صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۶۹

ترامپ هم مرگ بر آمریکا می‌گوید!

آمریکایی واقعی همینی است که در چند روز اخیر دیده‌ایم. با وجود تمام انتقاداتی که در داخل آمریکا به ترامپ است، لیکن «نماد» و سمبل آمریکای واقعی رئیس جمهور کنونی آمریکا یعنی آقای ترامپ است.
وقتی رئیس جمهور آمریکا مرگ بر آمریکا می‌گوید!
نظام انتخاباتی آمریکا فاسد است ... در انتخابات تقلب شده است ... آراء من کو؟ ... دارند انتخابات را می‌دزدند ... من شکایت می‌کنم ... نمی‌گذارم کسی دست به رأی‌های من بزند ... تقلب‌های گسترده و شرم آوری اتفاق افتاده است... فیلادلفیا سابقه فاسدی در مورد سلامت انتخابات دارد ... شمارش آراء را متوقف کنید ... آراء گمشده نظامیان در ایالت جورجیا کجاست؟ چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده است؟
عبارات و جملاتی که اشاره شد، سخنان یک فرد عادی یا یک روزنامه و خبرگزاری خارجی یا داخلی یا صحبت‌های مقامات کشور‌های خارجی و دشمنان آمریکا نیست. این‌ها سخنان رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ است که در روز‌های اخیر علناً و به طور مدام در حال تکرار شدن است. چندین روز است که ترامپ دائماً به آمریکا فحاشی می‌کند. همین آدم که تا چند روز پیش برای دنیا خط و نشان می‌کشید و برای کشور‌های دیگر چنین و چنان می‌کنم می‌کرد، الان به گریه کردن افتاده است. بدون هیچ شک و شبهه‌ای در نشست‌ها و محافل خصوصی‌اش «مرگ بر آمریکا» هم می‌گوید! همین برای آمریکا کافیست؛ دیگر جنگ داخلی هم نمی‌خواهد!
آمریکایی که برای دهه‌های متوالی نظام‌های انتخاباتی و دموکراسی در کشور‌های خارجی، بخصوص کشور‌های دشمن را به سخره می‌گرفت و آن‌ها را به تقلب و دستکاری در انتخابات متهم می‌ساخت، امروز به جایی رسیده است که رئیس جمهورش آن را متهم به فساد و تقلب و ... در روند‌های سیاسی می‌کند. کاری به درست یا غلط بودن سخنان ترامپ نداریم، مهم صحبت‌هایی است که رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با نتیجه انتخابات می‌کند! چه درس‌ها و عبرت‌هایی که در این عبارات و خطابه‌های چند روز اخیر ترامپ برای عقلای عالم نهفته است. فقط چشم بینا می‌خواهد که عمق این سخنان را ببیند و بشود و در آن‌ها تدبر کند.
اگر این رفتار‌ها آن هم در عالی‌ترین سطح در یکی از کشور‌های جهان در حال توسعه اتفاق می‌افتاد و اگر نامزدی پیش از اعلام قطعی نتایج انتخابات اعلام پیروزی می‌کرد، چه سر و صدایی که در آمریکا و اروپا بلند نمی‌شد! دولت‌های غربی اصلاً نماد برخورد‌های دوگانه و متناقض هستند. همین دولت‌های غربی که امروز در مقابل ادعا‌های ترامپ و اعلام پیروزی او گارد گرفته و اقدام او را حرکتی بر ضد دموکراسی و حاکمیت قانون معرفی می‌کنند، در سال ۱۳۸۸ و در حالی که هنور شمارش آراء در ایران پایان نیافته و موسوی خود را رئیس جمهور معرفی کرده بود، چه سر و صدا‌ها و حمایت‌هایی که از ادعای غیرقانونی او نکردند!
آمریکا «ویترین نظام لیبرال دموکراسی غربی» است؛ تمام برجستگی‌های لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری غرب که به شکل واضحی دیده می‎شود، در آمریکا جمع شده است و بیش از هر کشور دیگری در آنجا مشهود است. ایالات متحده گل سرسبد سرمایه‌داری و لیبرال دموکراسی است.
آمریکایی واقعی همینی است که در چند روز اخیر دیده‌ایم. با وجود تمام انتقاداتی که در داخل آمریکا به ترامپ است، لیکن «نماد» و سمبل آمریکای واقعی رئیس جمهور کنونی آمریکا یعنی آقای ترامپ است.
اینکه رئیس جمهور مستقر آمریکا دنبال نتیجه‌ای مطابق با میل خود است، این معنایی جز افول سیاست و قدرت و دموکراسی در آمریکا ندارد. واقعاً در کدام کشوری تاکنون مشاهده شده است که بر فراز اقامتگاه یکی از نامزد‌های انتخاباتی که احتمال پیروزی‌اش زیاد است، منطقه پرواز ممنوع اعمال شود؟ مگر چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد؟ منطقه پرواز ممنوع یک تاکتیک نظامی است که در مناطق جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه در کمپین‌های انتخاباتی! این است قبله آمالی که برای بشر نشان داده می‌شد!
نویسنده: حمید خوش‌آیند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات