صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۹ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فلسفه وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسئولان، خدمت است. ما‌ها نوکر و خدمتگزار مردم هستیم؛ اعتبار و آبروى ما به این است؛ اسلام این را براى ما معین کرده است؛ ما حقى به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند. (۱۵/۱۱/۱۳۸۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

راه برون‌رفت از مشکلات

در شرايط فعلي کشور، با وجود مشکلات اقتصادي و معيشتي، بخصوص در قشر مستضعف و کارگري جامعه، يک پرسش اساسي با فراواني بالايي مطرح است؛ برای برون‌رفت از اين شرايط بد اقتصادي و کاهش فشارهاي اقتصادي و معيشتي بر مردم، چه بايد کرد؟ جواب به این سؤال از سوي جریان‌ها و شخصیت‌های سياسي، متفاوت و متنوع است. البته وجود اين تنوع نگاه‌ها در جامعه سياسي ما امري طبيعي است؛ مهم اين است که بتوانيم از ميان اين دیدگاه‌ها، راه‌حل مناسب برای گره‌گشایی مسائل اقتصادي و معيشتي مردم را شناسایی کرد.

متأسفانه عده‌ای در داخل کشور، برون‌رفت از مشکلات اقتصادي و معيشتي را در مذاکره مجدد با آمريکا می‌دانند. نبايد فراموش کرد که تجربه مذاکره با آمريکا در مسائل اقتصادي به برجام منتهي شد که نه‌تنها مشکلات کشور را حل نکرد، بلکه مشکلات ديگري را هم رقم زد. مذاکره با دشمن نشان داد که دشمن براي اينکه ما را فريب دهد، از طريق تغيير محاسبات، ازجمله مشکلات اقتصادي به دنبال اهداف خود است.

عده‌ای در داخل کشور براي پايان دادن به اين شرايط سخت و حل مشکلات اقتصادي مردم، استيضاح رئیس‌جمهور را تبليغ مي‌کنند. امروز اين نگاه در فضاي سياسي کشور التهاب ايجاد کرده و بسياري از مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و اين سؤال را مطرح کرده که آيا واقعاً استيضاح کار درستي است و گره‌گشایی از مشکلات موجود مي‌کند؟! البته لازم است به اين نکته توجه داشته باشيم که در نظام مردم‌سالاری ديني، بر اساس قانون اساسي، استقلال قوا پذيرفته شده و سؤال از وزرا، رئیس‌جمهور و همچنين استيضاح هرکدام از آن‌ها ازجمله حقوق و وظايف قطعي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است که طبق مقررات در شرايط خاص می‌تواند انجام گيرد؛ اما مسئله اصلي اين است که استيضاح رئیس‌جمهور در شرايط فعلي، راه‌حل درستي است و اين روش مي‌تواند در عمل هم گره‌گشایی کند يا فقط صرفاً جنبه ذهني و روانی دارد؟ وقتي به معضلات اقتصادي و اجتماعي کشور با دید جامع و راهبردي نگاه کنيم، حتي تمامي متغيرها و عوامل دخيل در موضوع را با هم بررسی کنیم، در آن صورت راه‌حل در شرايط کنوني نه‌تنها «استيضاح رئیس‌جمهور» نمی‌تواند باشد، بلکه استيضاح می‌تواند آسیب‌زا و مشکل‌آفرین نیز شود.

نکته راهبردی: در شرايط فعلي، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادي و معيشتي؛ پرهيز از افراط، تفريط و حاشیه‌سازی فرصت سوز و التهاب آفرين و همچنين اتحاد سه قوه در اقدام جهادي شبانه‌روزی است. (نویسنده: یدالله جوانی)

▼گزارش روز                      

مردم را از خشاب خالی نترسانید

مدیران دولت اعتدال با وام‌گیری از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب، راهکار حل مشکلات و سامان اقتصادی کشور را در نگاه به بیرون و مذاکره با کدخدا می‌دیدند. نظریه‌ای که با صرف هزینه زیاد و رسیدن دلار به 30 هزار تومان و سکه به 15 میلیون بطلان آن برای عامه قابل‌فهم شد؛ اما نکته مهم آنکه همچنان نظریه‌پردازان و نخبگان این جریان سیاسی، همچنان بر موضوع بستن با کدخدا تأکید دارند.

گزاره خبری: 1- دکتر نقیب زاده، فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: «راهبرد "نه جنگ و نه مذاکره"، مرگ تدریجی کشور است و نمی‌توان روی تداوم آن حساب باز کرد. شرایط کشور، در حوزه سلامت، معیشت و اقتصاد به حدی بحرانی است که با پیروزی دوباره ترامپ هم باید به فکر مذاکره با آمریکا بود. چون قطعاً با پیروزی ترامپ، شرایط برای افزایش فشار بر ایران از سوی کاخ سفید بیش‌از پیش مهیا خواهد بود». 2- خبرگزاری ایرنا می‌نویسد: «اگر بتوانیم مذاکرات مجدد را در دستور کار قرار دهیم و به موازاتش تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی و معیشتی مرتفع شود، بخشی از اعتماد از بین ‌رفته ملت ترمیم خواهد شد. پیروزی بایدن می‌تواند یک فرصت جدی برای دولت فراهم کند که کشور از شرایط کنونی خارج شود. اینجاست که باید مسئله استفاده از هوش سیاسی را جدی گرفت!»

گزاره‌های تحلیلی: 1- مهم‌ترین موضوع در روزهای پایانی دولت، بررسی عملکرد و دستاوردهای مجریان آن است. جریان سیاسی که خود را در جایگاه پاسخگویی در برابر اقدامات و وعده‌هایش قرار نمی‌دهد، آیا تضمینی برای رفتار و عملکرد آینده آن وجود دارد؟ 2- راهکار را باید در داخل دید، مشکل اصلی کشور در سیاست ورزی مقامات اجرائی است. استراتژی نه جنگ و نه مذاکره حاوی پیوست اقتصادی با عنوان اقتصاد مقاومتی بود که از سوی مقامات اجرائی کشور به آن بی‌توجهی شد. این منطق درست نیست که راه نرفته، شکست‌خورده فرض کنیم و راه شکست‌خورده را دوباره بپیماییم! آمریکا تمامی تیرهای خود را شلیک کرده است، بی‌جهت مردم را از خشاب خالی نترسانیم. 4- نکته پایانی؛ متأسفانه برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب سخنان بایدن را به‌صورت گزینشی انتخاب می‌کنند تا او را متفاوت از ترامپ نشان دهند، درحالی‌که جو بایدن در اظهارات و نوشته‌های خود همواره به برنامه خود علیه نفوذ منطقه‌ای ایران، کمک به امنیت رژیم صهیونیستی، تحریم‌های هدفمند علیه کشورمان تأکید می‌کند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                    

ردای استیضاح روحانی چه خواهد شد؟

درحالی‌که تعدادی از نمایندگان به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند، برخی دیگر معتقدند بی‌دولتی، فرار دولت از پاسخگویی، احتمال روی کار آمدن فردی شبیه روحانی، اختلال در رسیدگی به مشکلات مردم و... از اثرات مخرب استیضاح است. «شریعتی»، نماینده مردم تهران گفته است: «امروز با بی‌ثباتی و بی‌دولت شدن قطعاً خسارت‌ها چند برابر خواهد بود. استیضاح رئیس‌جمهور عاقلانه نبوده و به صلاح کشور نیست. استیضاح روحانی احتمال روی کار آمدن دولت غرب‌گرای دیگر را زیاد می‌کند». رسولی، مدیرکل هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید: «دولت پس از استیضاح تا انتخابات در اختیار جهانگیری قرار می‎گیرد. او اگر کننده کار بود الآن کار می‌کرد. روحانی این‌طور کنار رفتن را ایده‎آل می‎داند، چراکه تا ابد خواهد گفت برکنارم کردند وگرنه چنین و چنان می‎کردم! حسینی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق معتقد است: «مقصر وضعیت فعلی روحانی است. حالا در نقطه‌ای که باید پاسخگو باشد، با استیضاح، او را فراری می‌دهند. شاید عزل روحانی فضا را برای رأی آوری فردی شبیه او مهیا کند». مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ می‌آورد: «پیشنهاد استیضاح، روی دیگر پیشنهاد استعفاست که از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود. تمایل غرب به ایجاد بی‌دولتی در ایران، سیاستی پنهانی نیست».

▼ اخبار

نامزد کارگزاران «علی لاریجانی» نمی‌شود!

عباس سلیمی نمین درباره پشت پرده حمایت حزب کارگزاران از علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به نامه نیوز گفت: «کارگزاران خیر و صلاح آقای علی لاریجانی را نمی‌خواهد و فقط دارد با نام او بازی سیاسی می‌کند. وقتی جریان اصلاحات می‌تواند نامزد خود را معرفی کند، چه دلیلی دارد که روی شخصیت‌هایی از جناح رقیب سرمایه‌گذاری کند». وی افزود:  یک زمانی جریان اصلاحات در محدودیت و تنگنا قرار گیرد، در چنین شرایطی وقتی یک شخصیت اصولگرا را به خود نزدیک می‌بیند، با صداقت به سمت حمایت از او متمایل می‌شود؛ اما در حال حاضر کارگزاران با این دیدگاه به سمت آقای لاریجانی نمی‌رود، چون می‌تواند نامزد خود را به صحنه بیاورد، ضمن آنکه طیف دیگر جریان اصلاحات نیز اصلاً آقای لاریجانی را به عنوان نامزد خود نمی‌پذیرد.

مقاومت به سبک بولیوی

«مورالس»، رئیس‌جمهور ضدآمریکایی بولیوی بهمن 84 به قدرت رسید. در این چهارده سال آمریکا بی‌وقفه به بولیوی فشار اقتصادی آورد و با رسانه‌هایش بحران‌های اقتصادی را گردن مورالس و استقلال‌خواهی‌اش گذاشت. درنهایت هم آبان 98 سفارت آمریکا در لاپاز عملاً کودتا کرد و با سازماندهی اعتراضات به نتیجه انتخابات، بولیوی را ناآرام و این کشور را به لبه جنگ داخلی کشاند. مورالس مجبور به ترک کشور شد. دیروز اما در انتخاباتی که غربی‌ها آن را رفراندوم درباره مورالس خوانده بودند، متحد و وزیر سابق مورالس، لویی آرسه، با پنجاه‌ویک درصد آرا مقابل کاندیدای آمریکایی‌ها پیروز شد. حال سؤال این است؛ چرا مردم دوباره به مورالس آری گفتند و به‌رغم فشار اقتصادی تحمیل شده از واشنگتن و جنگ رسانه‌ای چهارده ساله آمریکا، فریب نخوردند؟!

از صادرکنندگان کارتنخواب تا مهار دلار در نیمه دوم

«همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: «اسامی ۲۵۰ صادرکننده‎ای که یک دلار ارز برنگردانده‎اند را به قوه قضائیه داده‌ایم. وزارت اطلاعات اعلام کرده ۷۰ نفر از این‎ها کارتن‌خواب بوده‎اند. برخی با کارت‎های بازرگانی یک‌بارمصرف با نام این افراد صادرات انجام داده‎اند و فشار آوردن به این افراد برای دریافت ارز فایده‌ای ندارد». وی افزود: «در نیمه دوم سال جهش خوبی در زمینه صادرات خواهیم داشت و ان‌شاءالله نرخ ارز نیز کنترل می‌شود. مطمئن هستم شرایط اوج تحریم را گذرانده‎ایم. شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است».

شهادت يك پاسدار نواميس به‌دست اراذل‌ و اوباش

شب گذشته پاسدار بسيجي، محمد محمدي در درگيري با ۷ نفر از اراذل‌واوباش محله تهران‌پارس تهران مورد ضرب‌وجرح با چاقو قرار گرفت و به شهادت رسيد. اين پاسدار شهيد كه پس از درگيري اراذل و اوباش با يك خانم وارد صحنه مي‌شود و از آن‌ها درخواست رعايت عفت كلام و رفتار مي‌كند تا درگيري خاتمه يابد، مورد حمله قرارگرفته و بر اثر شدت جراحت ضربه چاقو به شهادت مي‌رسد. اخيراً و پس از نمايش جديت پليس در مبارزه با اوباش محلات، جريان ضدانقلاب تلاش گسترده‌اي در دفاع از اين اراذل و تخريب ناجا انجام داد؛ اما بروز چنين حوادثي نشان مي‌دهد نبايد اجازه داد جديت پليس براي برقراري امنيت و آرامش مردم، تحت تأثير فضاسازي‌هاي ضدانقلاب قرار گيرد.

احکام سیاسی (سؤال 64): مواردی که در کتب فقهی برای افشاگری استثنا شده است، کدام است؟ پاسخ: ازجمله مواردی که افشاگری جایز است عبارت‌اند از: ۱- در مورد فتنه‌گران فکری، اجتماعی؛ در روایت به اهل «البدع و الریب» تعبیر می‌شود که این مورد وجوب دارد. ۲- افشاگری به ظالمان به حقوق مردم، در جهت رفع ظلم که واجب است. ۳- نظریه‌پردازان و مروجان قول باطل؛ اگر سخن یا حرف و نظریه‌ای باطل است و قائل به این نظریه آن را ترویج می‌کند، برای جلوگیری از انحراف واجب است که علما افشاگری داشته باشند تا گسترش پیدا نکند. ۴- افشاگری نسبت به دشمنان اسلام؛ افشای ابعاد پنهان نظام استکباری؛ ۵- افشاگری نسبت به عقاید، افکار و اسرار کفار و منافقین؛ ۶- متصدیان مسئولیت‌ها‌یی که عدالت رکن و شرط اصلی آن مسئولیت است، مانند حاکمیت؛ ۷- برخی از محکومان مجازات‌ها‌ی خاص فردی که باید در ملأعام این حد جاری شود و عده‌ای از مؤمنین شاهد باشند. این مسئله افشاگری و بردن آبروی شخص است، منتهی باید در این مسئله افشاگری کرد و دیگران نیز اجرای حدود را ببینند.

▼ اخبار کوتاه

مخالفت با محوریت خاتمی برای اصلاح‌طلبان!/ کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «ما هم احترام آقای موسوی‌خوئینی‌ها و هم آقای خاتمی را داریم؛ ولی معتقدیم که نباید فردمحوری کرد و عقل جمعی باید حاکم باشد. باید یک جایگاه مشورتی برای آقای خاتمی در نظر بگیریم، حزب برای خودش استقلال دارد و خودش باید تصمیم بگیرد. کارگزاران و دیگر اصلاح‌طلبان به دنبال لاریجانی نیستند؛ اما حزب اعتدال و توسعه به دنبال آن است. فعلاً اصلاح‌‌طلبان هیچ استراتژی مشخصی برای ۱۴۰۰ ندارند».

گزارش بلومبرگ از اقتصاد مقاومتى ايران در دوران تحريم/ خبرگزارى بلومبرگ گزارش داد: «کالاهای «ساخت ایران» در اقتصادی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا کوشید آن را در هم بشکند، رونق گرفته‌اند. شرکت‌های کوچک ایرانی خلأ کالاهای مصرفی را پر می‌کنند. به مقام‌های ایرانی گفته شده که بخش خصوصی و صادرات به کشورهای نزدیک را توسعه دهند. بسیاری از شرکت‌های کوچک در مقایسه با برخی صنایع بزرگ تولیدی عملکرد بهتری دارند».

بولتون: ترامپ به خوبی و خوشی از قدرت کنار نمی‌رود/ مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: «اجازه دهید صریح صحبت کنم؛ اگر ترامپ شکست بخورد، با خوبی و خوشی کاخ سفید را ترک نخواهد کرد. باید اعتراف کنم که بسیار بعید می‌دانم او به این حد از بلوغ سیاسی رسیده باشد که در صورت شکست، راحت کنار برود».

جیره‌خواری و رذالت به سبک «رادیو فردا»!/ رسانه ضدایرانی «رادیو فردا»، وابسته به دولت آمریکا، گزارشی از کمبود «انسولین» در ایران تهیه کرده، اما نکته قابل‌توجه آنجاست که در این گزارش 600 کلمه‌ای، به تأثیر و نقش تحریم‌های ظالمانه آمریکا در به وجود آمدن معضل کمبود دارو هیچ اشاره‌ای نشده است!

جلسات رهبر انقلاب در دوران کرونایی/ خبرها حاکی از آن است که برنامه دیدارها و جلسات کاری رهبر انقلاب با سران سه قوه، مقامات لشکری و برخی دیگر از مقامات کشوری، طبق روال، برنامه و با رعایت آئین‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان برگزار می‌شود.

پول امارات در خدمت گسترش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها/ جنبش فتح با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «دولت امارات اخیراً توافقاتی با شهرداری قدس اشغالی برای توسعه پروژه‎های شهرک‌سازی در مناطق شیخ جراح، المصراره و وادی الجوز در فلسطین اشغالی به امضا رسانده است.»

در مدح رضاشاه!/ در دوران حکومت رضا شاه، یک روزنامه فرانسوی در مدح وی این‌طور آورده بود: «در ایران جانور عجیبی پیدا شده که مثل شَتِه عمل می‌کند، با این تفاوت که شته برگ درختان را می‌خورد؛ ولی این جانورِ تاجدار زمین‌خوار است!»

بازگشت به وطن/ گزارش‌ها حاکی از آن است که طی 9 ماه گذشته، 502 هزار و 263 مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات