تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۹۱

انتخابات آمریکا، اقتصاد ایران و یک خطای محاسباتی!

پایگاه بصیرت / محمد شایگان
همچنان که در دیدگاه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم وجود دارد، اگرچه علت بسیاری از مشکلات خارجی است، اما علاج و راه‌حل آن در داخل است؛ این پیام صریح برای افراد، گروه‌ها و جریاناتی است که دل به انتخابات آمریکا بسته‌اند و راه‌حل مشکلات کشور را در سرنوشت انتخابات کشوری جستجو می‌کنند که نامزد‌های آن به بدترین شکل ممکن برای پیروزی با هم رقابت می‌کنند.
از این نقطه‌نظر است که باید تأکید داشت، دولت باید فکری اساسی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور بکند و سرنوشت اقتصاد، معیشت، سفره و زندگی مردم را به دست نتیجه انتخابات آمریکا نسپارد. کشور ایران مملو از ظرفیت‌های عظیم در حوزه منابع طبیعی، معدنی، انرژی و نیرو‌های متخصص و کارآمد انسانی است. در هیچ کجای دنیایی نیرو‌ها و منابع کارآمد و متخصص و جوان انسانی که در ایران هست و شبانه‌روز کار و فعالیت می‌کنند، وجود دارد. اقتصاد اروپا و برخی از کشور‌های توسعه‌یافته حتی ژاپن امروز از نیروی کار پیر و فرتوت و کمبود نیرو‌های جوان رنج می‌برد. این در حالی است آنچه که امروز برای اقتصاد‌های توسعه اروپایی و حتی جنوب شرق آسیا یک چالش و آرزوست، در ایران به وفور وجود دارد. آیا با وجود چنین ظرفیت‌هایی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که به‌خصوص در شرایط کرونایی نشان دادند راه صد ساله را یک شبه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پیمایند، باز هم باید کلید حل مشکلات کشور را در صندوق‌های رأی آمریکا جستجو کرد؟! اگرچنین تصوری وجود دارد خارج از سه حالت نیست: یا ناشی از خیانت است، یا متأثر از جهل و نادانی و یا نتیجه سستی و تنبلی مدیران اقتصادی و سیاسی است.
به هر حال آنچه روشن است این است که اقتصاد ایران حتی قبل از خروج آمریکا از برجام نیز بر اثر سوءمدیریت‌های منجر به نابسامانی رنج می‌برد.
اما جهت اطلاع کسانی که پیروزی بایدن را علاج مشکلات کشور می‌دانند، باید متذکر شد، این یک خوش‌خیالی بیش نیست. سوابق مدیریتی دموکرات‌ها در آمریکا چنین خوش بینی برای آینده مدیریت آنان را از هم اکنون باطل می‌کند. از سویی دیگر باید گفت آمریکا مبهم‌ترین و پیچیده‌ترین انتخابات دنیا را دارد. تا این لحظه و براساس پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های داخلی آمریکا بایدن پیروز قطعی انتخابات است. اما در دنیای سیاست هر چیزی ممکن است! حتی در دقیقه نود هم ممکن است انتخابات آمریکا با توجه به فشار سنگینی که لابی اسرائیل از روز‌های گذشته بر روی آرای الکترال آغاز کرده است، به نفع ترامپ تمام شود.
نباید فراموش کرد آمریکا تنها کشوری است که در آن ممکن است یک کاندیدا، موفق به جلب آرای مردمی بشود، اما رقیبش با اتکا به آرای الکترال بیشتر، کلید کاخ سفید را در جیب بگذارد.
اگر بایدن انتخابات را ببازد، تا سال ۲۰۲۴ ترامپ رئیس جمهور است. بعد از آن هم به احتمال زیاد و حداقل تا سال ۲۰۳۲ کاخ سفید در اختیار یکی از اعضای خانواده ترامپ (دخترش ایوانکا یا دامادش جرد کوشنر) که از او تندروتر هستند خواهد بود؛ لذا انتخابات داخلی آمریکا نباید مبنای محاسبات سیاست‌های اقتصادی مدیران و تئوریسین‌های سیاسی و اقتصادی دولت قرار بگیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات