صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۸ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بنده هر دفعه که می‌گویم علاج را در داخل بجوییم، یک عده‌ای معتقدند که ما با خارج ارتباط را قطع کنیم؛ نه، این نیست؛ ارتباطات باید برقرار باشد؛ مهم این است که ما علاج را از دیگران نخواهیم، علاج را از بیرون خودمان نخواهیم؛ علاج در درون خود ما است. (1399/8/13) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

راز و رمز تمدّن وحشی غرب!

رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد با پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) به مقایسه پاره‌ای از خصایص و ویژگی‌های تمدن غربی با فرهنگ غنی اسلام پرداختند و دست روی نقطه ضعف عمده تمدن وحشی غرب گذاشتند و آن، موضوع «انسان» است. البته غربی‌ها با رویکرد اومانیستی و ادعاهای حقوق بشری، داعیه‌دار دفاع از حقوق انسان هستند؛ اما زمانی که نقاب از چهره تزئین شده به‌واسطه بهره‌گیری سوء از علم و دانش و فناوری‌های پیشرفته برداشته می‌شود، عیار واقعی آن تمدن در مقایسه با نگاه اسلام و پیامبر رحمت به تکریم و پاسداشت مقام انسان رنگ می‌بازد. دلسوزی و حرص پیامبر رحمت برای هدایت همه آحاد بشر فارغ از جنسیت، رنگ، مذهب و نژاد، اوج انسان‌مداری واقعی در اسلام است. در مقابل، رویه و سلوک غرب مدعی حقوق بشر در برخورد با جوامع انسانی و تحقیر انسان‌ها و بازداشت آن‌ها از حقوق طبیعی‌شان چگونه است؟ به هر کجای عالم نگاه کنید زورگویی و ظلم تمدن غرب به جوامع انسانی با سوءاستفاده از پیشرفت در علم و فناوری را به عیان می‌بینید. رهبر حکیم انقلاب این کارها را «نشانه ذات ظلمانی تمدّن غرب» ذکر کردند و با تأکید بر این گزاره آزمون شده که اقدامات خبیثانه کشورهایی مثل فرانسه در هتک حرمت به پیامبر رحمت صدمه‌ای به اسلام و وجود گران‌قدر ایشان وارد نمی‌کند، تأکید کردند که این‌گونه رفتارها «وسیله‌ای است برای اینکه من و شما بیشتر بشناسیم این تمدّن را»، این تمدّن را «واقعاً تمدّن وحشی‌ای» دانستند که «ملّت‌های خودش را هم بیچاره کرده است».

راز این وحشی‌گری در ذات تمدن غربی، رهاسازی انسان از قیدوبند آموزه‌ها و تعالیم دین و وحی الهی بود که به اسم خدمت به انسان انجام شد، اما امروز بلای جان انسان غربی شده است. غرب، میانِ دین و همۀ «دیگری‌ها»، دین را کنار زد و آن دیگری را برگرفت؛ چه دین و علم، چه دین و عقل، چه دین و پیشرفت، چه دین و آزادی. این دوگانه‌های متضاد، در غرب شکل گرفتند و انسان غربی بر سر این دوراهی‌ها قرار گرفت و مجبور به انتخاب یکی شد. میان دین و آزادی نیز ترجیح با آزادی بود؛ هیچ امری نباید فارغ از اراده و خواست خود انسان، بر او حکومت کند. انسان، موجودی خودمختار است. این تفکر بنیان بیچارگی انسان غربی را فراهم کرد و تا به مدار دین و رفتار دینی برنگردد از این کابوس رها نخواهد شد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                            

چرا همه کالاها ارزان می‌شوند؟!

امام خامنه‌ای روز ۱۳ آبان در سخنرانی زنده تلویزیونی فرمودند: «گرانی‌های اخیر ارتباطی به تحریم ندارد».

گزاره‌های خبری: از هنگام اعلام احتمال پیروزی جو بایدن در امریکا، بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفته است! 1- حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ایران در پنج کشور مسدود شده است؛ با تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده، 20 میلیارد دلار در چین، هفت میلیارد دلار در هند، شش میلیارد دلار در کره جنوبی، دو میلیارد دلار در عراق و 1.5 میلیارد دلار از منابع ایران در ژاپن مسدود شده‌ است. 2- رسوب کالا در گمرک؛ در حال حاضر نزدیک به ۸ میلیون تن کالای اساسی و غیراساسی در گمرکات رسوب کرده است و اقدامات دستگاه‌های متولی بر ترخیص این اقلام کارساز نبوده است. ۲۰۰ هزار تن برنج، ۲ هزار تن کنسانتره خوراک طیور، ۴۲۰۰۰ هزار تن روغن خام خوراکی و ... 3- نفت گران نشده و صادرات هم افزایش نداشته است. 4- هیچ‌گونه تغییری در افزایش تولید در خودروهای داخلی صورت نگرفته است و تولید، عرضه و فروش بر روال سابق است.

نکته راهبردی: کاهش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد، یک عامل روانی وجود دارد که به‌صورت غیرطبیعی در حال تلخ کردن زندگی مردم است. به نظر می‌رسد دپوی کالاهای اساسی جامعه و بالا و پایین کردن نرخ ارز و امثالهم بهانه‌ای بیش نیست تا عده‌ای از گرانی‌ها برای توجیه ضرورت مذاکره استفاده کنند و کاهش قیمت‌ها را نیز توجیه حتمی مؤثر بودن مذاکره نشان دهند. مردم از این رفتارهای دوگانه می‌فهمند که مشکل کشور تحریم نیست، بلکه عامل مشکلات، رفتار برخی دلالان مذاکره است که با چماق و هویج زندگی مردم را گروگان گرفته‌اند. به‌تازگی خبر رسیده که مسئولین در حال آزاد کردن کالاهای دپو شده در گمرکات هستند. آیا یک ماه پیش امکان آزاد کردن کالاهایی که از اردیبهشت انبار شده‌اند، وجود نداشت؟

(نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                                

بایکوت سخنان کدخدای جهان!

دو شبکه اجتماعی «توئیتر» و «فیس‌بوک» به دلیل فراگیری در سطح جهان کاملاً منحصربه‌فرد بوده‌اند و این دو شبکه در کنار فعالیت‌های ظاهری خود، عملاً به بخشی از ابزار جنگ‌های ادراکی نظام سلطه علیه دیگران تبدیل شده‌اند. تشویق به آشوب و هرج‌ومرج، ترویج خشونت، دروغ‌پراکنی و تلاش برای ایجاد تفرقه و ازهم‌گسیختگی انسجام اجتماعی ازجمله مواردی هستند که تنها زمانی تبدیل به خطوط قرمز فیس‌بوک و توئیتر می‌شوند که هستی نظام سلطه به خطر افتاده باشد. محدودسازی و عدم بازتاب دیدگاه‌های ساختارشکن ترامپ که حالا دیگر تبدیل به یک مهره سوخته شده، حکایت همان استانداردهای دوگانه‌ای است که نه‌تنها در عالم مجازی که در جهان حقیقی هم از سوی نظام سلطه همواره سر می‌زند. ملت ایران شاید بیش از هر چیز خاطره درخواست ویژه «باراک اوباما» از توئیتر در جریان فتنه سال 88 را به یاد داشته باشد، زمانی که مستأجر دموکرات کاخ سفید برای تشدید فعالیت‌های مخرب این شبکه در ایران، از مدیران آن درخواست کرد تعمیرات خود را به عقب بیندازد تا بلکه آرزوی او برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شود. با این تفاسیر؛ امروز اتفاقی بی‌سابقه در دنیای امپراتوری رسانه‌ای غرب رقم خورده و پس از توئیتر و فیس‌بوک، سه غول رسانه‌ای آمریکا یعنی شبکه‌های تلویزیونی «MSNBC، CBS، ABC» نیز اظهارات و ادعای تقلب ترامپ را بایکوت و پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور، کدخدای ادعایی جهان را به دلیل آنچه که آن را دروغ‌پردازی می‌خوانند، قطع می‌کنند. بی‌بی‌سی ‌فارسی هم از واژه «فتنه» برای سخنان ترامپ استفاده کرده و او را به بر هم زدن آرامش متهم ساخته است.

▼ اخبار

بی‌سابقه‌ترین رخداد نظامی علیه آمریکا

«حسین امیرعبداللهیان»، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس، در بخشی از مصاحبه اخیرش با روزنامه همشهری به هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی آمریکایی در عراق توسط کشورمان پرداخته و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران هنوز انتقام خون سردار سلیمانی را نگرفته است». وی می‌افزاید: «درباره عملیات انتقام باید اشاره کنم وقتی قرار شد ایران 13 موشک بالستیک نقطه‌زن به سمت پایگاه استراتژیک عین‌الأسد شلیک کند قبل از عملیات نخست‌وزیر وقت عراق در جریان قرار گرفت، البته نخست‌وزیر وقت عراق اطلاع نداشت ایران کجا را می‌خواهد بزند، اما می‌دانست نقطه‌ای در خاک عراق هدف قرار می‌گیرد، این به لحاظ حقوق بین‌الملل و رعایت همسایگی بود که لازم بود؛ ضمن اینکه دفاع مشروع را حق خود می‌دانستیم، نخست‌وزیر عراق را در جریان قرار بدهیم. برای ایران این مهم بود که سربازان آمریکایی که خانواده‌شان نگران وضعیتشان هستند، هدف نباشند، چون این برای ما عامل اقتدار نیست که سربازان ساده آمریکایی را در پایگاهشان مورد هدف قرار بدهیم، برای ما مهم این بود که پیام اقتدار ارسال شود و هیمنه آمریکایی‌ها خرد شود. حمله موشکی ایران به مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در کشور عراق، یکی از بی‌سابقه‌ترین رخدادهای نظامی است که اقتدار و هژمونی آمریکا را در چشم جهانیان شکست. مقوله‌ای که البته بنا به گفته مقامات ارشد کشورمان، گام نخست "انتقام سخت" است و این عملیات فاز مهم‌تر دیگری دارد که در وقت و شرایط مقتضی انجام خواهد شد. مع‌الوصف نبایستی اجازه داد که این رخداد تاریخی در لابه‌لای رسم و رسومات امروزه رسانه‌های اجتماعی مثل جولان هشتک‌ها، ترندها و تریبون داشتن برخی انسان‌های بی‌بصیرت گم شود و اثر آن در ذهن مردم و مخاطبان کمرنگ شود».

عجب وضع تماشایی‌ای!

رهبر معظم انقلاب اخیراً با اشاره به ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا، به کنایه، وضع دموکراسی در آمریکا را «تماشایی» توصیف کردند؛ کلیدواژه‌ای که توجه بسیاری از رسانه‌های سراسر جهان را جلب کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس (آمریکا) نوشت: «رهبر عالی ایران، روز سه‌شنبه، طی یک سخنرانی تلویزیونی هم‌زمان با سالگرد بحران گروگان‌گیری سال ۱۹۷۹ در سفارت ایالات‌متحده، انتخابات آمریکا را با اشاره به ادعاهای بی‌اساسِ خود پرزیدنت دونالد ترامپ درباره تقلب انتخاباتی، به تمسخر گرفت. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای بار دیگر روی موضعی تأکید کرد که ایران از مدت‌ها پیش اتخاذ کرده است: اهمیتی ندارد ترامپ پیروز انتخابات شود یا بایدن». سی‌بی‌اس‌نیوز (آمریکا) هم نوشت: «ایران، اولین واکنش رسمی‌اش به انتخابات آمریکا را نشان داد؛ رهبر عالی، هدف تمسخر خود را مستقیماً آقای ترامپ قرار داد، آن‌هم در پلتفرم موردعلاقه رئیس‌جمهور [یعنی توئیتر]. [آیت‌الله سید] علی خامنه‌ای توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!». رادیو اروپای آزاد و رادیو آزادی (آمریکا) نیز مخابره کردند: «رهبر عالی ایران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به تمسخر گرفت و این رقابت تنگاتنگ را "وضع تماشایی"ای توصیف کرد که ضعف دموکراسی [در آمریکا] را افشا کرده است».

پرونده تقلب در انتخابات آمریکا، با اسناد و شواهد زیاد

«رودی جولیانی»، وکیل ترامپ اعلام کرد: «من وکیل رئیس‌جمهور هستم. رأی‌گیری پستی سرشار از تقلب است. نشریه نیویورک‌تایمز ۱۰ سال پیش مطلبی در این رابطه نوشت. این موضوع سبب تغییر رویه در رأی‌گیری شده بود و یکی از اعضای کنگره روش رأی‌گیری پستی را به عنوان یکی از روش‌های تقلب نام برده بود. این روش خیلی مستعد تقلب است. مقامات این شهر که برای ۶۰ سال دموکرات بوده‌اند و سابقه طولانی و مستندی در تقلب در آرا دارند، به‌جای آن‌که به دنبال بررسی و نظارت دقیق آرای پستی باشند، آن‌ها هیچ نظارت دقیقی بر هیچ‌کدام از آرای پستی نداشته‌اند. این آرای پستی می‌تواند متعلق به هر فردی باشد و یا از سوی اعضای حزب دموکرات در محل مرکز شمارش آرا پر شده باشد. وی پیش‌ازاین برای اثبات ادعای خویش گفته بود: «حداقل ۲۱ هزار رأی در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده که صاحبان آن‌ها سال‌ها پیش فوت کرده‌اند».

▼ اخبار کوتاه

ماجرای FATF و بازی با افکار عمومی/ «مسعود براتی»، ‏‏کارشناس تحریم و سیاست خارجی در صفحه توئیترش نوشت: «خب، یک سلامی خدمت تمام عزیزان رسانه‌ای، کارشناس، بازرگان و بانکدار عرض کنم که در ماه‌های اخیر تلاش‌های فراوانی کردند که بگویند دلار ۳۰ هزارتومانی به خاطر FATF است. احتمالاً انتخاب بایدن به‌صورت خودکار ایران را از لیست سیاه FATF خارج کرده! همین، سلام من را به ایشان برسونید!

عادی‌سازی گناه بعد از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی/ به گزارش «آسوشیتدپرس»، دولت خودفروخته امارات اخیراً جریمه و کیفر نوشیدن، فروش یا داشتن مشروبات الکلی را برای افراد ۲۱ سال برداشته و دیگر نوشیدن یا داشتن مشروب به مجوز دولتی نیاز ندارد. تا پیش‌ازاین، در باشگاه‌ها و مشروب‌فروشی‌های ساحلی امارات، مشروب فروخته و نوشیده می‌شد؛ اما افراد حقیقی برای خرید، انتقال یا داشتن مشروبات الکلی به مجوز دولت نیاز داشتند. بنا بر همین گزارش، تا پیش‌ازاین در امارات، زندگی آزاد و مشترک زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند جرم بود، اما حالا این‌چنین زندگی‌ای مجاز است.

۵۱ درصد تجارت ایران با همسایگان/ رئیس‌کل گمرک گزارش داد: «میزان تجارت خارجی کشورمان با همسایگان طی هفت ماه اول سال بالغ بر ۵۰ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۲۳ تن کالا معادل ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۷۱ هزار و ۵۹۷ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵۱ درصد کل تجارت هفت ماهه کشور را به خود اختصاص داده است.

ورود دیوان محاسبات به افزایش کارمزدهای بانکی/ «ارکانی» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «دیوان محاسبات به موضوع افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی ورود کند. چراکه این اقدام به‌منزله اخذ وجه غیرمجاز و غیرقانونی از تراکنش‌های بانکی مردم توسط دولت است».

تکذیب خبر احتکار اقلام غذایی در هرمزگان/ چند روزی است که در فضای مجازی خبری از قول اطلاعات سپاه هرمزگان منتشر شده است که اقلام غذایی در این استان احتکار شده است. سازمان اطلاعات سپاه هرمزگان طی اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

احکام سیاسی (سؤال 75): آیا حقوق سازمانی کسی که التزام عملی و نظری به ولایت ندارد، حلال است؟ پاسخ: نظامی­گری از مشاغلی است که شاغلین به آن باید اعتقاد و التزام عملی و نظری به ولایت‌فقیه داشته باشند، با این وصف، اشتغال افراد غیر معتقد به ولایت‌فقیه در مشاغلی که قانوناً اعتقاد به ولایت‌فقیه شرط لازم برای شاغلین آن است غیرقانونی می­باشد و چه بسا از نظر دریافت حقوق نیز دچار مشکل گردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات