صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۸۴
کارشناس غرب آسیا مطرح کرد:

رفع تحریم تسلیحاتی، سرآغاز جدیدی از شکست های آمریکا خواهد بود/ دیوار تحریم ها فرو ریخته است

درآمدهای قابل ملاحظه ای از راه فروش تسلیحات پیشرفته ساخت داخل به دست آورد و این به معنی تاثیر مثبت دیگری است که به صورت مستقیم از رفع تحریم های اقتصادی نصیب کشور می شود.
وحید قاسمی- خبرنگار/ جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگویی با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در رابطه با تاثیرات اقتصادی و سیاسی برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی و میزان توان کنشگری ایران در عرصه بین الملل گفت: رفع تحریم های تسلیحاتی ایران را باید سرآغاز دور تازه ای از ناکامی هایی دانست که مقامات واشنگتن در اجرای سیاست فشارهای حداکثری علیه کشورمان تجربه می کنند و از این طریق ناتوانی های خود را در پیشبرد اهداف ضد ایرانی شان به اثبات می رسانند.
رفع تحریم تسلیحاتی، سرآغاز جدیدی از شکست های آمریکا خواهد بود/ دیوار تحریم ها فرو ریخته است
 
 آنچه با فرا رسیدن موعد پایان تحریم های تسلیحاتی علیه ایران اتفاق افتاد نه تنها با خواسته ها و اهداف اعلام شده آمریکا در تضاد کامل بود بلکه بیانگر شکست مجموعه تلاش های تازه ای بود که مقامات کاخ سفید برای جلوگیری از رفع تحریم های تسلیحاتی بکار گرفتند و از این لحاظ نیز ضعف و ناکارآمدی خود را در تداوم بخشیدن و استمرار سیاست فشار حداکثری به اثبات رساندند.

جعفر قنادباشی، تحلیگر مسائل بین الملل معتقد است، مقامات آمریکا با رفع تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، دو شکست مهم و راهبردی را متحمل شدند:
اول آنکه در روند کلی گسترش بخشیدن و استمرار تحریم ها با بن بستی ناگشودنی روبرو شدند و در حالی که تصور می کردند در واپسین روزهای دوران چهارساله ریاست جمهوری ترامپ، روند افزایش انواع تحریم ها علیه کشورمان، ما را به پذیرش مذاکره ای ناعادلانه مجبور خواهد کرد، با شرایطی کاملا متضاد با انتظاراتشان مواجه شدند.

ناکامی دوم آمریکا مربوط به مجموعه تلاش های گسترده ای بود که طی چند ماه اخیر بکار گرفت تا از پایان تحریم های تسلیحاتی ایران جلوگیری کند و از طریق به تصویب رساندن قطعنامه جدیدی در شورای امینت سازمان ملل متحد این تحریم ها را احیا نماید، اما با وجود کمک گرفتن از مشاوران حقوقی بسیار و تلاش های بی وقفه، نه فقط هیچ یک از این نوع تلاش ها به ثمر نرسید بلکه موجب شد تا تنهایی و انزوای آمریکا بیش از پیش آشکار شود. چنانکه منحصر شدن کشورهای همسو با آمریکا به کشور کوچک دومینیکن موجبات تمسخر و تحقیر آمریکای را فراهم کرد.

قنادباشی تاکید کرد: روشن است این دو شکست آشکار در احیاء و استمرار بخشیدن به تحریم های تسلیحاتی ایران، به معنی آغاز روند از میان رفتن پرستیژ و وجهه ای است که مقامات واشنگتن پیوسته با اتکا به آن دیگر کشورها را به اعمال تحریم های اقتصادی همه جانبه علیه کشورمان مجبور ساخته اند.

جعفر قنادباشی، خاطرنشان کرد: چنانچه این پرستیژ ابرقدرتی و این وجهه دروغین توانمندی در عرصه های دیپلماتیک از میان برود، بنا به قاعده زمینه برای بر چیده شدن تحریم های اقتصادی نیز فراهم می شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا، افزود: مقامات کاخ سفید به رژیم های مرتجع عربی خلیج فارس و همچنین به رژیم صهیونیستی قول داده بودند که از رفع تحریم های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری خواهند کرد و از هر گونه بهره برداری ایران از خرید و فروش سلاح ممانعت خواهند نمود، و عده ای که توانایی تحقق آن را نداشتند و با پذیرش شکست در این خصوص، در بین متحدین منطقه ای خود نیز سرافکندگی و خفت تازه ای را متحمل شدند.

وی تصریح کرد: براین اساس است که برخی از تحلیلگران غربی و منطقه ای از نگرانی رژیم های ارتجاعی منطقه و همچنین از تشویش رژیم صهیونیستی از شرایط پیش آمده سخن می گویند و شکست احتمالی ترامپ در انتخابات 13 آبان ماه را پایان دوران خوش خیالی رژیم های مخالف ایران و ارتقای اقتدار بیش از پیش کشورهای محور مقاومت تلقی می کنند.

وی معتقد است: بر همین منوال می توان پیش بینی کرد که رفع تحریم های تسلیحاتی، مقدمه برای برچیده شدن همه تحریم هایی است که آمریکا به طور یکجانبه و قلدرمآبانه و جدا از مجامع بین المللی علیه کشورمان وضع کرده و دیگر کشورها را مجبور کرده تا این تحریم های غیرقانونی را علیه ایران به اجرا گذارند.
رفع تحریم تسلیحاتی، سرآغاز جدیدی از شکست های آمریکا خواهد بود/ دیوار تحریم ها فرو ریخته است
طبیعی است زمانی که کشورهای مختلف ضعف و ناتونی آمریکا را در احیای تحریم تسلیحاتی علیه ایران مشاهده می کنند دیگر خود را به اجرای مقاصد آمریکا مجبور نمی بینند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رفع تحریم های تسلیحاتی علیه ایران به کشورمان این امکان را خواهد داد تا درآمدهای قابل ملاحظه ای از راه فروش تسلیحات پیشرفته ساخت داخل به دست آورد و این به معنی تاثیر مثبت دیگری است که به صورت مستقیم از رفع تحریم های اقتصادی نصیب کشور می شود.
رفع تحریم تسلیحاتی، سرآغاز جدیدی از شکست های آمریکا خواهد بود/ دیوار تحریم ها فرو ریخته است
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات