صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۱۱

چه کسی پیشتاز است؛ ترامپ یا بایدن؟ / آخرین نظرسنجی‌ها و تحلیل آرای الکترال کاندیدا

کمتر از سه روز به روز رسمی انتخابات سراسری در آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه با سفر به ایالات‌ مرکزی این کشور، به دنبال جذب آرا از شهروندانی هستند که در انتخابات گذشته به آن‌ها روی خودش نشان نداده بودند.
تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی، با نزدیک شدن به ۱۳ آبان، روز انتخابات ریاست جمهوی ۲۰۲۰ این کشور، از هم اکنون وضعیت دونالد ترامپ در ایالات کلیدی را که پیش از این او در سال۲۰۱۶ توانسته بود با استفاده از آرای آن‌ها بر هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی وقت خود پیروز میدان باشد، دشوار می‌دانند.
شبکه خبری سی ان ان، وضعیت دونالد ترامپ در ایالات‌ میشیگان، آریزونا و ویسکانسین که روز گذشته به آن‌ها سفر کرده بود را نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ میلادی متفاوت دانست.
تحلیلگر این شبکه خبری گزارش داد: بیماری کووید-۱۹ یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در ایالات حساس در این دوره از انتخابات است؛ دو ایالت آریزونا و ویسکانسین، روز گذشته بالاترین میزان ابتلا به این بیماری را ثبت کردند که تاکنون این شمار سابقه نداشته است؛ بنابراین ترامپ نمی‌تواند به پیروزی در این دو ایالت امیدچندانی داشته باشد.
دونالد ترامپ با سفر به مینه‌سوتا نشان داد که امیدوار است این ایالت را که سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی، به خانم کلینتون روی خوش نشان داده بود، جذب خود کند.
مینه‌سوتا که شهر مینیاپولیس آن در شش ماه گذشته و پس از مرگ جورج فلوید، کانون اعتراضات به خشونت پلیس و جنبش «جان سیاهان مهم است» بوده، به طور سنتی به نامزد‌های دموکرات رای داده است.
جو بایدن که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا سفر‌های ایالتی خود را محدود کرده و مانند ترامپ میتینگ‌های بزرگ برگزار نمی‌‍کند، در چند روز باقی‌مانده به روز رسمی انتخابات (سوم نوامبر) سفر‌های متعددی را در پیش گرفته است. او روز جمعه علاوه بر آیوا، به ویسکانسن و مینه‌سوتا هم رفت و پر سفرترین روز کارزار خود را رقم زد.
بایدن که در نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، در ایالات رقابتی و حساس، چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن تنها حدود ۵ درصد یا کمتر با آقای ترامپ فاصله دارد و همین پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات امسال را بسیار دشوار کرده است.
روز جمعه، سی ام اکتبر، گزارش شد که تاکنون ۸۶ میلیون آمریکایی از طریق پست یا حضور در مراکز رای‌گیری، آرای خود را تسلیم کرده‌اند. این رکورد جدیدی برای رای دادن پیش از موعد طی ۱۱۰ سال گذشته در آمریکاست و انتظار می‌رود میزان مشارکت در انتخابات به قدری بالا باشد که رکورد سال ۱۹۰۸ را بشکند.
بنا بر همین گزارش‌ها، از میان این ۸۶ میلیون رای، ۵۵ میلیون نفر پستی رای داده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن در ایالت تگزاس بسیار نزدیک است. دموکرات‌ها از سال ۱۹۷۶ تاکنون نتوانسته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت تگزاس به پیروزی برسند؛ تگزاس دومین ایالت پرجمعیت آمریکا محسوب می‌شود.
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالت تگزاس، هشت میلیون و ۹۶۹ هزار نفر رای داده بودند. این در حالی است که تا روز جمعه ۹ میلیون و پنج هزار نفر در این ایالت، زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند.
به گزارش رویترز، بیش از ۲۰ میلیون تن از کسانی که تا روز جمعه رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ رای نداده بودند.
خبرگزاری بلومبرگ هم خبر داده است، علیرغم رکورد بی سابقه آرا پیش از موعد در سراسر آمریکا، مشاوران ارشد ستاد انتخاباتی جو بایدن نسبت به میزان مشارکت آفریقایی- آمریکایی‌ها و لاتین تبار‌ها در رای گیری پیش از موعد ابراز نگرانی کرده‌اند.
طبق این گزارش، دو سوم لاتین تبار‌ها در ایالت آریزونا، که برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند، هنوز رای نداده‌اند. در ایالت فلوریدا نیز نیمی از لاتین تبار‌ها و سیاه پوستان هنوز رای نداده‌اند؛ اما بیش از نیمی از رای دهندگان سفید پوست رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند.
جدیدترین نظرسنجی‌ها
در حالی که روز‌های گذشته متوسط برتری بایدن در سراسر کشور ۹.۲ درصد بود، این رقم در روز جمعه و چهار روز مانده به پایان یا موعد رسمی انتخابات (۱۳ آبان) به ۸.۸ درصد رسید؛ بنابراین، بایدن با ۵۲.۱ درصد و ترامپ با ۴۳.۲ درصد در نظرسنجی‌ها ظاهر شده‌اند. به این ترتیب شانس بایدن همچنان بالاتر از ترامپ نشان داده می‌شود.
این وضعیت در ایالت‌های رقابتی به این شرح است؛
در آریزونا درصد حامیان بایدن از ۵۲ درصد روز گذشته به متوسط ۴۸.۷ درصد رسیده و موافقان ترامپ هم از ۴۴ درصد روز گذشته به ۴۵.۶ در امروز رسیده‌اند.
نظرسنجی‌های روز گذشته، وضعیت بایدن را در فلوریدا بین یک تا شش امتیاز مثبت نشان می‌دادند و برای ترامپ هم در یک نظرسنجی دو امتیاز مثبت در نظر گرفته شده بود که این وضعیت امروز به ۲ تا ۷ امتیاز برای بایدن و ۳ تا ۴ امتیاز برای ترامپ تغییر یافت.
میانگین موافقان بایدن در این ایالت ۴۸.۸ درصد و موافقان ترامپ هم به رقم ۴۶.۵ رسیده‌اند که نشان از برتری ۲.۳ درصدی بایدن دارد.
در جورجیا بایدن در روز گذشته ۴۸ تا ۵۲ درصد آرای شرکت‌کنندگان نظرسنجی را به خود اختصاص داده بود و سهم ترامپ هم ۴۴ تا ۴۸ درصد بیان شده است. این وضعیت برای امروز با اندکی تغییر برای بایدن به ۴۸.۴ و برای ترامپ به ۴۶.۸ رسید.
بایدن روز گذشته در میشیگان بین ۸ تا ۹ امتیاز از ترامپ برتری داشت که این رقم برای امروز به ۷ تا ۱۹ امتیاز رسید و ترامپ هم توانست در یک نظرسنجی سه امتیاز پیش بیفتد.
به این ترتیب متوسط امتیاز نامزد دموکرات در این ایالت در روز جمعه ۵۱.۴ درصد و برای نامزد جمهوریخواه هم ۴۲.۶ درصد ثبت شد.
در مینه‌سوتا بایدن در روز پنج‌شنبه ۱۱ تا ۱۳ امتیاز جلوتر بود که این رقم در روز جمعه به سه امتیاز رسید. اما متوسط نظرسنجی‌ها برای این نامزد ریاست جمهوری آمریکا ۵۰.۲ درصد برتری از رقیب ۴۲.۲ درصدی او نشان می‌دهند.
شرایط در کارولینای شمالی در روز گذشته برای پیشتازی بایدن یک تا هشت امتیاز را نشان می داد، ولی، روز جمعه رقابت بیش از گذشته در این ایالت تنگاتنگ شده بود، به گونه‌ای که متوسط برتری بایدن به ۲.۳ درصد رسید.
بر این اساس بایدن با ۴۹.۱ درصد در برابر ترامپ با ۴۶.۸ درصد در این ایالت پیشتاز است.
پنسیلوانیا هم شاهد پیشتازی بایدن با ۴۴ تا ۵۳ درصد در مقابل ۳۹ تا ۴۶ درصدی ترامپ بود، اما روز جمعه متوسط نظرسنجی‌ها، گویای برتری بایدن با ۵۰.۲ در برابر ترامپ با ۴۵.۱ درصد بودند.
وضعیت در ایالت همیشه قرمز تگزاس هم دوشادوش به پیش می‌رود و بایدن توانسته است در برخی نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی گیرد؛ هرچند متوسط داده‌های به دست آمده برای ترامپ ۴۸.۱ درصد در برابر بایدن با ۴۶.۹ درصد را نشان می‌دهند.
در ویسکانسین که روز گذشته بایدن با ۱۲ تا ۱۳ امتیاز جلوتر از ترامپ بود در روز جمعه با ۹ درصد برتری به کار خود ادامه داد. متوسط امتیاز‌های بایدن در این ایالت ۵۱.۸ درصد و برای ترامپ هم ۴۳.۴ درصد به ثبت رسیده است.
تحلیل‌های تازه از الکترال کالج چه می‌گوید؟
تارنمای اطلاع رسانی «ریل کلیر پالتیکس» ضمن به روز رسانی آخرین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی همزمان به تحلیل آرا در ایالات‌ مهم و کلیدی آمریکا پرداخته است.
این تارنمای خبری آمریکایی بنا بر ایالات جمهوریخواه و دموکرات تا پیش از اعلام نتایج نهایی به پیش بینی وضعیت دو نامزد ریاست جمهوری پرداخت.
بنا بر داده‌های «ریل کلیر پالتیکس» بایدن در ایالاتی که بطور «قطع»، «به نظر» و «تاحدودی» دموکرات هستند، بایدن را بنا بر آرا الکترال (هیات گزینشگران) این ایالت‌ها با ۲۱۶ آرا الکترال پیشتاز می‌داند.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ نیز در ایالاتی که بطور «قطع»، «به نظر» و «تاحدودی» جمهوریخواه هستند، می‌تواند ۱۲۵ آرای الکترال را به خود اختصاص دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات