صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۳۴

اخبار ویژه 17 آبان ماه

روزنامه کیهان **

دولت آمریکا وقتی تسلیم می‌شود که دندان لقّ مذاکره را بکنید

رئیس‌جمهور گفت: آن آقایی که در کاخ سفید بود، تحریم را تشدید کرد. روحانی همچنین می‌گوید: دولت بعدی آمریکا تسلیم ما می‌شود.

آقای روحانی روز پنج‌شنبه گفت: در این سه سال روزهای سختی بر دولت و ملت ایران وارد شد که نظیر آن در تاریخ کشورمان وجود ندارد، همیشه تحریم وجود داشته است ولی جنگ اقتصادی آن هم در شرایط کرونا این‌گونه نبوده است. آن آقایی که در کاخ سفید بود، در دوران کرونا بی‌رحمانه تحریم و جنگ را تشدید کرد. آنها به هیچ اصول انسانی، حقوق بشری و قوانین بین‌المللی پایبند نبودند ولی مطمئنم این ملت ماست که در نهایت پیروز می‌شود.

او همچنین اظهار داشت: دولت بعدی آمریکا تسلیم ما می‌شود.

این اظهارات در حالی است که اولا ترامپ تا میانه دی‌ماه، سر کار است و سیاست‌های خصمانه‌ وی ادامه دارد و بنابراین در این سه ماه نمی‌شود به امید آمدن بایدن نشست. ثانیا طبق آمار و اسناد رسمی، دموکرات‌ها به‌ويژه دولت اوباما، رکورددار وضع و اعمال شدید‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران هستند چنان که پروژه به صفر رساندن تدریجی فروش نفت ایران در دولت اوباما اجرایی شد و حتی پس از انعقاد برجام هم ادامه یافت.

ثالثا، قطعا تسلیم دولت آمریکا در برابر ملت ایران - چه ترامپ باشد و چه بایدن - امکان‌پذیر است، اما مشروط به این که برخی دولتمردان و ائتلاف سیاسی - رسانه‌ای حامی آنها، به تلویح یا تصریح، راه گشایش اقتصادی را به مذاکره به هر نحو و به هر قیمت با آمریکا گره نزنند. که اگر این رویکرد غلط ادامه داشته باشد، قطعا دولت جدید آمریکا، صرف مذاکره را به قیمتی بسیار گزاف، به دولت رو به پایان روحانی خواهد فروخت و با استفاده از همین فضاسازی مسموم برخی محافل سیاسی ناکارآمد در داخل، توپ را به زمین ایران خواهد انداخت که حال آن که بدهکار مسلم توافق برجام است. البته مشاوران بایدن بارها تاکید کرده‌اند که دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات، به برجام برنمی‌گردند و بی‌آنکه وعده برداشتن تحریمی را بدهند، انتظار تمدید تعهدات برجامی ایران و افزایش آن با تعهدات فرابرجامی را دارند. از یاد نبریم که بایدن به سخت‌گیری هوشمندانه علیه ایران تاکید کرده و همچنین گفته خانه امن ایران باید ناامن شود.

اجمالا این که دولت محترم به هیچ وجه نباید هشت نه ماه باقی‌مانده از دوره خود را هم معطل رفتن این دولت در آمریکا پس از چند ماه و آمدن دولتی دیگر که فشارهای دولت ترامپ را ابزار فشار خود می‌داند، بکند.

یادآور می‌شود «سخت‌گیری‌های بیشتر و هوشمندانه‌تر، فشار برای افزایش تعهدات برجامی و فرابرجامی ایران، افزایش فشار به بهانه حقوق بشر، حفظ تحریم‌های موجود و اعمال تحریم‌های موشکی جدید علیه ایران» جزو برنامه‌های اعلام شده بایدن و مشاوران وی است.

فریدمن: بازنده آمریکا بود نیمی از آمریکایی‌ها خود را حذف‌شده می‌دانند

یک تحلیلگر ارشد آمریکایی تصریح کرد بازنده انتخابات آمریکا فارغ از برنده آن روشن است و آن، خود آمریکاست.

توماس فریدمن تحلیلگر نیویورک تایمز (دموکرات)، در نشریه اکونومیک تایمز می‌نویسد: آمریکا هرگز مثل امروز شاهد سیاست‌های دوقطبی و جدایی‌افکنانه نبوده است. مهم‌تر از برنده این انتخابات، بازنده آن است. ما قطعاً می‌دانیم این بازنده کیست؛ ایالات متحده. ما دوره‌ای چهارساله از بی‌صداقتی و تفرقه‌افکنی را تجربه کرده‌ایم که به پایه‌های دموکراسی ما (حقیقت و اعتماد) حمله کرد. ترامپ قواعد را نقض کرد و هنجارها را بی‌اعتبار ساخت، به شکلی که تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری نکرده است. تا چهارشنبه شب که به دروغ مدعی تقلب انتخاباتی شد و دیوان عالی را فراخواند تا مانع از رأی دادن

شود.

ترامپ گفت «راستش را بخواهید، ما قطعاً برنده این انتخابات بودیم» در حالی که هنوز میلیون‌ها برگه رأی در ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا و نوادا شمرده نشده بود. ترامپ بدون توضیح درباره چگونگی و ماهیت بحران افزود، «ما به دیوان عالی می‌رویم. می‌خواهیم همه رأی‌گیری‌ها متوقف شود.»

این گونه نیست که اکثریت قاطع رأی‌دهندگان به ترامپ و اطرافیانش بگویند بس کنید: بروید و هرگز با سیاست تفرقه‌افکنانه‌تان دیگر به این کشور بازنگردید.

تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند، «بس ‌کن»، کافی نیست. هیچ موج آبی سیاسی (طرفداران بایدن) وجود نداشت. اما مهم‌تر این که هیچ موج اخلاقی هم وجود نداشت. هیچ مخالفت گسترده‌ای با نوع رهبری وجود نداشته است که بین ما اختلاف برانگیخته است، به ویژه در شرایط شیوع گسترده کرونا.»

این انتخابات هر کاری که نکرده باشد، خطوط خطاها را برجسته کرد. رئیس‌جمهور که در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش از زبان‌های رمزی مختلف استفاده می‌کند، خود را رهبر اکثریت سفیدپوستان آمریکا معرفی کرد.

اداره آمار آمریکا پیش‌بینی کرده تا اواسط امسال، غیرسفیدپوستان اکثریت جمعیت 74 میلیون نفری از کودکان را تشکیل خواهند داد. در عین حال، تخمین زده می‌شود که در سالی از دهه 2040 سفیدپوستان 49 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل خواهند داد، لاتین‌تبارها، سیاه‌پوستان و چند نژادی‌ها 51 درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند.

باز هم می‌گویم، در شرایطی که بایدن در میان رأی‌دهندگان طبقه کارگر نفوذ کرد، اما به نظر می‌رسد تغییر چشمگیری رخ نمی‌دهد. شاید به این دلیل که بسیاری از رأی‌دهندگان به ترامپ در میان طبقه کارگر، نه تنها حس می‌کنند که به آنها نگاه تحقیرآمیز می‌شود، بلکه از آنچه که سانسور فرهنگی از جانب نخبگان لیبرال می‌خوانند، تنفر دارند.

«ریچ لوری» سردبیر نشریه «نشنال ریویو» چندی پیش در مقاله‌ای نوشت، «ترامپ در حالت بهتر یا بدتر، بزرگ‌ترین نماد مقاومت در برابر جریانی است که در رسانه‌ها، دانشگاهیان، غول‌های اقتصادی آمریکا، هالیوود، رشته‌های ورزشی حرفه‌ای، نهادهای بزرگ و تقریباً تمام آن‌چیزی است که بین اینها قرار دارند. شفاف بگویم، از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها، ترامپ فقط انگشت میانه‌ای است علیه مردمی که تصور کرده‌اند فرهنگ آمریکا را در کنترل دارند.

این انتخابات نشان می‌دهد چنین نگرشی در میان طرفداران ترامپ همچنان بسیار زنده است. امیدوارم هر کس که برنده این انتخابات می‌شود به این نتیجه رسیده باشد که ما دیگر نمی‌توانیم در میان همدیگر به این شیوه اختلاف‌افکنی کنیم.»

واکنش حسین فریدون به یک خبر و پاسخ کیهان

حسین فریدون ضمن ارسال جوابیه طولانی و بی‌ارتباط به خبر کیهان، مدعی شد دادگاهی شدن وی به خاطر برادرش (حسن روحانی) بوده است!! کیهان هر چند الزامی به انتشار این متن طولانی و بی‌ارتباط به خبر خود ندارد، اما از باب اطلاع مخاطبان محترم، آن را منتشر می‌کند.

فریدون در این جوابیه خطاب به مدیر مسئول کیهان نوشت: «عطف به افترا و تهمت به اینجانب در ستون اخبار ویژه آن روزنامه مورخ شنبه دهم آبان ماه 1399، لازم است جوابیه ذیل وفق قانون مطبوعات، عیناً در همان صفحه،‌همان ستون و با همان حروف، منتشر شود:

ظاهراً کیهان و دوستان آن، نام حسین فریدون را چون ذکری علی‌الدوام بر لب دارند و آن را به عنوان اسم رمز حمله به رئیس‌جمهور حتی در دوران زندان وی، از زبان نمی‌اندازند و در هر پرونده‌ای با ذره‌بین در جستجوی من هستند! اما خبرنگار ناشی همیشه به کاهدان می‌زند.

اینجانب حسین فریدون کارگزار چهل ساله جمهوری اسلامی از روزی که برای انقلاب کتک خوردم تا روزی که توسط اشرار برای انتقام از نظام ربوده شدم و از لحظه‌ای که سفیر انقلاب شدم تا روزی که در دولت برآمده با بیش از 25 میلیون رأی ملت، دستیار ویژه رئیس دولت بودم ذره‌ای خیانت در امانت و دست‌درازی به اموال عمومی نکردم و هم اکنون که نیابتا دوران حبس خویش را می‌گذرانم، پیش خدا و تاریخ سربلندم که نه به سبب اتهامات مطروحه که به سبب حسنات و خیراتی که در راه تحقق رأی ملت به خصوص در سال‌های 92 و 96 انجام داده‌ام، در زندان هستم. البته این نیز قسمت ماست که؛جام می و خون دل هر یک به کسی دادند در دایره قسمت اوضاع چنین باشد

جستجوی نام من در هر پرونده‌ای نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که من نه امامی را می‌شناسم و نه طبری را که کنار گوش دوستان کیهان بود و نمی‌خواستند او را ببینند و جرأت نمی‌کردند درباره او افشاگری کنند. من نمی‌دانم این حس عدالت‌خواهی دوستان کیهان در ده سال حکومت مطلقه آقای طبری کجا بود که حال که او در بند افتاده، آقایان شیر شده‌اند و می‌کوشند هر شخصی را به ریش او ببندند. همچنین من برای اولین بار در عمرم، چندی قبل آقای محمد امامی را اتفاقی در زندان دیدم و بس؛ و هیچ مقام قضایی تاکنون نامی از بنده در این پرونده‌ها نبرده است. البته کیهانیان که در تشکیل پرونده‌ها مهارتی فزون‌تر از قضات شریف دادگستری دارند، شاید از پرونده‌سازی تازه‌ای خبر دارند که در شرف ساختن است و لاجرم متهم، مطلع و حتی قاضی هم از آن بی‌خبر هستند اما ملت آگاه می‌داند که حسین فریدون نه به دلیل خطاهایش که به دلیل خدماتش در زندان است و به وکالت در حبس است نه به اصالت!

مردم شریف از یاد نمی‌برند که در هر انتخاباتی نام حسین فریدون به رمز عملیات تخریب‌چی‌های انتخاباتی بدل می‌شود. از جمله در سال 96 که پاسخ مردم رأی بالاتر از سال 92 به حسن روحانی بود.

گام بعدی، در آستانه تحلیف رئیس‌جمهور بود تا به مردم ثابت کنند رئیس‌جمهور حتی از برادر خود نیز نمی‌تواند حمایت کند و اینک که رئیس‌جمهور از خواست ملت حرف می‌زند چه در مجلس و چه در رسانه‌ها، باید طرح اعدام او را پیش بکشند و از دختر و برادرش بگویند تا حرف‌های حساب روحانی در بیان ریشه‌های سختی زندگی و معیشت ملت، فراموش شود و او با 25 میلیون رأی به عقب رانده شود.

این تکنیکی لو رفته است اما حکایت کیهان و این انبان اتهامات داستان آن شحنه است که با چوب بر بار شیشه و آبگینه مردی می‌زد و دو بار که با چوب بر آن کوفت که «چه داری؟»؛ پاسخ شنید: «اگر یک بار دیگر بزنی، هیچ!»

این که متهمی دست و زبان بسته نشسته به کنجی صم بکم را مجسمه اتهامات بدانید، نزد خدا و خلق نه تنها هیچ اعتباری ندارد که اعتبار انقلاب را در رعایت حقوق متهم نیز بر باد می‌دهد. مگر نه این که امام خمینی(ره) فرمود: «اگر در خانه متهمی که به قصد تشخیص اتهام خانه‌اش را تفتیش می‌کنید، آلت اتهام دیگری یافتید، حق ندارید او را بدان اتهام متهم کنید؟!» پس حال چگونه مرا به اتهامی که در پرونده‌ام نیست، متهم بلکه محکوم می‌کنید؟!

مگر نه این که نام متهمان را از پرونده‌های اقتصادی و پرونده فلان بانک تا پرونده شهرداری تهران، با حروف اختصاری «ب.خ» و «ع.ش» و چشمان بسته در سیما نشان می‌دهید اما در پرونده «ح.ف»، در کنفرانس خبری سخنگوی سابق قوه قضائیه در دوران اقتدار باند طبری، همواره خبرنگاران نزدیک به حلقه کیهان، همیشه از ایشان درباره حسین فریدون می‌پرسیدند و ایشان هم با تقوای خاصی، بدون نام بردن از من به پرونده «برادر رئیس‌جمهور» اشاراتی می‌کردند و کیهان هم آن را تیتر یک می‌کرد!

این نه سنت خبرنگاری که روش خبرسازی است. همان خبرسازانی که دادگاه فقط با حضور آنان علنی می‌شد و صندلی برای خبرنگاران رسانه‌های مستقل نداشت!

زندان هیچ فایده‌ای نداشته باشد این نکته را به من آموخته که طبق ماده 353 قانون آیین‌دادرسی کیفری «انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده که متضمن بیان مشخصات شاکی، متهم و هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان باشد» در رسانه‌ها ممنوع است و برای این تخلف که در حکم افتراست، در ماده 697 قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس و شلاق پیش‌بینی شده است که البته ساحت کیهان از مجازات دور است!

از آن بالاتر، اطلاع کیهان از پرونده‌ای که وجود ندارد و اتهامی که قرار است، زده شود، یادآور روزنامه «پراودا» در اتحاد شوروی است که غیب‌گویی می‌کرد و از خبر، پیش از وقوع آن آگاه بود! و همه آن را نه برای مطالعه اخبار رخ داده دیروز بلکه برای اخبار روی داده در فردا می‌خواندند تا بدانند چه کسی عزل یا اعدام یا حبس می‌شود! بر همین اساس و قیاس، روشن است که پرونده‌های گذشته و آینده من همه به مدد قدرت پیش‌گویی کیهانیان ساخته شده تا دوستان در هیچ انتخاباتی بی‌توش و توان نباشند و البته در قوه قضائیه مستقل، چنین پرونده‌سازی‌هایی باید از اساس بی‌اساس باشد انشاءا...

گرچه به چاپ این جوابیه به اتهامات تازه کیهان باور ندارم اما به امید التزام به قانون مطبوعات برای تنویر افکار عمومی و پیش‌بینی درباره پیش‌گویی کیهان آن را می‌فرستم و البته حق پیگیری این اتهامات واهی، در مراجع قضایی برای بنده محفوظ خواهد بود.»

کیهان: نامه آقای فریدون، عملا به مفهوم متهم کردن رئیس‌جمهور برای فرار از پاسخگویی است و نفس این کار، اقدام مجرمانه تلقی می‌شود؛ مگر اینکه آقای فریدون اصرار داشته باشد، آقای روحانی را شریک تخلفات خود قرار داده و از جرم خود بکاهد. البته روشن است که اگر او حکم دستیار رئیس‌جمهور را نداشت، نمی‌توانست بسیاری از تخلفات ارتکابی را مرتکب شود. او بر اساس اسناد و مدارک موجود، و به خاطر اخذ رشوه، به پنج سال حبس قطعی و بازپرداخت 31 میلیارد تومان رشوه محکوم شده است. ضمنا بنابر اظهارات رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، در برخی انتصابات  نادرست - مانند انتصاب مدیر متخلف و نجومی‌بگیر بانک ملی به ریاست بانک رفاه کارگران - اعمال فشار و نفوذ داشته است.

دانیال‌زاده مفسد بزرگ اقتصادی - یا بدهکار بانکی 4 هزار میلیارد تومانی - در دادگاه اعلام کرد که سال 95 به حسین فریدون رشوه داده است. دانیال‌زاده همچنین می‌گوید فریدون سال 92 دنبال جا برای فعالیت‌های انتخاباتی بود او ساختمان کریم‌خان را تحویل فریدون داد. طبق گفته‌های نماینده دادستان، یکی از دریافتی‌های اکبر طبری از خانواده متهم نجفی، ملکی در خیابان کریم‌خان بود و طبری بعد از دریافت، ملک را برای ردگم‌کنی رشوه دریافتی با واحدی از برج روسا رزیدنس متعلق‌ به دانیال‌زاده معاوضه می‌کند.

یادآور می‌شود که پس از رسانه‌ای شدن رد پای حسین فریدون در برخی تخلفات، تدریجا او از تصاویر حضور در کنار رئیس‌جمهور و دولت حذف شد و حال آنکه حتی به‌عنوان فرستاده شخصی رئیس‌جمهور، به مذاکرات با جان کری گسیل شده بود.

اکنون با محکومیت قطعی آقای فریدون در یک پرونده و زمزمه حضور نام وی در پرونده امامی (بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان) عجیب است که او به جای توضیح درباره اعمال نفوذهای خود، اقدام به سیاسی کردن ماجرا می‌کند. آیا سوابق حضور در برخی مصادر اجرایی، اجازه زدوبند و ارتشا با مفسدان اقتصادی نظیر دانیال‌زاده را می‌دهد یا توجیه می‌کند؟ برادر رئيس‌جمهور بودن چطور؟ اینکه ادعا شود حکم حبس، به وکالت است نه اصالت، یعنی اینکه خدای ناکرده رئیس‌جمهور به وی گفته با دانیال‌زاده و امثال او زدوبند کند؟!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مقاومت فلسطین اجازه تصرف و الحاق کرانه باختری را نخواهد داد

دستیار ویژه رئیس مجلس تصریح کرد: بی‌تردید مقاومت فلسطین و امت اسلامی دست اشغالگران را قطع و همه سرزمین اشغالی فلسطین را آزاد خواهند کرد. حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، اقدامات چراغ خاموش رژیم صهیونیستی در الحاق شهرها و روستاهای کرانه باختری را اقدامی برخلاف قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی و تجاوزی بی‌شرمانه و گستاخانه از سوی صهیونیست‌ها توصیف کرد که تحت پوشش خیانت تعداد اندکی از کشورهای عربی در حال انجام است. دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، تخریب روستای فلسطینی «همسه البقیه» در کرانه باختری و بی‌خانمان کردن ده‌ها نفر از ساکنان این روستا، از جمله ۴۱ کودک را جابه‌جایی اجباری (اشغالگرى و غصب) فلسطینیان خواند که در ادامه جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها رخ می‌دهد. امیرعبداللهیان کشورهای عربی را- که به رژیم صهیونیستی دست دوستی داده‌اند- در این جنایت ضدانسانی شریک و مسؤول دانست و به رژیم صهیونیستی هشدار داد: بی‌تردید مقاومت فلسطین و امت اسلامی دست اشغالگران را قطع و همه سرزمین اشغالی فلسطین را آزاد خواهند کرد. دستیار ویژه رئیس و ‌مدیرکل بین‌الملل مجلس از همه مجالس اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های بین‌المللی و حامیان فلسطین خواست این تجاوز خودسرانه صهیونیست‌ها را قویا محکوم کنند.

***

دولت اوباما به معاونت بایدن با 13 تحریم رکورددار تحریم علیه ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳مورد رکورددار تحریم‌هاست، تصریح کرد: مردم فریب ‎جریان تحریف را که هدفش بزک کردن آمریکاست نمی‌خورند. ابراهیم رضایی در یادداشتی توئیتری با یادآوری تحریم‌های دموکرات‌های آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: مردم فریب جریان تحریف را که هدفش بزک کردن آمریکا است نمی‌خورند. رضایی نوشت: «‏از پیروزی انقلاب تا تابستان۹۵، جمعا ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از طرف آمریکا علیه ایران وضع شده، که ۲۲ مورد آن از طرف دموکرات‌ها و ۷ تحریم از طرف جمهوری‌خواهان بوده است. دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳مورد رکورددار تحریم‌هاست. مردم فریب ‎جریان تحریف را که هدفش بزک کردن آمریکاست نمی‌خورند».

***

سفیر ایران در صنعا: دشمن نمی‌تواند روابط دوستانه ایران و یمن را تحمل کند

سفیر کشورمان در یمن گفت دشمن توانایی تحمل روابط دوستانه ایران و یمن را که مبتنی بر احترام متقابل است ندارد. به گزارش المیادین، حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن در گفت‌وگویی تاکید کرد: دشمنان با استفاده از روش‌های گمراه‌کننده و دروغین ادعا می‌کنند دولت صنعا بازیچه دست ایران است. وی گفت: دشمنان با استفاده از رسانه‌های خود قصد دارند سفیر یک کشور را از صفت یک شخص دیپلماتیک خارج کنند. سفیر کشورمان در یمن افزود: بازگشت سفیر ایران به یمن چالشی بزرگ برای دشمنان ۲ ملت بود و شکست آنها را نمایان کرد. حسن ایرلو در ادامه تاکید کرد که دشمن اموال زیادی در راه خدمت به پروژه‌های افراط‌گرایانه خود هزینه کرد. سفیر ایران در یمن همچنین گفت: اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، آنها (ائتلاف سعودی)یتیم خواهند شد، زیرا وی نقش سرپرست آنها را دارد. وی در انتها خاطرنشان کرد: دشمنان نمی‌توانند رابطه دوستانه ایران و یمن را که مبتنی بر احترام دوجانبه است تحمل کنند.

***

امیر دریادار سیاری: امنیت سایبری موضوع حیاتی برای نیروهای مسلح است

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در بازدید از نمایشگاه «توانمندی‌ها و محصولات شرکت صنایع امنیت فضای تبادل اطلاعات صاایران در حوزه امنیت و سایبری» اظهار داشت: سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع به‌عنوان یکی از متغیرهای اصلی و اثرگذار ارتقای رزم همه نیروهای مسلح بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران است. امیر سیاری مقوله امنیت سایبری را یک موضوع حیاتی برای نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: در تعاملات پیش رو باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم در عرصه تهدیدات آینده جوابگوی نیاز کل نیروهای مسلح در مقابله با هر گونه تهدید باشیم. وی نمایشگاه تجهیزات سایبری را بسیار مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: محصولات نمایش داده شده اگرچه از نظر جسمی خیلی کوچک ولی از نظر فکری و نرم‌افزاری خیلی عظیم هستند و نشان می‌دهد دست‌اندرکاران شرکت صاایران تهدیدات آینده را خوب شناخته‌اند و متناسب با تهدیدات آینده با برنامه‌ریزی دقیق به تجهیزات و امکانات و نرم‌افزارهایی دسترسی پیدا کرده‌اند که بتواند توان رزمی نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران را تضمین و تأمین کند.

***

ایران، روسیه و ترکیه در پی برگزاری نشست بعدی روند آستانه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تلاش تهران، مسکو و آنکارا برای برگزاری نشست روند آستانه بر سر موضوع سوریه خبر داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد ایران، روسیه و ترکیه در حال کار روی برگزاری روند آستانه درباره مساله سوریه هستند. وی اعلام کرد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تاریخ برگزاری پانزدهمین نشست بین‌المللی بر سر سوریه باید به تعویق می‌افتاد. زاخارووا تصریح کرد: ما تلاش داریم از وقفه اجباری ایجادشده برای همفکری با شرکای‌مان به منظور پر کردن نشست‌های آستانه با موضوعات و گفت‌وگوهای مستحکم برای فائق آمدن بر مشکلات موجود استفاده ‌کنیم تا محتوای این نشست‌ها نه‌تنها مهم بلکه تاثیرگذار و سازنده نیز باشد.

*********************************

روزنامه خراسان**

موافقت روحانی با سامان دهی  شماره تلفن‌های 3 رقمی

با پیشنهاد یک عضو کابینه و موافقت هفته های اخیر رئیس جمهور، مقرر شده با هدف پاسخ گویی متمرکز در بخش سامانه‏ های فوریت‌ های شهری و امدادی به مردم، دستگاه های مسئول دولتی با همکاری شهرداران کلان‌ شهرها و نیروی انتظامی، نسبت به ایجاد اپراتور یا اپراتورهای ملی و منطقه ‌ای برای پاسخ‌ به فوریت‌ های شهری و امدادرسانی اقدام کنند. قرار است در این دستورالعمل، وضعیت خدمت ‌رسانی شماره ‌های ۱۲۳، ۱۱۵، ۱۲۵ و ۱۱۲ و سایر شماره‌ های سه ‌رقمی تعیین تکلیف شود.

روشن شدن موتور تسویه پیش پرداخت های بلاتکلیف دولتی

یک نهاد مسئول اقتصادی در ابلاغیه جدید خود خطاب به مدیران مالی ادارات و سازمان های دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به این که بررسی ها نشان می دهد یکی از مهم ترین پرونده های موجود در دستگاه ها، عدم تعیین تکلیف پیش پرداخت ها و علی الحساب های پرداختی است، بنابراین مدیران مربوط موظفند در اسرع وقت پیگیری های موثری برای مشخص شدن وضعیت این پرداختی ها انجام دهند و تلاش خود را بر تسویه این اقلام سنواتی متمرکز کنند.

*********************************

روزنامه ایران **

پی‌گیری اخراج کارگران معترض هفت تپه

دادستان عمومی و انقلاب شوش گفت: چهار کارگر بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، عصر چهارشنبه آزاد شدند. مصطفی نظری در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این کارگران پنجشنبه هفته گذشته به اتهام اخلال در نظم شرکت نیشکر هفت‌تپه تحت تعقیب قرار گرفتند. وی افزود: این کارگران پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین به دلیل ناتوانی در تأمین وثیقه راهی زندان شدند. دادستان عمومی و انقلاب شوش اظهار داشت: این چهار کارگر با قرار وثیقه آزاد شدند. کارگران شرکت هفت تپه در روزهای اخیر اعتراضاتی در محوطه شرکت نسبت به بازداشت همکاران خود داشتند. از سوی دیگر مدیرکل اداره  تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به حواشی اخیر شرکت هفت تپه و اعلام بی‌نیازی مدیرعامل شرکت از فعالیت چند کارگر، گفت: شکایت کارگران ممنوع‌الورود به کارخانه از سوی اداره کار شهرستان شوش دنبال و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، ارسلان غمگین روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: بررسی این مسأله به‌منظور جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی دشمنان و معاندان، در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفت. مدیرکل اداره  تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه موضوعات کارگری باید از مسیر قانونی و به‌دور از جنجال بررسی شود، افزود: ورود مسئولان استانی به موضوع صرفاً در جهت جلوگیری از هرگونه مشکل تا بررسی دقیق زوایای مختلف آن بوده است و از اخراج کارگران نیز جلوگیری شد.به گفته وی، قطعاً اداره کار شهرستان شوش آمادگی دارد تا به شکایت کارگران مذکور در اسرع وقت رسیدگی کند.

نگرانی ترکی الفیصل از بازگشت بایدن به برجام

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان گفت که جو بایدن متعهد است به برجام بازگردد و این مسأله مرا نگران می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از الخلیج الجدید، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان گفت: پیروزی جو بایدن در انتخابات امریکا مرا نگران می‌کند زیرا او متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است. وی با حضور در نشستی در ابوظبی تأکید کرد: جو بایدن گفت که سیاست ترامپ در خاورمیانه و خروجش از برجام را نقض می‌کند. جو بایدن تأکید کرد که به برجام باز‌می‌گردد اما او شروطی برای بازگشت دارد و ما هنوز نمی‌دانیم که شرط‌های او چیست.

اظهارات حاشیه‌ساز داخلی روی موج انتخابات امریکا

در روزهای اخیر اظهارنظر برخی سیاسیون در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حاشیه‌ساز و حساسیت‌برانگیز شد. اولین این اظهارنظرها مربوط به فؤاد ایزدی، تحلیلگر سیاسی منتقد دولت می‌شود که در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با شبکه خبر گفت: مشکل امریکا نبود ولی فقیه و شورای نگهبان است که در این‌گونه موارد اعتراضی از رأی مردم صیانت بکند. این سخنان ایزدی بازتاب‌ بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. اما پس از او، یک نماینده مجلس بود که با سخنانش حاشیه‌های فضای مجازی را متوجه خود کرد؛ مجتبی رضاخواه، نماینده تهران. او بعد از ظهر پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که «یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رأی ایالت میشیگان بود؛ اما این بار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالاً انتخابات امریکا را کلید زدند.» این نوشته خیلی زود با واکنش منفی در رسانه‌ها و حتی میان اصولگرایان مواجه شد که معتقد بودند یک نماینده مجلس نباید سطح تحلیل‌های سیاسی را تا این حد تنزل دهد. هر چند مجتبی رضاخواه خیلی زود توئیت خود را حذف کرد اما واکنش‌ها به آن پایان نپذیرفت. اما سومین اظهارنظر حاشیه‌ساز هم مربوط به روح‌الله ایزدخواه، دیگر نماینده تهران در مجلس بود که به «اصلاحات نیوز» گفت: «حتی با وجود انتخاب بایدن، مجلس انقلابی اجازه مذاکره مجدد با امریکا را نمی‌دهد.» این اظهارنظر هم بلافاصله با واکنش کاربرانی مواجه شد که معتقد بودند مسأله مهمی چون مذاکره با امریکا چیزی نیست که در سطح مجلس برای آن تعیین تکلیف نهایی شود. مصطفی‌پور محمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارزهم شکست ترامپ را امداد الهی دانسته است.

وعده‌های دلاری محسن رضایی به جوانان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر ۵۰ هزار دلار باشد، گفت: هر تحول در ایران، روی زندگی ۵۰۰میلیون نفر در اطراف ایران تأثیر می‌گذارد. به گزارش فارس، محسن رضایی، در جمع جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب با تبریک ایام فرخنده ماه ربیع گفت: همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، روی زندگی ۵۰۰میلیون نفر در اطراف ایران تأثیر می‌گذارد به شرط آن‌که بازارهای منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم. ۱۵۰ سال پیش در شبه قاره هند و کشمیر زبان فارسی رونق داشت. هنوز هم می‌توانیم این حوزه فرهنگی را بازیابی کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در همین برنامه هفتم توسعه، که اولین برنامه در دوران گام دوم انقلاب است و ما در مجمع تدوین سیاست‌های کلی آن را آغاز کرده‌ایم، می‌توانیم یک جهش بزرگی را طرح‌ریزی کنیم. باید به جوانان خود اعتماد کنیم و از اشتباه کردن آنها نترسیم. جوانان ما می‌توانند افتخارات بزرگی را رقم بزنند.

*********************************

روزنامه شرق **

وزیر  کشور فرانسه در تونس

وزیر کشور فرانسه روز گذشته برای دیدار با همتای تونسی خود به این کشور می‌رود. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، جرالد دارمانان، وزیر کشور فرانسه در جریان دیدار با توفیق شرف‌الدین، همتای تونسی خود درباره همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم میان دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد. او به الجزایر هم می‌رود.

ازسرگیری مذاکرات بین حماس و اسرائیل

شبکه عبری‌زبان کان مدعی شد که مذاکرات غیرمستقیم بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درباره مبادله اسرا از سرگرفته شده است. این شبکه افزود که حماس در همین راستا خواستار آزادی صدها اسیر فلسطینی از جمله اسیر حسن سلامه از فرماندهان اسیر گردان‌های قسام شده است.

بی‌طرفی چین

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اتهامات مطرح‌شده از سوی دولت استرالیا گفت: پکن هرگز در امور دیگر کشورها یا منافع آنها دخالت نکرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور به اتهامات مطرح‌شده از سوی دولت استرالیا واکنش نشان داد و گفت کشورش هرگز در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکرده است.

درخواست بنی‌گانتس از  فلسطینی‌ها

وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی رهبران فلسطین را به دستیابی به یک توافق مشروط درباره موجودیت این رژیم و فلسطین فراخواند. او در جریان دیدار با سفیران اتحادیه اروپا در تل‌آویو، فلسطینی‌ها را به دستیابی به توافق درباره تشکیل دو «کشور اسرائیلی و فلسطینی» دعوت کرد.

دعوت الکاظمی از همتای کویتی‌اش

مصطفی الكاظمی، نخست‌وزیر عراق، از همتای کویتی خود برای سفر به عراق به‌منظور تحکیم روابط دو کشور دعوت کرد. به گزارش روسیا‌الیوم، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که المنهل الصافی، سفیر عراق با صباح الخالد، نخست‌وزیر کویت دیدار کرد و در این دیدار، روابط دوجانبه دو کشور و راه‌های ارتقای روابط در راستای برآورده‌‌کردن خواسته‌های دو ملت برادر مورد بررسی قرار گرفت.

سفارش جدید 2 زیردریایی اتمی توسط پنتاگون

پنتاگون اعلام کرد نیروی دریایی آمریکا قرارداد ساخت دو زیردریایی کلاس کلمبیا به ارزش ۹.۴ میلیارد دلار را داده است. پنتاگون اعلام کرد: این کمپانی مستقر در کنتیکت برنده قرارداد ۹.۴ میلیاردی برای ساخت دو زیردریایی کلاس کلمبیا شده است. اصلاح این قرارداد گزینه‌ای را برای ساخت و آزمایش کشتی‌های کلاس کلمبیا و همچنین طراحی‌های مربوطه و پشتیبانی موتور آن اعمال می‌کند.

آزادی ۴۶۰ زندانی سیاسی در مصر

با تداوم انتقادهای بین‌المللی به نقض حقوق بشر در مصر، یک دادگاه این کشور دستور آزادی حدود ۴۶۰ فعال سیاسی محبوس در زندان‌های این کشور را صادر کرد. در میان آزادشدگان خبرنگاران و دانشجویانی دیده می‌شوند که در چارچوب ۱۹ پروند قضائی در چهار سال گذشته دستگیر  شده بودند.

تعلیق صفحه مشاور سابق ترامپ

توییتر صفحه متعلق به استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ را در توییتر در حالی معلق کرد که این مقام سابق کاخ سفید در پیامی خواستار گردن‌زدن دکتر آنتونی فائوچی، عضو ارشد نیروی ویژه مبارزه با کرونا در آمریکا و همچنین کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی شده بود.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات