صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۰۱

نتیجه انتخابات 2020: آمریکا باخت

بررسی ابعاد انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، این کشور با آنچه سال‌ها ادعا می‌کرد، بسیار متفاوت است. آمریکا در این انتخابات دچار افول چهره به عنوان کشور دارای دموکراسی شد.
انتخابات آمریکا در حالی پایان یافت که فارغ از نتیجه ظاهری آن، آمریکای بدون روتوش و واقعی را به جهان نشان داد. بررسی ابعاد انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، این کشور با آنچه سال‌ها ادعا می‌کرد، بسیار متفاوت است. آمریکا در این انتخابات دچار افول چهره به عنوان کشور دارای دموکراسی شد.
 
این کشور با انحطاط در زمینه‌هایی از جمله سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و… مواجه است که در این زمینه رهبر معظم انقلاب با بررسی روند دموکراسی و رفتار حاکمان آمریکا می‌فرمایند: «رژیم آمریکا به شدّت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است. این امپراتوریِ این جوری دیری نخواهد پایید؛ معلوم است که وقتی کار یک سیاست، کار یک رژیم به اینجا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد»؛ اما انتخابات اخیر باخت ایالات متحده آمریکا در مقابل دموکراسی بود. آمریکا اعتماد مردم را دچار خدشه کرد.
 
«چامسکی» نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است آمریکا با آنکه یک دموکراسی است، اما به «کشور سرمایه‌داران» تبدیل شد. او که یکی از محققان و منتقدان پدیده نقش «پول‌های کثیف» در سیاست و در جریان سیاسی آمریکاست، به تفصیل از نقش لابی‌های ثروت در سوق دادن سیاستمداران به نفع شرکت‌ها و مؤسسات مالی خصوصی نوشته است.
 
بنابراین انتخابات 2020 آمریکا ثابت کرد، دموکراسی در آمریکا به تعریف عام آن وجود ندارد. از این رو چیدمان حکومت‌داری نخبگان سیاسی آمریکا طوری است که این کشور برخلاف رویه دموکراسی اداره می‌شود. در طول چندین دهه گذشته فقط دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه توانسته‌اند به عنوان کاندیدای انتخابات آمریکا مطرح شوند و حزب سوم یا فرد مستقل توان و اجازه حضور در نظام سیاسی و قضایی آمریکا را ندارد. جالب است مردم آمریکا یا باید به ترامپ رأی می‌دادند که چهار سال در رأس قدرت بود، یا باید به بایدن که قبل از ترامپ، معاون رئیس‌جمهور این کشور بود، رأی می‌دادند، یعنی انتخاب محدود و اجباری نخبگان سیاسی که وابسته به سرمایه‌داری است.

اعتراف صریح دونالد ترامپ به وجود تقلب در انتخابات آمریکا، گزاره آشکاری است بر ساختار فاسد و ناکارآمدی انتخابات آمریکا که اعتراف بالاترین مقام مسئول آمریکا را در پی داشته است. وجود رأی پستی و ناهماهنگی ایالت‌ها در برگزاری انتخابات عملاً انتخابات آمریکا را به سمت مهندسی آرا سوق می‌دهد که این امر متضاد با دموکراسی است.

وجود رأی الکترال در ساختار انتخاباتی آمریکاست که آشکارا خلاف خواسته مردم آمریکا طراحی شده است. برای نمونه، می‌توان به انتخابات 2016 آمریکا اشاره کرد که در آن هیلاری کلینتون نزدیک سه میلیون بیشتر از ترامپ رأی آورد؛ ولی تصمیم قدرت پشت پرده (الکترال) این بود که برخلاف خواسته مردم، ترامپ در رأس قدرت قرار گیرد. بدیهی است که نظام لیبرال با مشخصات مطرح شده به سمت هرج و مرج حرکت خواهد کرد.

اعتراف قبل و بعد از برگزاری ماراتن 2020 مجری انتخابات به وجود تقلب گسترده، شکست تمام سناریوهای قبلی آمریکا در زمینه متهم‌سازی دیگر کشورها مبنی بر نبود انتخابات آزاد بود.

افتضاح اعلام زودهنگام پیروزی انتخابات 2020 از سوی هر دو کاندیدا، به حدی بود که سبب واکنش خود آمریکایی‌ها نیز شد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» بولتون در مصاحبه‌ای گفته است: «فکر می‌کنم اظهارات چند ساعت قبل رئیس‌جمهور ترامپ که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسئولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهور ایالات متحده تا کنون گفته است.
 
ترامپ صحت تمام روند انتخابات را به‌خاطر منافع شخصی خود، زیر سؤال برد. این فضاحت (رسوایی) است.» «توماس فریدمن» نویسنده مشهور آمریکای در مقاله‌ای در اکونومیک تایمز نوشت: «آمریکا هرگز تا این حد شاهد سیاست‌های تفرقه‌افکنانه نبوده است. با گذشت چند روز از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هنوز نمی‌دانیم چه کسی برنده انتخابات است.
اما قطعاً می‌دانیم چه کسی بازنده است: ایالات متحده آمریکا. ما به تازگی چهار سال از بی‌صداقت‌ترین و تفرقه‌افکنانه‌ترین دوران ریاست‌جمهوری را در تاریخ آمریکا تجربه کرده‌ایم، دورانی که به پایه‌های دوگانه دموکراسی ما یعنی حقیقت و اعتماد تاخت.»

آمریکای بعد از انتخابات به چه سمتی می‌رود؟ در حال حاضر، نپذیرفتن نتیجه انتخابات سبب آشوب در آمریکا شده است و به نظر می‌‌رسد در روزهای آینده جهان شاهد آمریکای آشفته خواهد بود. اظهار نظر دونالد ترامپ در مورد وجود تقلب در انتخابات نشان می‌دهد، وی در صورت رأی‌ نیاوردن به آسانی از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.
 
در این خصوص برادرزاده ترامپ اعلام کرد، وی نمی‌تواند با باختن کنار بیاید، اقدام او تلاشی برای کودتا خواهد بود. نکته دوم این است که وجود پدید ترامپیسم در چهار سال گذشته سبب شده است، دیکتاتوری و تمکین نکردن به ساختار این کشور نهادینه شود. این موضوع کار را بر آمریکا سخت خواهد کرد. برخی از نخبگان داخلی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که ترامپ آمریکا را نیز با خود خواهد برد.

وجود آشوب انتخاباتی، دیگر اعتراضات را نیز در آمریکا فعال خواهد کرد. سرکوب جنبش وال استریت، نادیده گرفتن حقوق شهروندی سیاه‌پوستان که بخشی از آن در قتل «جرج فلورید» به دست پلیس خود را نشان داد، افزایش بیکاری که در زمان کرونا چند برابر شده است، همگی خطرات بالفعلی است که از دل ناکارآمدی نخبگان سیاسی آمریکا بیرون است.

چهره واقعی آمریکا به دنیا نشان داده شد و ایالات متحده به شدت جایگاه فعلی خود را به منزله حامی دموکراسی از دست داد. به گونه‌ای که در کنار افول اقتصادی، اخلاقی و نظامی باید افول اندیشه‌ای آمریکا را هم مطرح کرد. بدیهی است که دنیا دیگر آمریکا را نخواهد پذیرفت. ایالات متحده اجماع‌سازی بین‌المللی را با شعارهای دموکراسی از دست داد. حقانیت جمهوری اسلامی در فتنه 88 امروز بیش از هر زمان دیگر قابل اثبات است. حمایت آمریکا از فتنه‌گران با اسم دموکراسی، دقیقاً برخورد با خود دموکراسی بود.

مردم آمریکا نیز به نظام حکومت‌داری حاکمان خود معترض خواهند بود. آمریکا اعتماد مردم خود را نیز دیگر نخواهد داشت. رأی الکترال حساسیت مردم و برخی از ایالت‌های کوچک را برانگیخته است و آمریکا در حال از دست دادن پایگاه مردمی خود است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات