صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۸۳

تهاجم فرهنگی، این بار با مومو/ چالشی مرگبار در دنیای مجازی/ زنگ خطر کنار گوش خانواده‌ها و مسئولان

نه مومو و موموهایی که هیچ ربطی با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما ندارند و تنها هدفشان ایجاد رعب و وحشت و آزار و اذیت کودکان و نوجوانان است.
بصیرت، گروه فرهنگی - متأسفانه همیشه همین است؛ اول خودش می‌آید و بعد استفاده از فرهنگش. آن هم در این زمان که تکنولوژی حرف اول در زندگی را می‌زند.
 
از روابطمان گرفته تا سبک زندگی‌مان، همه و همه دستخوش تحولات فناوری شده است، تکنولوژی که با سرعت هرچه بیشتر به سمت پیشرفت می رود اما نحوه استفاده از آن یا بهتر بگوییم سواد استفاده از آن هرگز به آن سرعت بالا نرفته است، همین بی سوادی رسانه ای است که منجر می شود تا گاهی استفاده از آن به یک چالش جدی تبدیل شود؛ چالشی با راه افتادن به اصطلاح چالش های مجازی.

این بی در و پیکر بودن فضای مجازی مجالی می‌شود برای جولان دادن افرادی که هر کجا باشند جز خرابی به بار نمی آورند؛ به طور مثال دوسال قبل بود که فردی به نام «فیلیپ بودکین» دانشجوی ۲۲ ساله اخراجی که در نهایت دستگیر و محکوم هم شد، بازی‌ عجیبی پدیدآورد به نام «نهنگ آبی» که گفته شد باعث خودکشی نوجوانان می شود.

اما حالا پس از مدتی دوباره نام چالشی دیگر بر سر زبان‌ها افتاده تا جایی که حتی پلیس فتا نیز نسبت به این چالش به خانواده‌ها هشدار می دهد، چالشی به نام «مومو»؛ عروسک زشتی که در قالب یک اکانت واتساپ می‌آید و از نوجوانان می خواهد تا در مراحل مختلف با او همراه شوند.

این عروسک زشت پیشینه‌ای زشت هم دارد، می‌گویند مومو ساخته و پرداخته ذهن یک مجسمه‌ساز ژاپنی است برای حضور در نمایشگاه وحشت چهار سال قبل جهان. بله؛ واقعیت همین است که روزی همان ایده های وحشتناک در فضای مجازی جان می یابند و به تن رنجور خانواده هایی که در این شرایط بیماری و اقتصادی سخت تلاش می کنند تا فرزندانشان را به خوبی تربیت کنند، حمله می کنند.

با این حال حفاظت فرزندان از این تهاجم های مجازی نیز قطعا برعهده همین خانواده است. آن ها هستند که با بالا بردن سواد رسانه ای خود و فرزندانشان می توانند جلوی این گونه عواقب شوم را بگیرند.
 
هر چند که باشگاه خبرنگاران جوان در این رابطه نوشته است «خوزستان جایی است که گفته می‌شود چالش مومو در آن یک قربانی نیز گرفته و دانش‌آموزی ۱۱ ساله پس از ورود به این چالش از شدت اضطراب دچار ایست قلبی شده و جان‌باخته.
 
گرچه جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز می‌گوید تاکنون شکایتی در مورد فوت به علت چالش مومو به پلیس نرسیده و خانواده‌ای نیز با سامانه ۱۱۰ تماس نگرفته، ولی به هر حال مردم باور کرده‌اند که مومو می‌تواند باعث مرگ شود.»

زنگ خطر کنار گوش خانواده‌ها و مسئولان
حالا چه چالش مومو باعث مرگ نوجوانی شده باشد، چه نه؛ آنچه که مسلم است این است این استرس و نگرانی برای خانواده ها و به خصوص فرزندانشان که درگیر استرسی واقعی ناشی از موجودی زنده و واقعی و ویروسی منحوس هستند، خود می تواند ضربه دیگری بر پیکره خانواده ایرانی باشد.

در این میان که فرزندان برای شرکت در کلاس های آنلاین ارتباط بیشتری با فضای مجازی دارند، باید نسبت به این امور نیز آگاهی‌شان را افزایش داده و سواد رسانه ای شان را همزمان با سواد مدرسه ای بالا ببرند.
قطعا علاوه بر خانواده، مسئولین و نهادها نیز باید در مقابل چنین قضایایی احساس مسئولیت داشته باشند و با ترفندها و راه حل های درست، قدمی جدی در این رابطه بردارند.

یک ابتکار دوست‌داشتنی
مدتی قبل بود که هنرمندان پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان در کنار برگزاری جشنواره کودک و نوجوان، چالش هایی هنرمندانه و زیبا به راه انداختند؛ شخصیت هایی مانند ایرج طهماسب و هوشنگ مرادی کرمانی که برای تربیت سالمِ نسل کودک دیروز و امروز زحمت های فراوانی کشیده اند، چالش بازیگری و نقد فیلم برای نوجوانان و ارسال فیلم هایی از نتیجه کارشان درست کردند.

چه خوب است که چنین چالش هایی برای نوجوانان و کودکان پررنگ تر و بیشتر شود، به این ترتیب است که همچنان تصویر ذهن کودکانمان، عروسک های دوست داشتنی مانند کلاه قرمزی و یا شخصیت هایی واقعی مانند مجید در قصه های مجید خواهند بود، نه مومو و موموهایی که هیچ ربطی با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما ندارند و تنها هدفشان ایجاد رعب و وحشت و آزار و اذیت کودکان و نوجوانان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات