صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۱۳

اخبار ویژه 15 آبان ماه

روزنامه کیهان **

اوباما و ترامپ را مدعیان اصلاحات به تحریم تشویق کردند

عضو فراکسیون امید می‌گوید عده‌ای در داخل نگذاشتند صدای صلح‌‌طلبی ما به گوش دنیا برسد.

احمد مازنی به ایلنا گفته است: اگر می‌گوییم تحریم مؤثر است باید ببینیم چه کسانی موجب تحریم شدند و چه سودی بردند؟ بخشی از بدخواهان ایران در خارج از کشور هستند، مانند سران ایالات متحده، لابی صهیونیستی، اپوزیسیون خائنی که دستشان به خون مردم آلوده است مانند منافقین و سلطنت‌طلب‌ها که هر چند وقت یکبار حرکت‌هایی با هدف تشدید تحریم‌ها انجام می‌دهند. در داخل هم کسانی تلاش کردند که هر گونه صدای صلح‌خواهی، ارتباط منطقی، موضع عزتمندانه، حکمت و مصلحت با دنیا را مسدود کنند که این‌ها هم باید پاسخگو باشند.

این اظهارات در حالی است که اولاً مدعیان اعتدال و اصلاحات، با اصرار بر توافق به هر قیمت و ماندن در برجام و اجرای آن به هر قیمت، متهم اصلی تشدید تحریم‌ها پس از برجام (در دوره اوباما و ترامپ) هستند. در واقع دشمن وقتی مطمئن شد دولت و برخی حامیانش به هر قیمت پای برجام می‌مانند، به افزایش تحریم‌ها تشجیع شدند. همچنین است پالس‌های خیانت باری که هر از چند گاه برای مذاکره- با وجود عهدشکنی آمریکا- ارسال می‌شود.

ثانیاً آقای مازنی در حالی آمریکا را در زمره بدخواهان معرفی می‌کند که چند سال قبل از سوی طیف متبوع وی به عنوان دوست و شریک قابل اعتماد معرفی می‌شد. او باید توضیح بدهد که چرا دولتمردان آمریکایی و غربی در طول دو دهه گذشته همواره از افراطیون مدعی اصلاحات حمایت کردند؟ چگونه شدکه در فتنه سال 88، آمریکایی‌ها علناً از فتنه‌گران حمایت کردند و منافقین و سلطنت‌طلبان هم کنار آنها ایستادند؟ و چرا به گزارش لس‌آنجلس تایمز، نمایندگان سران جنبش (فتنه) سبز از مقامات دولت اوباما خواستند تحریم‌ها را به شکل فلج کننده و دفعتاً اعمال کنند؟ با همه این خیانت‌ها، حضرات چگونه می‌خواهند خود را نگران تحریم‌ها و در پی رفع آن جا بزنند؟

ثالثاً با ادعای شنواندن صدای صلح به گوش دنیاست که مدعیان اصلاحات و اعتدال دو دهه است مقابل آمریکای گستاخ در قول و فعل عقب‌نشینی می‌کنند اما هر بار تهدید تازه‌ای را متوجه کشور می‌سازند. آنها مدعی گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند که آمریکا افغانستان و عراق را اشغال کرد و دولت اصلاحات هم به آمریکایی‌ها کمک رساند اما دولت بوش ایران را جزو محور شرارت معرفی کرد. تداوم همان انفعال‌ها هم بود که رژیم تروریست آمریکا را به جنایت و ترور سردار سلیمانی ترغیب کرد.

اعتراف روزنامه اعتماد به دیکتاتور بودن میرحسین موسوی

یک روزنامه زنجیره‌ای از قول رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت: اعلام زودهنگام پیروزی انتخاباتی، نشانه دیکتاتوری است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «دیکتاتور حقیر» نوشت: «‌ترامپ صرف‌نظر از اینکه در این انتخابات پیروز شود یا شکست بخورد، تنها کاریکاتور یک دیکتاتور یا رهبر اقتدارگراست که از بخت بد در بستری نامناسب و مکان و زمانی ناموافق ظهور کرده است. او ساده‌لوحانه تصور کرد که می‌تواند با بسیج مشتی عناصر افراطی دست‌راستی نهادهای دموکراتیک با سابقه 240 ساله را تخریب و اراده خود را مسلط کند. غافل از اینکه همتایان او در کشورهای جهان سوم در شرایطی متفاوت و در غیاب نهادهای مدنی دیرپا و ریشه‌دار تنها از طریق توفیق در گماردن تدریجی آدم‌های خود در سمت‌های حساس و جلوگیری از ظهور عوامل مزاحم مانند رسانه‌ها، نهادها و نخبگان مستقل توانسته‌اند پایگاه قدرت خود را محکم کنند».

این روزنامه اصلاح‌طلب که مدیرمسئول آن-  «الیاس حضرتی» - یکی از نزدیکان «مهدی کروبی» از سران فتنه 88 است، ‌ترامپ را دیکتاتور حقیر نامیده است.

در روزهای گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در تجمعی خودرویی در حمایت از «جو بایدن» معاون سابقش و نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در میامی ‌سخنرانی می‌کرد، گفت: «دونالد ‌ترامپ گفته ممکن است قبل از اینکه همه آرا شمرده شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهد. اگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس بگذارید همه آرا شمرده شوند».

به گزارش مشرق، روزنامه اصلاح‌طلب با اوباما ‌اشتراک نظر دارد و آن اینکه ‌ترامپ یک دیکتاتور است. اوباما در توصیف دیکتاتوری ‌ترامپ گفته «اعلام پیروزی نامزد انتخابات، قبل از اینکه نتایج به‌صورت کامل اعلام شود، مصداق دیکتاتوری است».

این در حالی است که «میرحسین موسوی» در سال 88 و در شرایطی که مردم هنوز مشغول رأی دادن بودند و انتخابات به اتمام نرسیده بود، در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور،  برنده قطعی، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم»!

وقتی که موسوی این ادعا را در کنفرانس مطبوعاتی خود مطرح کرد، هنوز ۲ ساعت به پایان ساعت رای‌گیری باقی مانده بود و اساساً پس از این دو ساعت (اگر زمان رای‌گیری تمدید نمی‌شد) تازه شمارش آرا آغاز شده و طبعا ساعت‌ها به طول می‌انجامید. بنابراین، این سؤال بزرگ وجود داشت و البته هنوز هم وجود دارد که واقعاً بر اساس کدام اطلاعات، در آن زمان ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کرد!؟ خصوصاً که پیش از این ‌بارها از سوی او و ستادش مطرح شده بود و در همین کنفرانس مطبوعاتی هم مجدداً ادعا کرد که ناظران انتخاباتی او را سر صندوق‌های اخذ رای، راه نداده‌اند!  پس از اعلام نتایج انتخابات ۸۸، محمد خاتمی، مصطفی تاجزاده، عباس آخوندی و دیگر نزدیکان به نامزدهای شکست‌خورده اذعان کردند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. پس از آن «محمدعلی ابطحی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اذعان کرد که «تقلب اسم رمز آشوب بود».

فتنه‌گران در سال ۸۸ به هیچ عنوان حاضر نشدند که پروسه قانونی اعتراض به نتیجه انتخابات را طی کنند. این طیف چند ماه پس از انتخابات ۸۸ صراحتا اعلام کردند که «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است».

صوفی: بایدن هم پیروز شود نظر مردم به اصلاح‌طلبان عوض نمی‌شود

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد حتی اگر بایدن هم در انتخابات آمریکا پیروز شود، نظر جامعه درباره اصلاح‌طلبان و روحانی عوض نمی‌شود.

 علی صوفی به نامه‌نیوز گفته است: فارغ از درستی یا غلطی انتظارها در ایران نسبت به انتخابات آمریکا فاکتورهای متعدد دیگری در این موضوع نقش دارند. باید دید به فرض پیروزی آقای بایدن، اطرافیانش چه کسانی خواهند بود و او را به چه سمتی سوق می‌دهند یا آنکه اگر در این مسیر قرار می‌گیرند می‌خواهند با چه شتابی جلو بروند؟ طبیعتا وقتی این فاکتورها کنار هم قرار می‌گیرند معادلات پیچیده‌تر می‌شود. آن موقع است که می‌توان گفت توقع و انتظار از انتخابات آمریکا درست است یا خیر.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره دعا و آرزوی این جریان سیاسی برای پیروزی بایدن، تأکید کرد: اصلاح‌طلبان برای پیروزی بایدن دعا و آرزو نمی‌کنند اما کسانی فکر می‌کنند «پیروزی بایدن می‌تواند مشکلات ما را حل کند». الان خیلی‌ها بر اساس چنین تصوری طالب پیروزی بایدن هستند.

صوفی درباره تغییر معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به نفع اصلاح‌طلبان بر اثر پیروزی بایدن، تأکید کرد: اتفاقی نمی‌افتد چون هیچ پارامتری، مولفه یا نشانه‌ای مشاهده نمی‌شود. یکی از متغیرهای انتخابات ما شورای نگهبان است، چه ترامپ رئیس‌جمهور شود و چه بایدن، رویه شورای نگهبان تغییر نمی‌کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه هیچ تمایلی برای مشارکت حداکثری نمی‌بینیم و بیشتر فضا مثل انتخابات مجلس یازدهم است.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با‌ اشاره به «عملکرد نامطلوب مجلس دهم و دولت روحانی» گفت: اصلا تصور نکنیم که به فرض رأی‌آوری بایدن سریع نظر جامعه درباره اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی عوض می‌شود. شاید یکسری تغییرات کوچکی رخ دهد اما آن تغییرات بر اثر بروز اختلافات احتمالی در آمریکا و فاصله زیاد انتخابات آمریکا با انتخابات ایران بعد از مدت کوتاهی رنگ می‌بازد بنابراین در کل عوامل و متغیرهای داخلی بر نتیجه انتخابات 1400 تأثیرگذارند نه پیروزی ترامپ یا بایدن.

نامعادله ضرورت افزایش صادرات و کاهش رایزن‌های اقتصادی ایران

دولت قرار است به بهانه کسری بودجه و مشکلات مالی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی که در سفارتخانه‌های کشورهای همسایه درحال خدمت هستند را فرا بخواند. با این اقدام دولت عملاً این جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذار در حوزه تجارت خارجی از چارت سفارتخانه‌های ایران حذف خواهد شد.

 بر اساس پیگیری‌های رجانیوز، اقدامات لازم برای این کار نیز انجام شده است. همچنین رایزنان اقتصادی و بازرگانی در برخی از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس با وجود اینکه مدت زیادی تا اتمام مأموریتشان زمان باقیست فراخوانده شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز دیگر رایزنان اقتصادی و بازرگانی به کشور بازخواهند گشت.

 این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در شرایط اقتصادی فعلی کسب درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

 لازم به ذکر است که رایزن اقتصادی توسط وزارت خارجه تعیین می‌شود اما رایزن بازرگانی توسط وزارت صمت به وزارت خارجی معرفی می‌شود.

 ۱۲ آذر ماه سال ۹۸ حمید زادبود، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه کشور‌های همسایه مهم‌ترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم بوده‌اند، گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشور‌های همسایه بوده و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است. تحلیل‌ها برای شناسایی گروه کالا‌هایی که این کشور‌ها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست. محاسبات ما نشان داد با توجه به نیاز‌های این کشور‌ها و توان تولید ما، امکان صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.

 در حالی که حجم واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران ۱۱۶۰ میلیارد دلار است ولی در سال گذشته ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشته است؛ یعنی سهم ایران از بازار منطقه تقریبا دو درصد می‌باشد!

 3۱ تیرماه سال جاری رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران پیرامون وضعیت رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های ایران گفت: سال گذشته مهلت مأموریت ۲۰ رایزن بازرگانی ایران به پایان رسید و به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم مهلت آنها را تمدید کنیم در نهایت این تعداد رایزن بازرگانی به کشور بازگشتند. سازمان توسعه تجارت با وزارت صمت برنامه دارند که  به‌زودی برای ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه تعداد مشخصی رایزن بازرگانی اعزام کنند تا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

۵ مرداد ماه امسال هم محمدمهدی جوانمرد، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، پیرامون عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: «ایران هم اکنون تنها ۳ رایزن بازرگانی دارد که این سه در کشورهای‌ترکیه، عراق و افغانستان فعالیت می‌کنند. در حالی که کشورمان دارای ۱۵ همسایه یعنی ۱۵ بازار هدف است. عدم پرداخت به موقع حقوق رایزنان بازرگانی و همچنین اهمیت قائل نشدن به فعالیت خطیر این فعالان و به نوعی سفیران اقتصادی ایران منجر به کاهش تعداد آنها در این رسته شده است. قطع به یقین یک رایزن بهتر از دیپلمات‌های سفارتخانه می‌تواند با تجار کشورها ارتباط برقرار کرده و نیازهای هر دو طرف را بررسی کند. روزانه بالغ بر ۱۰۰ پیام در ایمیل شخصی ما مبنی بر درخواست مشاوره برای ایجاد فرصت صادراتی از ایران به کشور افغانستان مشاهده می‌شود.»

فارین پالیسی: ترامپ آمریکا را به ورطه مشکلات کشاند

نشریات معتبر آمریکایی می‌گویند ترامپ ممکن است آمریکا را به آخر خط برساند و او همین حالا هم، کاخ سفید را در خاورمیانه به شکست کشانده است.

الیوت کوهن در فارن افرز می‌نویسد: پیروزی ترامپ فراتر از حوزه سیاسی، می‌تواند به مفهوم تغییر در روابط آمریکا با دنیا باشد.

در واقع این انتخاب به دیگران ثابت می‌کند که واشنگتن از آرمان‌هایش برای رهبری جهانی دست کشیده و هر مفهومی از یک هدف اخلاقی در عرصه بین‌المللی را کنار گذاشته است.

تحت رهبری ترامپ، ایالات متحده از توافق پاریس بیرون آمد، روابطش با ناتو به سردی گرایید، مسیر رویارویی با چین را انتخاب کرد، یک سیاست ناهماهنگ در برابر روسیه، روابط نزدیک با اسرائیل و مشارکت با کشورهای عرب خلیج‌فارس برای شکل‌گیری یک ائتلاف علیه ایران و ترکیه را شکل داد. جهان‌بینی ترامپ و مشاورانش در شعار «اول آمریکا» محدود شده است. آنها از سازمان‌های بین‌المللی که ایالات متحده خود به شکل‌گیری آنها پس از جنگ دوم جهانی کمک کرده است، بیزارند.

انتخاب دوباره ترامپ برای ناظران خارجی پیام‌آور خوبی نیست: اینکه سیستم اساسا دارای نقص است یا ایالات متحده دچار نوعی فروپاشی اخلاقی شده است. در هر دو صورت روزهایش به عنوان یک رهبر جهانی به سر رسیده است.

در صورت انتخاب ترامپ، ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ ضعیف خواهد شد. حزب جمهوری‌خواه که بخش متعصب و پیر رای دهندگان پشتیبانش هستند، محکوم به نابودی است. تا به حال شاهد خشونت‌هایی در خیابان‌ها بوده‌ایم که بیم افزایش آنها می‌رود. شاید آشکارا یک جنگ داخلی رخ ندهد اما تصور اوباش خیابانی و قتل رهبران سیاسی دور از انتظار نیست.  بزرگ‌ترین پیامد انتخاب دوباره ترامپ می‌تواند نه یک کشور شکست خورده بلکه یک چشم انداز شکست خورده، یک قدرت رو به افول که زمان و مکانش به سر رسیده است، باشد. ایالات متحده در گذشته نیز چندین بار مجبور به بازنگری گسترده در رویکردش شده است و هربار روسای جمهوری استثنایی از ضرورت توجه به آینده‌ای روشن آگاه بودند. این بار اما کشور رهبری مبتلا به خودشیفتگی، بی‌کفایتی و حتی با درکی ناخوشایند از پیشینیان خود دارد. نشریه فارین پالیسی هم در یادداشتی تحلیلی خاطرنشان کرده است سیاست خارجی آمریکا در حدود یک سال اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ همان روند همیشگی مورد پذیرش هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بود که حمایت از اسرائیل، سختگیری به ایران و سایر کشورهای خارج از ائتلاف شرکای منطقه‌ای آمریکا و حمایت از این شرکا صرف نظر از رژیم حاکم بر آنها را شامل می‌شد. اکنون که چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان خود نزدیک شده، تنها عبارت مناسب برای توصیف سیاست خارجی او در منطقه «عدم انسجام استراتژیک» است.

وقتی رئیس‌جمهوری ورای هر چیزی به غرایز خود اتکا می‌کند، و روند مشورتی سیاست خارجی را نادیده می‌گیرد، همین می‌شود. آنچه شرایط را وخیم‌تر کرده، سیاست‌گذاری جسته و‌گریخته خارجی اوست. او یک روز به سوریه می‌پردازد، یک روز تلنگری به ناتو می‌زند، روز دیگر درگیر عراق، کره شمالی یا یک جای دیگر در جهان می‌شود. البته، در رابطه با سرگردانی و آشفتگی در رابطه با خواسته‌های آمریکا در خاورمیانه، ترامپ در واشنگتن تنها نیست. ورود و خروج‌های ناگهانی دولت ترامپ به مسائل منطقه، به بی‌ثباتی بیشتر انجامیده است. ترامپ می‌گوید که می‌خواهد از جنگ‌های ابدی خارج شود و به همین منظور، حضور آمریکا در عراق و افغانستان را کاهش داده است. او در عین حال یک فشار اعمال فشار حداکثری بر ایران را دنبال کرده که ورطه مشکلات بیشتر بوده است. موفقیت در خاورمیانه با هر تعریفی، دشوار و شاید انتظار بیش از حد باشد؛ اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید دست کم یک استراتژی مشخص برای این منظور داشته باشد. از این نظر، دولت ترامپ پس از چهار سال شکست خورده است. هیچ دلیلی برای امیدواری به حصول نتایج بهتر در چهار سال دوم ترامپ وجود ندارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بیانیه وزارت خارجه آذربایجان در استقبال از بیانات رهبر انقلاب

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در استقبال از بیانات رهبر حکیم انقلاب بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آذربایجان طی بیانیه‌ای از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مناقشه ارمنستان و آذربایجان تقدیر و تشکر کرد. در این بیانیه آمده است:

«ما از بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای درباره درگیری ارمنستان و آذربایجان و پشتیبانی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قدردانی می‌کنیم. رهبر عالی با تکرار حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از موضع عادلانه آذربایجان که مبتنی بر قوانین بین‌المللی است، گفتند تمام مناطق آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده، باید آزاد شود و همه این مناطق باید به آذربایجان برگردانده شود. ما از تلاش‌های دولت دوست ایران برای حل مناقشه ارمنستان و آذربایجان، از جمله سفر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منطقه و ارائه ابتکار عمل برای حل هر چه سریع‌تر این مناقشه قدردانی می‌کنیم. بر این باوریم روابط بین کشورهای‌مان که بر پایه ریشه‌های تاریخی بنا شده با موفقیت پیشرفت خواهد کرد و این روابط در خدمت تأمین صلح، ثبات و رفاه در منطقه خواهد بود».

***

سفیر ایران در یمن استوارنامه خود را تسلیم کرد

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز استوارنامه خود را به رئیس شورای عالی سیاسی یمن، عالی‌ترین نهاد سیاسی در صنعا تسلیم کرد. شبکه خبری المسیره یمن از تقدیم استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران خبر داد. المسیره گزارش داد «حسن ایرلو» سفیر جدید تهران در صنعا، استوارنامه خود را به «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تسلیم کرد. ایرلو هشتم آبان‌ماه جاری با «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وی کرده بود. اواخر مهرماه گذشته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ورود آقای ایرلو به یمن خبر داده بود. از سال ۱۳۹۴ که جنگ عربستان سعودی و امارات در قالب ائتلاف عربی علیه یمن آغاز شده، این کشور در محاصره این ائتلاف است.

فرودگاه‌های این کشور که در کنترل دولت نجات ملی در صنعاست، امکان فعالیت ندارند به طوری که تاکنون هزاران بیمار یمنی که نیاز به مداوا در خارج از این کشور داشته‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ورود سفیر جدید به یمن گفته بود وی وارد صنعا شده و بزودی رونوشت استوارنامه خود را به وزیر خارجه دولت نجات ملی تحویل خواهد داد.

***

اعلام همدردی ایران با مردم افغانستان

معاون سیاسی وزیر امور خارجه نوشت: تروریسم تکفیری در سراسر منطقه و فراتر از آن تنها خونریزی و ناامنی به بار آورده است. به گزارش مهر، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: در پی حمله وحشیانه به دانشگاه کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ دانشجوی بی‌گناه شد، امروز با حضور در سفارت افغانستان در تهران همدردی و تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران را به مردم و دولت افغانستان اعلام کردم. وی تاکید کرد: تروریسم تکفیری در سراسر منطقه و فراتر از آن تنها خونریزی و ناامنی به‌بار آورده است.

***

انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» فرقی ندارد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» اهمیت چندانی برای ما ندارد و راه‌حل مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد. به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی رادیویی، با اشاره به حساسیت بالای انتخابات این دوره در آمریکا، تاکید کرد: بخشی از این حساسیت به رفتارها و برخورد ترامپ با رقبای انتخاباتی خود برمی‌گردد اما در نهایت مساله روی کار آمدن جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها یک مساله داخلی است، از این رو انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» اهمیت چندانی برای ما ندارد و راه‌حل مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد.

***

سفر ظریف به آمریکای لاتین

ظریف در نخستین مقصد سفرش به ۳ کشور آمریکای لاتین، روز گذشته وارد کاراکاس شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی‌اش قرار گرفت. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روز گذشته وارد ونزوئلا شد. خورخه ارئاسا، وزیر خارجه ونزوئلا با انتشار پیامی توئیتری ضمن اعلام این خبر نوشت: دیدارهای مقامات ۲ کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد. ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند. ظریف در نخستین مقصد سفرش به ۳ کشور آمریکای لاتین وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه از سفر ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا خبر داد. قرار است او در بولیوی، در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری جدید این کشور شرکت کند. آرسه پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان‌ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

*********************************

روزنامه خراسان**

بررسی پرونده ترور سردار سلیمانی در پارلمان عراق

بدر الزیادی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: پرونده تحقیقات دولتی درباره ترور فرماندهان پیروزی در نزدیکی فرودگاه بغداد هفته آینده در پارلمان عراق مطرح خواهد شد. وی افزود: ریاست پارلمان عراق از اعضای پارلمان درخواست کرده است که موعد مشخصی را برای حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور در پارلمان تعیین کنند تا مسائلی مهم  و در راس آن ها پرونده ترور فرماندهان پیروزی (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) و حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کنند./ایسنا

  واکنش سید حسن خمینی به توهین به پیامبر اسلام(ص)

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: واقعیت این است که پیامبر(ص) در طول تاریخ کم مورد تهمت قرار نگرفتند و کم به ایشان توهین نشد. به بیان ها و زبان های مختلف هم در روزگار خودشان آزار و اذیت زیاد دیدند و هم بعد از او طبیعتا هرکس با اساس اسلام و تمدن اسلامی و نظام های دینی مشکل داشته، شخصیت پیامبر(ص) را هدف هجوم قرار داده است. وی ادامه داد: این امر کمتر اتفاق افتاده که کسی توهین به پیامبر(ص) را که توهین مستقیم به بیش از یک میلیارد مسلمان است و باعث آزار آن ها می شود، با عناوین زیبایی مثل «آزادی بیان» بپوشاند./جماران

*********************************

روزنامه ایران **

توضیح دادستان شوش درباره بازداشت تعدادی از کارگران هفت‌تپه

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش با تأیید خبر بازداشت تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.  به گزارش دادگستری خوزستان، مصطفی نظری در خصوص علت بازداشت تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه افزود: چند روز پیش تعدادی افراد سودجو و فرصت‌طلب با راه‌اندازی تجمعات کارگری و ایجاد هیاهو جلوی درِ کارخانه و ممانعت از ورود مدیرعامل، باعث ایجاد ناآرامی و اغتشاش شدند که با دستور قضایی قاضی کشیک بازداشت شدند ،لذا با توجه به عدم توانایی ارائه وثیقه درنظر گرفته شده، هنوز در بازداشت بسر می‌برند. وی گفت: با توجه به فصل تولید و بهره‌برداری کارخانه و با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب که امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند و همچنین تأکیدات رئیس محترم قوه قضائیه درخصوص حمایت از تولید ملی، با هرگونه ایجاد ناامنی و ممانعت از تولید، برخورد قانونی مناسب می‌شود.

 تکذیب توقف مذاکرات ایران و چین

سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن تکذیب توقف مذاکرات ایران و چین تا اعلام نتیجه انتخابات امریکا، گفت: دو کشور درباره جزئیات قرارداد در حال گفت‌وگو هستند و نتایج حاصل شده اعلام می‌شود. به گزارش خانه ملت، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اخباری مبنی بر توقف مذاکرات ایران و چین از طرف چینی‌ها تا اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، چنین موضوعاتی از سوی رسانه‌های معاند مطرح شده و واقعیت ندارد.  وی تصریح کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و چین ذیل قرارداد ۲۵ ساله با جدیت در حال انجام است و هیچ ارتباطی به انتخابات هیچ کشوری بویژه ایالات متحده امریکا ندارد. سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: گفت‌وگو بین طرفین درباره جزئیات قرارداد در حال انجام است و انشاءالله به نتیجه برسد، اعلام خواهیم کرد.

 سردار محمد نامزدی در 1400 را رد نکرد

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره اخباری مبنی بر حضور وی در انتخابات ۱۴۰۰ یا شهرداری تهران در دوره بعد گفت: ما اهل کار هستیم و کارگریم. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آن قدر مأموریت‌های مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور دارد که تمام فکر خود را در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه متمرکز کرده‌ایم.  تمام تلاش خود را برای تحقق منویات رهبری و دستورات ایشان می‌کنیم. سردار سعید محمد در پاسخ به این سؤال ایلنا که اگر از شما خواسته شود در انتخابات شرکت کنید، چه تصمیمی خواهید گرفت، اظهار داشت: بستگی به شرایط دارد.  باید توجه کنیم که شرایط این دوره از انتخابات پیچیده است باید جلوتر برویم و ببینیم چه اتفاقاتی در انتظار ما است.

شکایت وزارت کشور از معاون دفتر رئیس جمهوری!

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد وزارت کشور از او بابت بازنشر سخنان نماینده سابق تهران شکایت کرده است. به گزارش «ایران»، معزی در «توئیتر» در تشریح این رویداد نوشت: «از مدتی قبل با دوستان در دفتر رئیس جمهوری در پی پس گرفتن شکایت‌های ریاست جمهوری و دولت از رسانه‌ها بودیم. به لطف بررسی‌ها و پیگیری‌های سرکار خانم جنیدی و همکاران‌شان در معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری، دستور پس گرفتن شکایت‌ها را دادند که مراحل قانونی آن در حال انجام است.» او اضافه کرد: «خوشحال و سرخوش از چنین اقدامی بودم که شنبه با شکایت وزارت کشور آقای رحمانی فضلی به دادسرا فراخوانده و بابت انتشار سخنان آقای کواکبیان تفهیم اتهام شدم. بنده خدا بازپرس محترم مانده بود چه بگوید.»

*********************************

روزنامه شرق **

خیز   الکاظمی برای شرکت در  انتخابات  ژوئن

به گفته منابع عراقی، مصطفی الكاظمی، نخست‌وزیر این کشور، درصدد تشکیل فراکسیونی سیاسی برای شرکت در انتخابات زودهنگام ژوئن ۲۰۲۱ است. به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد در روزهای گذشته شاهد نشست‌های فشرده‌ای میان الکاظمی و تیم سیاسی او برای تشکیل فراکسیونی به‌عنوان یک فراکسیون مدنی مستقل که ۹۰ درصد اعضای آن جوانان باشند، برای شرکت در انتخابات زودهنگام بودیم. هنوز با نام این فراکسیون توافق نهایی نشده است. این منبع افزود: فراکسیون انتخاباتی الکاظمی شامل فعالان برجسته‌ای است که نقشی در تظاهرات اکتبر داشتند و بیشتر آنها خبرنگاران، اصحاب رسانه و شخصیت‌های دانشگاهی هستند. به گفته منابع، چندین نشست برای بررسی جذب چهره‌های جدید برای این فراکسیون و رقابت با احزاب کلاسیک در مقرهای اصلی به‌ویژه بغداد و جنوب کشور برگزار شد. الکاظمی احتمالا ناظر و مؤسس فراکسیون جدید خواهد بود و مشروط به این نیست که حتما خودش نامزد انتخابات باشد. در‌حالی‌که دفتر نخست‌وزیر عراق از یکشنبه از واکنش‌نشان‌دادن به این گزارش‌ها خودداری می‌کند، ندی شاکر جودت، نماینده ائتلاف النصر در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: الکاظمی قبل از برعهده‌گرفتن پست نخست‌وزیری یک شرط را قبول کرد و آن شرکت‌نکردن در انتخابات آتی و تشکیل‌ندادن حزب بود. بعد از این به او رأی اعتماد داده شد. اکنون ما از گزارش‌هایی مبنی بر تلاش او برای تشکیل فراکسیون انتخاباتی تعجب می‌کنیم. او، الکاظمی را متهم کرد به اینکه از پست و اختیاراتش برای تحقق دستاوردهای سیاسی و انتخاباتی استفاده می‌کند و به میادین تظاهرات و نزد فعالان رفته و تعدادی از آنها را با هدف کسب آرای‌شان به کار گرفته است.جودت گفت: الکاظمی از آغاز اعتراضات در اکتبر ۲۰۱۹ حامیانی در داخل این اعتراضات داشت. او اکنون بیشتر از آنکه مشغول حل بحران‌های عراق به‌ویژه بحران اقتصادی باشد، مشغول تشکیل فراکسیون انتخاباتی است. در مقابل، غضنفر البطیخ، از رهبران ائتلاف الفتح اعلام کرد قانونی وجود ندارد که نخست‌وزیر را از شرکت در انتخابات منع کند؛ اما توافق سیاسی وجود داشت که نخست‌وزیر را از شرکت در انتخابات منع می‌کند. نگرانی‌هایی درباره استفاده الکاظمی از پستش برای دستیابی به اهداف انتخاباتی به‌ویژه بعد از تعیین تعداد زیادی از فعالان به‌عنوان مشاور خود وجود دارد. استفاده از منصب باعث می‌شود رقابت انتخاباتی ناعادلانه و غیرشفاف باشد. محمد التمیمی، تحلیلگر سیاسی عراقی نیز گفت براساس اطلاعات، الکاظمی و فراکسیون انتخاباتی او در مرحله سیاسی آتی به‌ویژه در شهرهای دارای اکثریت شیعه تأثیرگذار خواهند بود. الکاظمی و فراکسیون او احتمالا ۲۰ کرسی در پارلمان جدید به دست می‌آورند؛ به‌ویژه اینکه بیشتر این شخصیت‌ها از جوانان هستند و در انقلاب اکتبر نقش دارند. الکاظمی اکنون برای جذب تعداد بیشتری از آنها تلاش می‌کند.

خروج  رسمی ایالات متحده  از توافق  اقلیمی  پاریس

هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و شمارش آرا، این کشور به طور رسمی از توافق اقلیمی پاریس خارج شد. به گزارش ایسنا، روز چهارم نوامبر ایالات متحده به طور رسمی از توافق اقلیمی پاریس که سال ۲۰۱۵ منعقد شده بود، خارج شد. سال گذشته در چنین روزی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به طور رسمی به سازمان ملل اعلام کرده که کشورش پس از یک دوره انتظار یک‌ساله این توافق را ترک خواهد کرد (این توافق‌نامه کشورها را ملزم کرده بود که در سه سال اول هیچ کشوری اجازه نداشته باشد توافق را ترک کند که دونالد ترامپ در اولین روز ممکن دست به این کار زد).

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ژوئن سال ۲۰۱۷ قصد خود برای خروج از این توافق را اعلام کرد و گفت: ترک این توافق پایان‌دادن به فشار مالی و اقتصادی سختگیرانه‌ای است که بر کشور ما تحمیل می‌کند. ایالات متحده تنها کشوری است که این توافق جهانی را ترک کرده است. این کشور هنوز هم می‌تواند در مذاکرات شرکت کند و نظرات خود را ارائه دهد؛ اما به «وضعیت ناظر» سقوط می‌کند. کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان که باعث گرم‌شدن کره زمین شده‌اند، از اهداف توافق اقلیمی پاریس است. کشورها با هدف جلوگیری از افزایش بیش از دو درجه سانتی‌گراد دما در مقایسه با دوره قبل از صنعتی‌شدن، اهداف خود را تعیین کردند و سعی دارند میزان افزایش دما را به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کنند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، آتش‌سوزی جنگلی، گرمای هوا، افزایش سطح آب دریا و وقوع حوادث جوی از پیامدهای مخرب بحران اقلیمی هستند که در محیط زندگی ما در حال رخ‌دادن است.

*********************************

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا کیانفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
1
علی صوفی اصلاح‌طلب گفت: پیروزی بایدن باعث مشارکت حداکثری در انتخابات 1400نمی‌گردد.

آقای صوفی،
فقط رد صلاحیت نشدن کاندیداهای مخالف انقلاب مشارکت حداکثری را تضمین می‌کند و مهمتر از آن کشور را از خطر بالقوه لیبیایی شدن می‌رهاند.
به بازی نگفت این سخن بایزید که از منکر ایمن‌ترم کز مرید.
گر امروز گفتار ما نشنوی مبادا که فردا پشیمان شوی.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق #آزادی_بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات