زنجان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۶۶

دموکرات و جمهوری‌خواه چقدر با هم فرق دارند؟

پایگاه بصیرت / محمد امین مرادخانی
این روز‌ها که بحث انتخابات امریکا داغ است، دوباره اسامی "جمهوری خواه" و "دموکرات" بیش از هر چیزی جلب توجه میکند.
دو حزب قدرتمند ایالات متحده که به لطف کاریکاتور مشهور توماس سنت در جریان انتخابات ۱۸۷۴، به نماد‌های الاغ و فیل مزین شدند!
دیدگاهی که در بین عده‌ای از مردم ما وجود دارد حاکی از یک برداشت سطحی از این مسئله است؛ آن‌ها تصور میکنند که تفاوت بزرگی میان تفکرات، اعتقادات و راه حل‌های این دو حزب وجود دارد، اما بررسی مختصری از تاریخچه تشکیل امریکا، نشان دهنده‌ی این است که متفاوت دانستن الاغ و فیل در اهداف اشتباهی بزرگ است.
انگلستان قرن ۱۶ کشوری تقریبا یکدست و بدون تنوع قومی و دینی بود (یعنی مردمی خالص)
فرصت برای زندگی بهتر در "سرزمین جدید" یعنی آمریکا، بخشی از این مردم را برای مهاجرت به آنجا ترغیب میکرد. اغلب کسانی که درآمد کمتری داشتند و به دنبال آزادی‌های دینی بیشتری بودند راهی سرزمین جدید می‌شدند. (مرحله اول خالص سازی!)
اواخر قرن هجدهم بود که نوادگان مهاجران بریتانیایی تصمیم به استقلال گرفتند؛ بعد از مستقل شدن ایالت‌ها از بریتانیا، مسئله‌ی اصلی این بود که بالاخره آن‌ها قرار است یک کشور واحد را تشکیل بدهند و یا مجموعه‌ای از ایالت‌های مستقل؟
پس از حدود ۱۴ سال بحث و کشمکش بین ایالت‌ها بالاخره طرفداران وحدت بین ایالت‌ها پیروز شدند (مرحله دوم خالص سازی)
بر اساس قانون اساسی جدید قرار بر این شد که نظامی به نام " فدرال " حاکم بر سرزمین شود، نظامی که در عین احترام به آزادی و استقلال نسبی ایالت‌ها، آن‌ها را در مسائل کلان و خارجی مطیع امر حکومت مرکزی میکرد.
سپس، دو جریان عمده در کشور به وجود آمد: فدرالیست‌ها که طرفدار قدرت بیشتر دولت مرکزی بودند و ضد فدرالیست‌ها که طرفدار استقلال بیشتر ایالت‌ها بودند.
پس از مدتی حزب فدرالیست از هم پاشید و ضدفدرالیست‌ها باقی ماندند (مرحله سوم خالص سازی!) و به دو گروه تقسیم شدند: دموکرات‌ها، جمهوری خواه‌ها!
این دو حزب به ظاهر متفاوت، در بیشترین حد ممکن از لحاظ ایدئولوژی، دین، فرهنگ، جهان بینی و. به همدیگر نزدیک اند، زیرا حاصل چند مرحله خالص سازی از مردمی اند که خود در ابتدا خالص بودند!
هر دو طرفدار سرمایه داری، جدایی دین از سیاست، استثمار و استعمار کشور‌ها، مقابله با کمونیسم، سرکوب اسلامگرا‌ها و. هستند.
نه تنها اختلاف ایدئولوژیک و اعتقادی میان آن‌ها وجود ندارد بلکه حتی اختلافشان در اداره کشور نیز جزئی است.
جمهوری خواه‌ها نماینده‌ی سرمایه داران و ثروتمندان و صاحبان صنایع در امریکا هستند، پس طبیعی است که به دنبال کاهش مالیات و حذف برنامه‌های رفاهی دولت برای فقرا باشند و در مقابل دموکرات‌ها نماینده‌ی کارگران و فقرا و اقلیت‌ها و سیاه‌ها هستند و طبیعتا در پی افزایش مالیات بر ثروتمندان و ایجاد طرح‌های تامین اجتماعی و رفاهی برای قشر ضعیف جامعه هستند.
دعوای فیل و الاغ در داستان امریکا یک دعوای داخلی است و کاری به خارج مرز‌ها ندارد.
حداقل تا جایی که به ما مربوط می‌شود، برای دشمنی با ایران، دموکرات‌ها همانقدر حریص هستند که جمهوری خواهان.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات