صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۷ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): رژیم آمریکا به شدت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است. این امپراتوریِ این‌جوری دیری نخواهد پایید؛ معلوم است که وقتی کار یک رژیم به اینجا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد. (۱۳۹۹/۸/۱۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

دموکراسی به سبک آمریکایی

آنچه به نام انتخابات در آمریکا برگزار شد، درواقع یکی دیگر از نشانگان افول آمریکا را در برابر چشم جهانیان قرار داد؛ چراکه این انتخابات، ترجمان واقعی دموکراسی آمریکایی را به‌عنوان سرمایه معنوی هژمونی آمریکا به نمایش گذاشت؛ امری که از چشم تحلیلگران و ناظران انتخابات آمریکا مخفی نماند و در تحلیل‌های خود چگونگی ارتباط افول آمریکا با این انتخابات را بیان داشتند، ازجمله: 1- کشوری که ادعای مدیریت جهان را دارد، از برگزاری یک انتخابات آبرومندانه در کشور خود عاجز است و وجود تنش‌ها و اعلام وضع فوق‌العاده در برخی از ایالت‌ها و ناتوانی سیستم آمریکا در این به‌هم‌ریختگی نشان داد آمریکا کشوری نیست که بتواند با اجماع در داخل، ازاین‌پس با خیال آسوده در نقاط مختلف دنیا حضوری مانند گذشته داشته باشد. 2- رقابت‌ها و به‌اصطلاح بهتر مبارزات انتخاباتی آمریکا بیشتر از گذشته واقعیات آمریکا را نشان داد؛ واقعیاتی که در پشت‌صحنه بوق تبلیغاتی بزک می‌شد؛ چه در قالب افشاگری‌هایی که از دل مناظرات بیرون آمد و ضعف‌هایی که توسط نامزدها بیان شد و هم در نوع رقابت‌های انتخاباتی و رفتاری که ترامپ و بایدن در مناظرات داشتند و از هر روشی برای چنگ زدن به قدرت استفاده کردند. 3- واقعیت دیگری که گرچه فرا انتخاباتی است اما شعله‌های آن در این انتخابات بیش از هر زمان دیگری برافروخته شد، جدالی است داخلی؛ جدال نژادپرستی؛ این جدال ناشی از برهم خوردن ترکیب جمعیتی در آمریکا میان سفیدپوستان آمریکایی و رنگین‌پوستان مهاجر از کشورهای مختلف است و ترس نژادپرستان از تحت کنترل قرار گرفتن آمریکا توسط این رنگین‌پوستان است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر حتی ناآرامی‌های پس از این انتخابات برای مدت کوتاهی آرام شود، این جدال تازه شروع شده و یکی از شکاف‌های فعال اجتماعی در آینده این کشور خواهد بود!

نکته راهبردی: در حقیقت این انتخابات برای مردم و سیستم آمریکا نه‌تنها کسب آبرو نکرده بلکه ناکارآمدی سیستم به‌اصطلاح دموکراسی آمریکایی را زیر سؤال برد، سیستمی که به اعتراف ترامپ، رئیس‌جمهور جنگ‌طلب آن، مذهب و اخلاق در آن قربانی مطامع دنیایی سرمایه‌داران شده است. این همان دموکراسی آرمانی است که آمریکا سعی داشت به‌عنوان آخرین بدیل حکومتی برای کشورهای دنیا تجویز کند؛ یا از طریق ارائه پیشنهادهای وسوسه کننده و یا حتی انقلاب‌های رنگین و مخملین و یا حتی جنگ! (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                           

چگونه به انتخابات ‌امریکا بپردازیم؟

پرداختن به انتخابات آمریکا و نحوه مواجهه با آن در میان نیروهای انقلابی و نخبگان کشورمان با اماواگرها و انتقاداتی مواجه شده است. یک نگاه تصریح می‌کند که باید از کنار این پدیده، بدون توجه عبور کرد و نباید نسبت به آن در افکار عمومی پرداخت. نگاه دوم به تحلیل داده‌های اطلاعاتی و رصد آن تأکید دارد.

گزاره خبری: بر اساس خبری منتشر شده، رتبه جستجو و دنبال کردن انتخابات آمریکا در سال (۲۰۲۰) در کشورهای مختلف جهان به این صورت است که ایران در رتبه ۳ و خود آمریکا در رتبه ۹ قرار دارد.

گزاره‌های تحلیلی: در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است: ۱- اگر توجه به انتخابات آمریکا با این نگاه صورت گیرد که اقتصاد ما به انتخابات آمریکا گره خورده و آمدن یک رئیس‌جمهور و رفتن دیگری در تغییر وضع موجود مؤثر است، قطعاً این مسیر، مسیری اشتباه است. ۲- اما با این فرض که حوزه مسائل سیاسی و مرتبط با آن نزد افکار عمومی ایران نسبت به سایر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است، این مسئله نه‌تنها دارای اشکال نیست بلکه یک ویژگی و مزیت برای ملت ایران محسوب می‌شود.۳- تبیین چالش‌های درونی و ناکارآمدی نظام انتخاباتی غیردموکراتیک آمریکا که امروز محل جدال انتخاباتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شده، فرصتی استثنایی برای نشان دادن چهره واقعی لیبرال دموکراسی آمریکایی توسط نیروهای انقلابی و نخبگان ایجاد نموده است. ۴- نبود استقلال در رسانه‌های آمریکایی، زیر سؤال بردن نظام انتخاباتی غیرمستقیم، هزینه‌های سنگین و نحوه رقابت‌های انتخاباتی، نبود اخلاق در مناظرات، شکاف عظیم و بی‌سابقه در سطح سیاسی و اجتماعی، نافرمانی‌های مدنی، سازوکار پر ابهام شمارش رأی فدرالی و تحولات امنیتی احتمالی در دوران پساانتخابات، همگی گواهی بر ناکارآمدی ساختارهای درونی آمریکا و شکل‌گیری جامعه چندپاره در این کشور حکایت دارد. این واقعیات غیرقابل‌انکار که باعث تنزل، بی‌اعتباری و افول آمریکا در نظام بین‌الملل شده، فرصتی است که باید با دقت ابعاد آن نزد افکار عمومی تبیین گردد؛ چراکه غرب‌گرایان در ایران تا پیش‌ازاین از روی غفلت یا از روی غرض به لیبرال دموکراسی به‌عنوان کعبه آمال خود نگریسته و نسخه‌های آن را در داخل برای توسعه کشور می‌پیچیدند که متأسفانه باید گفت بخشی از وضع موجود نشانه اجرای همان اندیشه در کشور است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                            

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

پیروزی بایدن لزوماً به نفع ایران و محور مقاومت نیست. بایدن برخلاف ترامپ -که با تک‌روی و رفتارهای غیرمتعارف امکان اجماع سازی جهانی را از خود سلب می‌کرد- قادر به این کار به‌ویژه با متحدان اروپایی است. برخی قائل به آن‌اند که ترامپ به‌رغم سیاست‌های رادیکال، ازجمله حمایت بی‌حد از رژیم اسرائیل و فشار حداکثری بر ایران، اصطلاحاً رو بازی می‌کرد، لذا مواجهه با او آسان‌تر بود. بایدن اما چنین نیست و همانند سلف خود اوباما، مشت چدنی را زیر دستکش مخملی پنهان می‌کند. آنچه مسلم است بایدن در چهارچوب استراتژی کلان یعنی حفظ هژمونی آمریکا در جهان و خصوصاً غرب آسیا حرکت خواهد کرد و البته شیوه‌های نرم و دیپلماسی را ترجیح خواهد داد، هرچند پرونده دموکرات‌ها نشان می‌دهد از ابزار تحریم و حتی جنگ و بحران‌سازی روی‌گردان نیستند. درهرحال ماهیت آمریکا با تغییر روسای جمهور دچار تحول نمی‌شود و به همین دلیل رهبر انقلاب فرمودند سیاست ما در قبال آمریکا سیاست مشخص و حساب‌شده است و با رفت‌وآمد افراد تغییر نمی‌کند. (فرزان شهیدی)

▼ اخبار

شباهت‌های رفتار انتخاباتی «ترامپ» با «میرحسین موسوی»

در روزهای اخیر شاهد هستیم ترامپ ادعای تقلب در انتخابات آمریکا را مطرح و پیش از آنکه شمارش آرا به پایان برسد، خود را پیروز انتخابات نامید. در سوی مقابل، از باراک اوبامای دموکرات تا هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ و از توئیتر و فیس‌بوک تا بی‌بی‌سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، «میرحسین موسوی» نیز دقیقاً همین اقدام را داد. در آن سال، در شرایطی که هنوز انتخابات تمام نشده بود، میرحسین ادعا کرد: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»! همان‌طور که مقامات و رسانه‌های آمریکایی در این روزها تأکید می‌کنند، این اقدام میرحسین و کروبی مصداق دیکتاتوری و قانون‌شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع از اوبامای دموکرات تا بولتون جمهوری‌خواه و از توئیتر و صدای آمریکا تا فیس‌بوک و بی‌بی‌سی فارسی همگی به تشویق و تمجید از میرحسین و کروبی پرداخته و بر آتش فتنه ۸۸ دمیدند و مردم ایران را ماه‌ها درگیر آشوب و التهاب کردند. در روزهای گذشته، هم‌حزبی‌های ترامپ، ادعای وی را محکوم کردند، اما چهره‌های اصلی جریان اصلاح‌طلبی در ایام فتنه تمام‌قد از رفتار غیرقانونی هم‌حزبی‌های خویش حمایت کردند و منافع زودگذر جریان خویش را بر امنیت کشور ترجیح دادند!

شروع جنگ داخلی در آمریکا

به گزارش «اسپوتنیک»، معترضان نیویورکی در اعتراض به اعلام پیروزی زودهنگام دونالد ترامپ و مطرح کردن بحث تقلب در انتخابات از طرف او، برای دومین شب متوالی به خیابان‌ها آمدند. هم‌اکنون اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای آمریکا در جریان است. در دومین شب متشنج نیویورک ۱۸ نفر از معترضانی که در یک راهپیمایی شرکت کرده بودند، توسط پلیس دستگیر شدند. در جریان اعتراضات چهارشنبه شب هم پلیس نیویورک حداقل  ۲۵ نفر را در این شهر دستگیر کرده بود. در پی ناآرامی‌های شهر پورتلند هم مقامات ایالت اورگان نیروهای گارد ملی را در این شهر به حالت آماده‌باش درآوردند. در ایالت مینیاپولیس هم پلیس بیش از ۶۰۰ نفر را در جریان اعتراضات دو روز گذشته بازداشت کرده است. «نیویورک‌تایمز» دیگر رسانه آمریکایی نیز نوشت: «ترامپ چه پیروز شود چه بازنده، یک‌چیز مشخص است، او به‌آسانی کنار نخواهد رفت». پسر ترامپ در آخرین توئیتش با تشویق پدر به جنگ داخلی، نوشت: «بهترین چیز برای آینده آمریکا این است که به جنگی تمام‌عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاه‌برداری‌ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که در ایالتی دیگر رأی داده‌اند که در آن زندگی نمی‌کنند برملا شود».

سه اقدام مؤثر برای کنترل کرونا

کشوری مانند تایوان ۲۰۰ روز را بدون حتی یک مورد جدید از ابتلا به کووید ۱۹ پشت سر گذاشته است و کشوری مثل چین نیز که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت دارد توانسته است این ویروس را کنترل کند! چطور است که کشورهای اروپایی و آمریکا مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با این همه‌گیری مرگبار هستند، درحالی‌که برخی مناطق دیگر دنیا شیوع بیماری را متوقف کرده‌اند؟ کارشناسان می‌گویند که با انجام سه اقدام کلی می‌توان همه‌گیری را در هر کشوری متوقف کرد. بر اساس نظر کارشناسان سلامت عمومی، اولین اقدام هر دولتی برای کنترل پاندمی کرونا به صورت کامل، اعمال برنامه‌های پیوسته‌(پروتکل‌های بهداشتی) به همراه اطلاع‌رسانی‌های دائمی است. از طرف دیگر اقدام دوم وادار کردن تمامی شهروندان به پوشیدن ماسک و وسایل محافظتی بوده و از طرف دیگر، اعضای جوامع هم باید به صورت گسترده مورد آزمایش قرار گرفته و افراد در ارتباط با مبتلایان به صورت صحیح و دقیق ردیابی شوند. این کارشناسان می‌گویند که هر کشور ناموفقی که هم‌اکنون با همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کند، در یکی از این سه اصل کلی دچار مشکل بوده است.

▼ اخبار کوتاه

توئیت معنادار «حسین امیرعبداللهیان» درباره انتخابات آمریکا/ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏«ما با حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات‌متحده مذاکره داشتیم. برجام از زمان اوباما نقض آمریکایی را آغاز کرد. ذوق‌زدگی از آمدن یکی و رفتن دیگری همان یافتن سراب آرزوها در آمریکاست. واقعیت آنجا همین است که می‌بینیم. بی‌تردید ایران قوی است و با اقتصادی قوی بیمه خواهد شد. با جهان رابطه عزتمند داریم».

مردم فریب جریان تحریف را نخورند!/ ابراهیم رضایی، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: از پیروزی انقلاب تا تابستان ۹۵، جمعاً ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از طرف آمریکا علیه ایران وضع شده که ۲۲تای آن از طرف دموکرات‌ها و ۷ تحریم از طرف جمهوری‌خواهان بوده است. دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳ مورد رکورددار تحریم‌هاست. مردم فریب جریان تحریف که هدفش بزک کردن آمریکاست را نمی‌خورند.

رونمایی سپاه از سامانه «رگبار موشکی»/ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آخرین نوآوری شگفت‌انگیز خود، جدیدترین سامانه موشکی خود را رونمایی کرد که با به‌کارگیری آن می‌توان تعداد زیادی از موشک‌ها را در فواصل بسیار کم و اصطلاحاً به شکل رگباری و مداوم به سمت هدف شلیک کرد. این سامانه با هدف پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد ساخته شده و در فیلم منتشر شده از آن نیز موشک‌های عماد با برد 1700 کیلومتر و مجهز به سر جنگی‌های هدایت‌پذیر نشان داده شد. موشک‌های سپاه از برد 300 کیلومتر در کمتر از یک دهه به برد 1350 و کمی بعد به برد 2000 کیلومتر رسید.

احکام سیاسی (سؤال 74): چرا اطاعت از ولی‌فقیه با وجودی که معصوم نیست، واجب است؟ پاسخ: زیرا حفظ نظام اجتماعی دینی واجب است و اطاعت نکردن از ولی‌فقیه، موجب اختلال در نظام خواهد شد و اختلال در نظام حاکم جایز نیست، بنابراین اطاعت از ولی‌فقیه واجب است. بر این اساس است که خردمندان در برخی موارد با وجودی که دستوردهنده معصوم نیست، اطاعت را ضرورى مى‌دانند، مانند اطاعت بی‌چون‌وچرا از مراجع تقليد درحالی‌که هيچ‌كس معتقد به عصمت مراجع نبوده است و یا فرماندهى در جنگ به سربازان خود دستورى می­دهد؛ اگر سربازان بخواهند به استناد اينكه احتمال دارد فرمانده خطا كند، از دستورش سرپيچى نمايند، آيا كار جنگ سامان خواهد گرفت؟ اگر به خصوصيات ولی‌فقیه توجه كنيم و در نظر داشته باشيم كه حاكم اسلامى هميشه در هر كارى با صاحب­نظران و متخصصان مشورت مى­كند و بعد تصميم مى‌گيرد و مردم هم وظيفه دارند از خيرخواهى و مصلحت­انديشى براى حاكم شرعى مضايقه نكنند، احتمال خطا تا حد بسيارى كاهش مى‌يابد و ديگر معقول نيست از دستورهاى او سرپيچى كنيم، بخصوص با وجود شرط عدالت که در بین شرایط ولی‌فقیه برجستگی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات