صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۳۲

نقش آفرینی امارات برای تجزیه یمن

این تشکل سیاسی و نظامی در مقاقطع مختلفی تمایل خود برای اعلام استقلال جنوب یمن را اعلام کرده است اما هر بار تحت فشار عربستان سعودی مجبور به عقب نشینی و شرکت در مذاکراتی برای توافق با دیگر گروه های سیاسی شده است.
تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن درحالی ششمین سال خود را پشت سر می گذارد که در جنوب این کشور  تجزیه طلبان (شواری انتقالی جنوب) مورد حمایت امارات متحده عربی همچنان کنترل عدن (مرکز یمن جنوبی قبل از اتحاد با یمن شمالی) را در اختیار دارد.
نقش آفرینی امارات برای تجزیه یمن
 
این تشکل سیاسی و نظامی در مقاقطع مختلفی تمایل خود برای اعلام استقلال جنوب یمن را اعلام کرده است اما هر بار تحت فشار عربستان سعودی مجبور به عقب نشینی و شرکت در مذاکراتی برای توافق با دیگر گروه های سیاسی شده است.
با این حال، شواری انقتالی جنوب پیوسته در این اندیشه است که کشور مستقل در جنوب تاسیس کند و عدم وجود یک حکومت متمرکز و مقتدر هم باعث شده تا شرایطی به وجود آید که این شورا امیدواری بیشتری به تحقق خواسته خود داشته باشد.
تجزیه طلبان درتلاش هستند تا شرایط را به قبل از سال 1990 بازگردانند اما در سطح منطقه با موانعی روبرو هستند که کار را برای آنها سخت می کند. از جمله  اینکه جامعه بین الملل بر ثبات و وحدت یمن تاکید دارد و در داخل یمن هم افکار عمومی استان های جنوبی مخالف هر گونه طرح و پروژه ای هستند که در جهت تجزیه کشورشان اجرایی شود.
این درحالی است که یکی از مخالفان سرسخت تجزیه طلبان یمن عربستان سعودی است؛ چرا که طرح موضوع تجزیه یمن باعث از دست رفتن به اصطلاح مشروعیتی می شود که عربستان سعودی در تجاوز پنج سال اخیر به یمن برای خود متصور است؛ ریاض هدف دخالت خود در عربستان را پایان دادن به کودتای حوثی ها و حفظ ثبات و وحدت یمن معرفی می کند و کوتاه آمدن در مقابل تجزیه طلبان، دروغ بودن ادعاهای آنها برملا می کند.

با این حال امید شورای انتقالی جنوب به حمایت کشورهایی مثل امارات است و پیوسته تجزیه و استقلال را بهترین گزینه برای جنوب یمن معرفی می کند. در همین راستا در تاریخ 12 اکتبر 2020 عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب، در دیداری که در ریاض با ولادیمیر دیدوشکین، سفیر روسیه در عربستان، داشت با تاکید بر تجزیه جنوب، آن را تنها راه حل برای قضیه جنوب یمن دانست.

به رغم مخالفت های عربستان با تجزیه یمن، متحد این کشور در تجاوز به یمن (امارات) نظر دیگری نسبت به این موضوع دارد و اهداف دیگری را دنبال می کند. به نظر می رسد اماراتی ها تجزیه و جدایی جنوب یمن را به مثابه کلیدی برای بازکردن راه نفوذ و سیطره خود بر این منطقه از یمن می بینند و به همین دلیل هم پس از سیطره نیروهای محلی وابسته به ابوظبی بر اکثر خطوط هوایی، پایگاه ها و بنادر دریایی در سواحل استراتژیک جنوب یمن، فعالیت تبلیغاتی گسترده ای را در جهت جدایی جنوب آغاز رکده و از شورای انتقالی جنوب حمایت و پشتیبانی می کند.

در همین راستا، اماراتی ها به رغم اینکه اعلام کرده بودند که بخشی از نیروهای خود را از یمن خارج می کنند، اما در راهبردی که یمن دنبال می کنند و آن تاکید و تمرکز بر تجزیه یمن است، هیچ عقب نشینی نداشته اند و با طرح  موضوع خروج نیروهای خود از یمن تلاش می کنند تا نگاه را از اهداف اصلی که در این منطقه دنبال می کنند بازدارند.

به واسطه همین رویکرد اماراتی ها در سه سال اخیر بوده است که شورای انتقالی جنوب توانسته است نفوذ خود را بر عدن بیشتر کرده و دولت به اصطلاح قانون منصور هادی را عقب براند، جزیره استراتژیک سقطری در جنوب شرق یمن را تحت کنترل خود درآورد و بر اکثر سواحل و مناطق راهبردی مسلط گردد. این درحالی است که نیروی هوایی امارات نیز در همین راستا مواضع مخالفان شورای انتقالی را هم هدف قراردهد که با سکوت قابل تامل سعودی ها و جامعه جهانی همراه بوده است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات