تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۶۸

درس‌های آموزنده محرم و صفر

پایگاه بصیرت / جواد خسروی
بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی رحمه الله علیه این انقلاب را پرتوی از نهضت عاشورا و امتداد کربلای معلی معرفی نموده و در فرازی دیگر از رهنمود‌های ماندگارش، هر آنچه داریم را برگرفته از محرم و صفر دانسته اند.
به راستی اگر داشته هایمان را نشمریم و از آن خبر نداشته باشیم! چه بسا دست اندازان بر اندیشه و آگاهی مردم به پشتوانه بلندگو‌های رسانه‌ای و بستر فضای مجازی که در اختیار آنهاست و بکارگیری راهبرد تحریف و ارائه گزینشی و غیر منصفانه از حقیقت ناب، جلادان را جای شهداء، انفعال ذلیلانه را به جای مذاکره عاقلانه و ترس از جنگ و صلح بزدلانه را به جای مقاومت و ایستادگی هوشمندانه بر افکار عمومی به تقلب و دغل جا خواهند زنند!
و، اما این داشته‌های ما از گنیجینه عظیم محرم و صفر چیست؟
درس سیره نبوی که حاکی از توانایی و کارآمدی بسیار عمیق و در عین حال سریع آموزه‌های اسلامی در پیشبرد امور جامعه و ایجاد تمدنی است که به اعتراف مستشرقین غربی از جمله منتگمری وات، ویل دورانت، گوستاولوبن، روژه گارودی و... تمدن عصر طلایی مدینه النبی را برپا نمود، تمدنی که در مدت کمتر از ۲۳ سال در جغرافیای به شدت دور از هر گونه نشان از نشانه‌های تمدن یعنی عربستان، قابلیت، ظرفیت، توانایی و کارایی خود را نشان داد.

درس جهاد هنرمندانه امام حسن علیه السلام که وقتی با تمام تلاش در عرصه نظامی به دلیل ضعف اراده یارانش به بن بست صلح تحمیلی تن داد، اما تک معاهده‌ای را با جریان نفاق اموی به امضاء رساند که ماهیت فریبکار و دغل باز دستگاه اموی را پدیدار کرد و پرده از چهره اصلی و باطن ضد اسلامی امویان برداشت و زمینه نهضت پر شور و شعور حسینی را با خون دل خویش رقم زد...
نه اینکه با دشمنان معاهده ببندیم بعد که راه به جایی نبرد به خطایی مکرر به اسم عقلانیت دل به عهد مجدد با دشمنان بد عهد ببندیم!
 
درس عاشورای حسینی که نشان از عقلانیت درست جهاد و شهادت در برابر ظلم و جور و نابودی کاخ ستمگران در افق همه اعصار و سراسر جغرافیای جهان را رقم زد و نشان داد ملتی که فرهنگ جهاد و شهادت دارد، ذلت اسارت بر او سایه نخواهد انداخت و این فرهنگ علاوه بر درنوردیدن زمان و مکان، مرز‌های عقیده را نیز کنار زد تا انجا که گاندی بودایی از سرمشق حسینی دم می‌زند و اینکه با دشمنی که چهره زشت، کریه و باطلش بر ما و حتی مردم خویش به وضوح هویدا گشت، جز با ایستادگی و مقاومت نمی‌توان مواجهه نمود...
 
و اما درس شهادت امام رضا علیه السلام همانا هنر تدبیر امور در جامعه با ترکیب درست حقیقت و مصلحت در مسیر حفظ اصل نظام و در عین حال هدایت افکار عمومی در مسیر درک درست گفتمان امام و انقلاب و کارآمدی نظام ولایی و نگاه انقلابی در حل مشکلات و عبور از دوگانه‌های ترس از تحریم و تهدید، جنگ و معیشت، با اعتماد درست به سرمایه‌های خلاق و جوان کشور و بهره برداری از ظرفیت منابع موجود و اقتصاد درونزاست..

و بسیار درس‌ها و عبرت‌ها که می‌توان بر شمرد و بهره برد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات