صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۹ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اکثر این جوان‌هایی که در جنگ نقش‌های مؤثر ایفا کردند، از قبیل همین دانشجو‌ها بودند و خیلی‌هایشان هم جزو نخبه‌ها بودند. یک جوان بیست‌ودو، سه ساله فرمانده یک لشکر شد؛ آن‌چنان توانست طراحی عملیات کند که نه فقط دشمنانی را که مقابل ما بودند متعجب کرد، بلکه ماهواره‌های دشمنان را هم متعجب کرد. (۱۳۸۳/۰۷/۰۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

نظارت بر بودجه 59 درصدی!

در لایحه بودجه سالانه که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد، رقم‌های بسیار نجومی ذکر می‌شود. این رقم‌های درشت بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است که حدود ۶۸ تا 70 درصد از بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد و مضافاً هرسال این رقم بدون بررسی در مجلس و شورای نگهبان در کنار بودجه کل به تصویب می‌رسد. بعد از اینکه بودجه کشور دچار کسری جدی شد، بسیاری از کارشناسان و حتی اتاق بازرگانی که در این بخش به‌صورت تخصصی ورود دارد به دنبال صرفه‌جویی در بودجه شرکت‌ها بودند، اما مرکز پژوهش‌ها با تحقیقی که انجام داده، نتایج اعلامی نشان دهنده این نکته است که بودجه شرکت‌ها غیرواقعی و در حد اسناد حسابداری است و از دل آن صرفه‌جویی به دست نمی‌آید. در ماحصل پژوهش آمده، 41 درصد رقم بودجه شرکت‌های دولتی، ارقام حسابداری (غیرواقعی) هستند و امکان ایجاد منابع درآمدی قابل‌توجه برای دولت از محل صرفه‌جویی در کل هزینه‌های شرکت‌های دولتی وجود ندارد.

 نکات تحلیلی: 1- بنا بر این فرض، حداقل اقدامی که می‌توان در این بخش عظیم داشت این است که نگاه صرفه‌جویی در هزینه‌های این شرکت‌ها با هدف افزایش کارایی و ارتقای عملکرد خود آن‌ها دنبال شود. بسیاری از شرکت‌های دولتی در حال حاضر به دلایل مختلف از سودآوری کمتری نسبت به پتانسیل‌های موجود خود برخوردارند یا اینکه از منابع و امکانات دولتی بهره می‌گیرند اما زیان‌ده هستند؛ حداقل فکری به حال این شرکت‌های زیان‌ده صورت گیرد. 2- در صورت جامع بودن نتایج مرکز پژوهش‌ها، مجلس شورای اسلامی باید با استفاده مؤثر از ابزارهای قانونی، بر ارقام باقیمانده از بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها که 59 درصد بوده و رقم بسیار بالایی در بودجه کل کشور را شامل می‌شود، نقش نظارتی خود را ارتقا دهد.

نکته راهبردی: بودجه مهم‌ترین سند مالی دولت و درواقع یک سند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت است که جهت‌گیری‌های یک‌ساله را روشن می‌سازد و شاخصی برای سنجش توانایی‌های دولت در تجهیز و تخصیص منابع برای اجرای مأموریت‌هایش است. ازاین‌رو توجه به وضعیت بودجه‌ریزی و تأثیرات آن بر شاخص‌های اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین سیاست مالی دولت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. با این وضعیت و صرف آوردن ارقام حسابداری در بودجه، جا دارد در اصلاح ساختار بودجه علاوه بر مطالبات مقام معظم رهبری، این بخش نیز به‌صورت جدی اصلاح گردد. (نویسنده: علی قاسمی)

 ▼گزارش روز                                    

گستاخی عجیب!

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز 13 آبان ضمن تأکید بر حق آذربایجان در منطقه قره‌باغ و لزوم بازگشت این سرزمین به خاک آذربایجان، با اعلام موضع کشورمان در خصوص تروریست‌های اجیرشده که از خاک سوریه به این منطقه انتقال داده می‌شوند نیز تأکید کردند: «دو طرف به مرزهای بین‌المللیِ کشورها تعدّی و تجاوز نکنند و مرزهای بین‌المللی بایستی محفوظ باشد و تروریست‌ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند. در گزارش‌های قابل‌اطمینان وجود دارد که یک تعدادی تروریست از اینجا و آنجا وارد این ماجرا شده‌اند؛ اگر این‌ها نزدیک مرز باشند و احساس خطر بشود، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد؛ این‌ها بایستی نیایند».

گزاره خبری: «بهروز محرم‌اف»، نماینده مجلس باکو اخیراً در اقدامی گستاخانه درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص به‌کارگیری این تروریست‌های داعشی در مناقشه قره‌باغ گفته است: «امیدواریم منظور رهبر عالی ایران از حضور تروریست‌ها در مرزها، گروه‌های تروریستی آسالا و پ‌ک‌ک که توسط خود ایران به منطقه قره‌باغ انتقال داده شده‌اند، باشد، نه اخبار دروغین روس‌ها و فرانسوی‌ها! اگر قبول کنیم که در این جنگ یک طرف متجاوز است، ایران باید به مثابه یاور و‌ همکار متجاوزین تلقی شود».

گزاره‌های تحلیلی: 1- هرچند این موضع محرم‌اف از سوی دولت آذربایجان مورد نقد قرار گرفت و اظهار نظری شخصی توصیف شد، لیکن این اظهارات (دیکته شده) و گستاخی عجیب بار دیگر خطر نفوذ و تأثیرگذاری صهیونیسم بر رفتار برخی مقامات جمهوری آذربایجان در برهم زدن روابط حسنه میان دو کشور همسایه را به خوبی نشان داد. 2- جمهوری اسلامی همواره با گروه تروریستی پ‌ک‌ک مبارزه کرده و در این راه، ده‌ها شهید تقدیم امنیت منطقه کرده است. همچنین تنها کشوری که در کنار حساسیت نسبت به حفظ امنیت منطقه، به‌طور صادقانه در مسئله قره‌باغ از حق قانونی آذربایجان حمایت کرده، جمهوری اسلامی ایران بوده است. 3- مقامات آذربایجانی می‌بایست چشم و گوش خود را باز کنند و متوجه باشند که گسیل تروریست‌ها به منطقه نه توسط ایران، بلکه توسط رژیم صهیونیستی و دولت‌هایی اتفاق افتاد که سال‌های اخیر پشتیبان تروریست‌ها در سوریه بودند. برهم زدن امنیت منطقه مسلک صهیونیست‌هاست و جمهوری آذربایجان نیز از این نقشه صهیونیستی مستثنی نیست. نماینده پارلمان آذربایجان به جای متهم‌سازی ایران، در مورد علل و تبعات حضور خسارت‌بار رژیم صهیونیستی و نیروهای داعشی در کشورش تأمل بیشتری کند. (اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه                  

سیگنال فروش‌ها چگونه بازار بورس را به هم می‌ریزند؟

معاون حقوقی سازمان بورس گفت: «افرادی که در فضای مجازی ناهنجاری ایجاد کرده و فعالیت‌های مخرب، تخلف‌آمیز و مجرمانه انجام می‌دهند، مورد تعقیب قرار می‌گیرند. در همین راستا برای تعدادی از افراد که از طریق فضای مجازی اقدام به سیگنال‌فروشی، دست‌کاری قیمت، افشای اطلاعات نهانی از مجاری غیررسمی، معامله با اطلاعات نهانی مبادرت کرده‌اند و یا مردم را به‌قصد تحصیل منفعت شخصی به خرید یا فروش سهم اغوا کرده‌اند، تشکیل پرونده شده است». جعفر جمالی این را هم اضافه کرد: «گاهی دیده شده که افرادی از طریق فضای مجازی بر ارتکاب جرم و تخلف، اجتماع و تبانی می‌کنند. مثل این‌که سهمی را به‌اصطلاح پروژه کنند، یعنی بازار سهمی را بدون وجود هرگونه پشتوانه و تحلیل بنیادی، با تبانی داغ ‌کنند و ظاهر گمراه‌کننده برای آن ارائه می‌کنند و با اغوا کردن مردم، قیمت سهم را بدون پشتوانه بالا ببرند؛ این کارها هم فعالیت مجرمانه و موجب تعقیب خواهد بود». وی گفت: «صاحبان برخی از کانال‌ها با اغواگری باعث می‌شوند که مردم در صف فروش سهام قرار گرفته و خود آن‌ها برعکس، در صف خرید قرار می‌گیرند که این مصداق عینی جرم بوده و منفعت حاصله تحصیل مال نامشروع است و با آن برخورد می‌شود».

▼ اخبار

عصا زیر بغل گردن‌شکسته نگذارید!

بعد از افتضاحی که آمریکایی‌ها در انتخابات به عمل آوردند، کسانی در داخل اصرار دارند عصا زیر بغل کدخدای گردن‌شکسته بگذارند و درماندگی او را به‌عنوان نقطه قوت برای مردم ما فاکتور کنند. این در حالی است که از کل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، ۲۲ فقره در دولت‌های دموکرات‌ و ۷ مورد در دوره جمهوری ‌خواهان تصویب شده و در این میان، دولت دموکرات اوباما و معاون اولش بایدن با ۱۳ تحریم، رکورددار هستند. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در حمایت از فتنه سبز تصویب شد، شدیدترین فشارها را در زمینه انرژی، دسترسی ایران به منابع مالی و کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی ایجاد می‌کرد. اوباما در ژوئن ۲۰۱۰ هم تحریم‌های جامع (سیسادا) را امضا کرد که فشار گسترده‌ای را در حوزه نفت، پتروشیمی و مبادلات بانکی تحمیل می‌کرد.

ورق بورس برمی‌گردد؟!

«حمید اخوان‌دوست» کارشناس حوزه بورس، در یادداشتی نوشت: «دلیل ریزش‌های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست، ریزش‌های اخیر ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در زمان حاضر صف‌های فروش دارند، اما حجم معاملات بسیار ناچیز و یا حتی به‌اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به سبب جو منفی حاکم به‌اجبار در صف‌های فروش هستند. علت صف نشستن‌های اخیر بسیاری از معامله‌گران ترس از ریزش سهام دلاری نظیر گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فولادی، معدنی و غیره است درحالی‌که بورس مدت‌ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده است. کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا ۳۲ هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت‌ها با دلار حدود ۱۸ هزار تومان صورت گرفته است».

استاد دانشگاه واشنگتن: راهبرد بایدن در قبال ایران تغییر نخواهد کرد

«شیرین هانتر» استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در گفتگو با رسانه داخلی اصلاح‌طلب، در پاسخ به اینکه بایدن در سیاست خارجی دست به چه اقدام‌هایی خواهد زد، تصریح کرد: «به نظرم نباید انتظار تغییرات بنیادین در سیاست خارجی آمریکا داشت. این موضوع، به‌خصوص در مورد خاورمیانه روشن و معلوم است. بایدن هم سیاست حمایت همه‌جانبه از اسرائیل را ادامه خواهد داد؛ باید توجه داشت که راهبرد بایدن در اصل تفاوت زیادی با ترامپ نخواهد داشت. مثلاً نباید انتظار بازگشت فوری آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها را داشت. بایدن هم اصرار خواهد داشت که توافق‌نامه جدیدی با شرایط سخت‌تر تدوین شود. او همچنین خواستار تغییر سیاست‌های منطقه‌ای تهران خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه در وضعیتِ فعلی منطقه، بحث کاهش خصومت ایران با اسرائیل را پیش خواهد کشید. لحن بایدن نرم‌تر خواهد بود اما در مطالبات آمریکا از تهران تغییری حاصل نخواهد شد».

پیشنهادی برای موضوع مغفول مانده حجاب

«زهره الهیان»، نماینده مجلس پیشنهاد داد: «اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب قابلیت اجرا ندارد، آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود. وی با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های متولی در امر حجاب، گفت: «موضوع عفاف و حجاب مستقیم به متولیان فرهنگ و سیاست‌گذاری‌های کلان نظام واگذار شده که متأسفانه در دولت‌های گذشته و کنونی مغفول واقع شده است، درحالی‌که باید در زمینه عفاف و حجاب، بستر انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جدید را آسیب‌شناسی کنیم و این اتفاق باید درون خانواده‌ها رخ دهد، اما متأسفانه این‌گونه نبوده و موضوع حجاب و عفاف مدنظر قرار نگرفته است».

▼ اخبار کوتاه

ارتباطات مخفیانه غرب‌گرایان داخلی با بایدن!/ «مالک شریعتی» نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «ان‌شاءالله به‌زودی جزئیات دقیق‌تری درباره گروگان‌گیری معیشت مردم توسط غرب‌گرایان به ملت خواهیم گفت. به‌شرط حیات، طراحی و ارتباطات مرموز و پیام‌های مخفیانه ردوبدل شده میان دلالان وطن‌فروش با کدخدای جدید رسوا خواهد شد؛ همان‌ها که سال ۱۳۷۹ "دیک چنی" را مخفیانه به تهران آوردند و...»

ایجاد مراکز دانش‌بنیان در استان‌های ساحلی/ ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که مراکز نوآوری را در استان‌های ساحلی ایجاد کند. در حال حاضر ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق در حوزه دریایی کشور فعالیت می‌کنند. سواحل کشور، صنایع بومی دارند که با ایجاد این مراکز، شرایط برای رشد و بالندگی آن‌ها فراهم می‌شود. همچنین داغ شدن بازار بهره‌گیری از ذخایر موجود در دریا هم یکی دیگر از پیامدهای مثبت این کار است. اتفاقی که بازار داخلی را متنعم و خودکفا می‌کند. بازاری پرسود و بومی.

کاسه زیر نیم‌کاسه انتخابات آمریکا/ خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن درباره وضعیت جامعه آمریکا پس از انتخابات و اعلام پیروزی جو بایدن نوشت: «انبوه طرفداران پرشمار ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا در حال تجمع هستند. افرادی که شمارشان بسیار بالاست و احساس می‌کنند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه رسانه‌هاست که از آغاز کار با ترامپ مشکل داشته‌اند. جامعه آمریکا بیش از هر زمان دیگری دوپاره به نظر می‌رسد. مهم‌ترین کار پیش روی رئیس‌جمهوری آینده، ایجاد اتحاد در این جامعه است».

اقدامات شورای حل اختلاف/ حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در نشست خبری دیروز به بیان خدمات این مرکز پرداخت و گفت: «۱۹۷ محکوم به قصاص طی شش‌ماهه اول سال جاری از چوبه دار نجات پیدا کردند. حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته و بیش از ۵ هزار زندانی نیز آزاد شده‌اند».

احکام سیاسی (سؤال 75): حکم التزام عملی نداشتن به دستورات ولی‌فقیه چیست؟ پاسخ: از آنجایی که ولایت‌فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع­الشرایط در عصر غیبت است و شعبه­ای است از ولایت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) که همان ولایت رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) می­باشد، اطاعت نکردن از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین که نشانگر عدم التزام به آن است، غیرمجاز می‌­باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات