صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۵۷

فرقی بین ترامپ و بایدن نیست

جریان سیاسی اصلاحات که در هشت سال گذشته نفوذ بسیار زیادی در قوه اجرایی کشور داشته است[...]

یادداشت: جریان سیاسی اصلاحات که در هشت سال گذشته نفوذ بسیار زیادی در قوه اجرایی کشور داشته است، با مشاهده نارضایتی مردم از عملکرد دولت و عدم توان دولت در تحقق وعده‌های انتخاباتی، در صدد است تا با پیدا کردن راه‌های جدید، خود را در جایگاه مطالبه‌گر قرار دهد.
گزاره‌های خبری: 1ـ «عبدالرضا فرجی‌راد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد: «با وجود ناکامی‌هایی که ترامپ در قبال ایران تجربه کرده است، انتظار نمی‌رود که او از فشار تحریم و اقدامات تبلیغاتی در روزهای باقی مانده تا انتخابات آمریکا فراتر برود. از طرف دیگر ایران به‌خوبی مطلع است که در چنین شرایطی نباید به ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بهانه‌ای دهد.» 2ـ «محمد صدر» مشاور ارشد وزیر خارجه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: «حزب دموکرات آمریکا و بایدن عنوان کرده‌اند اگر در انتخابات به پیروزی دست پیدا کنند، به برجام بازخواهند گشت. این اتفاق می‌تواند در راستای مذاکرات ایران و آمریکا در دوران اوباما و جان کری باشد و در همان مسیر قرار بگیرد. در چنین شرایطی تحریم‌ها برداشته خواهد شد و وضعیت تا حدودی بهتر خواهد شد!».
گزاره‌های تحلیلی: اصلاح‌طلبان درصدد هستند تا از یک طرف مردم را از احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بترسانند و از طرف دیگر روی کار آمدن بایدن را به عنوان یک فرصت مناسب برای حل چالش‌های کشور معرفی کنند. در خصوص این نوع نگاه باید به دو نکته اشاره کرد: 1ـ آمریکا دیگر ابرقدرت نیست، این کشور برای حمله به کره شمالی و سوریه تاریخ تعیین کرد، اما نتوانست اقدامی کند. ۴۱ سال است که می‌خواهد جمهوری اسلامی نباشد، اما هست، ۳۰ سال است که می‌خواهد حزب‌الله نباشد، ۲۰ سال است که می‌خواهد حماس نابود شود، ۹ سال است که می‌خواهد بشار اسد برود، پنج سال است که می‌خواهد حشدالشعبی را نابود کند. اما هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته است. آمریکا با قدرت‌های ضعیف‌تر از ایران توان جنگ ندارد، بنابراین مطرح کردن احتمال شروع درگیری نظامی از سوی ترامپ گزافه‌گویی است که با هدف بهره‌برداری سیاسی به افکار عمومی القا می‌شود؛ آن هم در روزهایی که احتمال درگیری داخلی در آمریکا وجود دارد. 2ـ ساختن «جامعه آرمانی» دوران بعد از روی کار آمدن بایدن تکرار سیاست دولت فعلی است. واقعیت آن است که دولت تدبیر و امید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد توافق برجام گذاشت و آسیب دید. نباید فراموش کرد بایدن معاون اول دولتی بود که قانون آیسا را علیه ایران تصویب کرد، مانع همکاری اقتصادی دیگر کشورها با ایران بعد از برجام شد، دانشمندان هسته‌ای ایران را شهید و داروی بیماران خاص را تحریم کرد؛ موضوعاتی که از سوی غرب‌گرایان داخلی کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات