صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۴۱
بهمن آرمان در گفت و گو با بصیرت:

چگونه می توان از چرخه کهنه و سنتی نفت عبور کرد؟

متاسفانه از نکاتی که در وزارت نفت و مدیریت آقای زنگنه به شدت به چشم می‌خورد، نبود و خلاء پتروپالایشگاه ها است که  خلاء این موضوع می‌تواند در بلند مدت برای اقتصاد کشور زیان آور باشد.
سعید ترکاشوند – خبرنگار / بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کنونی کشورمان به عنوان یکی از با سابقه ترین  چهره های سیاسی کشور و از وزرای نفت جمهوری اسلامی است که در سال های اخیر نقد هایی بسیاری بر او وارد شده است ؛ 16 سال تصدی گری وزارت نفت در دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید از مهمترین بخش های کارنامه های مدیرتی وی در جمهوری اسلامی  محسوب می‎شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، عملکرد «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دولت اصلاحات و تدبیر و امید همواره در سال های اخیر مورد نقد قرار گرفته است؛ بر خی از منتقدان وی، به خاطر سن بالا و سابقه طولانی زنگنه در وزارت نفت، لقب «شیخ الوزرا» را به او اعطا کرده اند که همین امر یکی حاشیه های این وزیر کهنه کار به حساب می آید.

 «بهمن آرمان» اقتصاددان و کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری بصیرت در خصوص عملکرد 15 ساله بیژن زنگنه در دولت های اصلاحات و تدبیر و امید گفت: در سال اخیر نقدهای بسیاری به وزارت نفت و آقای زنگنه شده است که که بیشتر جنبه های احساساتی و سیاسی داشته  اما به عنوان یه اقتصاددان نقدهای سیاسی را مدنظر ندارم بلکه علمکرد ایشان به عنوان یکی از وزرای کلیدی دولت در اقتصاد مدنظر است.

 این اقتصاد دان ادامه داد: از نظر اقتصادی، آقای زنگنه عملکرد مناسبی در این سال های مدیریت خود در وزارت نفت نداشته است؛ می‎توان به جرئت گفت که آقای زنگنه بنیان‎گذار خام فروشی نفت در وزارت نفت است که همواره این گونه صادرات نفت مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددان های دیگر و بنده بوده است.

وی تصریح کرد: خام فروشی نفت سنتی بود که در دوره آقای زنگنه بنا نهاده شده و این سنت، سنتی غلطی بود که اقتصاد کشور را همواره اسیر درآمد خام فروشی نفت کرده و متاسفانه در این سالها هیچ اقدامی برای رونق و ارتقاء فرآورده ها و مشتقات نفتی صورت نگرفت.

آرمان در ادامه عنوان کرد: بنده به یاد دارم در سال 75 که رهبری به خوزستان سفر کرده بودن در بازدید از یکی از پالایشگاه های جنوب کشور اشار  به فرآوری نفتی داشتند و گفتند: ما خواهان تظلم به کشورها نیستیم ولی خواهان آن هستیم که قیمت نفت ما با ارزش بیشتر و فرآوری بیشتر باشد؛ با وجود تاکید رهبری به امر تولید و  جلوگیری از خام فروشی از نفت، کماکان هنوز خام فروشی سایه سنگینی به اقتصاد کشورمان گذاشته است.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: با توجه به تاکیدات و فوایدی که در تولید مشتقات نفتی و فرآورده ها وجود دارد، تحقق این امر در چرخه اقتصادی و درآمد ارزی نیز تاثیرات بسزایی دارد؛ در شرایطی که تحریم های سنگینی بر نفت ایران اعمال شده؛ فروش نفت برای ما دشوار شده است و علاوه بر فروش، جابه جایی و حمل و نقل نفت نیز از دیگر معظلاتی است که برای کشور به وجودآمده است.

 وی ادامه داد: ما می‎توانیم با استفاده از تولید مشتقات نفتی این گونه چالش ها را از بین ببریم؛ به عنوان مثال با استفاده از تولید بنزین و صادرات آن به کشورهای همسایه هم می‎توانیم چرخه تولید بیشتر در این زمینه را افزایش دهیم و هم از خام فروشی نفت  فاصله بگیریم؛ در حال حاضرافغانستان، پاکستان، عراق و ارمنستان از مهمترین مشتریان بنزین ایران در کشورهای پیرامون هستند.

 آرمان در ادامه مصاحبه بیان داشت: متاسفانه از نکاتی که در وزارت نفت و مدیریت آقای زنگنه به شدت به چشم می‌خورد، نبود و خلاء پتروپالایشگاه ها است که  خلاء این موضوع می‌تواند در بلند مدت برای اقتصاد کشور زیان آور باشد.
این اقتصاد دان ادامه داد: وجود پتروپالایشگاه ها می‎تواند صنایع پایین دستی حوزه نفت و مشتقات نفتی را ارتقاء دهد و به دنبال این امر هم در هزینه ساخت پالایشگاه و کارخانه پتروشیمی صرفه جویی می‌شود و  هم شروعی تازه در فاصله گیری از خام فروشی در حوزه نفت صورت می گیرد و این نیازمند تصمیم قاطع آقای زنگنه وزیر نفت کشورمان است.

 وی در آخر عنوان داشت: این نکته هم حائز اهمیت است که نبود تکنولوژی و ابزارآلات و ماشین های پیشرفته و نبود سرمایه های خارجی این روند را کند می‌کنند و اما در داخل  برخی شرکت های دانش بیان پتانسیل هایی دارند که می‎تواند این نیازها را پاسخ‌گو باشد و در حال حاضر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) هم اثبات کرده که در به میدان آوردن این ظرفیت ها توانایی بالایی دارد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات