، را قطعا در دستور کار قرار خواهد داد.
گروه بین المللی - وحید قاسمی/ سردارجوانی، معاون سیاسی سپاه، در گفتگویی با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در رابطه با این سوال که در مناقشه «قره باغ» جمهوری اسلامی در کجا ایستاده است، اظهار داشت: مناقشه بر سر «قره باغ» که میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده است یک مناقشه تاریخی است و حدود سی سال است که این مناقشه سابقه دارد.
در دوران سی ساله این مناقشه، جمهوری اسلامی همواره یک موضع اصولی و عُقلایی داشته است. وی با تشریح این سیاست افزود: سیاست مبنایی و اصولی جمهوری اسلامی ایران، این است که مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد و هر یک از طرفین می بایستی بپذیرند که جنگ و درگیری به جزء خسارت و زیان برای ملت های خودشان و منطقه هیچ حاصل دیگری نخواهد داشت و تنها راه مذاکره بر سر «قره باغ» از طریق گفتگو و مذاکره است که می تواند اختلافات را پایان دهد.

وی تاکید کرد: در دوران حدود ۳۰ ساله مناقشه، می بینیم که چندین بار جنگ بی حاصل بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر مسئله «قره باغ» رخ داده است و هیچ یک از طرفین به خواسته های خودشان نرسیده‌اند.

سردارجوانی، معاون سیاسی سپاه معتقد است که قطعنامه های شورای امنیت می تواند یک مبنای محکمی برای حل بحران «قره باغ» باشد؛ چرا که در این قطعنامه ها منطقه «قره باغ» از سوی شورای امنیت متعلق به آذربایجان شناخته شده است و شرایط کنونی نشان می دهد که ارمنستان این مناطق را به نوعی اشغال کرده است.

دکترجوانی در ادامه افزود: مطابق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر چهار قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل در اوایل دهه 90میلادی، ‌جمهوری آذربایجان مُحق برای باز پس‌گیری این مناطق است اما نه از طریق جنگ و درگیری بلکه از طریق مذاکره باید رسیدن به این خواسته را دنبال کند.
 
به هر حال اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد منطقه «قره باغ» متعلق به جمهوری آذربایجان و مردم مسلمان آذری خصوصا شیعیان در این منطقه است. بدون تردید، پایان یافتن اختلافات و مناقشه در این منطقه، مستلزم این است که این منطقه از حالت اشغالی خارج شود.

معاون سیاسی سپاه  در پاسخ به این سوال که هر دو کشور درگیر در بحران «قره باغ» با جمهوری اسلامی دارای مرزهای مشترک و طولانی می باشند و این بحران می تواند در صورت تداوم بر امنیت ملی ما هم آثار سویی داشته باشد، در این خصوص گفت: ایران به لحاظ داشتن روابط با هر دو کشور و همچنین بر اساس رعایت اصل حُسن همجواری نه می‌تواند در این بحران بی‌تفاوت باشد و نه می‌تواند بی‌طرف باشد، بلکه با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد و مواضع اصولی و عقلانی که دارد، می‌تواند مبتنی بر مطالبه و رضایت طرفین، در این مناقشه به عنوان یک میانجی فعال ایفای نقش کند.

وی با تاکید بر نقش تاریخی ایران در مقاطع زمانی گذشته تصریح کرد: کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان متوجه این ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی هستند و دو کشور درگیر مناقشه «قره باغ» بپذیرند که جمهوری اسلامی به عنوان یک میانجی فعال اهداف مصلحانه‌ای دارد که هم برای تامین منافع آنها و هم امنیت منطقه مفید است، در این مقطع می‌تواند جمهوری اسلامی چنین نقشی را ایفا کند.

معاون سیاسی سپاه اظهار داشت: ایفای نقش میانجی گری فعال از سوی جمهوری اسلامی به طور قطع به نفع صلح و ثبات و آرامش در منطقه است و ادامه جنگ هم به طور قطع یک پدیده خسارت بار برای این منطقه و حتی خود کشورهای درگیر است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه خاص داشته باشیم خصوصا در جنگی که اخیرا میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پدید آمده است، فتنه انگیری صهیونیست‌هاست. متاسفانه رژیم صهیونیستی با استفاده از غفلت، سادگی و مطامع برخی از گروه ها و جریان های سیاسی، توانسته است در برخی از کشورهای منطقه نفوذ کرده و منافع زیاده‌خواهانه خود را دنبال کند.

وی ضمن تاکید بر این گزاره تحلیلی که تحولات منطقه قفقاز برنده‌ای جزء رژیم صهیونیستی ندارد، خاطر نشان کرد: بسیار روشن است که صهیونیست ها اهداف خاصی را در منطقه دنبال می کنند و منافع صهیونیست‌ها با منافع هیچ یک از کشورها و ملت های منطقه همسویی ندارد. صهیونیست‌ها منافع خود را در پرتو بحران‌سازی‌های تصنعی و معنادار در قفقاز دنبال می‌کنند.
فلذا می بینیم که صهیونیست ها در تحریکات و فتنه‌انگیزی هایی که انجام می‌دهند، به نوعی پای گروه‌های تروریستی و تکفیری فعال در شام و سوریه را به این منطقه حساس باز می‌کنند که می‌تواند بر پیچیدگی‌های آن بیافزاید.

سردار جوانی با تاکید بر رصد دقیق تحولات منطقه قفقاز از سوی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: آمدن گروه‌های تکفیری به منطقه تحت هر عنوانی که باشد، به طور قطع، تامین کننده امنیت و آرامش ملت‌ها و کشورهای منطقه نخواهد بود. حضور تکفیری ها در منطقه می تواند نوعی خسارت هایی به وجود آورد که به راحتی نمی توان خسارت ها را جبران کرد. بر همین اساس جمهوری اسلامی با هوشیاری کامل تحولات منطقه رصد می کند و نسبت به هر نوع تحرکی بی تفاوت نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نسبت به تیراندازی‌هایی که در حریم مرزهای کشورمان – حال به سهو یا خدای نکرده به عمد و با هدف درگیرسازی جمهوری اسلامی ایران- چه واکنشی نشان داده و می‌دهد، تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آشکار و صریح اعلام کرده‌اند که هیچ نوع اقدام مُخل امنیت ملی را بر‌نمی‌تابند و هوشیارانه در راستای تامین منافع و امنیت ملی هر اقدامی لازم باشد، را قطعا در دستور کار قرار خواهد داد.

وی در پایان با آرزوی صلح و امنیت برای مردم این دو همسایه شمالی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با هوشیاری دولت‌های باکو و ایروان، منطقه هر چه زودتر شاهد مصالحه و آتش بس و حل اصولی تنش باشیم و هرچه زودتر این مناقشه و جنگ پایان پیدا کند و هر دو کشور مسیر مذاکره و گفتگو برای حل مُسالمت‌آمیز موضوع تنش‌ها را در پیش بگیرند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات