بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۷۵۱

وجود رای الکترال باعث عدم اطمینان به نظر سنجی های انتخاباتی آمریکا شده است/ ترامپ معضل بزرگ آمریکای کنونی است

در آن سال هیلاری کلینتون سه میلیون رای بیشتری داشت اما به دلیل اینکه ترامپ توانست آراء الکترال بیشتری به دست بیاورد در انتخابات پیروز شد. ممکن است این اتفاق در انتخابات سال ۲۰۲۰ تکرار شود.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‎ وگویی با خبرنگار بین الملل پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، درباره آخرین وضعیت رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: چند روزی  تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی نمانده است.
اگر بخواهیم براساس نتایج نظرسنجی ها وضعیت انتخاباتی را مبنا قرار دهیم، جو بایدن هم‌چنان نسبت به دونالدترامپ جلوتر است. حدود 10 موسسه معتبر نظرسنجی با علایق مختلف از لیبرال ها تا محافظه کارها مشغول به نظرسنجی انتخاباتی هستند. براساس میانگین سایت معتبر آر سی پی، جو بایدن حدود 8 درصد از ترامپ جلو است.
از آن مهم تر ایالت های پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا، میشیگان، آریزونا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرنوشت ساز است. میانگین نظرسنجی در این ایالت ها برتری جو بایدن نامزد انتخاباتی دمکرات ها نشان می دهد؛ به عبارت دیگر، این ایالت‌ها ممکن است امسال در نقش ایالت‌های تعیین‌کننده‌ی جدید ظاهر شوند.

ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، ادامه داد: نکته مهم تر این است ترامپ طی روزهای گذشته فاصله خود را با جو بایدن کمتر کرده است. به نظر می رسد با گذشت زمان وضعیت ترامپ در ایالت‌های صحنه نبرد روز به روز بهتر شود. ایالت هایی مثل فلوریدا و پنسیلوانیا تا حدودی کارولینای شمالی و از همه مهمتر اوهایو ایالت هایی هستند که سرنوشت انتخابات را رقم می زنند و جنگ اصلی در این ایالت ها جریان دارد.

این کارشناس مسایل آمریکا با تاکید بر اینکه خیلی نباید نظرسنجی‌ها را ملاک قرار داد و به آنها توجه کرد. گفت: نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ هم نشان می‌داد که هیلاری کلینتون رییس‌جمهور می شود و البته برآوردها هم اشتباه نبود.
در آن سال هیلاری کلینتون سه میلیون رای بیشتری داشت اما به دلیل اینکه ترامپ توانست آراء الکترال بیشتری به دست بیاورد در انتخابات پیروز شد. ممکن است این اتفاق در انتخابات سال ۲۰۲۰ تکرار شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که ترکیب ایالت‌ها در آمریکا سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند، در این بخش نظرسنجی‌ها خیلی دقیق نیستند، از این جهت بعید نیست که دوباره با وجود برتری جو بایدن در همه نظرسنجی‌ها، ترامپ در انتخابات پیروز شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در انتخابات سال 2020 وجود دارد، انتخاب رییس جمهور بر عهده مجلس نمایندگان قرار گیرد. در آن صورت وضعیت خیلی مبهم تر خواهد بود. معتقدم اگر انتخابات آمریکا به دعوا کشیده شود شانس ترامپ برای پیروز شدن بیشتر است.
وی در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ در انتخابات پیروز نشود، آیا انتقال قدرت انجام خواهد داد. گفت: یکی از موضوعات مهم و کلیدی این روزها در محافل سیاسی و رسانه ها انتقال قدرت در صورت شکست ترامپ است. سوالی که بارها از شخص ترامپ و معاون وی مایکل پنس پرسیده شد. هر دو نفر از ارائه پاسخ دقیق خودداری کردند. هر دو معتقد هستند نیازی به انتقال قدرت وجود ندارد، چون از نظر ترامپ و تیم وی امکان شکست در انتخابات منتفی خواهد بود.
این کارشناس مسایل آمریکا بر فرض اینکه انتخابات برگزار شود و ترامپ رای نیاورد. اظهار داشت: ترامپ در صورت اطلاع از شکست، از تمامی ابزارهای قانونی و فشارهای سیاسی استفاده می‌کند که در انتخابات پیروز شود. ممکن است کار به دیوان عالی فدرال بکشاند که در آنجا 6 به 3 محافظه‌کاران جلو هستند. در مجلس نمایندگان، به دلیل نوع متفاوت بودن رای گیری شانس ترامپ زیاد است. درست است مجلس در اختیار دموکرات ها قرار دارد اما در صورت رای گیری شانس ترامپ برای پیروز شدن بالا خواهد بود.

ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: تا به حال در انتخابات آمریکا، افرادی مثل جرج بوش پدر، جیمی کارتر و یا جرالد فورد که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری رای نیاوردند در انتقال قدرت مقاومت نکردند. پس بنابراین با یک موضوع منحصر به فرد و بی‌سابقه در انتخابات سال 2020 مواجه خواهیم بود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به لحاظ عملی، در صورت شکست ترامپ در انتخابات اظهار داشت: به لحاظ عملی در صورت شکست ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا، امکان مقاومت در انتقال قدرت وجود ندارد.
به خاطر اینکه ارتش اعلام بی‌طرفی کرده است. مارک میلی، رئیس ستادمشترک ارتش آمریکا گفته است هر تصمیمی مردم بگیرند ارتش به آن پایبند است.
مهمترین ابزار یک شخص برای ماندن در قدرت، نیروهای مسلح است. از آنجایی که مقامات عالی رتبه ارتش آمریکا تا این لحظه اعلام کردند در انتخابات دخالت نخواهند کرد؛ به نظر نمی رسد دونالت ترامپ ابزاری برای مقاومت در برابر نتایج انتخابات داشته باشد.
 
ضمن اینکه سران حزب جمهوری خواه از ترامپ حمایت نخواهند کرد. آقای میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا با صراحت اعلام کرد که نتیجه انتخابات هر چیزی باشد، انتقال قدرت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح نمود: اگر شخص ترامپ حمایت ارتش، سران حزب و حمایت جامعه اطلاعاتی نداشته باشد، عملا ابزاری برای مقاومت ندارد. اگر ترامپ بخواهد همچنان بعد از ساعت ۱۲ روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در کاخ سفید بماند و انتقال قدرت در این ساعت انجام شود به احتمال قریب به یقین سرویس مخفی آمریکا که مسئولیت تامین امنیت جانی رئیس جمهور دارد، ترامپ را وادار خواهد کرد از کاخ سفید خارج شود. بعید است در آن مرحله ترامپ مقاومت کند.

ابوالفتح درباره شرایط پیش رو در صورت انتخاب بایدن هم گفت: بعد از انتخابات، ترامپ تبدیل به یک رهبر اپوزیسیون خواهد شد که از یک حمایت گسترده اجتماعی برخوردار است؛ و می تواند برای رئیس جهور مستقل جو بایدن مشکلات زیادی ایجاد کند، این نکته محتمل است؛ اما مقاومت در برابر انتقال مسالمت آمیز قدرت براساس ساختارهای سیاسی در ایالات متحده آمریکا بسیار بعید است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در خصوص اینکه به نظر می رسد ترامپ تلاش می کند در صحت انتخابات تردیدهایی ایجاد کند. دلیل این کار وی چیست؟ واقعیت امر این است تردیدهای جدی در مورد سلامت انتخابات آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقلب و دستکاری در انتخابات آمریکا است. مهندسی انتخاباتی هم وجود دارد. اگر فاصله بایدن با ترامپ در روز انتخابات اندک باشد، دونالد ترامپ از ابزار و بهانه‌های مختلفی برای تغییر نتایج به سود خود بهره خواهد بُرد. تمام اسناد و مدارک، نشان می دهد رئیس جمهوری آمریکا برای دستکاری و تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه، برنامه‌ریزی کرده است.

وی اظهار کرد: فارغ از اظهارات تبلیغاتی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره تقلب، دستکاری و تغییر نتایج مهندسی انتخابات شدید نبوده که در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تغییری ایجاد کند. به خصوص در بحث مهندسی انتخابات با پدیده هایی مثل جری-مندرینگ مواجه هستیم، اصطلاحی که تغییر در حوزه های رای گیری انجام می گیرد، با هدف پیروزی احتمالی در انتخابات که یکی از شاخص‌ها و مصداق های اصلی دستکاری انتخابات است. پس بنابراین در مورد صحت و سلامت انتخابات تردید وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا معتقد است: در شرایط کنونی ترامپ از دستکاری انتخابات حرف نمیزند. چون در سال ۲۰۱۶ بارها اعلام کرد هیلاری کلینتون در انتخابات تقلب می کند. ترامپ از همان سال ۲۰۱۶ به شکل آشکارا ادعا کرد پنج میلیون نفر با شناسنامه های جعلی در انتخابات شرکت کردند و به هیلاری کلینتون رای داده اند. بخاطر همین خانم کلینتون سه میلیون رای بیشتری داشت.

به گفته ابوالفتح، فارغ از این سوابق، اعتقاد قلبی ترامپ این است که هیچ دلیلی برای شکست در انتخابات وجود ندارد. معتقد است در حوزه داخلی و سیاست خارجی به لحاظ امنیت اجتماعی، بهترین عملکرد ارائه کرده است. باور قبلی دارد که مردم از وی حمایت خواهند کرد. ترامپ بارها در اظهارات تبلیغاتی خود ادعا کرده، اگر در انتخابات شکست بخورد از طریق تقلب است.

امیرعلی ابوالفتح، در پایان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل کرونا، رای‌گیری پستی طرفداران زیادی در جامعه آمریکا پیدا کرده است. همین مساله باعث شده است تا ترامپ نسبت به نتایج آن تردید ایجاد کند. تا این لحظه حدود 60 میلیون نفر در انتخابات زودهنگام به شیوه پستی و یا حضور در صندوق های رای شرکت کردند که رقم بسیار زیادی است. از این رو باید گفت جمع آوری این تعداد رای، انتقال و امنیت آن توسط اداره پست مشکل است.
چون قوانین انتخاباتی براساس ایالت ها متفاوت است و امکان تقلب در آن وجود دارد. نمونه آن را می توان به رای مردم در کنار خیابان ها و جوی آب دید. ترامپ در صورت شکست، به احتمال قریب به یقین بر سر همین نشانه ها به دیوان عالی شکایت خواهد کرد و سرنوشت این موضوع، قضات دیوان عالی مشخص ‌کند.
 
از این جهت یکی از استراتژی‌های ترامپ، تشکیک در سلامت انتخابات است که در صورت عدم پیروزی در انتخابات بتواند از طریق اعمال فشار بر نهادهایی مثل دیوان عالی در انتخابات به پیروزی دست پیدا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات