صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۰۹

آصفی: ترامپ لات کوچه خلوت است/ رئیس جمهور آمریکا در آستانه سکته است!

حمیدرضا آصفی، دیپلمات و سخنگوی وزارت‌خارجه در دولت اصلاحات گفتگویی با روزنامه اعتماد داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.
- اگر دونالد ترامپ با ایران مذاکره نکند، سکته خواهد کرد و امروز فکر می‌کنم که به این وضعیت نزدیک شدیم. دونالد ترامپ به ‌شدت تحت فشار قرار دارد و وضعیت او در انتخابات پیش‌رو نگران‌کننده است. البته این را هم بگویم که دونالد ترامپ به اصطلاح عامیانه لات کوچه خلوت است و اظهارات گستاخانه اخیر او درباره ایران نیز نشان‌دهنده فرهنگ امریکایی است که ترامپ در آن تربیت شده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران در این مدت بسیار مدبرانه و حکیمانه از گفت‌وگو با دولت ترامپ حذر کرده است.
- میزان فشار بر ترامپ عملا قدرت تصمیم‌گیری او را زایل کرده است. نکته‌ای که نباید فراموش بشود این است که اگر دونالد ترامپ موفق شود ایران را در 3 هفته آتی پای میز مذاکره بیاورد مانور تبلیغاتی بسیار مهمی در آستانه انتخابات به حساب خواهد آمد و حتی احساس می‌کند که شاید با این مانور بتواند بر تعداد آرای ریخته شده به صندوق رای خود بیفزاید.
- اگر ترامپ براساس عقل و منطق تصمیم‌گیری می‌کرد هرگز دست به ترور سردار سلیمانی نمی‌زد و می‌فهمید که با این قبیل اقدامات اتفاقا ایران را از میز مذاکره دور و دورتر می‌کند.
- کاندولیزا رایس پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی گفت ما هم در دولت‌های پیشین امریکا به این نتیجه رسیده بودیم که این مقام ایرانی را ترور کنیم اما محاسبه‌های ما نشان داد که هزینه این اقدام برای ایالات متحده بیش از منافع‌آن خواهد بود اما مساله اینجاست که ترامپ ابله(نقل به مضمون) این محاسبه‌ها را نکرده بود.
- دونالد ترامپ سه احتمال را در نظر گرفته است: یا ایران به پای میز مذاکره می‌آید، یا کاسه صبر ایران لبریز می‌شود و دست به اقدام قهرآمیز می‌زند یا امریکا برای تحریک ایران دست به حرکتی در عراق یا لبنان یا نزدیکی مرزهای ایران خواهد زد.
- او هم در تعریف هدف نخست که به پای میز مذاکره نشستن ایران در 3 هفته آتی است، اشتباه کرده و هم در تبیین هدف دوم که تحریک ایران به اقدام قهرآمیز است. درباره گزینه سوم که توسل به اقدام نظامی هم باشد باید به این نکته توجه داشت که افکار عمومی امریکا مخالف چنین ماجراجویی نظامی است.
- ساختار سیاسی یا قوه عاقله در ایالات متحده نیز به این نتیجه رسیده که تمدید دوره ریاست‌جمهوری ترامپ برای 4 سال دیگر به نفع منافع ایالات متحده هم نخواهد بود.
- من حمله گسترده نظامی مستقیم ایالات متحده به ایران را منتفی می‌دانم. اتفاقا ترور سردار شهید سلیمانی در خاک عراق نشان داد که ترامپ لات کوچه خلوت است.
- اشتباه ترامپ این بود که فکر می‌کرد، مذاکره با ایران کار سختی است. جمهوری اسلامی ایران برای گفت ‌وگو شروط عجیب و غریبی نداشته و ندارد. ایران می‌گوید ایالات متحده به حقوق ما احترام بگذارد. از موضع برابر با ایران سخن بگوید و مانند جورج بوش نگوید هرکه با من نیست بر من است.
- اگر ترامپ فکر می‌کند که ایران مانند عربستان سعودی نوکر حلقه به گوش ایالات متحده است باید عقربه‌های زمان را 50 سال به عقب بازگرداند و زمانی رییس‌جمهور امریکا می‌شد که در ایران رژیمی فرمانبردار امریکا مانند امروز عربستان سعودی در راس کار بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات