بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۰۵

سازمان همکاری شانگهای جذب سرمایه گذار خارجی را هموار می کند/ نگاه به شرق، تئوری توطئه غرب را خنثی می کند

سازمان همکاری شانگهای که از دل رقابت قدرت‌های بزرگ برسر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد هم اکنون کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان بعنوان عضو اصلی
بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) بصورت مجازی برگزار گردید. در این نشست مجازی که با سخنرانی پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شده است. وضعیت فعلی و چشم اندازهای توسعه همکار سازمان همکاری شانگهای بحث و مهمترین موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر قرار خواهد گرفت.که نشان از تمایل کشورهای عضو به اتحاد و همکاری بیشتر نسبت به سالهای قبل است. با توجه به شیوع ویروس کرونا، رئیس جمهور چین از تلاش کشورش برای ساخت واکسن ویروس کرونا و در اختیار قرار دادن آن در بین کشورهای عضو خبر داد.  حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز از وضعیت بهم ریخته آمریکا و افول جایگاه بین المللی ایالات متحده را بیان کرد. نکته قابل توجه این است جمهوری اسلامی سالهاست مورد کینه و دشمنی تمام عیار غرب قرار گرفته و تحریم بعنوان حربه علیه نظام اسلامی  بکار گرفته می شود، حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین مسیر بر هم زدن دشمنی غرب خواهد بود.
نکته بعدی و مهم این هست که حضور بایدن در کاخ سفید، دشمنی ایالات متحده با ایران را پیچیده خواهد کرد. تغییر چهره بدون روتوش آمریکا به یک چهره روتوش دار و یا ارائه آمریکای چدنی با دستکش مخملی یکی از سیاست های بایدن خواهد بود که سعی در تاثیر گذاری سیاستهای مخرب آمریکا علیه ایران خواهد بود. از این رو نگاه به سیاست ها و یپمان های منطقه ای در دل نگاه به شرق، مهمترین ابزار شکست آمریکا در حوزه بین المللی خواهد بود.

 اما چرا سازمان همکاری شانگهای؟
سازمان همکاری شانگهای که از دل رقابت قدرت‌های بزرگ برسر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد هم اکنون کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان بعنوان عضو اصلی و حضوری کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران بعنوان ناظر چنان اهمیتی به این سازمان داده است که تقریبا نیمی از جمعیت جهان و حدود نیمی از اقتصاد جهان در دل این سازمان نهفته است. در وضعیت فعلی که آمریکا تمام توان خود جهت مقابله با جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته و از راههای مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی سعی در رسیدن به اهداف خود دارد. حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند پادزهر تمام فعالیت های آمریکا علیه کشورمان باشد. از این رو به نفع کشور است که دولت محترم با اتخاذ تدابیری عضویت ایران را از ناظر به عضور اصلی ارتقاء دهد.  البته باید توجه نمود که ایران از سال 2001 که به عضور ناظر این سازمان درآمد همواره بدنبال تبدیل شدن به عضو اصلی بود که متاسفانه کارشکنی های تا به حال صورت گرفته مانع از این اتفاق شده است. در چند سال گذشته عربستان سعودی با صرف مبالغ هنگفتی یکی از کشورهای عضو ( تاجیکستان) را تبدیل به مخالف ایران جهت ارتقاء عضو ایران از ناظر به اصلی شده است.
آمریکایی ها بعد از شکست در سوریه و عراق، طبق برآورد اطلاعاتی صورت گرفته، سعی در انتقال داعش به کشور افغانستان است تا در چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه اقدامات خرابکارانه و تروریستی تدارک ببیند. از آنجایی که یکی از مقدمات تشکیل سازمان همکاری شانگهای مبارزه با تروریسم است، حضور داعش می تواند بر خلاف تصور مریکا، باعث تقویت بیشتر این سازمان باشد. تجربه چندین ساله جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و دیگر تروریست ها در منطقه  می تواند کمک شایانی بر نابود سازی تروریسم در بین کشورهای عضو سازمان شانگهای باشد. لذا به نفع کشورهای عضو اصلی است که از عضویت اصلی ایران حمایت کنند تا با همکاری جمهوری اسلامی مانع تحقق اهداف شوم آمریکایی ها شوند. نکته بعدی اینکه با عضویت اصلی ایران، یک اتحاد قوی اقتصادی در مقابل آمریکا ایجاد خواهد شد. به این معنی که ایران مسیر مطمئنی برای کشورهای آسیای میانه و چین ایجاد خواهد نمود اولا آنها نفت و گاز  مورد نیاز خود را از طریق جمهوری تامین کنند بنحوی که حتی حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس خللی در این زمینه نتواند بوجود بیاورد. دوما  ایران بعنوان هارتلند دنیا، بهترین مسیر وصل کشورهای غرب به شرق خواهد بود که کشوری همچنون چین به آسانی و با هزینه کم ارتباط اقتصادی خود با غرب را گسترش دهد.   
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات