صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۶ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی در این قضیه (کرونا) بیکار می‌شوند و بعضی از این‌ها که بیکار می‌شوند، بیمه بیکاری هم ندارند. اینجا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که وارد بشود. البته این هم از آن جا‌هایی است که خیرین می‌توانند کمک کنند و یکی از افضل قربات و افضل نفقات همین است. (۱۳۹۹/۸/۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

وظايف دولت در برابر بورس

روز گذشته در برابر مجلس يک تجمع آرام و مسالمت‌آميز و در اعتراض به مالباختگي در بورس انجام شد. اقتصاد آشفته، زندگي بخش بزرگي از مردم را با رنج توأم کرده است و در اين بين، جمعيت بزرگي علاوه بر اين درد و رنج مشترک، رنج مضاعفي پيدا کرده‌اند؛ کساني که با اعتماد به وعده دولت در تضمين اصل دارايي‌ها و نيز سودآوري قابل ‌قبول، وارد اين بازار شدند و اکنون با يک سقوط بهمن‌وارِ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحدي در بورس، احساس مي‌کنند همه سرمايه‌اي که اندوخته بودند در کمتر از دو ماه پيش چشمان‌شان در حال دود شدن است!

نکات تحليلي: دولت به دلايل زير نمي‌تواند نسبت به اين وضعيت بي‌تفاوت باشد: دليل اول؛ دعوت‌ها، وعده‌ها و اعلام تعهدها و اطمينان‌بخشي شخص رئيس‌جمهور و بخش‌هاي اقتصادي دولت است که دوره حضور در بورس را دوره خوش باشي ملت مي‌دانستند. بخش قابل‌توجهي از مردم با اعتماد به اين عناصر سطح بالاي حکومت، به ريسک سرمايه‌گذاري در اين بازار تن دادند. دليل دوم؛ در بين سرمايه‌گذاران و بسياري از کارشناسان اين ريزش بهمن‌وار طبيعي نيست و دولت و قوه مجربه با ورود «دستوري» و «دست‌کاري» عامدانه در بورس، سرمايه ملت را براي جبران مشکلات اقتصادي خود از جمله کسري بودجه، به اين وضعيت کشانده‌اند. اين ادعا را نمي‌توان مسکوت گذاشت و بدون اقناع افکار عمومي از کنارش گذشت. دليل سوم؛ بخش بزرگ و اصلي خسارت‌ديدگان در بورس از طبقات متوسط و زير متوسط جامعه‌ هستند که در اين وانفساي اقتصادي بنا بر اعتماد به حکومت براي بي‌ارزش نشدن دارايي خود و نيز کسب سود متناسب با تورم و از دست ندادن قدرت خريد خود در مقايسه با ساير بازارها، وارد بورس شده‌اند و اکنون نه تنها از عهده اين هدف برنيامده‌اند، بلکه هست و نيست خود را بر باد رفته مي‌دانند! دليل چهارم؛ همچنان اميدوار بودن اين جمعيت زيان‌داده در بورس به تدبير حکومت و رفع خسارت از آنهاست که تجمع اعتراضي آرام و مسالمت‌آميز دیروز مردم مؤيد آن است و اين فرصتي است که بدون تنش اجتماعي، اين چالش حل و فصل شود و از عواقب امنيتي کار در آينده پرهيز شود. دليل پنجم؛ بر اساس نظر برخي کارشناسان، به دليل غيرطبيعي و دستوري بودن اين ريزش، اتخاذ سياست‌ها و راهکارهايي که بتوان وضعيت بد کنوني بورس را تغيير داد و خسارت‌هاي مردم را جبران کرد، ممکن و محتمل است.

▼گزارش روز                                 

نقشه شوم خارج‌نشینان

این روزها جیره‌بگیران آمریکا و عربستان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا با تغییر و بزرگنمایی حوادث، زمینه ناآرامی را در کشور فراهم کنند و اعتراضات خیابانی به راه بیندازند. بر همین اساس آنها بدون توجه به علت واقعی حوادث روی داده، موضوع دختر آبادانی، جوان مشهدی و فرد اسفراینی را به کل نظام نسبت می‌دهند.

گزاره خبری: بی‌بی‌سی فارسی با انتشار ویدئویی که حاوی برخورد نامناسب پلیس با یکی از شهروندان مشهدی است، ادعای جان باختن این شهروند به دلیل رفتار نامناسب پلیس، از جمله استفاده از شوکر و اسپری فلفل را مطرح می‌کند و کاربران ضد انقلاب در واکنش به این ویدئو، با بهره‌برداری از هشتک «مهرداد سپهری» علیه نیروی انتظامی هجمه داشته و این نوع برخورد را با رفتار اهانت‌آمیز پلیس آمریکا با جرج فلوید مقایسه می‌کنند. با هشتک مذکور، در ساعات اولیه، 6 هزار توئیت تولید شد و کنشگران اصلی ضد انقلاب با محوریت ایران اینترنشنال سعودی، بی‌بی‌سی فارسی، حساب رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های ضد انقلاب دیگر فعالیت داشته‌اند. تلاش برای تسری و تعمیم دادن به این موضوع به عنوان نحوه مواجهه حاکمیت با عموم مردم در دستور کار این رسانه‌های ضد انقلاب بوده است.

گزاره تحلیلی: در موضوع جوان معتاد مشهدی که بر اساس اظهارات حاضران در صحنه، به دلیل مصرف مواد مخدر، رفتار جنون‌آمیز داشته و بعد از دستگیری نیز همچنان از الفاظ رکیک علیه حضار استفاده می‌کرد، چاره‌ای جز برخورد نیروهای حافظ امنیت نمانده بود. مأموران نیروی انتظامی به صورت روزانه در تعقیب و گریز اشرار و بر هم زنندگان امنیت کشور هستند و تخطی آنها از عمل به این وظیفه قانونی، جرمی نابخشودنی است. بنابراین سزاوار نیست که در زمان عمل به وظیفه در چارچوب اختیارات قانونی نیز این عزیزان مورد بی‌مهری قرار گیرند. در ده روز گذشته یک مأمور نیروی انتظامی در دهدشت یاسوج و دیگری در پایگاه دریابانی قشم در انجام همین وظیفه قانونی، به شهادت رسیدند؛ با این وجود در خصوص به کارگیری از کوچک‌ترین سلاح در برخورد با اخلالگران امنیت، این گونه جوسازی نسبت به نیروی انتظامی صورت می‌گیرد. این روزها ضد انقلاب به همراه برخی از سرسپردگان داخلی، با تمام تلاش درصدد هستند تا حوادث آبان 98 را در کشور تکرار کنند. بر همین اساس به دنبال موج‌سواری بر موضوعاتی همچون موضوع جوان مشهدی هستند تا جامعه را تحریک کنند و کشور را به اغتشاش بکشانند که ناکامی دشمن در این حوزه، اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ای و آگاهی‌بخشی از سوی مسئولان امر را می‌طلبد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار ویژه                       

هدف دشمن مذاکره و تسلیم است

«سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در نشست ویدئوکنفرانسی کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور، هدف دشمن از افزایش فشارها بر ایران را پذیرش سیاست‌های تحمیلی آمریکا از سوی ملت ایران دانست و افزود: «آنها می‌خواهند ایران را پای میز مذاکره بکشانند و نتیجه این مذاکره از قبل مشخص شده است و آن تسلیم ایران در مقابل آمریکاست.»

ادعای جدید آلمان در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که دیروز (دوشنبه) با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص طیفی از موضوعات، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، دیدار و گفت‌وگو داشت، از ایران خواست تا به تعهداتش ذیل برجام کاملاً پایبند باشد. وی از حصول پیشرفت در خصوص دسترسی به نیروگاه‌های هسته‌ای خبر داد که مدعی شد ایران آنها را اعلام نکرده است.

▼ اخبار

ازدواج با یک جسد!

حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در صفحه توئیترش نوشت: «سال گذشته چند استاد دانشگاه سوربن میهمان بنده بودند. از تولد یک نسل روشنفکر فرانسوی سخن گفتند که کتمان و سرکوب می‌شود؛ گلیست، کاتولیک، ضدآمریکایی، آنتی صهیونیسم، طرفدار انقلاب ایران و گرایش به شرق، منتقد وجه ماسونی اخلاق‌گریز و دین ستیز انقلاب فرانسه که هایجک شد. به نقش ولتر، کندورسه، میرابو، دانتون و... در انقلاب فرانسه و نقش فرانکلین و پل جونز و... در تدوین قانون اساسی آمریکا توجه می‌دادند که همه فراماسون بودند و کارکرد لژ فرانسه و انگلیس در انحراف انقلاب مشروطه و تشکیل رژیم پهلوی. گفتند دراتاق پشتی دموکراسی، لایه اول و دوم حکومت فرانسه در قبضه ماسون‌ها و صهیونیست‌‌هاست. اسلام‌ستیزی کنونی، ریشه‌های صلیبی و قرون وسطایی دارد. مکرون تنها یکی از میوه‌های آن است. سرکوب و سانسور تظاهرات میلیونی پاریس علیه همجنس بازان تا جلیقه زردها، برای پیشگیری از انقلاب دوم فرانسه است. پرسیدند چرا جمهوری اسلامی، دشمنان خود را نمی‌شناسد؟ آیا نمی‌دانید شبکه ایرانی ماسون‌ها هنوز فعال است؟ تعجب می‌کردند که شارلی ابدو با حمایت دولت فرانسه به پیامبرتان فحش می‌دهد و دولتمردان ایران در ملاقات با آنان از خنده ریسه می‌روند! به راستی چرا در اروپا، منطق به طِقطِق افتاد؟ آزادی بیان اعتراض به صهیونیسم، بد و آزادی فحاشی به اسلام، خوب است. عمل داعشی ضد شرق، خوب و ضد غرب، بد است. گویا مدرنیته، سخت‌افزار دارد و نرم‌افزار، کم آورده. پس غرب‌باوران حکومت ایران، دیر رسیده‌اند. سهم‌شان، ازدواج با یک جسد!

۲۷ هزار میلیارد در «حساب خاص» رئیس‌جمهور

«محمد حسینی» مشاور رئیس دیوان محاسبات کل کشورگفت: «تنها در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس‌جمهور از فروش فرآورده‌های نفتی واریز شده که ۱۲۰ میلیارد تومان از این محل به دانشکده شهید بهشتی اختصاص یافت. نخستین خزانه، خزانه کل کشور بوده که مدیریت آن با وزارت امور اقتصادی و دارایی است. در دو سال اخیر خزانه‌ای به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده است. خزانه سوم با نظر رئیس‌جمهور در وزارت نفت ایجاد شده که صرفاً به «حساب خاص» بر اساس دستور مستقیم رئیس‌جمهور اختصاص دارد.» بر اساس اعلام یک نماینده مجلس، علاوه بر «حساب خاص» که در روزهای اخیر جنجال‌برانگیز شد، عملکرد مالی نهاد ریاست‌جمهوری از سال ۹۲ تا ۹۹ از محورهای در دستور کار مجلس برای تحقیق و تفحص است.

آقای حجاریان! این همه تناقض‌گویی و تشتت از کجا می‌آید؟

یک کانال اصلاح‌طلب در مطلبی خطاب به حجاریان، از «تناقض‌گویی‌ها و تشتت‌های» او در مطالب و تحلیل‌هایش شدیداً انتقاد کرد. در بخشی از این مطلب آمده است: «حجاریان را چه می‌شود؟ چرا بر یک ایده استوار نمی‌ماند؟ چرا در تشتت و تناقض‌گویی گرفتار آمده است؟ از میل و اراده‌ او به «تقریر حقیقت» چندی نگذشته، از لوله‌کشی آب تهران توسط مهندس بازرگان در زمانه خفقان عهد پهلوی بهانه می‌جوید تا تنها راه ممکن برای سیاست‌ورزی را در «تقلیل مرارت» بجوید. از میل به تعیین تکلیف و تعیین حد و مرزهای مشخص و معین برای اصلاح‌طلبی اندی نگذشته؛ خود را به آب و آتش می‌زند که تعریفی دست‌وپا کند برای اصلاحات در شکل و گونِ طیفِ پر طول و درازِ «از لبه وضع موجود تا لبه دگرگونی». از یقین به اینکه «اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند همزمان روی دو صندلی بنشینند و هم این باشند و هم آن» تا شک و تردید در امکان از قوه به فعل در آمدن مرام و مسلکِ چنین پروژه‌ای و اظهار اینکه اگر چنین پروژه‌ای را پروژه انفعالی بنامند، چندان هم از حقیقت دور نگفته‌اند.» تناقض‌گویی‌های امثال حجاریان که مدعی خلق تئوری‌های جدید بر جامعه ایران هستند، از این ناشی می‌شود که تئوری‌های خود را در خلأ و بدون درک عمیق از وضعیت اجتماعی ابداع می‌کنند و در ادامه سعی بر اصلاح آن دارند که نتیجه این تئوری‌های بی‌پشتوانه، «آب در هاون کوبیدن» است.

▼ اخبار کوتاه

ترامپ یا بایدن فرقی نمی‌کند؛ مهم حمایت از اسرائیل است!/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «قصد ندارم درباره انتخابات آمریکا و رئیس‌جمهور آینده این کشور پیشگویی کنم. من در گذشته اختلافاتی با دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا داشته‌ام، از این رو حمایت هر کدام از این دو حزب برای رژیم اسرائیل مهم تلقی می‌شود».

اگر ایران بود، آمریکا چه میکرد؟/ «استفان والت»، تئوریسین آمریکایی می‌گوید: «اگر چنین می‎شد پمپئو از محکوم کردن مکرر این اقدام ایرانی‎ها هرگز دریغ نمی‌کرد، اما این همان کاری است که ترامپ انجام داده است». اشاره والت به سیاست ضد مهاجرتی ترامپ در سال ۲۰۱۸ است که خانواده‌های زیادی را از فرزندانشان جدا کرد که هنوز والدین ۵۴۵ کودک پیدا نشده است.

دستور فرمانده کل سپاه برای تأمین امنیت مناطق مرزی‌/ «حسین سلامی»،‌ فرمانده کل سپاه از مناطق مرزی رود ارس و درگیری‌های جنگ قره‌باغ در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان بازدید کرد و ضمن رصد آخرین تحرکات موجود در منطقه، دستورات لازم را برای تأمین بیشتر امنیت مناطق مرزی صادر کرد.

واکنش سپاه در محکومیت توهین به پیامبر اسلام(ص)/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)؛ اسلام‌ستیزی را پروژه شکست‌خورده، اما شتاب‌دهنده به افول گریزناپذیر آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.

اشاره به یک رویه قانونی خلاف شرع!/ «آیت‌الله رئیسی»، رئیس قوه قضاییه با طرح این سؤال که یک جوان چگونه ماهی یک سکه مهریه بدهد؟ افزود: «اجماع همه علما بر عدم جواز بازداشت افراد معسر در پرداخت مهریه است».

بازداشت چندین کارمند سازمان ثبت و وکیل متخلف/ رئیس سازمان ثبت اسناد خبر داد: «با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، ۳۸ نفر از کارکنان خاطی سازمان و همچنین ۴ وکیل که اقدام به دلالی در حوزه مرکز مالکیت معنوی می‌کردند، دستگیر شده‌اند».

افزایش حداکثر ۲۵ درصدی قیمت خودرو در پاییز/ مطابق با نرخ تورمی بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت محصولات در ۳ ماهه سوم سال جاری شدند.

احکام سیاسی (سؤال 68): آیا اوامر ولی‌فقیه برای همه مسلمانان الزام­آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ پاسخ: بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولی‌فقیه اطاعت نموده و تسليم امرونهی او باشند و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شود، چه رسد به مقلدين آنان؛ التزام به ولایت‌فقیه قابل‌تفکیک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين (عليهم‌السلام) نيست. (همان، س 62)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات