فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۴۱

صله رحم آداب دارد

اين رفت و آمدها هم براي خودش اصول و آدابي دارد که بايد آن را مدنظر قرار داد تا از بودن کنار هم لذت ببريم نه اينکه بالعکس مايه دشواري همديگر شويم

هرچه از محاسن صله رحم و ديد و بازديدهاي خانوادگي و تازه کردن ديدارها بگوييم کم گفته ايم، فقط اين اندازه بگوييم که فاميل و دوستان خوب به مثابه تکيه گاه براي ما هستند و آرامش خاطر ما. در روزهاي سخت و تلخ زندگي که ممکن است براي همه ما پيش بيايد روي آنها حساب مي‌کنيم و تنهايي خودمان را با آنها شريک مي‌شويم. يک همنشين خوب درسهاي خوبي هم به ما مي دهد و ... اما اين رفت و آمدها هم براي خودش اصول و آدابي دارد که بايد آن را مدنظر قرار داد تا از بودن کنار هم لذت ببريم نه اينکه بالعکس مايه دشواري همديگر  شويم.
اگر قرار است براي وعده شام يا نهار مهمان باشيم يا ميزبان، لزومي ندارد سفره هاي رنگين بچينيم. ما که نمي خواهيم به ديگران گوشزد کنيم در چيدن چنين سفره  اي هنرمنديم و دستمان به دهان‌مان خوب مي رسد. اگر مشتاق  سفره هاي رنگين هستيم آن را براي اعضاي خانواده خودمان بچينيم نه بستگان و فاميل و دوستان . ريخت و پاش هاي ما طرف مقابل را هم به زحمت مي اندازد و انتظار ما را از ميزباني آنها را هم بالا مي برد.
وقت شناس باشيم. براي وقت ديگران ارزش قائل باشيم. زمان رفت و آمدها را به ميل خودمان تنظيم نکنيم. مثلا  اگر براي شام دعوتيد ساعت 10 شب زمان خوبي براي رسيدن به منزل ميزبان نيست و ماندن تا دير وقت. روزهاي غير تعطيل هم به دعوت خودمان مهمان ديگران شدن چه بسا صاحب خانه را به زحمت بياندازد. بخصوص اگر زن و شوهر هر دو کارمند باشند و زندگي شان از نظم برخوردار باشد.
در مهماني ها مراقب بچه هاي مان باشيم. گاهي والدين سرشان گرم صحبت و خوش و بش مي شود و از خراب کاري بچه ها غافل مي شوند. صاحبخانه بعد از مهماني قرار است کمي هم استراحت کند نه اينکه خراب کاري بچه هاي مهمان را درست کند. البته که ما وقتي مهمان دعوت مي کنيم يعني آنها را با همان شرايطي که دارند پذيرفته ايم، اما گاهي بي توجهي مهمان هاي دعوت شده منجربه زحمت زيادي براي صاحب خانه مي شود که مي توان از اين زحمتها کم کرد.
خانه تکاني قبل از مهماني نکنيم. با اين کار خودمان را خسته مي کنيم و از بودن کنار هم آنچنان که بايد لذت و بهره نمي بريم. مهمان مي آيد که ما را ببيند و با ما هم صحبت شود نه اينکه با ذره بين لکه هاي در و ديوار را رصد کند. افراط در اين کار آنقدر جسم و ذهن ما را خسته مي کند که خدا مي داند مهماني بعدي شايد به سال که نه به سالهاي بعدي برسد!
لزومي ندارد که هر بار به مهماني مي رويد به خاطر رو دربايستي دست پر برويد. شيريني و شکلات و کادو به دست رفتن به مهماني شايد از نظر برخي چندان هزينه بر نباشد، اما اين کار باعث مي‌شود اگر طرف مقابل هم به خانه شما بيايد دست خالي نباشد. چون ما انتظار کاري را از ديگران داريم که براي شان  انجام داده ايم و چه بسا دست پر آمدن مهمان او را متحمل هزينه‌اي مي‌کند که خارج از برنامه اوست و قطعا سخت.
قانون نوشته و نانوشته اي نيست که مهمان در مهماني حتما بايد روي مبل لم بدهد و پايش را هم روي پايش بياندازد و دست به سياه و سفيد نزند. گاهي وقت ها لازم است حتما بايد کمي به کمک ميزبان  برويد. به ويژه اگر ميزبان سالمند است يا فرزند کوچک دارد. اين کار شما صميميت نهفته هم در خود دارد که کار را براي ميزبان کمي راحت مي کند.
در مهماني ها کمي هم رعايت همسايه ها را بکنيم. آنها شريک مهماني ما نيستند و شايد در حال استراحت هستند و په بسا  بيمار يا سالخورده باشند و نياز به آرامش بيشتر داشته باشند. قرار نيست به ما خوش بگذرد و به ديگران بد. اگر ميزبان مستاجر است و با صاحب خانه اش در يک خانه زندگي مي‌کند، سرو صداي ما ممکن است صاحب خانه را هم ناراحت و شاکي کند. پس به ديگران هم حق بدهيم.
البته که يادمان هست اين روزهاي کرونايي بايد بگذرد تا دوباره رفت و آمدهاي خانوادگي و مهماني‌ها جان تازه بگيرد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات