صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۸۴

اخبار ویژه 21 آبان ماه

روزنامه کیهان **

روایت غلط اندر غلط درباره رویکرد دموکرات‌ها به برجام

معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات، ضمن بسط نادرست مجوز مذاکرات برجامی مدعی شد مانعی برای مذاکره مجدد با آمریکا در دولت بایدن وجود ندارد.

سید محمدصدر به روزنامه همشهری گفته است: اما مواضع آقای بایدن در چارچوب سیاست همه‌جانبه‌گرایی تعریف می‌شود. در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کرده است که آمریکا به برجام بازخواهد گشت و به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد، با این شرط که ایران هم به تعهدات خود عمل کند. این موضع آقای بایدن را می‌توان مثبت تلقی کرد. در طرف ایران هم این آمادگی وجود دارد که در همان چارچوب ۱+۵ و برجام مذاکرات ادامه پیدا کند تا اجرای تعهدات برجام از سوی تمامی اعضا از سر گرفته شود و در نتیجه آن تحریم‌های ظالمانه‌ای که در دوره ترامپ تصویب شد، کنار گذاشته شوند.

وی می‌افزاید: اگر آقای بایدن صداقت داشته باشد، به غیر از بازگشت به برجام و لغو تمام تحریم‌ها، باید خسارت‌هایی را که به‌دلیل نقض تعهدات از سوی آمریکا به ایران تحمیل شده است، جبران کند. در این صورت نشان خواهد داد که آمریکا به‌صورت جدی به توافقات خود پایبند است.

صدر همچنین گفت: ایران پیش از ترامپ، یک توافقی را با تیم بایدن، اوباما و کری امضا کرده است و ترامپ به‌عنوان رقیب آنها به ریاست‌جمهوری رسیده و تعهداتی را که توسط آنها به امضا رسیده، نقض کرده است؛ بنابراین اگر آنها صداقت داشته باشند، دلیلی برای عدم‌توافق وجود ندارد.

‌باید در نظر داشت که توافق برجام علاوه‌بر کشورهای اروپایی، روسیه و چین، در آمریکا توسط حزب دمکرات و تیم بایدن، کری و اوباما و در ایران هم توسط دولت آقای روحانی و آقای ظریف به سرانجام رسید؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد که آنها با همین تیمی که در ایران توافق را با خود آنها امضا کرده‌اند، از مذاکرات مجدد درباره همان توافق امتناع کنند؛ لذا به تأخیر انداختن مذاکرات با این پیش‌فرض موضوعیتی ندارد.

صدر در عین حال درباره این سؤال که آیا دولت روحانی در سال پایانی در موقعیت مذاکره با آمریکا قرار دارد گفت: همانطور که در گذشته، همین دولت و تیم آقای ظریف، قریب به ۲ سال اجازه مذاکره با آمریکا را داشتند و توافق برجام توسط حاکمیت مورد تأیید قرار گرفت، به‌نظر نمی‌رسد مانعی در مسیر مذاکرات مجدد میان این دولت با دولت آقای بایدن در آمریکا وجود داشته باشد. من همان زمانی که مذاکرات برجام جریان داشت، به آقای ظریف گفتم: «مطمئن باشید اگر شما به توافقی برسید که منافع ایران در آن تأمین شده باشد، حتماً مقام معظم رهبری حمایت خواهند کرد.» بنابراین اگر برجام هم مورد تأیید ایشان نبود، به جایی نمی‌رسید.

اظهارات آقای صدر از چند جهت مغلوط است. نخست اینکه بایدن و تیم مشاوران او هرگز جایی به روشنی نگفته‌اند که با برجام- به عنوان اجرای تعهدات بی‌قید و شرط خود در لغو تحریم‌ها- بازخواهند گشت. بلکه آنها می‌گویند باید تعهدات برجامی ایران- که بعضاً رو به پایان است- باید تمدید شود و ضمناً تعهدات غیر برجامی نیز بر آن اضافه گردد! ثانیاً دولت اوباما به ویژه پس از اجرای برجام، بارها این توافق را با اعمال تحریم‌های گسترده و چند لایه نقض کرد و در واقع هیچ وقت آن را اجرا نکرد و از همان ابتدا زیرپا گذاشت. در همین دوره فشار برای کاهش صادرات نفت ایران و مشکلات بانکی و ویزایی شدت گرفت و حتی به نماینده منتخب آقای روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل (حمید ابوطالبی) ویزا ندادند و در همین دوره سرمایه‌گذاران و تجار، از سفر به ایران بیم داده و تهدید به تحریم شدند.

ثالثاً برجام یک توافق قطعی و غیرقابل مذاکره مجدد است؛ چنانکه سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است و عجب است که آقای صدر از مذاکره مجدد در این باره حرف می‌زند.

رابعاً مجوز مذاکرات برجامی، که البته چهارچوب روشنی داشت و متأسفانه بعضاً از سوی تیم مذاکره‌کننده مراعات نشد و موجب خسارت‌های نهفته در برجام شد- مربوط به همان دوره است که نه به عنوان یک دستاورد بلکه به عنوان مایه عبرت برای تاریخ ماند - برهمین اساس، موضوع مذاکره با طرف عهدنشناس و خدعه‌گر آمریکایی، سالبه به اقتضای موضوع است و کمترین نسبتی با عقلانیت ندارد.

غش و ضعف روزنامه کارگزاران برای بی‌تدبیری بنزینی و پیروزی بایدن

همان روزنامه‌ای که به هنگام بی‌تدبیری بنزینی دولت، جشن گرفته بود و آن را با رنگ قرمز تمام صفحه، پیروزی جا می‌زد، حال انتخابات آمریکا را با رنگ تمام صفحه جشن می‌گیرد تا ثابت کند طیف مدعی اصلاح‌طلبی برنامه‌ای جز ایجاد بی‌ثباتی و گره زدن همه‌چیز به زلف آمریکا ندارند.

روزنامه وطن امروز با اشاره به دو شیرین‌کاری روزنامه سازندگی در دو مقطع متفاوت نوشت: همین پارسال بود؛ آبان 98. دولت بنزین را بدون تمهیدات پیشینی و یک‌شبه‌ گران کرد. رئیس‌جمهور گفت: خودش هم صبح جمعه از این تصمیم خبردار شده است. فردا یک روزنامه که چند سال است اصلی‌ترین ارگان توجیه‌کننده سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است، حمایت عجیبی از کار دولت کرد. در حالی که اتفاقات تلخ و غمباری طی چند روز بر سر ایران عزیز آوار شده بود، این روزنامه با تیتر «هزینه جراحی» به استقبال این حوادث رفت؛ در پس‌زمینه‌ای قرمز. گویی یک «پیروزی» محقق شده؛ اما کدام پیروزی؟

سیاست‌های غلط و ناتوانی در اجرای یک تصمیم اقتصادی کشور را دچار وضعیتی کرد که احساسات بخش‌های زیادی از مردم را جریحه‌دار کرد. در کنترل قیمت ارز، بی‌تدبیری در مدیریت شرایط کرونایی، گرانی‌ افسارگسیخته و شرایط اسفناک در حوزه مسکن برای تعداد زیادی از مستاجران، وضعیتی را به وجود آورد که بی‌سابقه بود. امروز هم بی‌تدبیری دولت وضعیتی به وجود آورده که دی 96 و آبان 98، به عنوان ۲ برهه تلخ به حساب می‌آید.

خوشحالی عجیب و غریب روزنامه‌های اصلاح‌طلب و طرفدار دولت از انتخاب بایدن، خلاصه وضعیت آنها در نسبت با اداره کشور است. آن هم پس از 7 سال که ایده پیوند زدن مشکلات کشور از آب خوردن تا ازدواج جوان‌ها چند بار پیاپی با شکست مواجه شد. گره زدن همه اتفاقات کشور بویژه وضعیت اقتصادی به انتخابات آمریکا تاسفبارترین اتفاق این روزها بود؛ حال همان روزنامه‌ها ابزار خودتحقیری مجدد هستند چنان‌که روزنامه مورد اشاره حالا در صفحه‌ای آبی کاهش قیمت ارز و خودرو و سکه را نتیجه بایدن می‌داند، این روزنامه‌ها از این اتفاقات برای روز مبادا (بخوانید انتخابات) تیتر می‌گیرند. وطن امروز در پایان، بازی نشریه کارگزارانی با رنگ‌های قرمز و آبی را خلاف منطق واقعی پیروزی و استقلال خوانده است.

شما که دفاع مظلومانه شهید سلیمانی را ملامت می‌کردید!

دبیرکل حزب اشرافی کارگزاران می‌گوید از انتخاب بایدن ذوق‌زده شدیم، چون اکثریت مردم آمریکا قاتل سردار سلیمانی را کنار گذاشتند.

غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با «جماران» درباره ذوق‌زدگی از انتخاب بایدن اظهار داشت: بله، ما ذوق‌زده شدیم چون دیدیم رئیس‌جمهوری که بسیار با ایران بد عمل کرد و فردی را مانند سردار سلیمانی به شهادت رساند و برای اولین بار در طول تاریخ آمریکا مسئولیت یک عملیات تروریستی را برعهده گرفت، و از عنوان «ترور» هم استفاده کرد از سوی اکثریت مردم آمریکا کنار زده شد. این باعث خوشحالی است. اگر یک عده در داخل از این موضوع ناراحتند باید توضیح دهند که منطق‌شان چیست؟

وی می‌افزاید: پیش از اینکه بخواهیم درباره رئیس‌جمهور جدید آمریکا اظهارنظر کنیم باید ببینیم چه عملکرد و رفتاری خواهد داشت. در مجموع اگر به تاریخ آمریکا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که رؤسای جمهور آمریکا برای حفظ منافع ملی خودشان کار می‌کنند. ولی برای ما که در برابر دولت دیگری قرار گرفته‌ایم، در طول تاریخ همیشه نتیجه عملکرد رئیس‌جمهورهایی که از حزب دموکرات بوده‌اند، برای کشور و مردم ما نسبتاً بهتر از جمهوری‌خواهان بوده است.

اگر هم سیاست‌های دموکرات‌ها در راستای پیشبرد منافع آمریکا بوده، ولی لااقل چنگ و دندانی که نشان می‌دادند آشکارا نبوده است. پس از انقلاب نیز دوره دموکرات‌ها نظیر کلینتون و اوباما از دوران بوش و ریگان و ترامپ برای مردم ایران بهتر بوده است.

امروز نیز اگر کسانی از رفتن ترامپ ناراحت هستند، در زمره افرادی قرار دارند که موافق سخت‌گیری‌های بیشتر علیه ایران هستند. اسرائیل و اعراب منطقه ممکن است ناراحت باشند. براندازان و دشمنان انقلاب ناراحتند. ولی به نظرم نباید کسی در داخل کشور از رفتن ترامپ ناراحت باشد. باید مراقب کشور و مردم بود و از هر روزنه‌ای که بازشود استفاده کرد.

اظهار خوشحالی کرباسچی از کنار رفتن آمر ترور شهید سلیمانی در حالی است که وی اولاً در اظهاراتی شماتت‌آمیز مدعی شده بود جوانان وطن را با بردن به جنگ در سوریه و عراق به کشتن می‌دهند! او آن روز در واقع هم‌ادبیات با آمریکایی، سردار سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم (و عامل تأمین امنیت کشورمان) را سرزنش می‌کرد اما امروز ادعا می‌کند از کناره‌گیری آمر ترور آن شهید خوشحال است. در واقع اگر آمریکایی‌ها سپاه پاسداران و سردار سلیمانی را در فهرست تحریم و ترور گذاشته بودند، اصلاح‌طلبان غربگرا نیز از پشت جبهه شخصیت منطق این شهید را مورد ترور قرار می‌دادند. ضمناً باید خاطرنشان کرد که دولت اوباما بانی فتنه داعش بود و بایدن نیز پس از ترور شهید سلیمانی، ابراز خوشحالی و حمایت کرد.

ثانیاً برخلاف ادعای کرباسچی، تحریم‌های دولت دموکرات اوباما (سلف بایدن)، قبل و بعد از برجام به مراتب افزون‌تر از تحریم‌های دوره ترامپ بود؛ از جمله، تحریم‌های فلج کننده، پیگیری برای تصویب قطعنامه تحریمی 1929 علیه ایران در شورای امنیت، تمدید تحریم‌های داماتو (یادگاری کلینتون) در قالب «آیسا»، تحریم‌های جامع «سیسادا» و همچنین همراهی دموکرات‌های کنگره برای تصویب تحریم‌های کاتسا (موسوم به مادر تحریم‌ها) که توسط ترامپ اجرایی شد. ضمناً بایدن هم تصریح کرد، فشار حداکثری ترامپ شکست خورده و شیوه‌های زیرکانه‌تری برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران وجود دارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

دیدار دستیار ارشد وزیر امور خارجه با بشار اسد

علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیأتی به منظور رایزنی با مقامات سوریه و همچنین مشارکت در «کنفرانس بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان» در دمشق به سر می‌برد، با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. به گزارش مهر، در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس بازگشت آوارگان و پناهندگان در دمشق، برخورد دوگانه کشورهای غربی درباره مسائل انسانی سوریه و مانع‌تراشی آنها در زمینه برگزاری این کنفرانس را مورد انتقاد قرار دادند. بشار اسد در این دیدار با اشاره به حمایت‌های ایران از مردم و دولت سوریه، تاکید کرد این کنفرانس می‌تواند مبنای خوبی برای تداوم تلاش‌های انسان‌دوستانه و شروع بازسازی و بازگشت امنیت و رفاه برای مردم کشورش باشد. دستیار ارشد وزیر امور خارجه نیز این کنفرانس را شروع مناسبی برای کاهش آلام آوارگان سوری، اعتماد‌سازی و برقراری صلح و امنیت در سوریه دانست و با اشاره به اهمیت حل‌و‌فصل بحران سوریه از طریق سیاسی، بر ادامه فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه تاکید و تصریح کرد این امر می‌تواند نقش مثبتی در برقراری صلح و ثبات در این کشور ایفا کند.

***

قدردانی رئیس‌جمهوری افغانستان از همکاری ایران برای مقابله با کرونا

رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست آنلاین سازمان همکاری شانگهای از جمهوری اسلامی ایران که طی دوره همه‌گیری ویروس کرونا مرزهای خود با افغانستان را باز گذاشت تا این کشور دچار کمبود مواد غذایی و کالای تجاری نشود، قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، محمد اشرف غنی همچنین با اشاره به نقش افغانستان به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه، پیشرفت پروژه راه‌آهن هرات- خواف را پروژه‌ای مهم برای رسیدن به این مهم خواند. غنی در ادامه با تقدیر از هند که هنگام گسترش ویروس کرونا در افغانستان یکصدهزار تن گندم را از طریق بندر چابهار برای مردم افغانستان فرستاد، گفت این همکاری‌ها باعث شد افغانستان با 5 میلیون خانواده که ۹۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، دچار کمبود مواد غذایی نشود.

***

تقویت روابط ایرانی- یمنی در دیدار سفیر ایران و نخست‌وزیر یمن

 در دیدار سفیر ایران در صنعا با نخست‌وزیر یمن، تقویت روابط ایرانی- یمنی در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دیداری استثنایی با عبدالعزیز بن‌حبتور، نخست‌وزیر یمن داشتم. وی ادامه داد: در راستای تقویت روابط ایرانی- یمنی در زمینه‌های مختلف، مسائل مشترک زیادی را مورد بررسی قرار دادیم. سفیر ایران با اشاره به مساله فلسطین اظهار داشت: در این دیدار همچنین به مساله فلسطین و تلاش برای از بین بردن آن از سوی نیروهای استکبار و سلطه‌گر پرداختیم.

***

دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق از آیت‌الله رئیسی برای سفر به بغداد

رئیس «شورای عالی قضایی عراق» دیروز در دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی، از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق دعوت کرد. در این دیدار، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران از همکاری قوه‌ قضائیه عراق برای استرداد تعدادی از محکومان ایرانی زندانی در عراق به ایران تشکر کرد. به دنبال رایزنی‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با مقامات قضایی عراق، ۲۱ محکوم ایرانی دوازدهم آبان‌ماه از عراق به ایران منتقل شدند. گفتنی است رئیس شورای عالی قضایی عراق تیرماه سال گذشته ضمن سفر به ایران، با رئیس قوه‌قضائیه دیدار و درباره روابط قضایی بین ۲ کشور بحث و تبادل نظر کرده بود.

***

سخنگوی وزارت امور خارجه: ترامپ را تحت تعقیب بین‌المللی قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران در عین پایبندی کامل به مقررات قابل اعمال حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدام قانونی و مشروع برای حصول اطمینان از اینکه مباشران، معاونان و آمران ترور شهید قاسم سلیمانی در پیشگاه عدالت حاضر شده و به سزای قانونی عمل خود برسند، کوتاهی نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تعقیب قضایی ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری وی، بویژه با توجه به اظهارات قبلی‌اش که مصونیت ریاست‌جمهوری در موضوع خاص ترور شهید سلیمانی قائل نیستیم، با تاکید مجدد بر این موضع اصولی و قانونی جمهوری اسلامی ایران، گفت: اصولا قاعده مصونیت چه در حقوق بین‌الملل عرفی و چه حقوق معاهداتی به معنای بی‌کیفر ماندن و عدم اجرای عدالت نیست. باز هم تکرار می‌کنم ما اصلا قائل به این نیستیم که مسببان این جنایت بویژه ترامپ به عنوان آمر اصلی بتوانند با پناه‌گرفتن پشت دیوار مصونیت، از تعقیب قانونی- به نحوی منطبق با موازین حقوق بین‌الملل- معاف شوند. دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در حقوق بین‌الملل راهکارهای مختلفی برای این امر در نظر گرفته شده و لذا جمهوری اسلامی ایران در عین پایبندی کامل به مقررات قابل اعمال حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدام قانونی و مشروع برای حصول اطمینان از اینکه مباشران، معاونان و آمران این جنایت بزرگ در پیشگاه عدالت حاضر شده و به سزای قانونی عمل خود برسند کوتاهی نخواهد کرد و از تمام ظرفیت‌های خود برای تعقیب بین‌المللی و قضایی عاملان و مسببان ترور سردار سلیمانی استفاده خواهد کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

هزینه هنگفت کاهش 5 هزار نفری تلفات جاده ای

یک مقام مسئول در کابینه در پاسخ به درخواست برخی مقامات نهاد ریاست جمهوری برای تهیه طرحی به منظور کاهش تلفات جاده ای اعلام کرده، برای کاهش تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی از حدود 17 هزار نفر فرضی در سال 1400 به 12 هزار نفر در سال 1404 به مبلغی در حدود 24 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا اقدامات فنی، زیرساختی و فرهنگ سازی در حوزه ایمنی به اجرا گذاشته شود.

قیمت تمام شده فعالیت کارمندان معلوم می شود

بر اساس تذکرات جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران سازمان ها و ادارات دولتی، مقرر شده با توجه به تاکیدات تبصره 20 قانون بودجه امسال، مخاطبان دقت کنند، ضمن شناسایی دقیق هزینه های زیرمجموعه خود اعم از حقوق و دستمزد، هزینه های مستقیم و غیرمستقیم غیرانسانی و همچنین هزینه های مراکز فعالیت پشتیبانی، برای تکمیل سامانه «حسابداری قیمت تمام شده» اقدام و هزینه یابی خروجی کالا و خدمات خود را از طریق نظارت بر اطلاعات رسیده، انجام دهند.

*********************************

روزنامه ایران **

فلاحت پیشه: برخی با انگیزه های اقتصادی و سیاسی تنش با امریکا را دنبال می کنند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در ایران ممکن است موضعگیری سیاستمداران باعث شود عملاً بایدن مجبور شود اگر هم راه ترامپ را ادامه ندهد، حداقل بازگشتی از این میدان مینی که ترامپ ایجاد کرده نیز نداشته باشد و آن میدان مین را پاک نکند. هرگونه موضعگیری در ایران برای ایجاد همانندی میان بایدن و ترامپ فقط به سود دشمنان منطقه‌ای تمام می‌شود. واقعیت این است که ترامپ با اوباما فرق داشت و بایدن هم با ترامپ فرق دارد.حشمت الله فلاحت پیشه به عصر ایران گفت: همان طور که در داخل امریکا و برخی لابی‌های منطقه‌ای یک سری انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی برای تشدید تنش بین ایران و امریکا وجود دارد در داخل ایران هم برخی از افراد و جریان‌ها با انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی بحث تنش بین ایران و امریکا را دنبال می‌کنند. قطعاً مخالفت‌های اصلی که در قالب منافع ملی و مقابله با دشمنی‌های امریکا شکل می‌گیرد، محترم است ولی مخالفت‌هایی که به دلیل انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی افراد در این رابطه وجود دارد، خطرناک است. وی افزود: در مجلس دهم و در جلسه غیرعلنی زمانی که بنده در مورد ضرورت تنش‌زدایی در سیاست خارجی ایران صحبت کردم، چند نفر از نمایندگان به تریبون بنده حمله کردند، آنها افراد محترمی بودند یکی از این افراد کسی بود که چندی پیش به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد و اتفاقاً کسی بود که بیش از همه شعار مرگ بر امریکا می‌داد.

امیدواری موگرینی برای بازگشت بایدن به برجام

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری منتخب امریکا با تغییر مسیر به سمت آنچه او ارزش‌های بنیادین این کشور توصیف کرد، به سازوکارهای چندجانبه گرایی از جمله توافق هسته‌ای ایران بازگردد.به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: چهار سال گذشته برای امریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دموکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذشته و نادیده گرفته است، دشوار بود. وی ابراز اطمینان کرد که بازگشت به این ارزش‌ها و به طور کلی چندجانبه‌گرایی و سازوکارهای بین‌المللی اولویت اول دولت جدید جو بایدن خواهد بود.وی گفت، امیدوارم که با پیروزی بایدن دولتی در امریکا روی کار آید که به رویکرد برد-برد بازگردد.

8 ملوان ایرانی زندانی در تانزانیا آزاد شدند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد چابهار گفت: هشت ملوان ایرانی ساکن سیستان و بلوچستان پس از چهار سال تلاش و رایزنی در دارالسلام تانزانیا آزاد و در مسیر بازگشت به میهن اسلامی ایران هستند.حمیدرضا طوسی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این ملوانان ایرانی ساکن سیستان و بلوچستان حدود چهارسال پیش توسط گارد ساحلی کشور تانزانیا دستگیر و زندانی شدند.وی بیان کرد: بعد از این موضوع و با پیگیری‌های به عمل آمده توسط وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزادچابهار این هشت ملوان بزودی به میهن اسلامی بازمی‌گردند. وی ادامه داد: با آزاد شدن این ملوانان و برگشت آنان به کشور حدود ۲۲ صیاد زندانی در آن کشور داریم که امیدواریم پیگیری‌های بعمل آمده موجب تسریع در فرآیند رسیدگی قضایی به پرونده آنان و شاهد آزادی همه ملوانان باشیم.

انتقاد از ارزانی اینترنت

 رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، از سیاست و تلاش دولت برای جلوگیری از گران شدن هزینه اینترنت انتقاد کرد. مسلم معین در این برنامه پیرامون دلایل توسعه نیافتن مطلوب شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه اراده‌هایی در مقابل این مسأله وجود دارد، گفت: «دولت فقط یکجا در برابر گرانی، قاطع ایستادگی کرد، آن هم گرانی «اینترنت» بود. کاش برای سایر کالاها هم همین طور ایستادگی می‌کرد.» به گزارش «ایران»، او درحالی دولت را متهم به جلوگیری از گرانی ترافیک اینترنت به نفع پیام‌رسان‌های خارجی کرد که در حال حاضر بر اساس قانون هزینه ترافیک خارجی دو برابر ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و مشخص نیست چه میزانی از گرانی مورد نظر رئیس سازمان فضای مجازی بسیج بوده است. مسلم معین در ادامه در استدلالی کاملاً متفاوت گفت که یکی از موانع توسعه شبکه ملی اطلاعات شرکت‌های واسطه خدمات دهنده در حوزه اینترنت هستند که می‌خواهند با جلوگیری از توسعه این شبکه مانع ارزان شدن اینترنت شوند. رئیس سازمان فضای مجازی بسیج سپس با دفاع از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی، متهم کردن مجلس یازدهم به تقویت فیلترینگ را نادرست دانست و از اینکه گفته شود مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد ندارند، انتقاد کرد و گفت: «این به غلط از جانب همه مردم حرف زدن است.»

پاسخ مجمع محققین و مدرسین به جامعه مدرسین

چندی پیش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای که به امضای آیت‌الله  محمد یزدی رسیده بود، اظهارات کمال حیدری یکی از روحانیون حوزه علمیه قم را رد و تأکید کرد که راهی که وی پیش‌گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی ندارد. حالا مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای در انتقاد به شیوه مواجهه و برخورد نامناسب بعضی از حوزویان با نظرهای غیر مشهور بعضی از فقها نوشت: چیزی که حوزه‌های علمی اسلامی بالاخص شیعی را از حوزه‌های دینی و فرهنگی همانند کلیسا در قرون وسطی جدا می‌کند این است که ارباب کلیسا اجازه اندیشیدن را به جز آنچه بزرگان کلیسا می‌گفتند به کسی نمی‌دادند و تفتیش عقاید از برنامه‌های جاری و جدی کلیساها بود. با وجود این، در بعضی از دوره‌ها رواج شیوه تکفیر و تحقیر دگراندیشان و آزاداندیشان و مخاصمه به جای مفاهمه میان فقیهان، فیلسوفان، عارفان، اخباریان و اصولیان، تمدن اسلامی را رو به افول برد. در آن زمان بعضی‌ها خود را حق پنداشتند و کفر و گمراهی به دیگران نسبت دادند. به گزارش جماران، این تشکل روحانی افزوده است: اگر حوزه‌ها بخواهند روش بالندگی و فرازندگی خود را حفظ نمایند، باید گفت‌وگو را بر تحکم و هیاهو حاکم کنند و مرجع خاص فکری و سیاسی برای صاحبان اندیشه تعیین ننمایند‌؛ چیزی که در این ایام متأسفانه بعضی از حوزویان و بعضی از تشکل‌های حوزوی به آن متوسل شده و به جای بحث استدلالی به طرد و تخطئه یکی از فقها پرداخته و درصدد تعیین مرجع فکری و سیاسی خاصی برای حوزه‌ برآمده‌اند! در حالی که این برخلاف روش مراجع پیشین و مرحوم امام خمینی(ره) است.

*********************************

روزنامه شرق **

صائب عریقات درگذشت

صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. به گزارش بی‌بی‌سی، صائب عریقات، یکی از قدیمی‌ترین مذاکره‌کنندگان فلسطینی ‌و از اعضای ارشد جنبش فتح بود که مدتی پیش به ویروس کرونا مبتلا شد و به خاطر وخامت حالش در بیمارستان بستری شد و در 65‌سالگی درگذشت. او سه هفته پیش از خانه‌اش در اریحا واقع در سرزمین‌های اشغالی به بیمارستانی اسرائیلی در بیت‌المقدس منتقل شد. به گفته بیمارستان هداسا، عریقات در بخش مراقبت‌های ویژه در‌گذشته است. عریقات پس از ابتلایش به کرونا در سخنانی گفت که به دلیل ضعف ناشی از پیوند ریه از بیماری‌های سختی رنج می‌برد. عریقات ۲۸ آوریل ۱۹۵۵ در شهر ابو دیس، در شرق قدس اشغالی به دنیا آمد و در ۱۷‌سالگی به ایالات متحده آمریکا سفر و مدت‌ها در آنجا با پدرش زندگی کرد. او در سال ۱۹۷۷ از دانشگاه سانفرانسیسکو لیسانس علوم سیاسی گرفت و دو سال بعد نیز از همین دانشگاه در رشته روابط بین‌الملل مدرک فوق‌لیسانس گرفت. عریقات در سال ۱۹۸۲ دکترای خود را در رشته مطالعات صلح از دانشگاه بردفورد انگلیس دریافت کرد و پس از اخذ مدرک دکترا تابعیت آمریکا را به دست آورد.عریقات در زمان عضویت در هیئت مذاکره فلسطین در کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱در دنیای سیاست شهرت یافت و در گفت‌وگوها با واشنگتن در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ حضور داشت و در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان رئیس هیئت مذاکره‌کننده فلسطین منصوب شد. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها در گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل بود که با میانجیگری آمریکا شکل گرفت اما در سال ۲۰۱۴ شکست خورد. او همچنین یکی از معماران پیمان اسلو بود که در دهه 90 میلادی منجر به امضای توافق‌هایی بین فلسطینی‌ها و اسرائیل شد. عریقات همچنین یکی از حامیان سرسخت راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل و از منتقدان جدی سیاست‌های ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی بود و می‌گفت، این سیاست چشم‌انداز تشکیل کشور فلسطین را از بین می‌برد. عریقات با شش نخست‌وزیر اسرائیلی مذاکره کرد و خواستار پایان‌دادن به اشغالگری این رژیم و تأسیس کشور فلسطین بود. به دنبال اعلام این خبر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، مرگ صائب عریقات را «ضایعه‌ای بزرگ» برای فلسطینی‌ها دانست و با تسلیت به خاطر درگذشت عریقات اعلام عزای عمومی کرده و دستور داد به مدت سه روز پرچم‌های سیاه در فلسطین برافراشته شود.

ادعای تازه ترامپ درباره تقلب در انتخابات

دونالد ترامپ دو روز پس از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادعای تازه‌ای را درباره احتمال تقلب در این رویداد مهم مطرح و اظهار کرد: گوش‌به‌زنگ باشید. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: ‏«مشخص‌شدن حدود آرا حتی بیشتر از حد انتظار است. تعداد بسیار زیادی از آرا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گوش‌به‌زنگ ‌باشید». ترامپ پیش‌تر هم ادعاهایی را درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرده بود. او بعد از اعلام پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در توییتی ادعا کرد که ۷۱ میلیون رأی به دست آورده و در انتخابات برنده شده است اما به ناظران ستاد وی اجازه ورود به اتاق‌های شمارش رأی داده نشد. او در پیامی توییتری که با حروف بزرگ انگلیسی نوشت، اعلام کرد: ناظران اجازه نداشتند که وارد اتاق‌های رأی شوند. من برنده انتخابات شده و ۷۱ میلیون رأی قانونی به دست آوردم. شبکه اجتماعی توییتر بلافاصله به این توییت برچسب زد و نوشت: این ادعا درباره تقلب انتخاباتی مورد مناقشه است.

استعفای مدیر رسیدگی به تخلفات

همچنین مسئول رسیدگی به تخلفات انتخاباتی آمریکا در اعتراض به درخواست وزیر دادگستری مبنی بر رسیدگی به شکایات انتخاباتی استعفا کرد و رسیدگی به شکایات بدون سند و مدرک را پدیده‌ای جدید در تاریخ قوه قضائیه آمریکا دانسته است. به گزارش سی‌ان‌ان، ریچارد پیلگر، دادستان ارشد و مسئول رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در وزارت دادگستری آمریکا است. این مقام ارشد وزارت دادگستری در واکنش به درخواست ویلیام بار، رئیس این وزارتخانه، در مورد پیگیری حقوقی شکایات مربوط به انتخابات از کار خود کناره‌گیری کرده است. ریچارد پیلگر، دادستان ارشد وزارت دادگستری اعلام کرده است که طرح شکایات تنها زمانی قابل پذیرش است که نتایج انتخابات رسما اعلام شده باشد. احتمال می‌رود، اعلام رسمی نتایج انتخابات با توجه به بازشماری آرا در ایالت جورجیا و شمارش آرای باقی‌مانده در چند ایالت دیگر، چند روز و حتی چند هفته به طول بینجامد. ریچارد پیلگر در واکنش به درخواست وزیر دادگستری، ادامه کار خود را در این وزارتخانه ناممکن دانسته است. او با ارسال نامه‌ای برای همکاران خود در این وزارتخانه اعلام کرده است که چنین اقدامی مغایر با سیاست عدم مداخله در انتخابات آمریکا است.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات