صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۷۶۷

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مسیر رهایی ایران از فقر

تجربه کشورهایی که با موفقیت توانسته اند پروسه توسعه را طی کنند نشان می دهد که استفاده از توان نهادهای حاکمیتی برای مقابله با فقر و توسعه نیافتگی ضروری است.
یکی از مهم ترین راهبردهای هر کشوری برای یک توسعه پایدار مبارزه با فقر و بهره مندی از زیر ساخت های حیاتی به خصوص در مناطق دور افتاده است. تجربه کشورهایی که با موفقیت توانسته اند پروسه توسعه را طی کنند نشان می دهد که استفاده از توان نهادهای حاکمیتی برای مقابله با فقر و توسعه نیافتگی ضروری است.
 
در ایران نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحث مبارزه با فقر و توسعه مناطق روستایی جزو دغدغه های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
 
این وظیفه در ابتدا بر عهده جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد انقلابی قرار داشت. سازمانی که پایه های آن بر اساس تحرک جوانان انقلابی و رکود دستگاه های دولتی در خدمت رسانی به مردم شکل گرفته بود.
 
جهاد سازندگی به حق نه تنها توانست در حوزه آبادانی روستاها و مناطق محروم قدم های مهمی بردارد بلکه در جریان دفاع مقدس بازوی اصلی نیروهای نظامی ایران در حوزه مهندسی رزمی بود.
 
متاسفانه پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل نگاه غرب گرایانه به حوزه توسعه و ایجاد نهادهای مبتنی بر تفکر تکنوکراتی جایگاه جهاد سازندگی در نظام توسعه کشور تنزل یافت تا این که در نهایت این نهاد با وزارت کشاورزی ادغام و منجر به تشکیل وزارت جهاد کشاورزی شد. 

ادغامی که عملا به حذف این نهاد انجامید. با وجود این که نزدیک به 20 سال از این اتفاق می گذرد اما هنوز شیرینی خدمات جهاد در کام مردم ایران و همچنین مسئولان عالی رتبه کشور باقی مانده به گونه ای که بارها بر این نکته تاکید کردند که انحلال جهاد از همان ابتدا نیز اشتباه بوده است.
 
در این میان با توجه به مشکلاتی که در حوزه حاشیه نشینی و همچنین گسترش فقر به دلیل اشتباهات دولت در اعتماد به طرف غربی ایجاد شده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به فرماندهی دکتر سعید محمد درصدد است تا جای خالی این نهاد مهم در آبادانی کشور به خصوص در حوزه فقر زدایی را پر کند.
 
همان گونه که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دیدار با اعضای فراکسیون محرومیت زدایی نیز بر بر آمادگی این نهاد مهندسی برای پر کردن جالی خالی جهاد سازندگی تصریح کرد. 

این مسئله در صورت تحقق می تواند به تحولی بزرگ در کشور و به خصوص در مناطق محروم کشور محسوب شده و قدم اصلی قرارگاه سازندگی خانم الانبیا در دوران محرومیت اقتصاد کشور از نفت باشد.

البته پیش از این نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نقش مهمی در توسعه زیر ساخت های حیاتی کشور ایفا کرده بود که نمونه آن ساخت و توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.
 
مجموعه پالایشی که در دوران تحریم نفت ایران توانست به تنهایی درآمدی عظیم را برای کشور به ارمغان بیاورد و به نوعی مرهمی بر مشکلات ارزی ایران باشد. طبیعی است که حالا انتظار این است که این قرارگاه بتواند نقش مهم تری در نظام اقتصادی کشور ایفا کند که رکن اصلی آن نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در داخل کشور است.
 
طبیعی است که این کار بدون توجه به مناطق محروم انجام نخواهد و قرار گاه نیز ثابت کرده در این حوزه توان فنی زیادی دارد. 
در دوران ریاست سردار سعید محمد بر این قرارگاه قدم های بزرگی در این حوزه برداشته شده که نمونه آن امضای تفاهم نامه متعدد برای فقر زدایی است. 

به عنوان مثال هم اکنون قراردادی با شورای عالی استان ها منعقد شده که زمینه را برای تامین مالی قراردادهای توسعه ای را فراهم می کند. هم اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می تواند با 30 هزار میلیارد تومان نزدیک به 350 هزار میلیارد تومان پروژه را تکمیل کند. 

طبیعی است که در این میان برخی به دنبال سیاسی کردن نقش قرارگاه باشند اما واقعیت این است که کشور در شرایط فعلی مسیری جز این برای رهایی از مشکلات فعلی و رسیدن به یک توسعه تراز ندارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
علي اصغر كريمي
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
0
قانون برنامه بودجه توسط غربزده ها 50 سال قبل مطابق با شرايط كشور تحت سلطه سرمايه داري نسخه برداري شده است. لازمه اقتصاد مردمي و جهادي اين است كه قانون برنامه بودجه - نظام فني اجرايي كشور - قانون مناقصات ...... قانون مديريت خدمات كشوري ....... اصلاح شود .
شيوه مردمي و جهادي در قوانين نهادينه شود ان شاءالله
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات