صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۵ آبان ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

درس بزرگ انسجام ملی

رهبر معظم انقلاب در دیدار حضوری روز شنبه با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نکات مهمی را بیان فرمودند که ضمن آنکه قطب‌نمای حل مشکلات کنونی است، بار دیگر درس‌هایی از مدیریت جامعه را برای مسئولان و مشارکت اجتماعی را برای آحاد مردم به همراه داشت. 

نکات تحلیلی: 1ـ قطعاً امروز اولویت اصلی کشور، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و این امر به انسجام ملی، از انسجام مسئولان با یکدیگر تا انسجام مردم و مسئولان نیاز دارد؛ یکی از ملزومات این انسجام، عبور نکردن از مرز انتقاد با هتک حرمت است. به همین دلیل در جلسه ستاد ملی کرونا که برای  بررسی وضعیت و راهکارهای مقابله مؤثرتر با همه‌گیری کرونا برگزار شده بود، رهبر معظم انقلاب بخشی از بیانات خود را به هتک حرمت رئیس‌جمهور اختصاص دادند. ایشان با اشاره به این موضوع، فرمودند: «هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد. ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.» 2ـ اگرچه مصداق سخن رهبر معظم انقلاب در خصوص هتک حرمت به رئیس‌جمهور و پرهیز از آن بود، اما قطعاً مخاطب این سخن خود رئیس‌جمهور، سایر مسئولان و آحاد مردم هستند تا انسجام ملی در شرایطی که مثلث تحریم، کرونا و مشکلات اقتصادی فشارها بر مردم را افزایش داده است، ضربه نخورد و ظرفیت‌هایی که می‌تواند باری از مشکلات را کم کند، تنها به تقابل بی‌حاصل سیاسی نینجامد؛ چرا که انسجام ملی ارتباط مستقیمی با تاب‌آوری ملی داشته و در زمانی که آمریکا و غرب ادعای تأثیرگذاری حربه فشار حداکثری علیه مردم و نظام دارند، انسجام، تاب‌آوری ملی را به مثابه سد محکمی در برابر نقشه دشمن تقویت می‌کند.

نکته راهبردی : آنچه از سخنان رهبر معظم انقلاب برداشت می‌شود، آن است که یکی از نمودهای انسجام ملی در مدیریت صحیح اوضاع کنونی است که لازمه آن «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» است. معظم‌له در خصوص این انسجام و همکاری فرمودند: «البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست، بلکه باید در همه مسائل، به خصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد؛ زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.» (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز           

جسارت غرب در توهین به ساحت مقدس اسلام

به تازگی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی عوام‌فریبانه و با ژست آزادی بیان و اندیشه، از اقدامات موهن علیه پیامبر اسلام(ص) در کشورش حمایت کرد و گفت: «فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورها [بر علیه دین اسلام] ادامه خواهد داد.»

گزاره خبری: این رفتار سراسر ضد اسلامی مکرون واکنش‌های زیادی در میان مسلمانان و سران کشورهای مختلف داشته است. از جمله آن، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان بود که با واکنش به اقدام سخیف مکرون، نوشت: «این باعث تأسف است که او به جای تروریست‌هایی که خشونت انجام می‌دهندـ چه مسلمان باشند یا سفیر برترپندار و یا طرفداران تفکر نازی‌هاـ ترغیب اسلام‌هراسی به وسیله حمله به اسلام را انتخاب کرده است. مکرون به احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان، حمله و آن را جریحه‌دار کرده است.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در پاسخ به رفتار مکرون گفت: «درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت؛ اول از همه، چکاپ ذهنی انجام بده». وی تأکید کرد هر خصومتی با اسلام در اروپا، خصومت علیه مردم ترکیه است.

گزاره تحلیلی: بدون شک آدرس غلطی که رئیس‌جمهور فرانسه در قبال دین مبین اسلام ارائه داده است، بار دیگر از هویت و ماهیت وی به عنوان «دشمن تراز اول اسلام» پرده برمی‌دارد. نکته بعدی این است که مدعیان غربی با تفسیر ناصحیح از آزادی بیان، سناریوی توهین به دین مبین اسلام و ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن را در پیش گرفته‌اند؛ سیاستی که در آن سناریوی جلوگیری از گسترش دین کامل الهی نهفته است. بر اساس گزارش مراکز علمی و ارزیابی‌های رسمی صورت گرفته از گرایش مردم جهان به خصوص غرب به دین اسلام، در چند دهه آینده، اکثریت جوامع اروپایی را مسلمانان تشکیل خواهند داد که شدت گرایش به اسلام در فرانسه بیش از سایر کشورهای غربی است؛ از این‌رو تلاش سردمداران غرب این است که موج گرایش به اسلام در غرب را خاموش کنند. پاسخ محکم جوامع اسلامی در آینده می‌تواند جلوی زیاده‌روی غرب را بگیرد. تحریم کالاهای فرانسوی که این روزها به ترند اول در بین کشورهای مسلمان تبدیل شده است، می‌تواند درس فراموش نشدنی به مکرون بدهد تا بیش از این اذهان مسلمانان در غرب و دیگر ممالک اسلامی را جریحه‌دار نکنند. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه  

اسلام‌ستیزی مکرون؛ از پوشش ناکارآمدی تا فروش استقلال فرانسه

اقدام «امانوئل مکرون» در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن به مقدسات اسلامی به بهانه حمایت از ارزش‌های سکولاریسم، با خشم و محکومیت مسلمانان جهان همراه شد. درباره اسلام‌ستیزی علنی مکرون چند نکته وجود دارد: «اسلام‌ستیزی دولتمردان فرانسه در حالی با ادعای آزادی توجیه می‌شود که نقد هولوکاست جرم تلقی می‌شود. محبوبیت مکرون نزد افکار عمومی به عدد 7/38 درصد رسیده و او سعی دارد با انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی دولت، مقابله با اسلام را به موضوعی امنیتی تبدیل کرده و مانع اعتراضات خیابانی جلیقه زردها شود. فرانسه به دنبال سلطه بر اروپا پس از برگزیت است، لذا مکرون با رویکرد اسلام‌ستیزانه سعی دارد رأی راست‌های افراطی در داخل و در اتحادیه اروپا را جلب کند. فرانسه که در دوران «دوگل» و «شیراک» در جهان سروری می‌کرد، حال مکرون واداده و ضعیف، به دستور اربابان آمریکایی‌ـ صهیونیستی خود می‌خواهد افکار عمومی مسلمانان را از خیانت اعراب در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به سمت اسلام‌ستیزی فرانسوی منحرف کند.

▼ اخبار

سیاست اخلاقی رهبری؛ تأیید انتقاد و مقابله با رادیکال‌ها

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص موضع اخیر رهبر معظم انقلاب در حمایت از دولت و رئیس‌جمهور گفت: «اینکه رهبر انقلاب هم در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی و هم در دوران آقای احمدی‌نژاد که خطاهای فاحشی از هر دوی آنها صورت گرفته، مسئولان کشور و نمایندگان مجلس را به موجب توهین به رئیس‌جمهور سرزنش می‌کنند، نشان می‌دهد که رهبر انقلاب اصولی اخلاقی در حکومت‌داری دارد که هم در قبال آقای احمدی‌نژاد و هم در قبال آقای روحانی که منتسب به دو جناح مخالف هستند، این اصول ثابت و غیرقابل تغییر است. آقای روحانی رئیس‌جمهوری برای دوران بحران نیست، ولی ایشان منتخب مردم است و ما نمی‌توانیم منتخب مردم را با تحت فشار قرار دادن و توهین کردن به او در مسیر اصلاح قرار دهیم. اینکه با توهین نه تنها مشکلات کشور برطرف نمی‌شود، بلکه بر میزان مشکلات و حواشی نیز می‌افزاید، خیلی نیازمند فهم و درک سیاسی نیست و اینکه برخی از آقایان این مسائل را رعایت نمی‌کنند، کسانی اطراف آنها هستند که توجهی به مصالح و منافع کشور ندارند. متأسفانه باید به این مسئله اذعان کرد که برخی از عناصر ناموجه در اطراف برخی اشخاصی که در جایگاه‌های حساس قرار دارند، حاضر هستند و این افراد منجر به برهم زدن روابط میان سران قوا و دیگر مسئولان کشور می‌شوند. این افراد هم در اطراف رئیس‌جمهور هستند و هم در اطراف برخی اشخاصی که جایگاه‌های مهمی از قوه مقننه را اشغال کرده‌اند. این آقایان باید بفهمند برخی اطرافیان آنها که با حاشیه‌سازی‌ها و اختلاف‌افکنی‌های بی ثمر به دنبال بر هم زدن نظم جامعه هستند، به هیچ عنوان خیرخواه مردم نیستند.»

در تاریکخانه بودجه شرکت‌های دولتی چه می‌گذرد؟

هرچند بودجه شرکت‌های دولتی به‌معنای اقلام حساب‌های جاری و حساب‌های سرمایه‌ای این شرکت‌ها به تصویب مجلس می رسد؛ اما در عمل به جز اقلام مرتبط با منابع عمومی، سایر ارقام منابع و مصارف این شرکت‌ها در قوه مقننه مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. وقت‌گیر بودن بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در فرصت اندک بررسی بودجه در مجلس، لزوم بررسی تخصصی شرکت‌های هر حوزه خاص، دسترسی نداشتن به اطلاعات کافی و مبهم بودن الگوی مطلوب ورود مجلس به بودجه شرکت‌ها، مهم‌ترین دلایل عدم بررسی جدی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس است. بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۵ درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد؛ به عبارتی، بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی به تنهایی معادل سه برابر بودجه عمومی کشور است. نکته تأسف‌بار این است که این رقم بسیار بالا به هیچ وجه در جریان بررسی بودجه در مجلس، مورد کنکاش یا تصویب قرار نمی‌گیرد و در زمان اجرا نیز نظارتی بر آن وجود ندارد.

موج تحريم محصولات فرانسوى

 هشتگ تحريم كالاهاى فرانسوى كه پس از اهانت رئيس‌جمهور فرانسه به اسلام به ترند توئیتر تبديل شد، اكنون جنبه عملى به خود گرفته است. تعدادى از شركت‌هاى بزرگ عربى محصولات فرانسوى را تحريم كرده‌اند و موج جمع آورى محصولات فرانسوى از فروشگاه‌ها در حال گسترش است. فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، نشان مى‌دهد كه فروشگاه‌های بزرگ اردن در حال تخلیه کالاهای ساخت فرانسه هستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های توزیع کالا در قطر نیز با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیه‌ای از جمع‌آوری این محصولات از فروشگاه‌ها خبر دادند. یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها برای کنترل دریدگی رفتارهای دولتمردان فرانسوی علیه دین مبین اسلام و مقدسات اسلامی و همچنین کاهش فشارها بر مسلمانان در غرب، تحریم کالاهای تولیدی فرانسه و کشورهایی است که رفتارهای ضداسلامی را تأیید و ترویج می‌کنند. مهم‌ترین پایه افتخار غرب، صنعت و اقتصاد آن است و ملت‌های مسلمان در اقدامی آگاهانه و خودجوش قصد ضربه زدن بر این پایه تمدنی را دارند.

▼ اخبار کوتاه

سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره‌بها از درآمد خانوارها/ رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد: «5۰ تا ۷۰ درصد از درآمد خانوارها صرف پرداخت اجاره مسکن می‌شود. در چند سال اخیر مردم برای پرداخت اجاره با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. مهم‌ترین راهکار برای کاهش مشکلات بازار اجاره، تولید مسکن است.»

استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه در مرز خداآفرین/ «سردار پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه از اعزام یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه به مرز خداآفرین خبر داد و گفت، این اقدام «با هدف صیانت از منافع ملی و همچنین تأمین امنیت و آرامش مردم منطقه صورت می‌گیرد. هرگونه ناامنی و تهدید در مرز‌های ما که موجب آسیب به امنیت و آرامش روانی مردم عزیزمان باشد، با اقدام مقابله‌ای ما مواجه خواهد شد و اساساً امنیت مردم و منافع ملی کشورمان خط قرمز ما است.»

آمریکا: تحریم جدیدی علیه ایران وجود ندارد!/ مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به علت تحریم بیش از حد مسکو و تهران، امکان اعلام تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و ایران وجود ندارد.

حمله پهپادی یمن به پایگاه سعودی/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد: «دو حمله پهپادی موفق به پایگاه هوایی «خمیس مشیط» در خاک عربستان انجام شده و در این حمله، آشیانه جنگنده‌ها با دقت هدف حملات پهپاد تهاجمی «قاصف K2» قرار گرفت.» او این حمله را در پاسخ به افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه یافتن محاصره همه‌جانبه یمن ذکر کرد.

انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟/ رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین تکلیف برای اجرای فرآیند ۲۵گانه الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ با اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان این ماه خبر داد.

دو بار تا نزدیکی خاوری رفتیم/ «سردار اشتری»فرمانده ناجا گفت: «دو بار تا محل سکونت خاوری رفتیم و حتی به پلیس آنجا گفتیم که خانه او کجاست، اما پلیس کانادا بازداشتش نکرد. در همین موضوع استرداد مدیرعامل بانک سرمایه هم پلیس اینترپل تعجب کرد که ما از کجا می‌دانیم او در کجا زندگی می‌کند.»

احکام سیاسی (سؤال 67): وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می‏کنند، چیست؟ پاسخ: ولايت فقيه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏عشرى است که ريشه در اصل امامت دارد. اگر کسى به نظر خود و بر اساس استدلال و برهان به عدم‌ لزوم اعتقاد به آن رسيده باشد، معذور است، ولى ترويج اختلاف و تفرقه بين مسلمانان براى او جايز نيست؛ واگر در نیروهای مسلح باشد، باید تصمیم مقتضی نسبت به ادامه خدمت وی گرفته شود.        

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات