صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 28مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه که امروز نیروهاى مسلح ما را در میان همگان، سرافراز و ممتاز مى‏کند این است که نیروهاى مسلح ما فقط به اتکاى سلاح، شخصیت و توانایی‌های خود را نشان نمى‏دهند، بلکه همراه با سلاح و آمادگى رزمى، از نیروى ایمان و انگیزه قلبى برخوردارند. (۱۳۹۶/۱۱/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

اما و اگرهای توزیع یارانه غیرنقدی

این روزها مجلس شورای اسلامی در نهایی سازی طرحی است که طی آن قرار است به 60 میلیون نفر از مردم با درآمدهای پایین و متوسط، یارانه غیرنقدی به شکل کالا توزیع شود. گفته می‌شود به 20 میلیون نفر ماهیانه مبلغ 120 هزار تومان و برای 40 میلیون نفر مبلغ 60 هزار تومان اختصاص خواهد یافت. این یارانه به صورت الکترونیکی و برای دریافت کالاهای اساسی و ضروری اختصاص خواهد یافت.

نکات تحلیلی: 1- رویکرد اقتصادی مجلس یازدهم مبتنی بر حمایت از معیشت طبقات ضعیف جامعه است و علاوه بر این طرح، اقدامات دیگری نیز در این زمینه انجام داده است. ازجمله؛ افزایش حق مسکن کارگران، یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و ... 2- مهم‌ترین هدف از این طرح، از بین بردن فقر مطلق در جامعه است. بسیاری از کشورهای دنیا نیز برای همین منظور، یارانه غذا و امثال آن توزیع می‌کنند. در شرایط فعلی که به دلیل تورم بالا قدرت خرید بخش قابل توجهی از مردم کاهش یافته است، این اقدام می‌تواند گامی مؤثر در حمایت از اقشار ضعیف باشد. 3- توزیع یارانه کالایی باید به‌عنوان یک برنامه کوتاه یا میان‌مدت در نظر گرفته شود و در طول دوران برنامه‌ریزی شده باید قدرت خرید طبقات پایین جامعه را افزایش دهد تا نیازی به یارانه کالایی نداشته باشند. چرا که اقتصاد کوپنی در این حجم، مانع پویایی لازم برای پیشرفت کشور است. 4- این طرح در باقیمانده سال جاری به بیش از 30 هزار میلیارد تومان و برای سال 1400 نیز بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اگرچه مجلس اعلام کرده است منابع لازم برای اجرای آن در سال جاری را بدون بالا بردن سقف بودجه، تأمین کرده است ولیکن باید برای منابع لازم در سال‌های آتی نیز تدبیر شود. 5- توزیع یارانه غیرنقدی علاوه بر نیازمندی‌های مالی، به شبکه توزیع مناسب و نظارت کافی برای جلوگیری از بروز فساد نیاز دارد. مجلس برای اجرای موفق این طرح، باید ملاحظات مبارزه با فساد احتمالی را در کنار قوای اجرایی کشور پیش‌بینی نماید.

نکته راهبردی: مجلس شورای اسلامی باید از همه ظرفیت‌های کارشناسی و پژوهشی خود استفاده کند تا طرح نهایی از جامعیت کافی برخوردار باشد و بتواند ضمن کم کردن مشکلات معیشتی عامه مردم، آن‌ها را نسبت به توانایی‌های نظام در حل مشکلات امیدوارتر کند.

(نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز              

ما می‌خواهیم سلاح وارد کنیم؟!

وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه 27 مهرماه طی بیانیه‌ای به مناسبت پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر اساس قطعنامه 2231، اعلام کرد؛ «از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً بر اساس نیاز‌های دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند». شاید با این بیانیه ‌این برداشت به وجود آید که پایان این تحریم‌ها به معنی آزاد شدن خرید تسلیحات از دیگر کشورهاست، این در حالی است که جمهوری اسلامی با تولید سلاح‌های بومی طی 40 سال اخیر هم در سلاح‌های نظامی به خودکفایی رسیده و پیروزی‌های به‌یادماندنی کسب کرده است و هم به ده‌ها کشور سابقه صادرات سلاح دارد.

گزاره‌های خبری: 1- آیا ایران می‌خواهد موشک خریداری کند؟! هرکسی که عملیات عین‌الاسد را دیده باشد یا سقوط گلوبال هاوک آمریکایی را با سامانه بومی مشاهده کرده باشد، قطعاً به چنین سؤالی پاسخ منفی می‌دهد. ایران برخوردار از بسته محصولات دقیق موشکی است که قدرت خود را در برخورد با تروریست‌ها در عراق و سوریه نشان داده است، سلاح‌هایی که در وسط میز جلسات گروهک‌ها فرود آمد را از کجا می‌توان خریداری کرد؟ بارها اسم این موشک‌ها را شنیده‌اید؛ موشک‌های شهاب، فاتح ۱۱۰، قیام، زلزال بارشی، فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، هرمز، قدر، عماد، سجیل، خرمشهر، دزفول، فاتح، مبین و رعد ۵۰۰؛ همه این موشک‌ها بر اساس استراتژی ژئوپلیتیکی کشورمان ساخته شده‌اند و هرکدام از این محصولات می‌توانند در بازار جهانی جایی برای خود باز کنند. 2- آیا ایران می‌خواهد سلاح دریایی خریداری کند؟ اینکه قایق‌های جمهوری اسلامی شانه‌به‌شانه ناوهای آمریکایی حرکت می‌کنند و ارتش تروریستی سنتکام با اطلاعیه‌های مطبوعاتی خواهان فاصله گرفتن آن‌ها از ناوهایش می‌شود، نشان‌دهنده این است که قایق‌های تندرو مانند ذوالفقار، ذوالجناح، سراج و شهید ناظری توانسته‌اند خواب راحت را از ناوهای غول‌پیکر آمریکایی بگیرند؛ ایران چه هدفی در دریا به‌جز این دارد که برای رسیدن به آن نیازمند خرید سلاح از کشوری دیگر باشد.

نکته پایانی: ایران به لحاظ توانایی‌های نظامی، قدرت اول در منطقه و جزو چهار کشور اول جهان است که به‌تبع آن می‌تواند در عرصه صادرات نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد و نباید در زمینه رفع تحریم‌های تسلیحاتی به‌گونه‌ای تبلیغ شود که گویا قرار است ارز کشور به نیروهای نظامی داده شود تا سلاح وارد کنند. اگر واردات سلاح در حال تبلیغ شدن است، صرفاً برای تقویت دوگانه جنگ و صلح است وگرنه ایران چه نیازی به واردات سلاح‌هایی دارد که نمی‌تواند مناطق جغرافیایی ما را پوشش بدهد؟!

▼ خبر ویژه         

حرف حق سخنگوی کارگزاران: اگر می‌توانید کار کنید، بیایید

«حسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبر‌آنلاین گفت: «مردم دیگر به تنگ آمده‌اند، صبح که بیدار می‌شوند همه کالاهایی که دیروز خریده‌اند، ۱۰ الی ۱۵ درصد گران‌تر شده؛ این چه اداره‌ای است؟ یک جای کار اشکال دارد. اگر آقای روحانی نمی‌تواند کشور را اداره کند کنار برود و اگر می‌تواند ادامه دهد. با مردم و مصالح مردم و کشور نمی‌شود شوخی کرد. هرکسی که می‌خواهد وارد این میدان شود، اگر می‌تواند با این مجموعه کار کند، بیاید؛ زمانی که کاندیدها می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند همه‌چیز خوب است و همه می‌گویند من این کار را می‌کنم و ... اما زمانی که رئیس‌جمهور می‌شوند، می‌گویند که به ما اجازه انجام این کارها را نمی‌دهند (اما همه این‌ها از قبل مشخص بوده است)؛ ما ولایت‌فقیه، سپاه، شورای نگهبان، مجلس، قوه قضائیه و ... داریم و ترکیب آن‌ها و شرایطشان کاملاً مشخص است».

▼ اخبار

برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی؛ فتح الفتوح برجامی

به گزارش برخی رسانه‌های خبری داخلی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پنج‌شنبه هفته گذشته در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران گفته است: «همان‌طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌گونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد. تیم مذاکره‌کننده ایران [به ریاست ظریف] بخشی از محدودیت‌ها را به‌طور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام بر عهده گرفت. از ابتدا برای همه طرف‌های شرکت‌کننده مشخص بود که این محدودیت‌ها هیچ ارتباطی با حل‌وفصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ندارد». به‌عبارت‌دیگر، تحریم تسلیحاتی ۵ ساله ایران، زنجیری بود که برجام به پای توان دفاعی و نظامی ایران بست و تیم مذاکره‌کننده برای تسریع در امضای توافق، این امتیاز بسیار مهم و نقد را بدون دریافت هیچ امتیاز متقابلی، به طرف مقابل تقدیم کرد! در حقیقت باید تحریم تسلیحاتی ایران در سال ۹۴ لغو می‌شد، اما برجام این اقدام را ۵ سال به تأخیر انداخت. نکته قابل‌تأمل اینجاست که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، برخی دولتمردان، زنجیری که برجام به پای توان تسلیحاتی ایران بست را فتح الفتوح نامیدند.

امضای «کری» تضمین شد که مذاکره جدید می‌خواهید؟!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «درباره سخنان رئیس‌جمهور عرض می‌کنم که ایشان صحبت جدیدی نکرده‌اند. فقط دکتر روحانی به نظرم در حال آماده‌سازی یک تغییر یا به‌اصطلاح نرمش قهرمانانه دوباره است. ما می‌توانیم هم اسم این کار را نرمش قهرمانانه یا صلح بگذاریم، اما آنچه کاملاً مشخص است، نشان‌دهنده این است که شرایطی که در آن قرار داریم، بسیار سخت است و کفگیر هم به ته‌ دیگ خورده است و به‌تدریج با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که باید بتوانیم آن‌ها را ابتدا مدیریت و سپس با تدبیر کاهش دهیم». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: «آقای روحانی اعتقاد دارد باید به یک شکلی حالا چه نرمش قهرمانانه یا صلح امام‌ حسن(ع)، شرایط را تغییر دهیم. چه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود یا جو بایدن به پیروزی برسد. دولت ظاهراً چاره‌ای جز تغییر برخی ایده‌ها را ندارد». آقای زیباکلام! مگر همین ۵ سال پیش با دولت آمریکا مذاکره نشد؟! این مذاکره چه نتیجه‌ای به بار آورد؟! آیا همان‌طور که دولتمردان تأکید کرده بودند، هم چرخ سانتریفیوژ‌ها چرخید و هم چرخ کارخانه‌ها؟! آیا آن‌چنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر به پول یارانه نیاز نداشته باشند؟! آیا ارزش هر دلار، هزار تومان شد؟! آیا امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین شد؟!

در راستا کوچه تبریز چه گذشت؟

عصر دیروز و در پی فراخوان گروهک‌های قوم‌گرای افراطی، راستا کوچه تبریز برای دقایقی محدود توسط جمعی 30 تا 50 نفره ناآرام شده و شعارهای تند و بعضاً توهین‌آمیز سر داده شد. ادعای واهی انتقال سلاح به ارمنستان از طریق مرز نوردوز، بهانه تجزیه‌طلبان برای فراخوان این تجمع در تبریز و برخی دیگر از شهرهای شمال غرب کشورمان بوده است. موضوعی که رئیس‌جمهور آذربایجان صراحتاً آن را رد کرده و وزیر امور خارجه این کشور و رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در موضع‌گیری‌های خود بر حسن نیت ایران صحه گذاشته‌اند. تجمع‌کنندگان پان‌ترک با مشاهده بی‌اعتنایی مردم، با واژه «بی‌غیرت» آن‌ها را خطاب قرار دادند.

مسمومیت شهروندان شیرازی با قهوه ترکیبی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده که توزیع قهوه ترکیبی در روز‌های گذشته در شیراز باعث مسمومیت تعدادی از افراد شد. همتی گفته، با شناسایی این نوع قهوه توانستیم تعدادی از آن‌ها را در سطح شهر شیراز جمع‌آوری کنیم. دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده، در مرحله نخست معتقد بودیم که مواد توهم‌زا و قرص متادون در این قهوه وجود داشته، اما با آزمایش‌ها مشخص شد که اصلاً چنین چیزی نبوده و شایعات صحت ندارد. همچنین رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و فالوده و کافی‌شاپ شیراز اعلام کرده میزان کافئین موجود در قهوه‌های وارد شده بسیار بالا است و درصد کافئین بالا ممکن است نسبت به بدن برخی افراد سازگار نباشد.

▼ اخبار کوتاه

تصویر عجیب شبکه پویا از همسران حضرت ابراهیم/ به فاصله کوتاهی بعد از پخش تصاویری از یک عروسک محجبه زشت در شبکه قرآن و معارف سیما، حالا دو تصویر از «ساره» و «هاجر»، همسران حضرت ابراهیم (ع) واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. این تصاویر بخشی از یک پویانمایی بلند سینمایی با عنوان «خلیل‌ا...» از مجموعه پویانمایی‌های «پیامبران» است که مرکز پویانمایی صبا در سال ۹۴ ساخته است.

کنایه سردبیر اسبق کیهان به ذوالنوری/ «مهدی نصیری» سردبیر اسبق کیهان به توئیت مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس واکنش نشان داد و نوشت: «گام اول انقلاب را با شعار آزادی همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب آغاز کرده بودیم، به اینجا رسیدیم. اکنون در طلیعه گام دوم با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟». مجتبی ذوالنوری روز جمعه در واکنش به حرف‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره صلح «امام حسن» در توئیتی نوشته بود: «اگر ملاک برای تصمیم‌گیری خواست اکثر مردم باشد، امروز اکثریت قاطع مردم از رئیس‌جمهور ناراضی هستند و باید رهبری دستور بدهند که روحانی هزار بار اعدام شود.»

مصرف موبایل کشور چقدر است؟/ به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، طی ۱۲ ماه اخیر تا پایان شهریورماه، ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد شده، درحالی‌که مصرف کشور در این مدت‌زمان، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است. سامسونگ همچنان رتبه اول سهم بازار را با ۵۲ درصد در دست دارد و پس‌ازآن شیائومی با ۱۵ درصد در جایگاه دوم است. نوکیا، هواوی و اپل نیز جایگاه‌های بعدی را در سهم بازار موبایل کشور به ترتیب با ۱۳، ۱۰ و ۵ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

پدرم کاندید نمی‌شود!/ احمد، فرزند سید حسن خمینی در پاسخ به این سؤال که «حتی اگر اجماع حداکثری گروه‌های سیاسی اعتدال، اصلاح‌طلب، عدالت و ... هم حاصل شود و به سید حسن خمینی مراجعه و از ایشان برای کاندیداتوری دعوت کنند، باز هم به صحنه نمی‌آیند؟» تأکید کرد: اصلاً در پدرم اراده و عزمی برای شرکت در فضای سیاسی کشور به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌بینم».

بازداشت صاحب جمله «معتادا کرونا نمی‌گیرن»/ به گفته یک منبع آگاه، بلاگر نسبتاً معروف اینستاگرامی که با جمله «معتادا کرونا نمیگیرن» مشهور شده بود، بازداشت و به یکی از مراکز ترک اعتیاد اجباری پلیس منتقل شده است.

احکام سیاسی (سؤال 63): افشاگری در ارائه تحلیل­ها در چه مواردی واجب و یا حرام است؟ پاسخ: در جایی که حقوق مردم و بیت­المال مطرح است، افشاگری واجب است و چنانچه از راه دیگری نتوان احقاق نمود، باید متجاوزین معرفی شوند. ولی در جایی که جرمی ثابت نشده و عرض و آبروی مؤمنی در خطر است، افشاگری حرام است؛ البته گاهی اصل افشاگری جایز، اما رسانه‌ای شدن آن جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات