صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۷۴۹

بسته های ویژه خبری در بستر حوزه اقتصادی

تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت از تأمین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماهه امسال خبر داد. صدیف بیک زاده با بیان این مطلب، افزود: عمده نیاز روغن کشور از مسیر واردات تامین می‌شود و ضریب وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالاهای دیگر بیشتر است. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ برنامه اختصاص 1.5 میلیارد دلار ارز برای روغن خام را داریم، گفت: در این راستا باید 1.9 میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بتوانیم بازار این محصول را تنظیم نماییم.

سقوط قیمت نفت رکورد زد
قیمت نفت با تشدید شیوع ویروس کرونا در اروپا و آمریکا و وضع محدودیتهای جدید، در پایان معاملات روز چهارشنبه بیش از پنج درصد سقوط کرد و قیمت نفت برنت به پایینترین حد در چهار ماه گذشته نزول کرد. بهای معاملات نفت برنت دو دلار و هشت سنت معادل ۵.۱ درصد کاهش یافت و در ۳۹ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۱۸ سنت معادل ۵.۵ درصد کاهش یافت و در ۳۷ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد. این پایین ترین قیمت برای نفت برنت از ۱۲ ژوئن و پایینترین قیمت نفت آمریکا از دوم اکتبر بود و بزرگترین ریزش روزانه هر دو شاخص از هشتم سپتامبر به شمار آمد.

ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا افزایش یافت
آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد: ذخایر نفت و بنزین آمریکا طی هفته گذشته افزایش یافت، درحالی که ذخایر فرآورده‌های نفتی کاهش یافت. ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 23 اکتبر 4.6 میلیون بشکه افزایش یافت و به حدود 495.2 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.2 میلیون بشکه‌ای را داشتند. بر اساس اعلام این موسسه، ذخایر نفت کوشینگ، اوکلاهما، قطب ارسال نفت آمریکا 136 هزار بشکه افزایش یافت. ذخایر بنزین آمریکا نیز 2.6 میلیون بشکه افزایش یافت، درحالی تحلیلگران انتظار کاهش 961 هزار بشکه را داشتند. بر اساس این آمار، واردات نفت آمریکا 436 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

قیمت دلار کاهش یافت
جدیدترین نرخ دلار و یورو در بازار امروز نشان از افت نسبی آن دارد. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با کاهش 100 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 27750 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 32650 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به نرخ روز چهارشنبه، 200 تومان ارزان تر شده است.

عرضه روزانه 70 میلیون دلار اسکناس در بازار
بانک مرکزی اعلام کرد این بانک در هفت روز نخست آبان ماه (از تاریخ 1 الی 7 آبان ماه 1399) روزانه، به طور متوسط ٧٠ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرده است. به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵۰۰ هزار دلار در بازار مذکور، از میزان عرضه طی مدت یاد شده (از تاریخ 1 الی 7 آبان ماه 1399)، در مجموع فقط ٧ درصد (حدود ۵ میلیون دلار) توسط صرافی‌ها خریداری شده است؛ که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که در مدت مشابه حدود ۶٧٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده است.

تاثیر پیروزی غیرمنتظره ترامپ بر بورس چیست؟
بانک جی‌پی مورگان آمریکا پیش‌بینی کرد پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آمریکا بورس این کشور را مثبت می‌کند. البته این پیش‌بینی با توجه به روند بورس آمریکا پس از سال 2016 انجام شده است. در حال حاضر جو بایدن، نامزد دموکرات، با فاصله زیاد پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی است اما به شرکت‌های حاضر در بورس وال استریت توصیه شده که روی پیروزی قطعی بایدن حساب نکنند. کارشناسان جی پی مورگان می‌گویند که توقع پیروزی ترامپ این انتظار را ایجاد می‌کند که در کنار بهبود اوضاع بورس آمریکا شاهد کاهش ارزش ارزهای آسیایی و افت بورس‌های آسیایی که به فضای بین‌الملل وابسته هستند،‌ باشیم. آنها می‌گویند پیروزی ترامپ ارزش دلار را هم بالا خواهد برد.

صعود جهانی دلار
شاخص دلار صعود نیرومندی را تجربه کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۳۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

سقوط سنگین داوجونز با وحشت از تشدید شیوع کرونا
با وحشت از تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا و نگرانی از تأثیر آن بر اقتصاد جهان، سهام وال‌استریت به شدت سقوط کردند. میانگین صنعتی داو جونز ۹۴۳.۲۴ واحد یا ۳.۴ درصد سقوط کرد و به ۲۶٫۵۱۹.۹۵ واحد بازگشت. اس‌اندپی ۳.۵ درصد یا ۱۱۹.۶۵ واحد سقوط کرد و به ۳٫۲۷۱.۰۳ واحد رسید در حالی که کامپوزیت نزدک ۳.۷ درصد یا ۴۲۶.۴۷ واحد از دست داد و به ۱۱٫۰۰۴.۸۷ واحد بازگشت. این بدترین سقوط داوجونز و اس‌اندپی از ۱۱ ژوئن تا کنون بود. داده‌های نگران‌کننده دانشگاه جان هاپکینز نشان داد که متوسط تعداد مبتلایان جدید روزانه در آمریکا در حال افزایش است و در هفته گذشته به رکورد ۷۱٫۸۳۲ نفر رسیده است. از سوی دیگر در بیش از ۳۰ ایالت آمریکا نرخ بستری شدن به ۵ درصد افزایش یافته است. چنین افزایشی در تعداد مبتلایان روزانه زمزمه‌هایی برای وضع قرنطینه مجدد را به راه انداخته است.

ترمز بیت‌کوین کشیده شد
بیت‌کوین مجددا به زیر ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار بازگشت. به نقل از سی ان بی سی، فشار فروش باعث توقف روند صعودی بیت کوین شد اما با وجود این کاهش، بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به ۲.۸۱ درصد رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت ریزش ۳.۳۸ درصدی به ۱۳ هزار و ۱۲۴.۴۴ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۷ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۷۸۳.۰۶ دلار رسید اما تنها کمی پس از آن این ارز با ریزشی شدید حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد. به گزارش ایسنا؛ برخی از نهادهای معتبر جهانی در روزهای گذشته روی خوشی به ارزهای دیجیتالی نشان داده اند تا جایی که بانک مرکزی روسیه از آغاز طرح پایلوت روبل دیجیتالی در سال آینده و بانک مرکزی چین از موفقیت تراکنش های اولیه خبر داده اند.  

جدیدترین قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو پس از صدور سومین مجوز افزایش قیمت
روز دوشنبه سومین مجوز افزایش قیمت از ابتدای سال تاکنون، برای محصولات دو شرکت خودروساز از سوی شورای‌رقابت صادر شد. بر اساس این مجوز خودروسازان قادر خواهند بود با توجه به تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی به‌طور متوسط قیمت محصولات خود را تا ۲۵‌درصد افزایش دهند. بدین ترتیب با احتساب افزایش ۲۵‌درصدی، از اردیبهشت ماه تاکنون به‌طور متوسط محصولات ایران‌خودرو ۶۴‌درصد و محصولات سایپا نیز رشد ۷۱‌درصدی را تجربه کردند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به سراغ قیمت‌های فعلی محصولات تولیدی خودروسازان برویم و ببینیم چنانچه خودروسازان بخواهند از مجوز سومین افزایش قیمت استفاده کنند، قیمت خودروها در مبدا تا چه میزان افزایش خواهد یافت. از محصولات ایران‌خودرو آغاز می‌کنیم.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حال‌حاضر با قیمت ۹۰میلیون و ۶۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی ایران‌خودرو به‌فروش می‌رسد. چنانچه این خودرو افزایش ۲۵ درصدی را به خود ببیند قیمت این محصول حدود ۱۱۳میلیون تومان خواهد بود. تیپ ۵ همین خودرو نیز با قیمت حول و حوش ۱۰۳‌میلیون تومان از سوی تولید‌کننده به بازار عرضه می‌شود. این خودرو نیز بعد از اعمال سومین مجوز افزایش قیمت در مبدا قیمتش نزدیک به۱۳۰ میلیون تومان خواهد رسید.
پژو ۴۰۵ مدل SLX دیگر محصول پرتیراژ ایران‌خودرو در حال‌حاضر قیمتی در حدود ۹۱ میلیون تومان دارد که بعد از افزایش ۲۵‌درصدی به حدود ۱۱۴ میلیون تومان می‌رسد. سمند LX که در آخرین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو ۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت، بعد از افزایش ۲۵‌درصدی قیمت کارخانه با قیمتی در حدود ۱۲۰میلیون تومان عرضه خواهد شد. پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در فروش فوق‌العاده آخر ۱۰۴‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان قیمت خورد. این محصول پر‌طرفدار بعد از اعمال مجوز افزایش قیمت، بیش از ۱۳۰ میلیون تومان فروخته خواهد شد. پارس بنزینی نیز با قیمت ۹۷ میلیون و۷۰۰ هزار تومان در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو قرار داشت. این در شرایطی است که با افزایش ۲۵درصدی، ۱۲۲ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی نیز بعد از اعمال مجوز افزایش قیمت با نرخ ۱۵۰‌میلیون تومان عرضه می‌شود.+

در حالی‌که هنوز ایران‌خودرو قیمت محصولات خود را بعد از مجوز سومین افزایش قیمت به‌روزرسانی نکرده و قیمت‌های محاسبه‌شده در بالا به‌صورت حدود قیمتی است اما سایپا لیست قیمتی ۵ محصول خود را بر اساس قیمت‌های جدید منتشر کرده است. شرکت سایپا در لیست قیمت‌گذاری خود قیمت تیبا‌۲ را ۹۵میلیون و ۴۲۶هزار تومان تعیین کرده است؛ در حالی‌که قیمت این خودرو در شهریورماه ۷۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان بوده است. علاوه بر این، قیمت ساینا EX ۹۲میلیون و ۹۲۸هزار تومان تعیین شده، در حالی‌که قیمت این محصول نیز در شهریور‌ماه ۷۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان بوده است. کوئیک معمولی نیز از ۹۴میلیون و۶۰۰هزار تومان به ۱۳۰میلیون و ۱۵هزار تومان رسیده است، همچنین کوئیک‌معمولی با رنگ سفید از ۹۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان به ۱۲۹میلیون و ۷۵۵هزار تومان رسیده است. تیبا صندوق‌دار هم از ۷۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان به ۷۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات