صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۱ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شعار وحدت مسلمین، شعار درست و ضروری است و من آن را یک مسأله استراتژیک می‌دانم. مسلمانان، بتدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزه صحیح، مسأله وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسأله اساسی قرار داده‌ایم. (1391/11/9) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

دشمن را به اشتباه محاسباتی نیندازیم

چالشی‌ترین انتخابات آمریکا تا دو روز دیگر برگزار می‌شود. رقابت‌ها جدی و تنگاتنگ و حتی خونین جلو می‌رود. سیستم انتخاباتی آمریکا به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت چه کسی پیروز نهایی است؛ اما مهم‌تر از آن نگاهی است که از بیرون به این انتخابات می‌شود. گاهی پیام‌ها و سیگنال‌هایی از ایران در پوشش بخش رسانه‌ای به‌ظاهر خصوصی و حزبی ارسال می‌شود که می‌تواند فراتر از رأی آوری هرکدام از نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه، پیام ضعف و ترس تلقی شده و تصمیم‌گیران آمریکایی را به اشتباه راهبردی در خصوص ایران بیندازد.

نکات تحلیلی: 1- انتخابات آمریکا تأثیرگذار است، اما جنس آن برای جمهوری اسلامی ایران فرق می‌کند. آمریکایی‌ها در حوزه سیاست خارجی خود دو الگوی رفتاری دارند؛ یکی برای کل جهان و دیگری مختص ایران انقلابی و اسلامی! نگاه استثناگرایانه به جمهوری اسلامی در منظر دموکرات و جمهوری‌خواه یکسان است و تنها در حوزه تاکتیک‌ها و شیوه‌های رفتاری، متفاوت عمل می‌کنند؛ اما هدف هر دو یکی و آن «تغییر رفتار ایران» (بخوانید: استحاله جمهوری اسلامی ایران) است؛ هدف اصلی، به تسلیم کشاندن ملت ایران و نادم سازی مردم از انقلابی است که چهل سال پیش رقم زده‌اند و پرستیژ ابرقدرتی آمریکا را به هیچ گرفتند. 2- اساساً تنگ‌کردن حلقه محاصره اقتصادی و دارویی ملت ایران از سوی آمریکا در شرایط تحریم و کرونایی امروز با نیت تنبیه آن‌ها به منصه ظهور می‌رسد تا ایران را به مدار مدیریت غربی در منطقه برگرداند. البته این کوشش یک‌طرفه نیست، بلکه با میزان‌الحراره کششی در داخل تنظیم می‌شود و آمریکایی‌ها را برای به ثمر نشستن تلاش‌ها و فشارهایشان بر ایران امیدوار می‌سازد. وسیله این کار نیز ارسال سیگنال‌ها و پیام‌های اشتیاق به رأی آوری بایدن و استیصال از گره‌گشایی از مشکلات در داخل به‌صورت توأمان است که به‌هیچ‌وجه ترجمان خواسته ملت ایران نیست. 3- این کشش‌های درون وطنی درست است که در اقلیت‌اند اما می‌توانند با تصویر و ترسیمی آمریکایی از صحنه، خطایی راهبردی برای کشور مرتکب شوند و آن؛ بر هم زدن محاسبات دشمنان از واقعیات بازدارندگی و اقتدار ایران اسلامی است.

نکته راهبردی: از نمد انتخابات آمریکا و گره زدن سرنوشت کشور به نتایج انتخابات سوم نوامبر، کلاهی گشادی جز ارسال سیگنال ضعف به دشمن عاید ملت ایران نمی‌شود. باید به سیره چهار دهه افتخارآمیز گذشته، با ارسال پیام اقتدار، به گره‌گشایی از مشکلات داخلی با تکیه بر ظرفیت‌های ملی و بومی فکر کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

اهمیت یک اقدام اطلاعاتی

در سال‌های اخیر اقدامات اطلاعاتی ایران برای مقابله با گروه‌های تروریستی و برانداز باعث شگفتی رسانه‌ها، کارشناسان سیاسی و سازمان‌های جاسوسی غرب شده است. در روزهای گذشته یک بمب خبری دیگر در رسانه‌ها منتشر شد که «حبیب اسیود» سرکرده تروریستی و تجزیه‌طلب «حركه النضال العربی لتحرير الاحواز» در ترکیه بازداشت و به تهران منتقل شده است.

گزاره‌های خبری: رسانه‌های جهان همچنان در شوک نحوه ناپدید شدن این سرکرده گروهک تروریستی الاحواز هستند؛ 1- همسر حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که او «از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است». خانم هاشمی می‌گوید از طریق پلیس ترکیه مطلع شده که آقای اسیود ۹ اکتبر وارد فرودگاه استانبول شده و قرار بوده ۱۵ همان ماه ترکیه را به مقصد سوئد ترک کند، اما این اتفاق نیفتاده و او از آن تاریخ ناپدید شده است. 2- شبکه العربیه نیز می‌گوید «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» روز جمعه ۹ آبان اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود» رهبر پیشین این گروه را در ترکیه ربوده است. این گروه ایران را متهم کرده است که با «همکاری یک کشور ثالث حبیب اسیود را به ترکیه کشانده و از آنجا ربوده است». 3- رادیو فردا وابسته به سازمان سیا نیز به موفقیت‌های اطلاعاتی ایران اشاره کرده و گفته است: «طی سال‌های اخیر شماری از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه دستگیر و به داخل ایران منتقل شده‌اند». در همین زمینه خانواده جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر»، در مردادماه سال جاری اعلام کردند که آقای شارمهد هنگامی‌که در دوبی اقامت داشت از سوی مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ربوده شد. روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز نیز که در فرانسه زندگی می‌کرد، مهرماه پارسال در سفری به عراق، بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

گزاره تحلیلی: قدرت اطلاعاتی ایران و نحوه انتقال معاندین به داخل ایران پس از بازداشت زم، به‌عنوان یک سرّ اطلاعاتی همچنان زبانزد رسانه‌های جهان است. آن‌ها هنوز نمی‌دانند که این افراد پرادعا که در حفاظت کامل مراکز امنیتی غرب بوده‌اند، چگونه در تور امنیتی ایران گرفتار شده‌اند. این آخرین مورد از انتقال این عناصر تروریستی به کشور نیست و در آینده همچنان شاهد گرفتار شدن چهره‌های دیگری از دشمنان به تور افتاده ملت ایران خواهیم بود. ان‌شاءالله (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار ویژه                     

دست بسته آمریکا در برابر هکرهای ایرانی

خبرگزاری رویترز گزارش داد: «در ویدیویی که هکرهای ایرانی در مورد دسترسی به اطلاعات ثبت‌نام رأی‌دهندگان منتشر کرده بودند، اطلاعات شخصی رأی‌دهندگان ایالت آلاسکا به طور مختصر نشان داده شده است، اما مقامات امنیتی آمریکا و مسئولان انتخاباتی آلاسکا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند. مقامات امنیتی امریکا در بیانیه خود افزودند، هکرهای ایرانی همچنین چند ایالت را برای یافتن نقاط آسیب‌پذیر آن‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند. رویترز به نقل از شرکت رسانه‌ای سایبراسکوپ گزارش داد ۱۰ ایالت هدف بررسی هکرها بوده‌اند.

داستانی واقعی از تقابل وزارت اطلاعات با داعش/ «خانه امن» سریالی راهبردی است که از امشب در جدول پخش شبکه یک قرار می‌گیرد و تقابل حافظان امنیت با داعش را نشان می‌دهد. ماجرای «خانه امن» برمی‌گردد به حضور داعش در ایران و ماجرای تروریستی که توسط وزارت اطلاعات خنثی می‌شود. این سریال به تهدیدات داعش و حمایت کشورهای غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد. خط اصلی قصه در این سریال امنیتی و جاسوسی، سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه امن، ایران است؛ همان طرح آمریکایی- عربی که برای ناامن کردن ایران در دستور کار قرار داده شد و جزو اهداف شوم و شیطانی دشمن بود.

▼ اخبار

مداخله‌گر حقیقی کیست؟

در ماه‌های اخیر، برخی مسئولان دولت آمریکا یا برخی جریانات سیاسی این کشور بدون ارائه هیچ مستندی، ایران را متهم به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده‌اند. در همین زمینه، می‌توان به اظهارات جان راتکلیف مدیر اطلاعات ملی آمریکا و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد. بااین‌وجود، شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که در سه انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، آمریکا دخالت داشته است؛ آمریکایی‌ها هرچند نتوانستند در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در خردادماه ۸۸، اثرگذار باشند ولی نقش مهمی در تشدید فتنه سال ۸۸ ایفا کردند و نهایتاً فضای مناسبی برای تشدید تحریم‌ها فراهم کردند. به‌عبارت‌دیگر، فتنه ۸۸ مسئولین آمریکایی را به این نتیجه رساند که می‌توانند با افزایش فشار اقتصادی از طریق تشدید تحریم‌ها و آغاز جنگ اقتصادی، شکاف بین مردم و حاکمیت را زنده نگه‌دارند تا ایران در اثر فشارهای داخلی مجبور به تغییر رفتار به نفع آمریکا شود. درواقع، بعد از فتنه ۸۸ بود که فشار به استراتژی اصلی آمریکا تبدیل شد و این کشور به جای تحریم‌های هوشمند به سراغ تحریم‌های فلج‌کننده رفت. ریچارد نفیو معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و طراح تحریم‌ها علیه ایران در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» با تأکید بر اینکه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸، کاخ سفید را به این نتیجه رساند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند، نوشت: «در نوامبر ۲۰۰۹ (آذر ۱۳۸۸) اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیر خارجه (خانم کلینتون) اجازه داد تا برنامه‌های خود برای تحریم را پیش ببرند». همچنین جان بولتون درباره تأثیر فتنه ۸۸ در تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «این فتنه ۸۸ در ایران بود که گزینه تحریم ایران را که بیش از دو سال از دستور کار خارج شده بود، مجدداً به روی میز برگرداند».

ترس مکرون از خیز اقتصادی جهان اسلام

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که اخیراً اظهارات توهین‌آمیز و اسلام‌ستیزانه وی موج گسترده انتقاد و محکومیت را در جهان اسلام به همراه داشته است، در مصاحبه‌ای که با شبکه الجزیره انجام داده، می‎گوید «احساسات مسلمانان نسبت به انتشار کاریکاتورها را درک می‌کند.» به ادعای مکرون، «انتشار کاریکاتورها طرحی دولتی نیست، بلکه از سوی رسانه‌های آزاد و مستقلی انجام می‌شود که ارتباطی با دولت فرانسه ندارند. من فکر می‌کنم که واکنش‌ها، به دلیل دروغ‌ها و تحریف‌های کلامی بود که مردم فکر کردند من این کاریکاتورها را تأیید کرده‌ام». این اظهارات و ادعاهای رئیس‌جمهور فرانسه در حالی مطرح می‌شود که در پی انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر اکرم (ص) از سوی نشریه «شارلی ابدو» و بازنشر آن‌ها، مکرون مدعی شد که «این اقدام آزادی بیان است». حمایت مکرون از توهین رسانه‌های فرانسه علیه اسلام و رسول اکرم (ص) با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان اسلام مواجه شده و علاوه بر تظاهرات، کمپین تحریم کالاهای فرانسوی نیز در کشورهای اسلامی به راه افتاده است.

به دنبال شفاف‌سازی از اعتبار تخصیص‌یافته برای کرونا

«نصرالله پژمانفر»، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره ورود این کمیسیون به موضوع ابهامات نحوه توزیع یک‌میلیارد یوروی برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا گفت: «کمیسیون اصل 90 به این موضوع ورود پیدا کرده و در حال تهیه گزارش است تا مشخص شود که این مبلغ در کجاها مصرف شده و در هر استان به چه صورتی توزیع شده است». وی درباره صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اعلام و انتشار گزارش هزینه کرد یک میلیارد یورویی که برای مقابله کرونا در نظر گرفته شده، گفت: «توضیحاتی که ارائه می‌دهند باید قانع‌کننده باشد، البته هنوز توضیحی قانع‌کننده‌ای در این خصوص داده نشده که بتواند نگرانی‌ها را در این زمینه برطرف کند». پژمانفر درباره طرح برخی ادعاها در خصوص تخصیص اعتبار ویژه از سوی رئیس‌جمهوری برای تکمیل ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: «این موضوع هم یکی از مسائلی است که در حال حاضر مطرح است. باید درباره هزینه‌هایی که در اینجا مصرف شده پاسخگو باشند. به‌هرحال مستنداتی در ارتباط با این موضوع ارائه شده که باید بررسی‌ها را کامل کرد تا بتوان نسبت به آن اظهارنظر دقیق کرد».

▼ اخبار کوتاه

نامزد کارگزارانی‌ها در 1400/ روزنامه اعتماد با اشاره به سیاست انتخاباتی حزب کارگزاران نوشت: «علی لاریجانی می‌تواند از گزینه‌های قابل‌تأمل کارگزارانی‌ها باشد. عباس آخوندی از مدیران لیبرال دولت روحانی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کارگزارانی‌ها باشد. علی مطهری نیز از دیگر چهره‌های سیاسی است که می‌توان آن را در فهرست کارگزاران قرار داد. علاوه بر این گزینه‌ها شنیده می‌شود که نام سردار حسین دهقان نیز در میان گزینه‌های آن‌ها دیده می‌شود».

چامسکی: ترامپ برای بشریت تهدیدی بالاتر از هیتلر است/ «چامسکی»، نظریه‌پرداز آمریکایی معتقد است: «نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنانچه به نفع «دونالد ترامپ» تمام شود می‌تواند کره زمین را به سمت فجایع زیست‌محیطی بسیار بیشتری ببرد». وی می‌گوید: «بی‌شک بدترین چیزی که در طول تاریخ به ذهنم خطور کند، آدولف هیتلر است که مردی بسیار شنیع بود، اما او سعی در از بین بردن جامعه بشری سازمان‌یافته روی زمین نداشت. توان مقابله با کرونا وجود دارد، اما نه توسط سرطان بدخیمی که خود نام رئیس‌جمهوری را به دوش می‌کشد».

عرضه «کشاورز کارت» برای خرید کود/ وزیر جهاد کشاورزی از ارائه «کشاورز کارت» به کشاورزان برای خرید نهاده و کود، خبر داد. کاظم خاوازی افزود: در مرحله اول این کارت در اختیار کشاورزانی که گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند. از ۳ میلیون تن کود موردنیاز سالانه کشاورزان، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره است که با قیمت سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد».

تدبیر کاخ سفید برای مقابله با اعتراضات انتخاباتی/ «ای‌بی‌سی نیوز» نوشت: «به دلیل پیش‌بینی اعتراضات در شب انتخابات و احتمال به خشونت کشیده شدن آن‌، سرویس مخفی و نیروهای امنیتی آمریکا در حال مستحکم‌سازی فضای اطراف کاخ سفید هستند».

احکام سیاسی (سؤال 71): آیا انتقاد از مسئولان عالی‌رتبه کشور، به معنای عدم التزام به ولایت‌فقیه است؟ پاسخ: انتقاد سالم و با شرایط لازم از مسئولان، نه گناه شرعی است و نه جرم قانونی و نه موجب ضدیت با ولایت‌فقیه! و به گفته رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: «اشکالی ندارد که مسئولان کشور، متولیان امور کشور، منتقدینی داشته باشند که ضعف­های آن‌ها را به خود آن‌ها نشان بدهند؛ وقتی انسان در مقام رقابت قرار بگیرد؛ مقابل منتقد قرار بگیرد؛ بهتر کار می­کند.» (خطبه‌های نماز جمعه تهران؛ 20/06/1388)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات