صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۲۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 19 مهر ماه

رئیس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا ضمن اظهار نگرانی از حضور ایران در ونزوئلا، گفت: «روابط ایران و ونزوئلا افزایش یافته. ایران احساس می‌کند که فرصت دارد در منطقه همجوار ما شیطنت کند. ایران حضور در اینجا را فرصتی برای انواع نفوذ می‌بیند. این حضور مهم و هشدارآمیز است.»

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

حرف روز       ابعاد استراتژیک بحران قره­باغ

بحران قره‌باغ ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است و تحولات این حوزه در دو سطح در حال رخ دادن است. در سطح تاکتیکی ظواهر امر از درگیری بین دو دولت حکایت دارد، اما رخدادهای مهم و تعیین‌کننده در سطح استراتژیک در حال صورت‌بندی است.

1ـ دخالت مستقیم بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در کشور آذربایجان، از یک برنامه‌ریزی هدفمند و راهبردی حکایت دارد. اتاق عملیات مشترک آمریکایی، ترکی، صهیونیستی و آذری در صدد تهیه طرحی برای گسترش ناتو در آسیای میانه از طریق پایگاه‌های نظامی ترکیه در آذربایجان است تا در قالب این طرح ارتباط جغرافیایی و زمینی بین آذربایجان و ترکیه که هم اکنون تحت کنترل نیروهای ارمنی است، برقرار شود.

2ـ تلاش برای ایجاد یک ساختار نظامی برای ناتو با هدف افزایش فشار و تهدید علیه ایران در شمال غرب این کشور از دیگر اهداف رژیم صهیونیستی از مداخله در بحران قره‌باغ است. رژیم صهیونیستی با ایجاد یک رقابت کاذب و هدفمند میان آذربایجان و ارمنستان برای افزایش نفوذ در هر دو طرف منازعه، بالاترین نقش را در ایجاد درگیری و دامن زدن به آن را دارد. همچنین ارزیابی‌های دقیق نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به موازات عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین، در اندیشه‌‌بحران‌سازی‌درمحیط‌امنیتی‌جمهوری اسلامی ایران است.  

3ـ شواهد میدانی نشان می‌دهد، استقرار تروریست‌های تکفیری در طول نوار مرزی ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، جنوب شرقی تاجیکستان و شمال شرقی افغانستان در نزدیکی مرزهای چین، به عنوان بخشی از برنامه‌ محاصره استراتژیک چین، روسیه و ایران و دامن زدن به جنگ‌ها و تنش‌های نیابتی در این مناطق انجام می‌شود.

نکته راهبردی: جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران قره‌باغ نه بی‌تفاوت است، نه بی‌طرف. بی‌تفاوت نیست چون که یک چالش امنیتی در مرزهای شمالی ایران است و خاصه با حضور برخی متغیرهای خارج از منطقه این چالش، ابعاد عمیق­تری نیز پیدا کرده است. بی­طرف نیست چون که جمهوری اسلامی قره‌باغ را بخشی از سرزمین یک کشور مسلمان می­بیند. ایران در این زمینه قره‌باغ را منطقه‌ای اشغالی و آذربایجان را محق می­داند، اما به روش نظامی برای حل مسئله معتقد نیست.

2ـ جمهوری اسلامی ایران صراحتا و قویا به برخی بازیگران منطقه هشدار داده است که پای تکفیری‌ها نباید در مناطق شمالی ایران باز شود و امنیت سرزمینی ایران دچار مخاطره شود. در صورت روی دادن چنین موضوعی ایران در وهله نخست هشدار خواهد داد و چنانچه موثر نیفتاد ایران به واکنش مستقیم روی خواهد آورد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                 تحریم‌های تبلیغاتی

موضوع جمهوری اسلامی تبدیل به بخش مهم و پر چالش رقابت‌های انتخاباتی آمریکا میان شده است. نحوه مواجهه ترامپ با جمهوری اسلامی ایران و شکست پروژه فشار حداکثری علیه ایران به پاشنه آشیل او در این کارزار انتخاباتی تبدیل شده است.

 گزاره خبری: وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه ۱۷ مهر(۸ اکتبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۸ بانک ایرانی را تحت تحریم قرار داده است. به دنبال این خبر، مسئول هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی در دولت اوباما اعلام داشت: «پیام تحریم‌های جدید علیه ایران، بیشتر معطوف به رأی‌دهندگان آمریکایی است نه ایران. «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش داد: «منتقدان می‌گویند بعید است تحریم‌های جدید نیز ایران را به پای میز مذاکره بکشاند».

 گزاره تحلیلی: ۱ـ این اقدام قرار است از ترامپ در رقابت انتخاباتی پشتیبانی تبلیغاتی نماید، به گونه‌ای که وانمود کند این تحریم‌ها ایران را فلج کرده و به زودی ایران پای میز مذاکره خواهد آمد؛ چیزی که تا الان هیچ نشانه‌ای از آن دیده نشده است. ۲ـ ترامپ به دنبال این است که نشان دهد، تمامی کانال‌های تأمین‌کننده مالی ایران را مسدود نموده است، حتی اگر این کانال‌ها مربوط به اقلام پزشکی و بشردوستانه برای تأمین غذا و دارو باشند. ۳ـ این اقدام برای بی‌اعتبار‌سازی وعده جو بایدن و کاهش قدرت مانور رسانه‌ای وی در کارزار انتخاباتی نیز طراحی شده است؛ چرا که اعلام نموده در صورت پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر به برجام باز خواهد گشت. ۴ـ این طرح تحت عنوان قطع کامل شریان‌های مالی ایران با هدف خارج کردن ایران از نظام مالی و پولی جهانی توسط دو سناتور به شدت ضد ایرانی جمهوریخواه «تام کاتن و تد کروز» که از قبل توسط بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها پیشنهاد شده بود، به ترامپ درخواست شده است.

 جمع‌بندی: این اقدام مذبوحانه قبل از آنکه ارزش راهبردی داشته باشد، بیشتر در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی، آن هم جهت پر کردن صندوق رأی برای ترامپ، دارای اعتبار است. یقیناً جمهوری اسلامی اراده کرده است در مقابل پروژه فشار حداکثری آمریکا و به طور خاص جاه‌طلبی‌ها و زیاده‌خواهی‌های ترامپ کمر خم نکرده و امتیاز ندهد؛ مضاف بر اینکه به خوبی نیز در این دوران سخت آموخته است چگونه در مقابل این جنگ که بی‌شرمانه ابعاد آن به حوزه بشردوستانه نیز تعمیم یافته، ایستاده و راه‌های مقابله با آن را بیابد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                         نتایج میدانی کارزار در قره باغ

در روزهای گذشته تعداد عناصر گروهک‌های تروریستی (سلطان مراد، جیش الشرقیه، الحمزه، ارتش النخبه، جبهه الشام، تیپ الفرقان و ...) در آذربایجان از ۹۰۰ تن به هزار و ۲۰۰ تن افزایش یافته و در خطوط مقدم جنگ با نیروهای تحت فرمان دولت ارمنستان مستقر شده‌اند. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، عناصر گروهک‌های تروریستی به همراه نظامیان آذربایجان در محور غربی منطقه «ترتر»، مناطق جنوب شرق قره‌باغ و همچنین در شرق مناطق مرزی مشترک با قره‌باغ، از جمله «خوجاوند، آقدام، مارتاکرت و...» مستقر هستند. عناصر تروریستی و نیروهای ارتش آذربایجان با پشتیبانی دولت ترکیه در جریان درگیری‌های سنگین توانسته‌اند چندین شهرک، روستا و منطقه را در محور غربی منطقه ترتر و جنوب شرق قره باغ به سیطره خود دربیاورند. در حال حاضر، درگیری‌ها در محور شمال شرقی و جنوب شرق منطقه قره‌باغ (حومه غرب شهر ترتر و نزدیکی مرزهای مشترک با ایران) ادامه دارد. نیروهای مسلح آذربایجان و عناصر گروهک‌های تروریستی در دومین هفته درگیری‌ها از مساحت ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربعی منطقه قره‌باغ، موفق شده‌اند حداقل مساحت ۱۰۰ کیلومتر مربعی را بازپس گیرند.

▼ اخبار

حمایت از اشرار و اوباش!

انتشار تصاویری از برخورد مقتدرانه نیروی انتظامی با اوباش و اشرار سابقه‌دار در برخی محلات تهران که اخیراً با تجاهر و گردن‌کشی به ایجاد ناامنی فیزیکی و روانی برای شهروندان پرداخته‌اند، بار دیگر بهانه‌ای شد تا باز عناصر همان «کانون» فعال در کارزارهای ضدنظام در داخل، این‌بار بخشی دیگر از منظومه امنیتی کشور، یعنی ناجا را مورد هدف قرار دهند. حقیقت آن است که در ماه‌های گذشته، بنا به دلایل مختلف، از جمله برخی شیوه‌ها و سیاست‌های سهل‌گیرانه در دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و همچنین وقوع مشکلات حاد اقتصادی، میزان تجاهر و قدرت‌نمایی اوباش و اشرار در سطح پایتخت و شهرهای بزرگ کشور، به طرز ملموسی افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر، ویدیوها و تصاویر زیادی از نزاع‌های گنگستری اوباش، حملات با قمه، رجزخوانی اشرار و امثالهم در فضای مجازی منتشر شده است. این فیلم‌ها و صحنه‌ها در ضربه زدن به امنیت روانی جامعه تأثیر جدی دارد. از همین رو، نیاز بود و انتظار هم می‌رفت که مسئولان محترم ناجا دست به مانوری در دو وجه عملی و نمادین، برای تغییر این معادله بزنند و بار دیگر علامت «امنیت اجتماعی» به جامعه ارسال شود و در نقطه مقابل، فضای ذهنی اشرار (که متأسفانه در فضای رها شده مجازی در حال جولان دادن و قدرت‌نمایی هستند) ناامن شود؛ اما با انتشار تصاویر برخورد مقتدرانه نیروی انتظامی با اشرار و حرکات نمادین در خرد کردن هیمنه پوشالی آنان، باز همان قلم‌ها و زبان‌های آشنا (که در همه کارزارهای علیه نظام نقش‌آفرینی می‌کنند) به حرکت درآمده تا ناجا و قوه قضائیه را زیر سؤال ببرند و از مشتی اشرار و اوباش مسلح حمایت کنند!

درآمدهای فضای مجازی کجا می رود؟!

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان‌فر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «ما امروز گرانترین اینترنت را به مردم ارائه می دهیم. هزینه‌ای که در موضوع اینترنت مردم پرداخت می‌کنند در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان اینترنت گرانی است و ناامن‌ترین خدمات را ارائه می‌کنیم که مسائل مختلف دارد. کره جنوبی با ما شروع کرده، اما امروز خدمات دولت الکترونیک کره را ببینید چه خدماتی به مردم خود در مسائل آموزشی، بهداشت و درمان، خدمات بانکی، خدمات مسافرتی و هر چیزی که امروز در مخیله برخی از مردم ما نمی‌آید که می‌توانند چنین خدماتی را داشته باشند در کره ارائه می‌شود. امروز چه خدماتی در این زمینه به مردم ارائه می‌دهیم؟ علتش این است که یکسری منافعی است که برخی نمی‌خواهند دست از این منافع بردارند. یکی دولت است. دولت‌ها دائماً در ارتباط با این موضوع که بتوانند بالاترین دست را در جیب مردم کنند و این منافع را داشته باشند، نقش‌آفرینی دارند. در فضای مجازی شاید سالانه بالای ۸، ۹ هزار میلیارد، بلکه تا ۱۰ هزار میلیارد پول را وزارت ارتباطات دریافت می‌کند. این پول کجا می‌رود؟ باید بخشی به این سمت بیاید که به مردم توسعه زیرساخت بدهد.»

آخرین پرده از کارزار فشار حداکثری

ترامپ روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی بار دیگر علیه ایران اظهارنظر کرد و گفت: «ایران، این را می‌داند. آنها اخطار گرفته‌اند: اگر [...(استفاده از الفاظ رکیک)] و کار بدی علیه ما انجام دهید، بلایی سرتان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته.» ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری»، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر»ـ به زعم او‌ـ مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد، دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. پایگاه روزنامه «مترو» در پوشش این خبر، ترامپ را فردی «بد دهن» توصیف کرده و نوشته استفاده او از دشنام فوراً با انتقاد در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران، او را به دلیل استفاده از لحن نامتناسب با جایگاه ریاست‌جمهوری، مورد انتقاد قرار دادند.

▼ اخبار کوتاه

جهادگران وعده ۱۰۰ روزه نمی‌دهند، عمل می‌کنند!/ «سید رضا نریمانی»، مداح جهادگر اصفهانی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «واقعاً شعار ما می‌توانیم، توسط جهادگران محقق می‌شود؛ درست بالعکس نگاهی که بعضی از مسئولان ما دارند و وعده‌های‌شان محقق نمی‌شود. جهادگران مثل برخی مسئولان وعده ۱۰۰ روزه نمی‌دهند، بلکه عمل می‌کنند! اگر مسئولان دولتی در هر پست و مقامی به شهر و یا روستایی بروند و وعده‌ای ‌دهند و به‌ وعده‌شان عمل نکنند، به نظر شما مردم به چه کسی بدبین می‌شوند؟ یقیناً به نظام و انقلاب بدبین می‌شوند.»

رکورددار بیشترین شکست‌ در مقابل ایران!/ «ریچارد ولف»، اقتصاددان و استاد دانشگاه ماساچوست معتقد است: «آمریکا در تحریم علیه ایران بارها شکست خورده و در این زمینه رکورد زده است، اما مقامات آمریکایی جرئت ندارند به این موضوع اعتراف کنند». در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا بدون اعتراف به بی‌نتیجه بودن سیاست فشار حداکثری علیه کشورمان، مدعی شده است: «فشار اقتصادی حداکثری علیه ایران تا موافقت این کشور با مذاکرات ادامه می‌یابد.»

بدهی هفت میلیارد دلاری به ایران!/ بدهی کره جنوبی مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که با گذشت ۲ سال به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. این بدهی در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده است. با وجود اینکه در این مدت رایزنی‌هایی بین دو طرف در جریان بوده و حتی توافق درباره خرید دارو و برخی اقلام با کره شده اما تا حالا اقدامی از ناحیه آنها صورت نگرفته است. هرچند جمهوری اسلامی ایران بارها اعتراض خود را اعلام و حتی عنوان کرده که این موضوع را از طریق حقوقی پیگیری می‌کند، ولی کماکان شاهد تعلل‌ سئول هستیم.

خودروی داخلی روی خط بورس/ «ایزدخواه» مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع مجلس درباره طرح تحول صنعت و بازار خودرو توضیح داد: «بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند.»

صدای پای ایران بیخ گوش آمریکا/ رئیس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا ضمن اظهار نگرانی از حضور ایران در ونزوئلا، گفت: «روابط ایران و ونزوئلا افزایش یافته. ایران احساس می‌کند که فرصت دارد در منطقه همجوار ما شیطنت کند. ایران حضور در اینجا را فرصتی برای انواع نفوذ می‌بیند. این حضور مهم و هشدارآمیز است.»

احکام سیاسی (سؤال 57): نسبت همدستِ شیاطین، صهیونیست و آمریکا دادن به گروه­های سیاسی منحرف چه حکمی دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد؛ زیرا کسانی که در جامعه با اقدامات، ابزار و روش­های شیطانی به تخریب جامعه و انحراف اجتماع اقدام می­نمایند، تحت هر عنوانی که باشند، همدستان شیطانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات