صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۷ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.(10/11/1391) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼حرف روز          
تجربه دیروز و علاج امروز!
از منظر کارشناسان اقتصادی و سیاسی و بررسی تجارب تاریخی، وضعیت اقتصاد ایران تنها محصول عوامل و متغیر‌های اقتصادی نیست، بلکه عوامل سیاسی داخلی و بازیگران و متغیر‌های بیرونی نیز در این زمینه تأثیر جدی داشته و دارند. اما آنچه مسئله امروز جامعه ایرانی است، نحوه رهایی از این وضعیت و حل مشکلات موجود است. در این باره دو روایت کلان و به تعبیری دو نسخه عمده و اصلی برای برون‌رفت اقتصاد ایران از وضعیت کنونی متصور است؛ رویکرد داخلی و نگاه بیرونی. در خصوص هر یک از این دو نسخه، نکاتی وجود دارد که تأمل مکرر در آن نیز خالی از لطف نیست.
نکات تحلیلی: ۱ ـ همه کارشناسان بی‌حب و با بغض، بی‌طرف و با طرف معتقدند اقتصاد ایران فرصت بی‌نظیری برای حل چالش‌های موجود و تاریخی خود دارد. در واقع، با وجود اینکه عوامل تاریخی مانند فشار‌های خارجی همچنان بر سر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند، اما اکنون ظرفیت‌های بی‌نظیری اعم از سیاسی و اقتصادی در کشور وجود دارد که مبتنی بر آن‌ها می‌توان جهش اقتصادی در ایران را محقق ساخت. پس مشکل کجاست؟ مشکل ما در موقعیت‌شناسی، مسئله‌شناسی درست، تطابق مسائل و راه‌حل‌های تجربه شده و نشده و لحاظ ظرفیت‌های میدانی موجود برای حل مشکلات است. این یعنی نیروی انسانی و مسئله مدیریتی، مشکل ماست و رویکرد کلانی که با تغییر این مدیریت‌ها در کشور تغییر می‌کند. ۲ ـ پس از انقلاب با وجود فشار‌های خارجی، در این زمینه مجاهدت‌ها و تلاش‌های زیادی شده و انصافاً دستاورد‌های فراوانی نیز کسب شده و پاره‌ای ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی در کشور ایجاد شده که مبتنی بر آن‌ها می‌توان در مسیر حل مشکلات اقتصادی راهی گشود، اما اینکه چرا اقتصاد ایران علی‌رغم ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته همچنان درگیر مسائلی همانند موقعیت‌های گذشته خود است، باید گفت دلیلش بی‌توجهی به تولید و فعال‌سازی ظرفیت‌های درونی در کشور است. اینکه ما همچنان وابسته به واردات و مبادله نابرابر با خارج هستیم، در مدیریت نامطلوب اقتصاد کشور ریشه دارد.

نکته راهبردی: مبتنی بر گفته‌های فوق و تجارب آزموده شده، راه‌حل مشکلات اقتصادی موجود را باید در حوزه سیاسی و مدیریتی جست‌وجو کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «شکی نیست که مشکلات ما ریشه بیرونی دارد، اما علاج‌شان در داخل است»، یعنی اگر نگاه و رویکرد کلان مدیریتی کشور از عطف توجه به بیرون به درون عزیمت کند، می‌توان به اصلاح اقتصاد، سیاست و فرهنگ امیدوار شد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                 
صلح تحمیلی مقدمه تأمین منافع آمریکا
رئیس جمهور کشورمان در روز‌های گذشته همزمان با ایام شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی (ع) دوگانه دیگری از جنگ و صلح را در کشور بیان کرد تا ناتوانی‌های مدیریتی دولت را در حل مشکلات کشور به نبود رابطه با آمریکا گره بزند. روحانی گفت: «امام مجتبی (ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.»
گزاره‌های خبری: ۱ـ مدتی است که رسانه‌های حامی دولت به ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در ایران تبدیل شده‌اند، کار‌های کشور را رها کرده‌اند و امید واهی می‌دهند که با آمدن جو بایدن می‌توانند شرایط را تغییر دهند؛ روزنامه‌های شرق، سازندگی، آفتاب یزد و آرمان ملی چنان به تحولات ستاد انتخاباتی بایدن می‌پردازند که این‌گونه توجه، تنها از طرفداران متعصب حزب دموکرات در ایالات متحده بر می‌آید. ۲ـ اصلاح‌طلبان حتی به این فکر هستند که اگر بایدن رأی بیاورد چه امتیازی به او بدهند. روزنامه آرمان به نقل از عبدالرضا فرجی‌راد می‌نویسد: «باید توجه کرد که اگر بایدن برنده انتخابات شود، احتمال دارد که در خصوص موشک‌های ایران و مبادله تسلیحات با ایران شرط و شروطی بگذارند. ۳ـ در ماه‌های گذشته بسیاری از تئوری‌پردازان اصلاح‌طلب مانند حجاریان، تاج‌زاده، عبدالله ناصری و... از احتمال شورش جامعه سخن گفته‌اند و همزمانی این تئوری‌ها و درخواست مذاکره و صلح برای آمریکا حکایت از آن دارد که برخی از جریان‌ها از دوگانه ترامپ و بایدن به دنبال صلح تحمیلی علیه جمهوری اسلامی هستند. این در حالی است که جمهوری اسلامی در مقطع صلح امام حسن (ع) نیست و اگر می‌بینیم فشار‌های دشمن بیشتر می‌شود به خاطر خائنانی است که مانند یاران امام حسن (ع) در حال خیانت به کشور هستند. حضرت امام خمینی (ره) تصویر خائنانه این جریان‌ها را به خوبی نشان داده است: «امام حسن (ع) آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمان‌شان روی چه نقشه دارد عمل می‌کند، با خیال‌های کوچک‌شان، با افکار ناقص‌شان در مقابلش می‌ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، وـ عرض می‌کنم که‌ـ شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. (صحیفه امام، ج ۹، ص ۳۰)
نکته راهبردی: «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اوباما، صراحتاً اعلام کرد: «کاری که برجام با برنامه هسته‌ای ایران کرد، جنگ هم نمی‌توانست انجام دهد.» واقعیت تلخ امروز کشورمان این است که اگر دولت به جای شرطی‌سازی اقتصاد به جنگ و صلح، آن را به مقاومت عادت می‌داد، آمریکا در هیچ نقشه‌ای علیه ایران موفق نمی‌شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه       
ایران و روسیه؛ از برنامه همکاری‌های نظامی تا ساخت واکسن کرونا
«کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در گفتگو با «اینترفکس» گفت: «بعد از ۲۷ مهر اگر نیاز به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. با کشور‌های علاقه‌مند در حوزه همکاری‌های فنی‌ـ نظامی و در مسئله خرید تجهیزات لازم برای ما، همکاری خواهیم کرد. ما برنامه‌ای در رابطه با همکاری‌های نظامی با روسیه تهیه کرده‌ایم و ان‌شاءالله این برنامه‌ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد. گفتگو درباره تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و روسیه در جریان است.»

▼ اخبار
کاسبی ادامه دارد؛ از نماینده سلفی‌بگیر تا مشاور هاشمی
«احمد مازنی» نماینده سلفی‌بگیر مجلس دهم می‌گوید: «آقای شجریان در عصر ما مثل حافظ و سعدی در عصر خودشان بود. اتفاقی که در کشور ما برای استاد شجریان افتاده، هم از سوی دولت، هم وزارت فرهنگ و ارشاد و هم از سوی صدا و سیما انتظارات را برآورده نکرد؛ چرا که نه در شأن ایشان بود و نه در شأن ملت ایران. حداقل یک روز عزای عمومی اعلام می‌شد.» «رجایی» مشاور سابق مرحوم هاشمی نیز گفته است: «اگر اجازه داده می‌شد تشییع شجریان برگزار شود، یک مراسم با شکوه پس از سه تشییع امام، آیت‌الله هاشمی و شهید قاسم سلیمانی بود و می‌توانستیم آن را تشییع چهارم بنامیم. همه به شکلی نمک‌پرورده صدای ایشان هستند و سال‌ها با صدای آقای شجریان افطار کرده‌اند و کمتر صدایی همچون صدای آقای شجریان هم‌زاد و قرین لحظه‌های معنوی مردم بوده است.» این همه تعریف و تمجید از مرحوم شجریان نه به دلیل زنده نگه داشتن یاد این خواننده ایرانی، بلکه خاصیت سیاست باز این است که در هر شرایطی و در هر اتفاقی، ماهی گیر است؛ وگرنه اگر این عده دلسوزی برای شجریان داشتند، در زمان بستری شدن او در بیمارستان سری به وی می‌زدند یا موقعی که شجریان در سال ۱۳۸۸ از فتنه حمایت کرد، او را نصیحت می‌کردند که راه و منش دشمنان سرزمینش را نرود و علاقه‌مندانش در کشور را از خود ناامید نسازد یا به جای فشار بر صدا و سیما برای پخش ربنای شجریان، به خود وی تذکر و ارشاد می‌دادند که یکی از عوامل عاقبت بخیری‌شان همین دعای ربناست که در دل مردم نشسته است و اجازه دهد تا این دعا با صدای او در رسانه ملی پخش شود.

نمایندگان مجلس امکان دیدار با رئیس‌جمهور را ندارند؟!
«حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر» با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید با نظارت‌های میدانی خود مشکلات مردم را حل و فصل کنند، گفت: «همان طور که مردم در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت می‌کنند، پس از راه یافتن نمایندگان به مجلس هم باید این ارتباط بین مردم و نمایندگان‌شان در مجلس برقرار باشد.» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: «نه تنها مردم، بلکه نمایندگان مجلس هم امکان آن را ندارند که مسائل و مشکلات مردم را به رئیس‌جمهور منتقل کنند و در طول هفت سال گذشته هیچگاه نمایندگان نتوانستند با رئیس جمهور دیدار داشته باشند تا درباره مسائل مردم با وی به گفتگو بنشینند.» پژمانفر تصریح کرد: «در شرایطی که دولت به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کند، نقش نمایندگان مجلس پررنگ‌تر می‌شود و آنان باید بارِ دولت را هم به دوش بکشند. رئیس جمهور و دیگر اعضای کابینه نه فرصتی به مردم می‌دهند تا مشکلات‌شان را به صورت مستقیم با آنان در میان بگذارند و نه این فرصت را در اختیار وکلای ملت قرار می‌دهند تا به صورت غیرمستقیم مطالبات مردم را به آنان گوشزد کنند.»

شفافیت‌هایی که قانون جدید نمی‌خواهد
 یکی از وعده‌های اصلی نمایندگان مجلس یازدهم، پیگیری مقوله شفافیت بود. لازمه تحقق برخی شاخص‌های شفافیت، تنها عزم و اراده هیئت رئیسه بوده و نیاز به تقنین ندارند؛ اما این شفافیت‎ شامل چه موضوعاتی می‎شود؟ ۱ـ اطلاعات وضعیت طرح‌ها، ۲ـ مشروح مذاکرات صحن، ۳ـ انتشار اسامی مهمانان نماینده، ۴ـ انتشار حضور و غیاب و تأخیر نماینده، ۵ـ انتشار میزان مشارکت نماینده در رأی‌گیری‌ها، ۶ـ متن سؤالات و تذکرات نماینده، ۷ـ موضوعات مربوط به اداره و بودجه مجلس، ۸ـ اطلاعات مربوط به هزینه‌های نمایندگان؛ انتظار از نمایندگان محترم مجلس این است که شفافیت‌خواهی و مردمی بودن را از خود شروع کنند و همچون برخی نمایندگان دوره‌های گذشته، قول و قرارهای‌شان با مردم را فراموش نکنند؛ مردم هم می‌بینند و هم قضاوت خواهند کرد.

▼ اخبار کوتاه

پایان خودکار محدودیت‌های تسلیحاتی ایران/ ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (یکشنبه ۲۷ مهر ماه) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران به صورت خودکار پایان یافت و از این به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدأ و به مقصد ایران لغو شد و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافت.
به ۳۹ بند FATF عمل کردیم! / «مصباحی‌مقدم»، کارشناس اقتصادی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «اگر FATF را می‌پذیرفتیم وضعیت اقتصادی ما بهتر که نمی‌شد حتماً بدتر هم می‌شد. تا امروز ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را عمل کرده‌ایم، اما هیچ اقدام مثبتی، FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.»
فتوای تحریم رژیم صهیونیستی/ آیت‌الله سیستانی به سؤالات درباره خرید کالا‌های تولیدی رژیم صهیونیستی یا خرید از شرکت‌هایی که به این رژیم کمک می‌کنند، پاسخ داد. پرسش: آیا خرید از مغازه‌ای که متعلق به یک اسرائیلی است مجاز است؟ پاسخ: معظم‌له خرید کالا‌های اسرائیلی را اجازه نمی‌دهند و همچنین معامله با شرکت‌ها یا افرادی که جزئی از سودشان را به اسرائیل می‌دهند.

کسری بودجه آمریکا به ۳.۱ تریلیون دلار رسید/ وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد: «به علت هزینه‌های بالا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۰ به رکورد ۳.۱۳۲ تریلیون دلار رسید که سه برابر کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۱۹ است.»
ترسو‌ها را چه به صلح! / «جواد کریمی قدوسی» نماینده مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور پیرامون عقلانیت و صلح امام حسن (ع) گفت: «جناب روحانی! ترسو‌ها را چه به صلح؛ کار آدم‌های ترسو تسلیم است نه مبارزه و صلح و مذاکره.» وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرد: «به شما پیشنهاد می‌کنم در چند ماه باقی مانده عمر این دولت، زبان در کام کشید و به کنجی بنشینید تا ملت از شر زبان شما آسوده شوند. تکرار کلام نسنجیده و اشتباهات‌تان از عقلانیت به دور است.»

پدر شهید مدافع حرم: فرزندم به‌دنبال گمنامی بود/ پدر شهید مدافع حرم علی عابدینی با اشاره به اینکه با پیدا شدن پیکر فرزندمان شرمنده خانواده‌های شهدای گمنام دفاع مقدس شدیم، گفت: «فرزندم هیچ علاقه‌ای به شهرت و معروفیت نداشت و همیشه به‌دنبال گمنامی بود.»

احکام سیاسی (سؤال ۶۲): آیا در حرمت دشنام دادن حضور مخاطب شرط است؟ پاسخ: در حرمت دشنام، حضور مخاطب شرط است؛ چه مخاطب همان فرد مسبوب باشد و چه غیر او؛ بنابراین اگر انسان در خلوت که مخاطبی ندارد، دشنامی به دیگری بدهد، حرام نیست. (رساله آموزشی، ج ۲، مکاسب محرمه، جلسه ۲۱۶، ص ۷)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات