صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۰ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قطعاً خوبانی هستند که [اگر]دستشان را به دعا بلند کنند، از خدا بخواهند، نظر لطف پروردگار باز هم متوجّه این ملّت خواهد شد. بعضی از گناهان هست که نقمت الهی را بر انسانها، بر اجتماعات، بر افراد نازل میکند. استغفار کنیم تا خدای متعال ان‌شاءالله تفضّل کند و از این گردنه عبور کنیم. (۱۳۹۹/۰۸/۰۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

افتضاح تاريخي غرب

فساد در انتخابات آمريکا آن‌قدر عيان گشته که عالی‌ترین انتخابات در نظام سياسي ایالات‌متحده را به افتضاح کشانده است. انتخاباتي که در آن دو نامزد انتخاباتي و دو حزب حمایت‌کننده آن به هیچ‌یک از اصول اخلاقي پايبند نبوده و براي پيروزي به هر روش کثيفي دست يازيدند.

نکات تحليلي: 1- افتضاح تاريخي یادشده از همان ابتداي جدي شدن رقابت بايدن و ترامپ آشکار شد و به‌صورت گسترده خود را در مناظرات تلويزيوني اين دو نامزد نمايان ساخت. به‌نحوی‌که برخي از فعالين سياسي آمريکايي آرزو کردند کاش کسي در جهان اين مناظره را نديده باشد! طرفين، پيش از آغاز رأی‌گیری، خود را پيروز انتخابات معرفي کرده و رسماً اعلام کردند که حاضر به شکست نخواهند بود! برخي از منسوبين به دو نامزد، حتي از اعلام جنگ عليه رقيب سخن گفتند و رقيب را به فساد و عدم صلاحيت متهم نمودند! 2- بداخلاقي‌هاي سياسي در انتخابات آمريکا به پيش از انتخابات و فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي باقي نماند، بلکه با فرارسيدن روز انتخابات به اوج خود رسيد. اتهام تقلب‌هاي گسترده از همان روز انتخابات از طرف ستاد انتخاباتي بايدن و ترامپ عليه رقيب اعلام شد و درگيري‌ها ميان هواداران طرفين به پاي صندوق‌هاي رأی کشيده شد. حضور افراد مسلح از مردم عادی در پاي صندوق‌هاي رأی ناامني را در روز انتخابات افزايش داده بود. 3- پس از اعلام تدريجي نتايج آرا نيز شاهد هجمه‌هاي سنگين طرفين رقابت انتخاباتي بوديم. ترامپ که همه‌چیز را ازدست‌رفته مي‌بيند در اين روزها رقيب خود را به تقلب سازمان‌یافته گسترده متهم کرده است که حتي براي پيروزي، به رأی مردگان متوسل گرديده و آرای زيادي را معدوم نموده است! اعتراضات به شمارش آرا آن‌قدر بالا گرفت که در برخي ايالات، هواداران ترامپ شعار توقف شمارش آرا را سر دادند و با پليس درگير شدند! جنگ بر سر قدرت همچنان ادامه دارد و در روزهاي آتي شاهد تداوم اين رويارويي و مفتضح شدن بيشتر دموکراسي غربي خواهيم بود.

نکته پایانی: حقيقت و ماهيت پليد غرب و آنچه تحت عنوان مفاهيم پرطمطراقي چون حقوق بشر و دموکراسي و آزادي و ... تزئين گرديده، خيلي وقت است که براي اهل نظر و بسياري از مردمان مظلوم و مستضعف جهان آشکار شده است. البته مافياي رسانه‌اي نظام سلطه همواره تلاش نموده تا اذهان عمومي را فريب داده و با اغواگري اجازه ندهد تا نسل جديد اين سرزمين‌ها نسبت به ماهيت دشمنان خود آگاهي يابد. در برابر اين خط تحريف بايد هوشمند بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                            

منتظران به نگاه ترحم‌آمیز بایدن!

جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته تجربه تقابل با هر دو جریان سیاسی آمریکا را دارد. دو حزب سیاسی در اصل دشمنی با ایران اسلامی با هم اشتراک نظر دارند، اما در عمل راهی متفاوت را انتخاب می‌کنند. نکته مهم آن است که برخی از جریانات سیاسی کشورمان به این مسئله توجه نداشته و امیدواری کاذب به جامعه القا می‌کنند.

گزاره خبری: 1- حشمت‌الله فلاحت پیشه (نماینده سابق مجلس) در روزنامه آفتاب یزد نوشت: «هم‌اکنون بایدن پیروز شده است و نخستین سیگنال‌های این پیروزی نیز به شکلی مثبت در بازارهای اقتصادی ایران دیده شده است؛ بنابراین برخلاف این تحلیل سنتی که میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تفاوتی وجود ندارد، مقایسه مصداقی ترامپ با اوباما و در آینده بایدن و ترامپ نشان خواهد داد که برخی تفاوت‌ها وجود دارد. با آمدن بایدن به نظر می‌رسد عقلانیت تا حدی در کاخ سفید دیده شود». 2- محمدرضا تابش از مدعیان اصلاح‌طلبی در روزنامه دولتی ایران نیز نوشت: «آن چیزی که مردم را درنهایت به جایی می‌رساند که در رفتار خود این‌گونه واکنش نشان دهند که نتیجه انتخابات آمریکا در زندگی آن‌ها تأثیر دارد، مجموعه اتفاقاتی است که روی زمین رخ می‌دهد. نمونه آن سیر اتفاقات بعد از امضای برجام است؛ جایی که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ، رشد اقتصادی در کشور رقم می‌خورد و اوضاع اقتصادی چشم‌انداز کاملاً مثبتی می‌گیرد، اما به‌محض تغییر سیاست در واشنگتن و تقابل کاخ سفید با برجام، تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد، چنان‌که رئیس‌جمهوری هم تأکید دارند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در کنار کرونا، همین تحریم‌های حداکثری دونالد ترامپ است».

گزاره تحلیلی: 1- بر اساس تجربه 40 ساله انقلاب اسلامی، عمده تحریم‌های اعمال شده بر ضد کشورمان در دوره دموکرات‌ها بوده است. برای مثال، جیمی کارتر در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹ واردات نفت خام یا محصولات مشتق شده از نفت تصفیه شده ایران به امریکا را ممنوع اعلام کرد. همچنین در دوره او بود که عملیات نظامی «پنجه عقاب» انجام شد و با طوفان شن در طبس به شکست مفتضحانه انجامید. در زمان کلینتون، دیگر رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، تحریم‌های متعددی علیه ایران وضع شد که معروف‌ترین آن قانون داماتو بود. اوباما، هم‌حزبی او نیز تصویب قوانین سیسادا و تحریم ایران در سنای امریکا و گنجانده شدن تحریم نفت و بانک مرکزی ایران را برای قطع کامل روابط مالی و نفتی کشورمان فراهم کرد.

نکته پایانی: اینکه برخی مسئولین اجرائی شرط پیشرفت کشور و عبور از مشکلات را در ملاقات با کدخدا بدانند و برای آنکه صحت این نظر عامه‌پسند شود، در روز و ماه‌های منتهی به انتخابات آمریکا، گرانی بر مردم را تحمیل کنند و بعد با کاهش دادن قیمت‌ها این موضوع به مردم القا شود که فرق اساسی بین ترامپ و بایدن (جمهوری‌خواه و دموکرات) وجود دارد، گناهی نابخشودنی و تحریف آشکار واقعیت‌ها است و همچون دوره چندساله دل‌خوشی‌ها برای گشایش‌های برجامی، کشور و ملت را بار دیگر معطل روی کار آمدن بایدن و نگاه ترحم‌آمیز او به ایران نگه می‌دارد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                                       

مملکت را معطل بایدن نکنید!

«مهدی رباطی»، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: «چه ترامپ توسط دادگاه رئیس‌جمهور شود یا بایدن، تا استقرار دولت جدید در ایران یعنی مرداد ١۴٠٠ هیچ اتفاق جدی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد. ٩ ماه تعلیق دیگر اقتصاد اضافه می‌شود به سه سال و نیم گذشته. برگشت به برجام هم در کار باشد یک سال دیگر استارت می‌خورد، مملکت را معطل نکنید!»

▼ اخبار

وضعیت بحرانی اصلاحات از زبان اصلاحات

در روزهای گذشته «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اذعان به کارنامه ضعیف دولت و سقوط پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان گفت: «اساساً اصلاح‌طلبان مثل تیمی می‌مانند که بازی را سه بر هیچ به حریف واگذار کرده‌اند و حالا با توانی بسیار اندک انتظار دارند در بازی برگشت که در زمین حریف هم برگزار می‌شود نتیجه را تغییر دهند؛ خب از حالا معلوم است که نمی‌توانند و هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و اینکه می‌گویم هیچ شانسی ندارند شامل کارگزاران و اعضایش ازجمله آقای مرعشی، آقای کرباسچی و در رأس آن‌ها آقای جهانگیری هم می‌شود و دیگر مهم نیست چه نیروهایی از سمت اصلاح‌طلبان نامزد می‌شود، مهم این است که پنج درصد از آن ۲۴ میلیونی که در سال ۹۶ به آقای روحانی رأی دادند، رأی نمی‌دهند. حتی اگر خود آقای خاتمی نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراین، جهانگیری که هیچ، خود خاتمی یا دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب هم هیچ شانسی در انتخابات پیش‌رو ندارند». «محمدعلی وکیلی» نماینده لیست امید در مجلس دهم نیز در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت: «اصلاح‌طلبان با انحلال نهادهای تصمیم گیر خود و عدم اقبال به هرگونه سازمان‌یافتگی، راه را بر انشقاق و تشتتِ بی‌مهار باز کردند. جریان اصلاح‌طلب اکنون در غیبتِ نهادها و با بحران مقبولیتِ نمادهایش، گرفتار بحران رهبری شده است... اصلاح‌طلبان به بی تصمیمی مبتلا شده است. چندین وقت است که این جریان دچار بحران شده اما تصمیم سرنوشت‌ساز و استراتژیک از آن برنمی‌خیزد». وکیلی در ادامه تأکید کرد: «اصلاحات امروز دچار چهار بحران جدی است. بحران موقعیت، بحران توجیه، بحران ایده حکمرانی و بحران مزیت، گریبان اصلاح‌طلبی را گرفته است».

چرا دیپلماسی اقتصادی الزام‌آور نداریم؟

«محمد امینی رعیا»، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گزارش داد: «طبق آمار سال ۹۷، صادرات ما به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه است! حالا کدام برای ما مهم‌ترند؟ همچنین صادرات ما به کشورهای منطقه ۲۰ برابر کل اتحادیه اروپاست و کیفیت بهتری هم دارد؛ اما چون دیپلماسی اقتصادی الزام‌آور نداریم، سلیقه وزیر خارجه ما را از این فرصت‌ها محروم کرده! از سال ۹۴ تا ۹۹ تعداد رایزنان بازرگانی ما در کشورها از ۲۰ به ۵ نفر رسیده! یعنی وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی مشخصی برای توسعه تجارت نداشته. سالی ۱۰۰ هزار یورو (حدود ۲.۵ میلیارد تومان) هزینه رایزن را بهانه کردیم برای حذف این ظرفیت که می‌توانند صدها برابر برای کشور آورده داشته باشند».

فکر نکن می‌توانی بر روی جامعه اروپا اثر بگذاری!

«احسان منصوری»، تحلیلگر مقیم اروپا نوشت: «فرانسه نپذیرفتن دکتر جنس مخالف را جرم دانسته و ۷۵ هزار یورو جریمه تعیین کرده. می‌دانم شمای ایرانی خودت را اروپایی می‌دانی و نسبتی با مراکشی و پاکستانی مسلمان نداری؛ اما مع‌الأسف فرانسوی‌ها متوجه این موضوع نیستند و اسلام‌ستیزی‌شان همان نفرت از غیرسفیدها و خاورمیانه‌ای‌هاست.» منصوری افزود: «قانونی گذاشته‌اند به‌قصد آزار اقلیت مسلمان. اگر گوشت خوک برای یهودیان حرام نبود، احتمالاً نخوردن خوک را هم جرم اعلام می‌کردند. حالا ما توقع داریم ویدئوهای کودکان ای‌بی و بیماران سرطانی روی این جامعه تأثیر بگذارد و از دولتش بخواهد تحریم اعمال نکند.»

ورود سازمان بازرسی به تخلف ۱۲۰ میلیاردی دانشگاه شهید بهشتی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران، به خبر حاشیه‌ساز تخصیص اعتبار چندین میلیارد تومانی به یکی از دانشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی، گفت: «بررسی‌ها و پیگیری‌های سازمان بازرسی روشن کرده که این تخصیص به‌صورت غیرقانونی و از محل اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صورت گرفته است. پس از پیگیری‌های این سازمان محل تخصیص این اعتبار تغییر کرده و از محل حساب خاص در اختیار ریاست جمهوری تأمین شده است که البته پیگیری تخلفات احتمالی در تخصیص جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است».

▼ اخبار کوتاه

نخست‌وزیر سابق قطر: به‌جای امریکا به ملت‌هایتان تکیه کنید/

«شیخ حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست‌وزیر سابق قطر در صفحه توئیترش، از شورای همکاری‌ خلیج‌فارس و اتحادیه عرب خواست تا در سیاست‌هایشان که غالباً برای برنامه‌ها و مسائلی اتخاذ می‌شوند که منافع ملت و کشور خود را تأمین نمی‌کنند، تجدیدنظر کنند. وی همچنین تأکید کرد که کشورهای منطقه باید قدرت خود را از ملت‌هایشان بگیرند نه از ریاست جمهوری آمریکا، چه دموکرات باشد چه جمهوری‌خواه.

خودروسازان: قیمت خودرو با افت دلار کاهش نمی‌یابد/ دبیر انجمن خودروسازان گفت: «با کاهش قیمت ارز هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست. بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود».

آمادگی بنیاد شهید در تعیین وضعیت شهدای سلامت/ سومین نشست کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت دیروز با حضور رئیس بنیاد شهید، وزیر بهداشت، نماینده سازمان اداری و استخدامی و نماینده سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد. «سعید اوحدی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید در این نشست ضمن تأکید بر لزوم تسریع روند تشکیل و تکمیل پرونده شهدای سلامت؛ همکاری و همدلی بنیاد شهید، وزارت بهداشت، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامی به‌عنوان اعضای کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت را در تسریع بررسی این پرونده‌ها مؤثر و لازم خواند.

روند نزولی فرزندآوری در ۸ سال اخیر/ بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران گویای نزولی بودن میزان فرزندآوری در ۸ سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد 1.2 کودک بود. میزان باروری در نیمه نخست دهه ٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشت، به‌گونه‌ای که از 1.75 فرزند در سال ٩٠ به حدود 2.07 فرزند در سال ٩٦ رسید، سپس این شاخص در سال ٩٨ به میزان 1.8 فرزند کاهش یافت.

جبران باسیل: آمریکا خواست رابطه‌ام با حزب‌الله را قطع کنم/ وزیر خارجه سابق لبنان که به‌تازگی از سوی آمریکا تحریم شده، گفت: «ایالات‌متحده پیش از اینکه من را تحریم کند خواسته بود روابط خود را با حزب‌الله قطع کنم؛ من قبول نکردم و آن‌ها من را تحریم کردند».

احکام سیاسی(سؤال 76): حکم التزام عملی نداشتن به دستورات ولی‌فقیه چیست؟ پاسخ: ازآنجایی‌که ولایت‌فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع­الشرایط در عصر غیبت است و شعبه­ای است از ولایت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) که همان ولایت رسول‌الله (صلی‌الله علیه واله) می­باشد، اطاعت نکردن از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین که نشانگر عدم التزام به آن است، غیرمجاز می­باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات