تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۰۵

تسخیر لانه جاسوسی؛ زمینه‌‌ها و پیامدها

به اعتراف خود آمریکایی‌‌ها عملکرد دولت کارتر زمینه‌‌ساز تسخیر لانه جاسوسی بود. سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در کتاب خاطرات خود می‌‌نویسد: روش سست و بی‌‌بنیاد حکومت کارتر در سیاست خارجی و اقدامات نامعقول برژینسکی که هنوز قادر به درک واقعیت مسائل ایران نبود، در نوامبر ۱۹۷۹ به گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا منجر شد و یک دوران تحقیر ملّی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز گردید.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس

تسخیر لانه جاسوسی؛ زمینه‌‌ها و آثار

ماهیت و عملکرد ضداستکباری و ضدصهیونیستی و مخصوصاً ضدآمریکایی انقلاب اسلامی ایران از همان آغاز بر همگان عیان بود. به همین دلیل آمریکایی‌‌ها که در آغاز به ظاهر انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخته بودند، اما پنهانی در جهت رویای خامِ ضربه زدن و سرنگونی آن تلاش می‌‌کردند.
بی‌‌شرمانه‌‌ترین و خصمانه‌‌ترین اقدام علنی علیه ایران
مطابق اسنادی که بدست آمده است آمریکایی‌‌ها برای بسیاری از ناآرامی‌‌ها و تشنجات داخلی ایران زمینه‌‌سازی می‌‌کردند. علاوه بر این‌ها اظهارنظر‌های خصومت‌‌آمیز از جانب دولتمردان آمریکایی به صورت علنی و آشکار صورت می‌‌گرفت.
در ۱/۸/۵۸ کارتر به محمدرضا پهلوی شاه فراری اجازه اقامت در آمریکا را داد و بی‌‌شرمانه‌‌ترین و خصمانه‌‌ترین اقدام علنی علیه ایران تا آن زمان را مرتکب شد.
تسخیر لانه جاسوسی
امام خمینی بار‌ها به پذیرش شاه توسط آمریکا واکنش نشان داده و شدیداً این اقدام خصومت‌‌آمیز را محکوم و بر ضرورت استرداد شاه تأکید نمودند. از جمله در پیام به دانش‏آموزان، دانشگاهیان و طلاب در ۱۰ آبان ۱۳۵۸ تصریح فرمودند: «بر دانش‏آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه امریکا و اسراییل گسترش داده و امریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه بزرگ را بار دیگر شدیداً محکوم کنند.»
برخی دانشجویان مؤمن و انقلابی دانشگاه‌‌ها در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر نمودند.
اسناد بی‌‌نظیر از جاسوسی‌‌های آمریکا
در جریان تسخیر سفارت بخشی از اسناد موجود در سفارت نابود شدند، اما دانشجویان پیرو خط امام از نابود کردن بقیه اسناد جلوگیری کردند. کارکنان سفارت بخشی از اسناد را با دستگاه رشته رشته کردند که دانشجویان پیرو خط امام بسیاری از این اسناد رشته شده را کنار هم چیده و بازآفرینی نمودند.
سند‌های به‌دست آمده از سفارت به تدریج در بیش از پنجاه جلد کتاب تحت عنوان «اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران» منتشر شد. این اسناد مهم و غیرقابل‌‌خدشه، اسرار جاسوسی‌‌ها و دخالت‌‌های بی‌شمار آمریکا در ایران و کشور‌های مختلف جهان پرده برمی‏داشت و اسامی بسیاری از عوامل، رابط‌‌ها و جاسوسان آمریکا و انواع شیوه‏های جاسوسی و تحرکات سیاسی این کشور در مناطق مختلف جهان را افشا می‏نمود. این اسناد به لحاظ کمی و کیفی تا آن زمان بی‌‌نظیر بودند.
عملکرد کارتر زمینه‌‌ساز تسخیر لانه جاسوسی
به اعتراف خود آمریکایی‌‌ها عملکرد دولت کارتر زمینه‌‌ساز تسخیر لانه جاسوسی بود. سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در کتاب خاطرات خود می‌‌نویسد: روش سست و بی‌‌بنیاد حکومت کارتر در سیاست خارجی و اقدامات نامعقول برژینسکی که هنوز قادر به درک واقعیت مسائل ایران نبود، در نوامبر ۱۹۷۹ به گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا منجر شد و یک دوران تحقیر ملّی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز گردید.
سفارت‌‌خانه‌‌های آمریکا کانون‌‌های اصلی جاسوسی
اطلاعاتی که سال‌‌ها بعد افشا شد نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی اشتباه نکرده است و سفارت‌‌خانه‌‌های امریکا کانون‌‌های اصلی جاسوسی سازمان سیا در سراسر جهان محسوب می‌‌شوند.
خود آمریکایی‌‌ها به مرکز جاسوسی بودن سفارتخانه‌‌های‌‌شان بار‌ها اعتراف کرده‌‌اند.
ویلیام کیسی رییس پیشین سیا، در اسفند ۱۳۶۱ گفته بود: سازمان سیا در تمامی کشور‌هایی که برای آمریکا اهمیت حیاتی داشته باشد، فعالیت‌های جاسوسی شدیدی را به منظو ارزیابی میزان ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور‌ها اعمال می‌‌کند.
افشاگری‌‌های تکان‌‌دهنده اسنودن
بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن افشا کرده موارد زیر توسط نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا به ویژه آژانس امنیت ملی آمریکا جاسوسی می‌‌شده است:
- متن کلیه ایمیل‌‌ها در ایمیل‌‌های یاهو، جیمیل، آمریکن‌‌آنلاین، هات‌‌میل، ام‌‌اس‌‌ان، آدرس گیرنده و فرستنده‌‌های ایمیل‌‌ها و کلیه فایل‌‌های پیوست
- متن همه چت‌‌ها و گفتار‌های متنی، صوتی و ویدیویی در سرویس‌‌هایی مثل یاهو مسنجر، اسکایپ، پال تاک، گوگل تاک و...
- کلیه فعالیت‌‌ها و معاشرت‌‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی نظیر فیسبوک در کنار کلمه‌های عبور افراد مورد هدف در شبکه‌‌های اجتماعی و سرویس‌های اعلام شده
- اطلاعات دقیق‌‌تر و بررسی‌‌های اطلاعاتی در مورد افراد خاص یا مشکوک
- استراق سمع از مکالمات صد‌ها نفر از سیاست‌‌مداران ارشد خارجی از جمله سران ۳۵ کشور دنیا
- شنود بیش از ۲۵۰ تلفن همراه که در بین آن‌ها شماره بیش از ۴۰ رییس‌‌جمهور ورهبر جهان در قاره‌‌های مختلف دیده می‌‌شود
- جاسوسی از همه در زمینه‌‌های: برنامه تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها، متن پیغام‌ها، سایت‌های جست‌وجو شده، اینکه شما چه چیزی می‌خرید، دوستانتان چه کسانی هستند، کجا می‌رود و چه کسی را دوست دارید
شرم‌‌آورتر از همه آن است که پس از این افشاگری‌‌ها، مقامات آمریکایی به جای عذرخواهی و جبران مافات از این جاسوسی‌‌ها دفاع کرده و در اظهارنظرهای‌‌شان کوشیدند تا این خیانت‌‌ها و جاسوسی‌‌ها را موجه جلوه دهند. بعنوان نمونه باراک اوباما رییس‌‌جمهور پیشین آمریکا بار‌ها در برابر افشاگری‌‌های اسنودن موضع گرفته و بار‌ها از جاسوسی‌‌های گسترده و بی‌‌قاعده و ضد حقوق بشری آمریکا دفاع کرده است. اوباما جاسوسی‌‌های آمریکا را توازنی میان امنیت و حقوق خصوصی می‌داند!
جوان‌های ما چندین دهه از تاریخ جلو بودند
افشاگری‌‌های اسنودن نشان داد جوانان ما که در سال ۵۸ فریاد محکومیت فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در ایران و جهان را سر دادند و لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیرکردند، چندین دهه از دنیا جلوتر بودند.
امام خامنه‌‌ای در این باره می‌‌فرمایند:
«در سال ۵۸ ضربتِ متقابل بود؛ یعنی جوانان شجاع و مؤمن دانشجوی ما به سفارت آمریکا حمله کردند و حقیقت و هویّت این سفارت را که عبارت بود از لانه جاسوسی کشف کردند و در مقابل چشم مردم دنیا گذاشتند. آن روز جوان‌‌های ما اسم سفارت آمریکا را گذاشتند لانه جاسوسی، امروز بعد از گذشت سی و چند سال از آن روز، اسم سفارتخانه‌های آمریکا در نزدیک‌ترین کشور‌ها به آمریکا - یعنی کشور‌های اروپایی - شده است لانه جاسوسی؛ یعنی جوان‌های ما سی سال از تقویم تاریخ دنیا جلو بودند.» ۱۲/۰۸/۱۳۹۲
نکته دیگر آن که جمهوری اسلامی پس از رسوا شدن فعالیت‌‌های جاسوسی آمریکا و بعد از اثبات جاسوس‌‌خانه بودن سفارت آمریکا، دیگر اجازه ادامه فعالیت این سفارت را نداد و تا کنون آمریکا سفارت دیگری در ایران نداشته است، اما کشور‌های جهان با وجود افشا شدن جاسوسی آمریکا از مردم و مقامات عالی رتبه‌‌شان هنوز سفارت‌‌خانه‌‌های آمریکا در کشورهای‌‌شان را تعطیل نکرده‌‌اند و هنوز روابط گسترده و نزدیکی با کشوری دارند که چنین خیانت‌‌هایی را در حق‌‌شان انجام داده است!
افتضاحات آمریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی
در ۴ فروردین ۱۳۵۹ کارتر در پیامی ملتمسانه به رهبر کبیر انقلاب اسلامی درخواست آزادی جاسوس‌‌های آمریکایی را کرد.
امام خمینی دستور انتشار نامه کارتر را صادر می‌‌نمایند. انتشار این نامه موجب شد تا در آمریکا یک افتضاح سیاسی برای کارتر به بار آید.
این پیام انتقاد‌های شدیدی را در آمریکا برانگیخت. سناتور جرج بوش در این زمینه اظهار داشت که این عمل باعث سرافکندگی دولت آمریکا بوده.
همچنین پس از آن شکست حمله نظامی آمریکا در طبس که با دست غیب الهی از طریق طوفان شن رقم خورد، فضاحت و آبروریزی بزرگی برای آمریکا ایجاد گردید.
برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر صریحاً اعلام کرد: احتیاج به گفتن ندارد که شکست ماموریت نجات (حمله نظامی آمریکا به طبس) تلخ‌ترین ناامیدی من در ۴ سال خدمتم در کاخ سفید بود.
سردبیر نیویورک تایمز نیز نوشت: پنجم اردیبهشت، سالروز رسوایی سران کاخ سفید در صحرای طبس واقعه‌ای تلخ برای غرب و استکبار جهانی است.
قطع رابطه با آمریکا، طلیعه پیروزى نهایى و شایسته جشن گرفتن
در ۱۹/۱/۵۹ روابط ایران و آمریکا به صورت یک جانبه از طرف دولت آمریکا قطع شد. امام خمینی در پیامی که به مناسبت قطع رابطه با آمریکا در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ صادر فرمودند از این قطع رابطه استقبال نموده و آن را طلیعه پیروزى نهایى و شایسته جشن گرفتن دانستند.
آزادی گروگان‌‌ها
آمریکایی‌‌ها تلاش بسیاری آزادی گروگا‌‌نها کردند. سرانجام مذاکراتی طولانی با حضور یک واسطه و میانجی، دولت الجزایر که حافظ منافع ایران در آمریکا بود، انجام شد.
مذاکراتی که انجام شد به امضای سه سند منجر شد که به بیانیه الجزایر معروف گردید. در این بیانیه بر مداخله نکردن آمریکا در امور ایران، استرداد دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکا، لغو تحریم‌های تجاری و ادعا‌های بی‌اساس آمریکایی‌ها علیه ایران و برگشت دارایی‌های خانواده شاه سابق تاکید شده بود.
البته آمریکایی‌‌ها در عمل به تعهدات‌‌شان در بیانیه الجزایر عمل نکردند، اما همین که در برابر ایران برای آزادی گروگان‌‌ها ملتمسانه شرط‌‌های خفت‌‌بار پذیرفتد و همین که یکی از به اصطلاح بزرگ‌‌ترین ابرقدرت‌های دنیا در برابر ایران چنین تعهداتی را پذیرفت، خود شکست بزرگی محسوب می‌‌شد.
جمهوری اسلامی عامل شکست کارتر در انتخابات
جیمی کارتر بسیار کوشید پیش از انتخابات موضوع گروگان‌ها را فیصله دهد، اما ایران گروگان‌‌ها را تا پس از برگزاری انتخابات آزاد نکرد و موجبات شکست کارتر در انتخابات را فراهم آورد.
اشپیگل در همین زمینه نوشت: زمانی ایالات متحده می‌‌توانست تصمیم بگیرد که چه کسی در ایران بر مسند قدرت بنشیند، اما امروز، در ۱۹۸۰ آیت اللهی در تهران می‌‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌‌جمهوری ایالات متحده را تعیین کند.
به این ترتیب ماجرای گروگان‌‌های آمریکایی به شکستی بی‌‌نظیر برای آمریکا تبدیل شد.
اکنون هم که حوادث دوران ریاست‌‌جمهوری ترامپ به ویژه به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، تحریم‌‌های بی‌‌سابقه کشور‌ها و کشتار‌های وحشیانه و نژادپرستانه پلیس آمریکا و برخورد غیرانسانی با اعتراضات گسترده داخلی، آمریکای بدون نقاب را به جهانیان نشان داده است و ظالم، بی‌‌منطق، وحشی، تروریست، جنایتکار و تجازگر بودن آمریکایی‌‌ها را در جهان فریاد زده است، بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در تسخیر لانه جاسوسی و نبرد پیروزمندانه چهل ساله با آمریکایی‌‌ها را اثبات نموده است و به روشنی عیان کرده است که جوانان مؤمن و سلحشور ایران اسلامی که در سال ۱۳۵۸ لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر نمودند، از نظر موقعیت‌‌شناسی، بصیرت، و اقدام انقلابی و ضداستکباریِ متقابل و به موقع، چهل سال از جهانیان جلوتر بوده‌‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات