صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 12آبان ماه

فراز و فرود قانون مالیات بر خانه‌های خالی / «باور» ایرانی بر اس 300 روسی چربید/ مداخله آشکار انگلیس در امور ایران/ این نه رزمایش است و نه یک مانور ساده! / گرانی و کمبود نهاده دامی از کجا آب می‎خورد؟/جلسه توجیهی برای آمران ترور شهید سلیمانی / نشانه التزام به رهبری / تقاضای ۵۰ نماینده / ماجرای حساب خاص روحانی چه بود؟/ اینها نژادپرستی را به آمریکا صادر کردند!/ دست آزاد ایران برای فروش تسلیحات/ بازار بی‌مشتریِ لوازم خانگی/ اروپا بوی شورش می‌دهد/ استکبارستیزی نماد ایرانی است

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

 فراز و فرود قانون مالیات بر خانه‌های خالی

«صدیف بدری» عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: «شورای نگهبان برای دومین بار به این طرح ایراد گرفت.» پس از ایرادات دوباره شورای نگهبان، این طرح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و در حال حاضر قرار است در این کمیسیون این ایرادات بررسی و رفع شوند. قرار است این طرح پس از رفع ایرادات در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس ارسال شده و بار دیگر مورد بررسی وکلای ملت قرار گیرد و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود.

نکات تحلیلی: 1ـ آنچه از میزان اشکالات قانونی وارده بر این طرح کوچک 11 تبصره‌ای برداشت می‌شود، این است که قانونگذاری در مجلس از جامعیت، پختگی یا کارشناسی متقنی برخوردار نیست. 2ـ با وجود گذشت پنج سال از تصویب قانون برای راه‌اندازی و تکمیل سامانه املاک و اسکان، هنوز اطلاعات سکونتگاهی (اعم از مالکیت و اجاره و غیره) برای اکثر خانوارهای کشور در سامانه فوق ثبت نشده است. 3ـ نبود اطلاعات جامع و اظهار نظرهای پراکنده در مورد تعداد خانه‌های خالی از دو میلیون تا دو میلیون و ششصد هزار و تعداد پیامک‌های ارسالی و جوابیه دریافتی از صاحبان خانه‌های خالی نشان‎دهنده این نکته است که در این حوزه اصلاً کار چندانی صورت نگرفته تا بتوان برای آن قانون وضع کرد یا مالیات گرفت. 4ـ با شروع به کار سامانه املاک و کسب، برخی اطلاعات در مورد مالکان واحدهای خالی نشان می‌دهد بیشترین واحدهای خالی که تاکنون شناخته شده است مربوط به اشخاص حقوقی و به‌ویژه متعلق به برخی بانک‌هاست که خود این سبب غامض‌تر شدن اجرای طرح فوق می‌شود.

نکته راهبردی: هدف از طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک ابزار کنترلی است که با اجرای آن احتکار از بازار مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای رخت بربسته، تورم ناشی از گرانی اجاره و خرید و فروش مسکن مهار شده، عرضه مسکن افزایش یافته و به عاملی برای افزایش درآمد دولت از محل مالیات‌های مستقیم مبدل ‌شود؛ اما به نظر می‌رسد دولت مضاف بر اینکه در شناسایی کامل مسکن‌های خالی از سکنه توفیق چندانی نداشته، احتمال شوک ناشی از اعلام دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب افزایش قیمت مسکن در سطحی وسیع شود که در آن صورت افت اشتغال و سردرگمی در صنعت ساختمان را نیز به همراه خواهد داشت. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                

      استکبارستیزی نماد ایرانی است

حوادث سیزده آبان در تاریخ معاصر کشورمان باعث شده است بعد از گذشت سال‌ها، همچنان از این روز به نماد استکبارستیزی یاد شود.

گزاره خبری: روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است. تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، شهادت و زخمی شدن تعدادی از دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 روی داده است.

گزاره تحلیلی: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سیزده آبان 1358 موضوعی است که شاید با تحلیل برخی سیاسیون امروزی کشور، امری غیر ممکن تلقی شود. قطع کردن دست آمریکا از کشور در بحبوحه انقلاب، دستاورد این حرکت باارزش دانشجویان پیرو خط امام‌‌(ره) بود که با مهر تأیید امام (ره) بر آن، «انقلاب دوم ملت ایران» لقب گرفت. این حرکت انقلابی هیمنه آمریکا را در دنیا شکست و موجب بریده شدن دست دخالت و توطئه آمریکایی در ایران شد و تداوم انقلاب اسلامی تا به امروز را رقم زده است. پندها و عبرت‌هایی در حوادث سیزده آبان وجود دارد که نیاز اصلی امروز کشور و دلباختگان به غرب است؛ نکته اول، عده‌ای مذاکره با آمریکای امروز را که به مراتب ضعیف‌تر از اوایل انقلاب اسلامی است، علاج حل مشکلات کشور قلمداد می‌کنند. این در حالی است که تاریخ به کرار ثابت کرده است که هر قدر در مقابل دشمن احساس ضعف کرده‌ایم، به همان اندازه دشمنی‌ها افزایش یافته است. تحریم‌های بعد از برجام نمونه کوچکی است از اعتماد و نشان دادن ضعف در مقابل دشمن. نکته دوم، مردم ایران اسلامی بارها ثابت کرده‌اند که نماد استکبارستیزی در جهان‌ هستند، طوری که سرزمین ایران هیچ وقت زیر سلطه مستقیم دشمن نرفته است. لذا اینکه عده‌ای به جای تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی، به دنبال سپردن کشور به دست دیگران‌ هستند، بدانند که ملت ایران این سیاست را نخواهند پذیرفت. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه                   

 «باور» ایرانی بر اس 300 روسی چربید

 طبق تصاویر منتشر شده از باور۳۷۳، به نظر می‌رسد یکی از عمده تغییرات صورت گرفته در پرتابگر آن، اضافه شدن یک دکل حدود ۱۰ متری است که احتمالاً تجهیزات راداری، اپتیکی، ارتباطی یا ترکیبی از این موارد روی آن نصب می‌شود. باور ۳۷۳ مهم‌ترین و دوربردترین سامانه پدافندی ساخت ایران است که پس از بدقولی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران، در سال ۱۳۹۰ـ بدون وجود نمونه مشابه‌ـ با تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور طراحی و پس از هشت سال ساخته و تحویل شد که بنا بر نظر کارشناسان نظامی، قابلیت‌های آن به مراتب بالاتر از سامانه روسی است.

مداخله آشکار انگلیس در امور ایران/ وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: «ما به وضوح گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملاً جدید قرار می‌دهد. این کاملاً غیرقابل قبول، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه است!» وزارت امور خارجه کشورمان هنوز واکنشی به این سخنان مداخله‌آمیز نشان نداده است. گفتنی است؛ انگلیس گاه و بی‌گاه چنین مداخلاتی را در امور کشورمان انجام می‌دهد که نمونه بارز آن حضور میدانی سفیر این کشور در تجمعات اعتراضی سال گذشته در تهران بود. با این حال، موضع ضعیف وزارت امور خارجه کشورمان در این موضوعات، روباه پیر را بیش از پیش جری کرده است.

▼ اخبار

این نه رزمایش است و نه یک مانور ساده!

در اوایل بحران قره‌باغ، اطلاعاتی وجود داشت که تنش‌ها در قره‌باغ از مقدمه یک توطئه بزرگ در نزدیکی مرزهای شمالی حکایت می‌کرد. اما پس از گذشت زمان و آشکار شدن ابعاد این توطئه و نقش بازیگران فعال آن برای عموم مردم، طی هفته‌های گذشته نیروهای مسلح کشورمان حجم قابل ملاحظه‌ای از تجهیزات نظامی سنگین را وارد خطوط مرزی شمال غربی کشور همجوار با منطقه قره‌باغ و جلفا در نوار مرزی نخجوان کرده‌اند، طبیعتاً این نه رزمایش است و نه یک مانور ساده، یک خط و نشان اساسی و اتمام حجت برای هرگونه تغییر جغرافیایی غیر قانونی، آن ‌هم با استفاده از گروه‌های تروریستی در اطراف کشورمان است. شکی نیست که حضور تروریست‌های تکفیری در مناطق مرزی شمال غرب کشورمان تجاوز به خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود و دستگاه دیپلماسی کشور نیز هشدارهای لازم را به طرف‌های درگیر و همچنین دولت اردوغان داده‌ است. تکلیف در بی‌توجهی به خطوط قرمز ایران روشن است، یا خروج تروریست‌های تکفیری از منطقه قره‌باغ، یا آغاز ضربات ایران به تروریست‌های تکفیری؛ دیگر انتخاب با طرف ماجراجوست.

گرانی و کمبود نهاده دامی از کجا آب میخورد؟

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: «۷۰ درصد قیمت تمام شده یک محصول پروتئینی به قیمت نهاده‌های دامی وابسته است. نهاده، کامل وارد می‎شود اما به طور صحیح تخصیص داده نمی‌شود. بخشی از این مشکل به معاونت امور دام وزارت کشاورزی بازمی‌گردد. در ابتدای فروردین میزان ذخایر استراتژیک نهاده‌ها ۲۸۹ هزار تن بوده، اما این رقم امروز به ۷۰ هزار تن رسیده است. وزارت صمت نیز مراحل واردات نهاده‌ را پیچیده کرده به طوری که واردات این محصول به طور میانگین سه ماه طول می‎کشد. پارسال کارخانجات تولید روغن ۳۵۰ هزار تن دانه‌ روغنی وارد کردند و حالا معلوم نیست کنجاله این دانه‌ها که به عنوان نهاده دامی استفاده می‌شود کجا رفته. بعضی از واردکنندگان نیز حدود ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا را در سامانه بازارگاه عرضه نکردند که اسامی آنها را به دستگاه امنیتی می‎دهیم. بانک مرکزی نیز کوتاهی‌ داشته. میزان ارز تخصیصی به نهاده‎ در چهار ماه ابتدای سال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

جلسه توجیهی برای آمران ترور شهید سلیمانی

رسانه آمریکایی «ان‌بی‌سی» از برگزاری جلسه توجیهی برای مقامات ارشد پنتاگون، مقامات امنیتی و قانون‌گذاران این کشور برای آگاه‌سازی آنها از احتمال هدف حمله قرار گرفتن در خاک آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی خبر داد. ان‌بی‌سی به نقل از مقامات ارشد حاضر در جلسه می‌گوید، هدف حملات احتمالی فرمانده‌هایی هستند که در تصمیم‌گیری و عملیات ترور سردار سلیمانی نقش داشته‌اند و لیستی از اسامی این افراد نیز منتشر شده است. در این جلسه عنوان شده جان این افراد حتی در خاک آمریکا نیز در خطر است.

▼ اخبار کوتاه

تقاضای ۵۰ نماینده برای اولویت‌بخشی به طرح اصلاح ساختار بودجه/ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: «تقاضای ۵۰ نفر از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح بودجه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است و فردا در مورد آن رأی‌گیری می‌شود.» محسن زنگنه روز یکشنبه از جمع‌آوری ۵۰ امضا برای در اولویت قرار دادن طرح برخی احکام اصلاح ساختار بودجه کشور در دستور کار صحن علنی مجلس خبر داد و اظهارکرد: «امروز بر اساس تبصره (۱) ماده (۱۰۰)، تقاضای ۵۰ نفر از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن این طرح در دستور کار، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.»

ماجرای حساب خاص روحانی چه بود؟/ طبق گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه از هزینه درآمد‌های متفرقه بودجه عمومی کشور، در قانون بودجه ۹۹ ردیفی به عنوان «حساب خاص» وجود ندارد؛ این لفظ مربوط به برخی مصارف خاص حایز اولویت است و نه یک حساب خاص یا پولِ در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری». در روزهای گذشته مشاور رئیس دیوان محاسبات گفته بود که در سال ۹۸، از فروش فرآورده‌های نفتی، ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس‌جمهور واریز شده است.

اینها نژادپرستی را به آمریکا صادر کردند!/ «داریوش ارجمند» بازیگر مطرح سینما و تلویزیون درباره اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر(ص) و حمایت مکرون از آن، گفت: «مردم در خیابان‌های بسیاری از کشورهای دنیا جواب این مردک ابله، مکرون را می‌دهند و در دهانش می‌کوبند. فرانسه فقط ادعای دموکراسی دارد، من پنج سال آنجا برای تحصیل زندگی کرده‌ام، نژادپرست‌تر از فرانسوی‌ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد و درواقع نژاد پرستی را اینها به آمریکا صادر کردند.»

دست آزاد ایران برای فروش تسلیحات/ «امیر احدی» رئیس اداره امور بین‌الملل وزارت دفاع گفت: «قبل از لغو تحریم تسلیحاتی، قراردادهایی برای فروش تسلیحات با برخی کشورها منعقد کرده‌ایم. هم‌اکنون درحال اجرای قراردادها (صادرات تسلیحات فروخته شده) هستیم. (منبع خبر: صفحه توئیتری حسین دلیریان‌ـ خبرنگار و کارشناس مسائل دفاعی‌ـ امنیتی)

بازار بی‌مشتریِ لوازم خانگی/ رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: «بازار ما راکد است. چون قيمت‎ها بالا رفته دیگر خريد و فروشی انجام نمی‎شود. تعميرات دستگاه‎های خانگی در ماه‎های اخیر تا ۳۵ درصد افزايش پيدا کرده است.»

اروپا بوی شورش می‌دهد/ روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «در حالی که دولت‌های اروپایی کنترل کرونا را از دست می‌دهند، بوی شورش می‌آید؛ چراکه مردم برای حفاظت در برابر کرونا، اعتمادی به رهبران خود ندارند. ترس از آشوب، همه‌ جا را فرا گرفته است.»

نشانه التزام به رهبری

احکام سیاسی (سؤال 72): چگونه باید عمل کنیم تا بدانیم به جانشین بر حق امام عصر(عج) اعتقاد و التزام کامل داریم؟ پاسخ: اولاً: باور به نقش اساسی ولی فقیه در جامعه اسلامی، اعتقاد به اینکه حکومت و حاکمیت بدون ولی و ولایت، حکومت طاغوتی است، چنانکه حضرت امام(قدس سره) می‌فرماید: « چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خدا، یا طاغوت؛ یا خداست، یا طاغوت. اگر با امر خدا نباشد، رئیس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است، وقتی غیرمشروع شد طاغوت است، اطاعت او اطاعت طاغوت است؛ وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. (صحیفه نور، جلد 10، ص 221) ثانیاً: باور به اینکه ولایت فقیه، شعبه‌ای از ولایت رسول مکرم اسلام(ص) است که بر همگان تبعیت از آن واجب است. ثالثاً: التزام عملی داشتن به دستورات و فرامین رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در پاسخ به این سؤال که نشانه التزام عملی به رهبری چیست؟ می‌فرماید: «همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید؛ نشانگر التزام کامل به آن است».

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات